Zadel positie ,welke aanhouden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Hai,

Na een stukje gelezen te hebben over de ideale zadel positie dacht ik daar ook even mee te gaan stoeien.

Uiteraard was het weer de alles is anders show.

Zadel hoogte staat nu goed maar als ik het touwtje over mijn knie techniek gebruik dan blijkt
de afstand tot mijn pedaal as 2.5 cm te ver naar voren te zijn.(knie over/voor de as)

Als ik het touwtje gebruik vanaf de punt van mijn zadel dan kom ik op 9.5cm op de crank uit
dat is ook weer buiten de aangegeven toleranties.

Als ik nu een zadelpen neem met 2.5 cm offset naar achteren dan komt stelling 1 in orde,
echter stelling 2 klopt dan helemaal niet meer en zit op 12 cm op de crank.

Graag jullie mening en ervaringen wat aan te houden of evt een profesionele afsteller
in de buurt van `t gooi / Utrecht.

Groet,
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Kun je je zadel niet verder naar voren brengen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Mad Wally schreef: za 9 november 2019, 00:26 Kun je je zadel niet verder naar voren brengen?
Goedemorgen,

Dat kan maar dan gaat mijn knie dus nog verder over de pedaal as heen aan de voorkant,heb hem al helemaal
naar achteren gesteld juist.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

VintigeBiker schreef: za 9 november 2019, 10:17
Mad Wally schreef: za 9 november 2019, 00:26 Kun je je zadel niet verder naar voren brengen?
Goedemorgen,

Dat kan maar dan gaat mijn knie dus nog verder over de pedaal as heen aan de voorkant,heb hem al helemaal
naar achteren gesteld juist.
Sorry, niet goed gelezen. Ik had dat probleem ook en heb gekozen om de positie van de knie leidend te laten zijn.

Punt van zadel vind ik nogal vaag, hoe lang zijn je bovenbenen, hoe je op je zadel zit, of je zadel vlak staat of iets gekanteld, hoe is de kanteling van je bekken? Te veel variabelen.

Wel zijn er voorstanders om bij het mountainbiken het zadel iets verder naar voren te zetten dan voorzijde knie op hart trapas maar ik kies daar niet voor.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Dat touwtje, houdt je dat tegen de voorkant van je knie?

De stelregel is: het scharnier van de knie loodrecht boven de pedaalas wanneer de crank horizontaal naar voren staat.

Het scharnier zit niet aan de voorkant van je knie, maar iets meer naar binnen.

Anno Velo ken ik als een goede fitter, wel voor XC.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Voorkant van de knie dan zit je verkeerd :-{ met het meten :roll:
Van de zijkant knie +- het midden en dat zou dan op de bal van je voet uit moeten komen :-D
Maar lange benen en een kleine schoenmaat of korte benen met een grote schoenmaat dan kom met dit soort metingen al klem te zitten en dan moet je al gauw tussen twee kwaden kiezen :(
Maargoed fiets je lekker geen onderrug knie of dergelijke klachten dan zit je op alle fronten goed....zou ik maar zeggen :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
tenere
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 juni 2011, 21:42

Je zou misschien nog eens kritisch kunnen kijken naar de (juiste) zadelhoogte. Mij heeft geholpen de zadelhoogte te bepalen op basis van de "ideale" kniehoek. Zittend op de fiets met het pedaal in onderste stand (met fietsschoenen aan en in juiste positie), zou je knie een maximale hoek moeten maken van 25 tot 35 graden (dat is een redelijk gestrekt been). Ik heb gemerkt dat dicht bij de 25 graden mij het best bevalt en dat ik daarbij de meeste kracht kan leveren. Bij mij maakte het op die wijze bepalen van de zadelhoogte nogal wat verschil uit vwb de zadelhoogte (zadel moest behoorlijk omhoog). Had eea eerst berekend op basis van de zg 109% methode.
Het gevolg is dat dat de positie van (setback) zadel nu past binnen de aangegeven marges en dat mijn knie juist gepositioneerd is tov het/de pedaal/trapper-as. Bijkomend voordeel voor mij is dat de pijn in mijn onderrug bij langere ritten ook weg is. Overigens niet pas gisteren gedaan maar al enige tijd geleden
Sensa Giulia G2
Bulls Copperhead, 29-er
Canyon Neuron:on, 29-er (EMTB)

Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zet mijn zadel altijd in het midden van de rails en soms iets naar achteren als dat fijner zit t.o.v. het stuur en/of voor de balans.
Maar ik meet het nooit op zoals hierboven omschreven.
Ik vraag mij dan af hoe je dat doet met de moderne geo met een veel steilere seattube angle?
Dan staat he knie toch heel anders t.o.v. je pedalen?
Vraag het uit nieuwsgierigheid, niet om de meet methode onderuit te halen.
tenere
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 19 juni 2011, 21:42

