Zadel positie ,welke aanhouden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Zou lekker voor stelling 1 gaan. Gaat hier al 12 jaar goed. Geeft de optimale/efficiente houding om je kracht het best kwijt te kunnen op de pedalen. Vanuit die positie stel je het stuur af.
Nieuwere frames met stijlere zithoeken etc nog geen ervaring mee. Zie geen reden om het te gaan veranderen aangezien ik geen klachten (meer) heb na een verdraaide knie in het begin. Heb toen wel eens met het zadel verder naar achter gereden, zoals bontrager zegt dat het kan/kon. Dat werd em zoiezo niet voor mij.
Ik denk dat de steilere zitbuizen samen gaan met een diepere houding. Net als bij tijdrit fietsen. Dan komen alle hoeken iets anders omdat je zo voorover zit. Wellicht dat dat dan wel werkt.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Het is begonnen als testmiddel om bij het kopen van een racefiets te kijken naar de juiste framemaat, als je niet in de buurt kwam van deze "passing" had je niet de juiste framemaat (werd gezegd) Daarna werd het als waarheid overgenomen bij bikefitting.. en moest je exact zo uitkomen... Maar dit gaat mank inderdaad bij tijdrijders enz..


baron062 schreef: za 9 november 2019, 19:42 Nou,

ooit was het een werkbare methode om wielrenners netjes op de fiets te zetten. Een richtpunt. Over de legitiemheid kan je inderdaad twisten (denk aan de 80º triathlonfietsen, ligfietsen en inderdaad de moderne MTB)
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Heb zelf ook een tijdje geleden bij een bikefitter een dynamische meting laten doen omdat ik last bleef houden van mijn knie, hij heeft me een stukje naar achteren gezet en een 5mm naar beneden, mijn kniehoek in de onderste stand komt nu op ongeveer 138.5 graden....

Mijn vraag is nu is dit niet veel te laag omdat mijn knie niet echt beter wordt en ik lees dat de optimale kniehoek tussen de 25 en de 35 graden moet zijn, dit komt dan neer op ongeveer een 144 graden vlgns mij toch?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik weet het niet zo met die theoretische benaderingen.

Ik had ook last van mijn knieen tijdens het fietsen, vooral de rechter, hier heb ik ook bij een fysio voor gelopen.
Fysio zat aangesloten bij de bikefitter en heeft mij opgemeten, ook stand van voeten.

Mijn klachten waren eigenlijk zo goed als weg dus ik dacht ik doe een bikefit om het nog beter te maken. (ik fietste voorheen met flats en wilde naar SPD op de racefiets).
Zadel werd omlaag gezet en naar achteren.
Schoenplaatjes werden recht gezet, ipv naar buiten (dus hiel naar binnen) zoals ik ze had staan.
In mijn rechterknie zat een zwabber tijdens het trappen, ook met het gebruik van wedges kreeg de bikefitter dit er niet uit.
Pedalen (SPD) werden ook op zijn strakst gezet.

Tijdens het fietsen op de ergo meter leek het redelijk te gaan hoewel ik na afloop wel wat "moeie" knieen had.
Volgende ochtend op de fiets naar mijn werk, tijdens de eerste meters voelde ik al gelijk dat ik veel te laag zat.
Niks aan gedaan, tot ik na een kwartier steken in de knie kreeg.
Zadel terug hoger gezet, leek al beter.
Op het werk de schoenplaatjes weer terug gedraaid zoals ze voorheen stonden, hierna heb ik de klachten van de heenweg niet meer gehad.

De bikefitter focuste zich op de zwabber in mijn rechterknie, maar wat nu als dit bij mijn houding hoort?
Mijn rechtervoet staat 8 graden naar binnen (gemeten door de fysiotherapeut), waarom zou je dan de schoenplaatjes recht monteren om de knie in een andere houding te forceren? Natuurlijke houding vs. gedwongen houding.
Ik snap dat niet helemaal, en mijn knie vond het dus ook niet leuk.

Hierdoor ben ik wel een beetje het vertrouwen in een bikefit verloren.
Wellicht dat ik nog eens naar een andere bikefitter ga.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

edminton schreef: ma 12 september 2022, 20:34
Mijn vraag is nu is dit niet veel te laag
Daar kom je snel genoeg achter....door behoorlijk last van je onderrug te krijgen :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2111
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Rayb81 schreef: ma 12 september 2022, 21:04 Ik weet het niet zo met die theoretische benaderingen.

