Hernia's en MTB'en? Wie heeft ervaring?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Brambo67 schreef: ma 9 augustus 2021, 09:11
nick22 schreef: vr 6 augustus 2021, 13:02 zelfde klachten als mij, fietsen kan ik wel
lopen doe ik met een brace,hebben ze jou er geen voorgesteld?
en hardlopen is onmogelijk
We hebben het er nog niet over gehad. Het probleem is eigenlijk dat er 'niemand' in de lead is. Huisarts, eigen fysiotherapeut, 'speciale' fysiotherapeut, neuroloog, neurochirurg, revalidatiearts, etc.; ze communiceren niet of nauwelijks. Nou ben ik zelf redelijk 'assertief' en mondig maar heb desondanks wél het gevoel zélf alles te moeten regelen en coördineren. Ik moet wel zeggen dat ik wel geïnteresseerd ben in wat voor brace je heb en hoe dat functioneert. Misschien wil je wel even contact via PB?
Met twee lichte hernia's heb ik een beperkte ervaring met dit onderwerp. Mijn ervaring is dat 'de tijd' leidend is. Het (gaat soms/meestal/niet altijd *) van zelf over, maar dat vraagt tijd en die tijd moet je er voor nemen. Rustig blijven bewegen en niet forceren
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

bert l. schreef: wo 11 augustus 2021, 10:34 Met twee lichte hernia's heb ik een beperkte ervaring met dit onderwerp. Mijn ervaring is dat 'de tijd' leidend is. Het (gaat soms/meestal/niet altijd *) van zelf over, maar dat vraagt tijd en die tijd moet je er voor nemen. Rustig blijven bewegen en niet forceren
Hierin heb j ein de basis gelijk al zijn er uiteraard de situaties van acute hernia's. Bij een collega van me heeft dit gelijk tot beschadigde zenuwen (S1) aan linker én rechter been. Hier was afwachten niet eens een optie aangezien de man anders verlamd zou zijn geraakt. In mijn geval geldt dit niet en heb ik altijd 'conservatief' beleid laten prevaleren. Mogelijk ik niet altijd 'rustig' genoeg ben geweest. Al is het zo dat twee keer een Bartje 200 probleemloos verstouwd zijn en dat de huidige problematiek is ontstaan na een zakenreis naar Polen van enkele dagen. Met het vliegtuig dus niet eens lang in de auto... De factor 'pech' heeft helaas denk ik ook een grote rol gespeeld.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Ook ik heb een L5-S1 hernia op het moment. Heeft iemand van jullie zich wel laten opereren? Hoe waren jullie ervaringen daarbij?

Als ik naar mezelf kijk is het bij het downhillen in Solden in mijn rug geschoten. De 6 maanden daarna waren verschrikkelijk en erg pijnlijk. Nu ben ik ondertussen alweer 9 maanden thuis aan het verbouwen waarbij ik letterlijk alles op kan tillen, balken, tegels, boomstronken het maakt niet uit ik sjouw het wel weg. Aan het einde van de dag ben ik moe en heb ik behoorlijk last. Kan de dag erna vrijwel niks en het lijkt dan alsof ik 100 KM gefietst hebt met 2000HM. Helemaal op dus.

Maar als ik voorover gebogen een stopcontact uit elkaar schroef dan ben ik na 30 minuten klaar met klussen, dan kan ik letterlijk direct niks meer. Ook fietsen is al snel best pijnlijk en ik mis de kracht om snelheid te maken en conditie vast te houden.

De fysio gaf aan dat ik uitbehandeld was omdat er met fysio geen vooruitgang meer was. Al wisten we toen niet dat ik een hernia had.

Ik ben normaal gesproken wel van het principe. Als de arts zegt dat een operatie helpt dan zo snel mogelijk opereren. Ik wil namelijk door, heb nog ambities op sport gebied en ik kan het maar moeilijk accepteren dat ik niet meer fatsoenlijk kan fietsen. De krampen in mijn bil en been zijn nu al een tijdje weg, vooral last in mijn rug.

Maar goed over twee weken het eerste gesprek met de neurochirurg, ben benieuwd.

P.S. Ik zal jullie niet met het hele traject vermoeien, maar voordat ze een MRI wilde maken in het ziekenhuis van Uden was ik 6 maanden verder. Daarop hebben ze niet goed gekeken en was de conclusie. "Het zit in je hoofd. Er is niks met jou aan de hand!"