Als voorbeeld vwb de verschillende manieren van hoogte bepalen ....... (in dit voorbeeld wel voor een racefiets, maar hier staan meetmethodes onder elkaar)

Is natuurlijk niet zaligmakend. Doe het vooral op de wijze die jou het best bevalt want jij bent de persoon die moet trappen om "boven" te komen. De door mij beschreven manier is voor mij persoonlijk de meest prettige geweest, maar dat kan voor een ander volkomen anders zijn .... :-q

https://www.mantel.com/blog/zadelhoogte-racefiets
Sensa Giulia G2
Bulls Copperhead, 29-er
Canyon Neuron:on, 29-er (EMTB)

Geniet van het leven, het is (te) kort en duurt maar even
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Bikefitting is geen absolute. Zet het zo als jij het fijn vindt en ga lekker mountainbiken :-q
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Mad Wally schreef: za 9 november 2019, 10:31
VintigeBiker schreef: za 9 november 2019, 10:17

Goedemorgen,

Dat kan maar dan gaat mijn knie dus nog verder over de pedaal as heen aan de voorkant,heb hem al helemaal
naar achteren gesteld juist.
Sorry, niet goed gelezen. Ik had dat probleem ook en heb gekozen om de positie van de knie leidend te laten zijn.

Punt van zadel vind ik nogal vaag, hoe lang zijn je bovenbenen, hoe je op je zadel zit, of je zadel vlak staat of iets gekanteld, hoe is de kanteling van je bekken? Te veel variabelen.

Wel zijn er voorstanders om bij het mountainbiken het zadel iets verder naar voren te zetten dan voorzijde knie op hart trapas maar ik kies daar niet voor.
Ik neig dus ook (net als jij) naar de afstelling waar de knie in juiste positie staat,daarom dus een zadellpen met offset
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

baron062 schreef: za 9 november 2019, 10:31 Dat touwtje, houdt je dat tegen de voorkant van je knie?

De stelregel is: het scharnier van de knie loodrecht boven de pedaalas wanneer de crank horizontaal naar voren staat.

Het scharnier zit niet aan de voorkant van je knie, maar iets meer naar binnen.

Anno Velo ken ik als een goede fitter, wel voor XC.
Zo heb ik dat idd gemeten,van de Mantel site

Hoever naar binnen van het kuiltje onder de knie ongeveer denk jij dat het scharnierpunt zit ?
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Mario070 schreef: za 9 november 2019, 10:47 Voorkant van de knie dan zit je verkeerd :-{ met het meten :roll:
Van de zijkant knie +- het midden en dat zou dan op de bal van je voet uit moeten komen :-D
Maar lange benen en een kleine schoenmaat of korte benen met een grote schoenmaat dan kom met dit soort metingen al klem te zitten en dan moet je al gauw tussen twee kwaden kiezen :(
Maargoed fiets je lekker geen onderrug knie of dergelijke klachten dan zit je op alle fronten goed....zou ik maar zeggen :lol: :-q
dan komt het geheel toch iets meer in de buurt en de knie aardig in lijn met de pedaal as,
nog niet helemaal maar het aankijken waard.

thanks
Laatst gewijzigd door VintigeBiker op za 9 november 2019, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
VintigeBiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 11:25
Mijn mountainbike: Votec VX fully 29er deore xt

Jurriaan schreef: za 9 november 2019, 13:27 Bikefitting is geen absolute. Zet het zo als jij het fijn vindt en ga lekker mountainbiken :-q
Zo te zien heeft hij er wel verstand van,maar iets te prijzig voor mij als recreatie rijder.

Als ik echt tegen problemen zou aanlopen dan zou ik het wel weer waard vinden overigens ;)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

VintigeBiker schreef: za 9 november 2019, 14:33
baron062 schreef: za 9 november 2019, 10:31 Dat touwtje, houdt je dat tegen de voorkant van je knie?

De stelregel is: het scharnier van de knie loodrecht boven de pedaalas wanneer de crank horizontaal naar voren staat.

Het scharnier zit niet aan de voorkant van je knie, maar iets meer naar binnen.

Anno Velo ken ik als een goede fitter, wel voor XC.
Zo heb ik dat idd gemeten,van de Mantel site

Hoever naar binnen van het kuiltje onder de knie ongeveer denk jij dat het scharnierpunt zit ?
Bij mij is dat ca 5cm
Plaats reactie