Ik had ook last van mijn knieen tijdens het fietsen, vooral de rechter, hier heb ik ook bij een fysio voor gelopen.
Fysio zat aangesloten bij de bikefitter en heeft mij opgemeten, ook stand van voeten.

Mijn klachten waren eigenlijk zo goed als weg dus ik dacht ik doe een bikefit om het nog beter te maken. (ik fietste voorheen met flats en wilde naar SPD op de racefiets).
Zadel werd omlaag gezet en naar achteren.
Schoenplaatjes werden recht gezet, ipv naar buiten (dus hiel naar binnen) zoals ik ze had staan.
In mijn rechterknie zat een zwabber tijdens het trappen, ook met het gebruik van wedges kreeg de bikefitter dit er niet uit.
Pedalen (SPD) werden ook op zijn strakst gezet.

Tijdens het fietsen op de ergo meter leek het redelijk te gaan hoewel ik na afloop wel wat "moeie" knieen had.
Volgende ochtend op de fiets naar mijn werk, tijdens de eerste meters voelde ik al gelijk dat ik veel te laag zat.
Niks aan gedaan, tot ik na een kwartier steken in de knie kreeg.
Zadel terug hoger gezet, leek al beter.
Op het werk de schoenplaatjes weer terug gedraaid zoals ze voorheen stonden, hierna heb ik de klachten van de heenweg niet meer gehad.

De bikefitter focuste zich op de zwabber in mijn rechterknie, maar wat nu als dit bij mijn houding hoort?
Mijn rechtervoet staat 8 graden naar binnen (gemeten door de fysiotherapeut), waarom zou je dan de schoenplaatjes recht monteren om de knie in een andere houding te forceren? Natuurlijke houding vs. gedwongen houding.
Ik snap dat niet helemaal, en mijn knie vond het dus ook niet leuk.

Hierdoor ben ik wel een beetje het vertrouwen in een bikefit verloren.
Wellicht dat ik nog eens naar een andere bikefitter ga.
Yep, zo denk ik er ook over.


Kwestie van een beetje experimenteren met je zadel is veel logischer dan een bikefitter die alles volgens het boekje doet. En idd, daar dacht ik ook al aan, kijk eens naar je voeten en hoe deze op de pedalen staan.
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Last van mijn onderrug heb ik nauwelijks alleen mijn linkerknie blijft zo steken steeds, ik ga morgen ook weer mijn plaatjes zetten zoals ze stonden en dan het zadel ook weer een stukje omhoog denk ik en dan hopen dat die steken weer ophouden.

Op zich zit ik lekker nu en kan goed kracht zetten met klimmen alleen die klote knie steeds
Of ik verander eerst alleen de plaatjes weer naar de oude stand en dan kijken hoe het gaat.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2111
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

edminton schreef: ma 12 september 2022, 22:02 Last van mijn onderrug heb ik nauwelijks alleen mijn linkerknie blijft zo steken steeds, ik ga morgen ook weer mijn plaatjes zetten zoals ze stonden en dan het zadel ook weer een stukje omhoog denk ik en dan hopen dat die steken weer ophouden.

Op zich zit ik lekker nu en kan goed kracht zetten met klimmen alleen die klote knie steeds
Of ik verander eerst alleen de plaatjes weer naar de oude stand en dan kijken hoe het gaat.
Ik zou eerst met de plaatjes alleen beginnen voor de komende 2 a 3 ritten.

Dan kan je daarna nog kijken of de stand van het zadel uitmaakt. Waarbij ik zelf een zadel 'reset' zou doen. Dus zadel waterpas/horizontaal, rails netjes in het midden en been gestrekt met hak op de pedaal in de lengtelijn van je zitbuis en crank. En daar kan je dan onderweg kleine wijzigingen in gaan aanbrengen.