Lekker dan. Second opinion in Helmond en de arts daar zei. We gaan nu een MRI maken. Paar dagen later. Hernia, behoorlijk grote uitpuiling L5-S1, zeer duidelijk te zien en hoezo hebben ze dat niet in Uden gezien? Tja... haha. Maar wel blij dat het niet in mijn hoofd zit zoals de arts in Uden suggereerde.
#Skraleanjers
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Mijn visie is dat je vooral zelf moet beslissen wat je doet. Ik had (na al tientallen jaren terugkomende periodes van hernia achtige klachten) dit voorjaar ook een overduidelijke hernia, kon niets meer (zenuwpijn tot in mijn voet, kon maximaal 2 minuten zitten, voor de rest alleen maar liggen, uitval of een doof gevoel had ik gelukkig niet). Omdat het zo erg was een doorverwijzing gevraagd naar de orthopeed. Die wilde me direct opereren na oordeel MRI (door de wacht tijd waren mijn klachten al flink minder ten tijde van de diagnose) dus ik gaf aan er nog even over te willen denken. Uiteindelijk de orthopeed overtuigd dat er niet geopereerd hoefde te worden. Na een maand of drie na de ergste klachten tot op heden kan ik weer alles, inclusief hard trainen op de MTB. Conditioneel ook weer volledig op pijl.

geen ge-snij aan mijn lichaam als het niet strikt noodzakelijk voelt.

Ik vraag me dan ook echt af waarom je dagenlang gaat klussen en sjouwen als je weet dat je een zwak punt hebt lichamelijk, namelijk je rug. Een hernia is echt gewoon schade aan je tussenwervelschijf en dit moet helen. Zware belasting helpt volgens mij dan niet. En je geeft zelf aan dat je erna klachten hebt

Met Fysio, ben ik van overtuigd, kan je die schade ook niet weghalen. Het moet helen, dat kost tijd. Oefeningen kunnen wel helpen je core sterker te maken waardoor de belasting op je rug afneemt. Fysio's die zeggen dat je uitbehandeld bent ?? raar in mijn optiek.

Als je geen zenuwpijnen meer hebt in bil, been, scheenbeen, voet / krachtverlies / uitval zou ik mezelf nooit laten opereren. Hou in je achterhoofd dat ook ziekenhuizen belangen hebben bij werk, het zijn gewoon commerciele instellingen
MTBArnhem
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Yeah Steel schreef: vr 27 augustus 2021, 20:33
Ik vraag me dan ook echt af waarom je dagenlang gaat klussen en sjouwen als je weet dat je een zwak punt hebt lichamelijk, namelijk je rug. Een hernia is echt gewoon schade aan je tussenwervelschijf en dit moet helen. Zware belasting helpt volgens mij dan niet. En je geeft zelf aan dat je erna klachten hebt

Met Fysio, ben ik van overtuigd, kan je die schade ook niet weghalen. Het moet helen, dat kost tijd. Oefeningen kunnen wel helpen je core sterker te maken waardoor de belasting op je rug afneemt. Fysio's die zeggen dat je uitbehandeld bent ?? raar in mijn optiek.

Als je geen zenuwpijnen meer hebt in bil, been, scheenbeen, voet / krachtverlies / uitval zou ik mezelf nooit laten opereren. Hou in je achterhoofd dat ook ziekenhuizen belangen hebben bij werk, het zijn gewoon commerciele instellingen
Op je laatste stuk na helemaal eens... in de huidige situatie met inhaalzorg zijn er wel andere patiënten die eerder kunnen/moeten.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Yeah Steel schreef: vr 27 augustus 2021, 20:33 Mijn visie is dat je vooral zelf moet beslissen wat je doet. Ik had (na al tientallen jaren terugkomende periodes van hernia achtige klachten) dit voorjaar ook een overduidelijke hernia, kon niets meer (zenuwpijn tot in mijn voet, kon maximaal 2 minuten zitten, voor de rest alleen maar liggen, uitval of een doof gevoel had ik gelukkig niet). Omdat het zo erg was een doorverwijzing gevraagd naar de orthopeed. Die wilde me direct opereren na oordeel MRI (door de wacht tijd waren mijn klachten al flink minder ten tijde van de diagnose) dus ik gaf aan er nog even over te willen denken. Uiteindelijk de orthopeed overtuigd dat er niet geopereerd hoefde te worden. Na een maand of drie na de ergste klachten tot op heden kan ik weer alles, inclusief hard trainen op de MTB. Conditioneel ook weer volledig op pijl.

geen ge-snij aan mijn lichaam als het niet strikt noodzakelijk voelt.

Ik vraag me dan ook echt af waarom je dagenlang gaat klussen en sjouwen als je weet dat je een zwak punt hebt lichamelijk, namelijk je rug. Een hernia is echt gewoon schade aan je tussenwervelschijf en dit moet helen. Zware belasting helpt volgens mij dan niet. En je geeft zelf aan dat je erna klachten hebt

Met Fysio, ben ik van overtuigd, kan je die schade ook niet weghalen. Het moet helen, dat kost tijd. Oefeningen kunnen wel helpen je core sterker te maken waardoor de belasting op je rug afneemt. Fysio's die zeggen dat je uitbehandeld bent ?? raar in mijn optiek.

Als je geen zenuwpijnen meer hebt in bil, been, scheenbeen, voet / krachtverlies / uitval zou ik mezelf nooit laten opereren. Hou in je achterhoofd dat ook ziekenhuizen belangen hebben bij werk, het zijn gewoon commerciele instellingen
Ik snap ergens wat je bedoeld. De diagnose hernia is pas vorige week na meer dan een jaar gesteld en alle adviezen van artsen en fysio's gaven eerder aan dat je na last rust moest pakken en niks "kapot" kan maken. Daarnaast heb ik 9 maanden helemaal niks gedaan en op een gegeven moment zal je toch ook verder moeten vind ik zelf. De verbouwing verbouwd zichzelf niet.

Op mijn manier houd ik er zeker wel rekening mee en nogmaals de eerste 9 maanden heb ik alleen maar op de bank gelegen ongeveer, ben allang blij dat ik weer iets kan. Maar verder vraag ik mij vooral erg af, de situatie zoals die nu is is ook al maanden hetzelfde. Is dit het nu? Of moet ik gewoon nog weer een jaar wachten in de hoop dat het vanzelf wegtrekt. Na een jaar van rust, oefenen, adviezen opvolgen etc heeft het niet geleid tot grote verbeteringen. Dus ja, ik vind het moeilijk wat te doen.

Ik hoop dat die nieuwe arts er verstand van heeft en verder weet ik het zelf ook niet. Ik heb niet geleerd voor neurochirurg haha
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je hebt tillen en tillen. Mijn hernia’s zijn twee keer met rust en tijd overgegaan. Er was heel veel wat ik niet kon. Het ergste was de koppeling intrappen.

Tillen kon wel, maar zolang ik het maar heel netjes deed. Dus door de knieën en recht en verticaal omhoog. Tillen en tegelijk draaien of torderen was killing.

Uiteindelijk komt het neer op in gesprek gaan met je lichaam. Wat kan wel. Wat kan niet. Wat is pijn en wat neem je serieus? En wat is een pijntje en kun je negeren.

“Blijf bewegen op geleide van de pijn”, zegt de huisarts
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

bert l. schreef: zo 29 augustus 2021, 12:02 “Blijf bewegen op geleide van de pijn”, zegt de huisarts
Da's een hele mooie :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb een heel goede huisarts
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

“Blijf bewegen op geleide van de pijn”, zegt de huisarts
dekt helemaal de lading.

Ik ken inmiddels mijn lichaam zo goed dat ik direct weet wanneer ik "daar" weer last van heb. Het is een hele specifieke pijn. En dan blijf ik exact doen wat de huisarts van bert zegt. Sommige dingen iets anders doen en sommige dingen zo normaal mogelijk. Bij mij zit dan de beperking in het op spanning zetten van de hoofdzenzuw in de rug (hoofd voorover buigen, uberhaupt buigen, gebogen tillen, uit de auto stappen etc.). Linker been is dan altijd erger dan rechter been.

Netjes rechtop zitten, alles met een rechte rug doen, goed proberen te slapen. Pijnstillers (beperkt tot paracetamol). Fietsen blijft bij mij redelijk goed gaan, alleen als de klachten erg zijn, kan het de klachten minimaal verergeren. Ik train dus redelijk door, maar ga geen wedstrijden fietsen of een uur lang tot het gaatje.