Wat de bikefitter nu heeft gedaan met zadel naar achter en iets naar beneden is je beenstrekking houden, maar dan wel op basis van een andere hoek tov je knie inderdaad. Dat kan een andere druk op je knie geven. Echter ik denk dat de stand van de plaatjes een veel grotere rol speelt.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

edminton schreef: ma 12 september 2022, 22:02 Of ik verander eerst alleen de plaatjes weer naar de oude stand en dan kijken hoe het gaat.
Dat zou ik proberen idd. Kleine stapjes. Teveel verandering in 1 keer vraagt ook gewenning van je lichaam lijkt me.

Daarnaast lijkt een bike fit bij een sportarts mij altijd beter als je een afwijkend dingetje hebt met de knie.
Ik ben destijds naar Guido Vroemen gegaan die direct zag dat ik een beenlengte verschil heb. Prima op te lossen door een extra zooltje in 1 schoen. Verder heb ik mij houding iets op gevoel aangepast. Het zat echt in mm werk ivm mijn knieklachten destijds. En een ovaal blad van rotor hielp ook goed. Ondertussen heb ik geen last meer van de klachten die ik destijds had na een verdraaide knie door een omlaag gezakt zadel.
life starts @ 150bpm...
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Ja dat is ook weer zo,
vanwege scheef zitten op de fiets heeft hij het rechter schoenplaatje naar buiten geplaatst en het linker schoenplaatje naar binnen.
Dit heb ik nu weer terug gezet,
Ook zijn mij met een eerdere fit jaren terug de plaatjes ongeveer een cm achter het midden van die 1 t/m 5 meta botjes gezet
Dus het midden van de breedste punten van buiten en binnenkant voet en dan een cm naar achteren.
Ik dacht altijd dat ze gewoon precies in het midden van die twee knobbels moesten?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

In het midden onder de knobbels is van wat ik op het internet lees redelijk ouderwets.
Tegenwoordig worden de plaatjes meer naar achteren gezet.
Meer comfort / stabiliteit, alleen lever je wel wat in aan snelle acceleratie (zeggen ze).

Ik zelf had ook achillespees klachten door al jaren met mijn voet te ver naar achter op de trapper te hebben gestaan.
Nu met de voet wat meer naar voren (dus plaatjes naar achteren) wordt de achillespees een stuk ontlast.
edminton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 19 januari 2011, 23:06

Klinkt logisch,
Ze geven ook altijd aan dat als de plaatjes te ver naar voren staan je ook teveel op de knieen trapt en daar dus last van krijgt.
Ik heb mezelf gister een 5mm hoger gezet en met de plaatjes in de oude stand kwam ik erna een stuk beter van de fiets af gelukkig.
Hopen dat het zo doorzet want normaal lopen wou eergister ook bijna niet meer, kon bijna geen kracht zetten en had het gevoel dat de knie constant op slot sprong
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Rayb81 schreef: di 13 september 2022, 21:23 In het midden onder de knobbels is van wat ik op het internet lees redelijk ouderwets.
Tegenwoordig worden de plaatjes meer naar achteren gezet.
Meer comfort / stabiliteit, alleen lever je wel wat in aan snelle acceleratie (zeggen ze).

Ik zelf had ook achillespees klachten door al jaren met mijn voet te ver naar achter op de trapper te hebben gestaan.
Nu met de voet wat meer naar voren (dus plaatjes naar achteren) wordt de achillespees een stuk ontlast.
Hoe zit dat eigenlijk met flats, ik fiets zelf met flats ook op de voorkant van mijn voet. Is dit slecht voor je achillespees?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Er komt meer spanning op de kuitspier te staan, die dus meer vergt van de achillespees.

Ik heb er nooit last van gehad, tot een jaar of 3 geleden.
Daarvoor heb ik 8 jaar zonder problemen gefietst, tussen de 7 -10.000km per jaar, alles op flat pedalen.

Nu ik er wat meer aan gewend ben om de voet wat meer naar voren te zetten op de trapper voelt het wel stabieler aan.
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Ik fiets ook met flats en bemerk dat ik tijdens het fietsen constant aan het wisselen ben tussen midden van de voet op het pedaal en meer de bal van de voet op het pedaal.
Van de achillespees/kuiten nog nooit last gehad, wel af en toe knieholte, hamstrings (achterkant bovenbeen) en de onderrug. Allen niet ernstig, maar maakt wel dat ik nog wat zoekende ben naar m’n houding/afstelling (met name stand zadel) en ook een bikefit overweeg.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Plaats reactie