Na mijn laatste dip (zeg maar DIP) doe ik nu wel minimaal 2x per week core oefeningen (diepere rugspieren). Afwachten of dat helpt op de lange termijn.
MTBArnhem
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Pro_Shifty schreef: do 26 augustus 2021, 08:37 Ook ik heb een L5-S1 hernia op het moment. Heeft iemand van jullie zich wel laten opereren? Hoe waren jullie ervaringen daarbij?

Als ik naar mezelf kijk is het bij het downhillen in Solden in mijn rug geschoten. De 6 maanden daarna waren verschrikkelijk en erg pijnlijk. Nu ben ik ondertussen alweer 9 maanden thuis aan het verbouwen waarbij ik letterlijk alles op kan tillen, balken, tegels, boomstronken het maakt niet uit ik sjouw het wel weg. Aan het einde van de dag ben ik moe en heb ik behoorlijk last. Kan de dag erna vrijwel niks en het lijkt dan alsof ik 100 KM gefietst hebt met 2000HM. Helemaal op dus.

Maar als ik voorover gebogen een stopcontact uit elkaar schroef dan ben ik na 30 minuten klaar met klussen, dan kan ik letterlijk direct niks meer. Ook fietsen is al snel best pijnlijk en ik mis de kracht om snelheid te maken en conditie vast te houden.

De fysio gaf aan dat ik uitbehandeld was omdat er met fysio geen vooruitgang meer was. Al wisten we toen niet dat ik een hernia had.

Ik ben normaal gesproken wel van het principe. Als de arts zegt dat een operatie helpt dan zo snel mogelijk opereren. Ik wil namelijk door, heb nog ambities op sport gebied en ik kan het maar moeilijk accepteren dat ik niet meer fatsoenlijk kan fietsen. De krampen in mijn bil en been zijn nu al een tijdje weg, vooral last in mijn rug.

Maar goed over twee weken het eerste gesprek met de neurochirurg, ben benieuwd.

P.S. Ik zal jullie niet met het hele traject vermoeien, maar voordat ze een MRI wilde maken in het ziekenhuis van Uden was ik 6 maanden verder. Daarop hebben ze niet goed gekeken en was de conclusie. "Het zit in je hoofd. Er is niks met jou aan de hand!"

Lekker dan. Second opinion in Helmond en de arts daar zei. We gaan nu een MRI maken. Paar dagen later. Hernia, behoorlijk grote uitpuiling L5-S1, zeer duidelijk te zien en hoezo hebben ze dat niet in Uden gezien? Tja... haha. Maar wel blij dat het niet in mijn hoofd zit zoals de arts in Uden suggereerde.

Ik ben geopereerd aan een Hernia,
Was niet zo succesvol.
Rechter voetheffer is verdwenen.
Heb een jaar nodig gehad om weer normaal te leren lopen.
Uiteindelijk woog ik 116kg
Daarna weer op de fiets en als nooit ervoor fanatiek geworden.
Afgevallen naar 73kg.
Wedstrijden en marathons in Belgie gereden.
Af en toe ging het fout en kon bv na een trainingsrondje Dorst naar huis strompelen, steppen.
Na een aantal jaar gestopt met wedstrijden en marathons en toch nog elke dag tussen de 60 en 100 km op de mtb.
Nu woon ik in Hongarije en draai nog enkel asfalt, omdat bossen niet toegestaan zijn.
Heb nu ook nog een gravelbike gekocht.
Mijn Houding is erg laag (soms lig ik bijna op mijn stuur urenlang).
Ben nog steeds verslaafd aan hoger gemiddelde bij langere afstanden.
Ik voel mijn rug soms zeer, echter door de jaren altijd maar verder te blijven trainen is mijn rug sterker geworden.
Hierdoor zijn de slechtere dagen minder intensief en minder in aantal geworden.
Ook wissel ik nu de dagen af.
1 Dag fietsen en 1 dag krachttraining.
Hierdoor is mijn bovenlichaam sterker geworden en mijn gewicht schommelt nu rond de 85kg.

Operatie is een risico en verzwakt je rug.
In mijn geval is toen besloten te opereren omdat ik niet meer kon lopen.
Rechterbeen viel compleet uit.
Na de operatie mocht ik van de neurochirurg ook niet meer mountainbiken.
Dit zei hij nadat hij een paar van mijn mtb filmpjes had gezien.
Weet je?
Artsen hebben niet altijd gelijk.

wens je veel succes.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

hansdegebruiker schreef: vr 3 september 2021, 11:21
Pro_Shifty schreef: do 26 augustus 2021, 08:37 Ook ik heb een L5-S1 hernia op het moment. Heeft iemand van jullie zich wel laten opereren? Hoe waren jullie ervaringen daarbij?

Als ik naar mezelf kijk is het bij het downhillen in Solden in mijn rug geschoten. De 6 maanden daarna waren verschrikkelijk en erg pijnlijk. Nu ben ik ondertussen alweer 9 maanden thuis aan het verbouwen waarbij ik letterlijk alles op kan tillen, balken, tegels, boomstronken het maakt niet uit ik sjouw het wel weg. Aan het einde van de dag ben ik moe en heb ik behoorlijk last. Kan de dag erna vrijwel niks en het lijkt dan alsof ik 100 KM gefietst hebt met 2000HM. Helemaal op dus.

Maar als ik voorover gebogen een stopcontact uit elkaar schroef dan ben ik na 30 minuten klaar met klussen, dan kan ik letterlijk direct niks meer. Ook fietsen is al snel best pijnlijk en ik mis de kracht om snelheid te maken en conditie vast te houden.

De fysio gaf aan dat ik uitbehandeld was omdat er met fysio geen vooruitgang meer was. Al wisten we toen niet dat ik een hernia had.

Ik ben normaal gesproken wel van het principe. Als de arts zegt dat een operatie helpt dan zo snel mogelijk opereren. Ik wil namelijk door, heb nog ambities op sport gebied en ik kan het maar moeilijk accepteren dat ik niet meer fatsoenlijk kan fietsen. De krampen in mijn bil en been zijn nu al een tijdje weg, vooral last in mijn rug.

Maar goed over twee weken het eerste gesprek met de neurochirurg, ben benieuwd.

P.S. Ik zal jullie niet met het hele traject vermoeien, maar voordat ze een MRI wilde maken in het ziekenhuis van Uden was ik 6 maanden verder. Daarop hebben ze niet goed gekeken en was de conclusie. "Het zit in je hoofd. Er is niks met jou aan de hand!"

Lekker dan. Second opinion in Helmond en de arts daar zei. We gaan nu een MRI maken. Paar dagen later. Hernia, behoorlijk grote uitpuiling L5-S1, zeer duidelijk te zien en hoezo hebben ze dat niet in Uden gezien? Tja... haha. Maar wel blij dat het niet in mijn hoofd zit zoals de arts in Uden suggereerde.

Ik ben geopereerd aan een Hernia,
Was niet zo succesvol.
Rechter voetheffer is verdwenen.
Heb een jaar nodig gehad om weer normaal te leren lopen.
Uiteindelijk woog ik 116kg
Daarna weer op de fiets en als nooit ervoor fanatiek geworden.
Afgevallen naar 73kg.
Wedstrijden en marathons in Belgie gereden.
Af en toe ging het fout en kon bv na een trainingsrondje Dorst naar huis strompelen, steppen.
Na een aantal jaar gestopt met wedstrijden en marathons en toch nog elke dag tussen de 60 en 100 km op de mtb.
Nu woon ik in Hongarije en draai nog enkel asfalt, omdat bossen niet toegestaan zijn.
Heb nu ook nog een gravelbike gekocht.
Mijn Houding is erg laag (soms lig ik bijna op mijn stuur urenlang).
Ben nog steeds verslaafd aan hoger gemiddelde bij langere afstanden.
Ik voel mijn rug soms zeer, echter door de jaren altijd maar verder te blijven trainen is mijn rug sterker geworden.
Hierdoor zijn de slechtere dagen minder intensief en minder in aantal geworden.
Ook wissel ik nu de dagen af.
1 Dag fietsen en 1 dag krachttraining.
Hierdoor is mijn bovenlichaam sterker geworden en mijn gewicht schommelt nu rond de 85kg.

Operatie is een risico en verzwakt je rug.
In mijn geval is toen besloten te opereren omdat ik niet meer kon lopen.
Rechterbeen viel compleet uit.
Na de operatie mocht ik van de neurochirurg ook niet meer mountainbiken.
Dit zei hij nadat hij een paar van mijn mtb filmpjes had gezien.
Weet je?
Artsen hebben niet altijd gelijk.

wens je veel succes.
Thnx voor je bericht. het is wat zo'n hernia .... pff haha
#Skraleanjers
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Hoi,

Hier nog zo'n geval, bij mij ontstond het toen ik ongeveer 44 jaar was kreeg ik pijn in de rechter lies en wat later bij de rechter knie, toen hebben ze nooit echt iets kunnen vinden, maar ik had recht 50% kracht verlies en liep gegeven moment mank, en MTB was zo goed als over.
Naar veel revalidatie en getob ben ik wel blijven fietsen, maar niet meer zo actief als vroeger.
Totdat 13 jaar later weer meer rechts last kreeg en niet veel later ineens veel pijn linker been en rechts voelde ik niets meer van de pijn, eerste diagnose rust nemen, huisarts ja je mag pas na 8 weken mag je het ziekenhuis bezoeken. En daarna pas een MRI en daaruit bleek een hernia L5-S1. In de tussentijd heb ik deels niet kunnen werken.
Dat was wel tijdens de covid begin 2020, had veel pijn en operatie werd afgeraden er was trouwens amper plek i.v.m. Corona. In de tussentijd bij de chiropractor geweest, ja ik stond wat scheef maar baten deed het niet, later veel fysio onder begeleiding oefeningen doen, dat was wel fijn.
Toch maar een operatie overwogen omdat je van de pijn niet echt vrolijk wordt en kwam bij Park medisch centrum terecht met de PTED techniek, wordt sinds eind 2020 vergoed.
April 2021 geopereerd toen ik op de operatie tafel lag twijfelde ik nog wel of ik er goed aan deed, Na de operatie kreeg ik toch snel weer pijn.
En zijn natuurlijk ups en downs maar achteraf gezien heeft de operatie mij geen goed gedaan, ik kan nu helemaal niet meer op mijn rug liggen.

Ja zitten is een ramp ligt er ook geheel aan op wat voor stoel, op onze bank kan ik al ruim 2 jaar niet meer lekker op zitten, ja even een paar minuten als je het langer doet werkt de pijn ook langer door, heb je eenmaal erge pijn duurt dat veel langer voordat het wat wegtrekt.
En wat betreft fietsen of MTB ja dat doe ik nog af en toe maar het zeurt behoorlijk in mijn linker been.
En dat heb je ook nog af te toe die hernia krampen dat is een kramp die wordt opgewekt door de (defecte zenuw), laatst tijdens het zwemmen nou dan ik is je kuit wel ruim een week erg pijnlijk.

Bewegen is wel goed maar ook tot op zeker hoogte, tenminste zo is het bij mij nu het geval.

En wat betreft pijnstilling ik heb pijnpoli PRF gehad , dat hielp niet, nu ruim jaar later pijnpolie met costisonen bij de zenuw de eerste behandeling nog geen succes.
En ja wat helpt is bij mij alleen diazepam, daar heb ik de minste bijwerkingen van, en b.v. sterke pijnstillers zoals morfine helpen amper.

Pascal
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Heel heftige verhalen allemaal. Zelf ben ik nu twee jaar ná dat ik niet geopereerd kon worden omdat alle operaties waren gecanceld in NL. Ik loop nog steeds mank en dat zal ook niet meer verbeteren. Mijn neuroloog heeft dit onlangs bevestigd. Mijn kuit van mijn linker been is ongeveer nog de helft van die van mijn rechter been en ik kan niet niet meer mijn hiel liften (lees; ik kan niet meer op de tenen van mijn linker voet lopen/staan)

Sinds het begin van dit jaar heb ik een chronische indicatie volgens de fysiotherapielijst behorende bij de zorgwet. Daardoor kan ik vaak behandeld worden en heb ik twee keer per week begeleiding van een therapeut. Dit doet mij veel goed. De lage rugpijn is handelbaar en ik zit weer op de racefiets en op de MTB. De MTB die ik had is weg en ik heb een wat relaxtere zit met meer veerweg. En bij het MTB-en helpt dit weldegelijk. Langdurig met hoge gemiddeldes door het bos jakkeren is ook over en dat moet ik accepteren. En dat doe ik ook.

Ik denk dat generaliseren geen zin heeft, de ene hernia is zeker de andere niet. Er mee leren leven en je sporten aanpassen heeft wel zin. Hardlopen is voorbij en hard fietsen ook. Recreatief op de racefiets en de MTB gaat echter nog wel. Succes allemaal!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie