Watt/kg en lichaamsgewicht

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

matthiav schreef: ma 20 januari 2020, 12:06 Die energieopname is wel redelijk onafhankelijk van lichaamsgewicht: 60 g glucose (+30g fructose) per uur. Daar heb ik zelfs in wetenschappelijke literatuur nog nooit de kanttekening van lichaamsgewicht bij gelezen.
Puur vanuit het ongerijmde lijkt het toch logisch dat een zwaardere renner ook een grotere maag en dunne darm heeft en meer KH per uur kan opnemen dan een lichtere. Denk dat het gewoon nog niet onderzocht is.
Everybody bought a new bike!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb absoluut plezier in het fietsen en ik zal dat ook zeker niet verliezen.
Ik ben dan ook zeker niet goed genoeg om podium te rijden, ook geen top 10, max haalbaar zal top 50 zijn.

Mijn vraag was meer hoe het toch kon dat die grote zware rijders zo hard kunnen fietsen (ook vooraan fietsen bij het mountainbiken).

Maar dat is inmiddels wel beantwoord :-q
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ja het is meer een algemene discussie over voordeel geworden.

Maar toevallig ging het over dezelfde discussie (lange rijders) bij GMBN Tech gisteren.
Ze geven niet echt een antwoord maar hij zei wel dat het evt interessant is voor een toekomstige video.
Ben benieuwd...
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Wat gegevens uit de praktijk van een klimtijdrit van ca. 21km met een aantal rechte stukken.

persoon 1 (mezelf) NP 400watt / gem 376 watt tijd 1.11.20
persoon 2 (14kg lichter) NP 315 watt / gem. .... 2 min sneller.

technische stukken zijn te verwaarlozen....
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Stokje schreef: ma 27 januari 2020, 18:39 Wat gegevens uit de praktijk van een klimtijdrit van ca. 21km met een aantal rechte stukken.

persoon 1 (mezelf) NP 400watt / gem 376 watt tijd 1.11.20
persoon 2 (14kg lichter) NP 315 watt / gem. .... 2 min sneller.

technische stukken zijn te verwaarlozen....
Ja... NP is niet direct om te rekenen naar FTP... Dus dat is lastig. 14 kg verschil op 120 kg is prudentieel minder dan 14 kg op 70.... Bij relatief lage gewichten zou je qua watts/kg ongeveer gelijk kunnen uitkomen.
Daarnaast zijn 2 verschillende power meters van ook niet met elkaar te vergelijken.. dus...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Het idee achter NP is dat 1 uur volle bak a X Watt NP toch een benadering van je FTP zou moeten zijn.

Bij mijn klopt het in ieder geval heel aardig.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

"zou moeten", "bij mij"
wellicht niet bij die andere.

NP moet fluctuaties in power output meetellen. Als jij beter paced, dan zal je NP lager (of wellicht dicht bij FTP zitten). Ga je als een malle heen en weer met je power, dan zal je NP hoger uitvallen. Misschien is je maat nog gelijkmatiger en heeft ie daarom een lagere NP en een snellere tijd.

https://www.trainingpeaks.com/blog/what ... zed-power/
het is echt niet bedoeld als een benadering van FTP (hoewel het wellicht vaker in de buurt komt dan Average Power).
Het is een betere manier om je inspanning te meten onder wisselende omstandigheden
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Prulleman schreef: ma 27 januari 2020, 20:44 Daarnaast zijn 2 verschillende power meters van ook niet met elkaar te vergelijken.. dus...
Dat zou nooit veel verschil mogen maken.
Die dingen horen gecalibreerd te zijn.

Dat zou hetzelfde zijn als gewicht kunt je niet vergelijken met 2 verschillende weegschalen.
Of twee maten zijn niet hetzelfde met verschillende schuifmaten.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

RobBoZ schreef: di 28 januari 2020, 16:25
Prulleman schreef: ma 27 januari 2020, 20:44 Daarnaast zijn 2 verschillende power meters van ook niet met elkaar te vergelijken.. dus...
Dat zou nooit veel verschil mogen maken.
Die dingen horen gecalibreerd te zijn.

Dat zou hetzelfde zijn als gewicht kunt je niet vergelijken met 2 verschillende weegschalen.
Of twee maten zijn niet hetzelfde met verschillende schuifmaten.
prima... (waarom denk je dat een powermeter al gauw 500-1000 euro kost en een weegschaal of een schuifmaat een paar euro...)
Genoeg power meters die wel dicht bij elkaar in de buurt komen.. maar er zou ook zomaar 10% verschil in kunnen zitten boven de 400 watt bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Prulleman schreef: di 28 januari 2020, 15:33 "zou moeten", "bij mij"
wellicht niet bij die andere.

NP moet fluctuaties in power output meetellen. Als jij beter paced, dan zal je NP lager (of wellicht dicht bij FTP zitten). Ga je als een malle heen en weer met je power, dan zal je NP hoger uitvallen. Misschien is je maat nog gelijkmatiger en heeft ie daarom een lagere NP en een snellere tijd.

https://www.trainingpeaks.com/blog/what ... zed-power/
het is echt niet bedoeld als een benadering van FTP (hoewel het wellicht vaker in de buurt komt dan Average Power).
Het is een betere manier om je inspanning te meten onder wisselende omstandigheden
Als je gelijkmatiger pacet zit je NP dichter bij je gemiddelde vermogen :wink:
NP is juist bedoeld om de fysiologische 'kosten' van een niet-gelijkmatige inspanning te kunnen vergelijken met die van een gelijkmatige inspanning, waarbij zwaardere inspanning (tot een 4e macht!) zwaarder meetellen.
En half uur 100 watt en een half uur 300 watt geeft dus een hoger NP dan 1 uur lang 200 Watt, ondanks dat je beide keren over het hele uur 200 Watt gemiddeld trapt.

FTP is het hoogste vermogen dat je 1 uur vol kunt houden.
Dus ga je 1 uur voluit over bv heuvelachtig terrein, of in een koers met tempowisselingen, dan is je NP over dat uur een indicatie van je FTP. Check Coggan & Allen maar :wink:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

asphaltdude schreef: di 28 januari 2020, 17:04
Prulleman schreef: di 28 januari 2020, 15:33 "zou moeten", "bij mij"
wellicht niet bij die andere.

NP moet fluctuaties in power output meetellen. Als jij beter paced, dan zal je NP lager (of wellicht dicht bij FTP zitten). Ga je als een malle heen en weer met je power, dan zal je NP hoger uitvallen. Misschien is je maat nog gelijkmatiger en heeft ie daarom een lagere NP en een snellere tijd.

https://www.trainingpeaks.com/blog/what ... zed-power/
het is echt niet bedoeld als een benadering van FTP (hoewel het wellicht vaker in de buurt komt dan Average Power).
Het is een betere manier om je inspanning te meten onder wisselende omstandigheden
Als je gelijkmatiger pacet zit je NP dichter bij je gemiddelde vermogen :wink:
NP is juist bedoeld om de fysiologische 'kosten' van een niet-gelijkmatige inspanning te kunnen vergelijken met die van een gelijkmatige inspanning, waarbij zwaardere inspanning (tot een 4e macht!) zwaarder meetellen.
En half uur 100 watt en een half uur 300 watt geeft dus een hoger NP dan 1 uur lang 200 Watt, ondanks dat je beide keren over het hele uur 200 Watt gemiddeld trapt.

FTP is het hoogste vermogen dat je 1 uur vol kunt houden.
Dus ga je 1 uur voluit over bv heuvelachtig terrein, of in een koers met tempowisselingen, dan is je NP over dat uur een indicatie van je FTP. Check Coggan & Allen maar :wink:
Ik geloof dat we hetzelfde bedoelen :-q
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Prulleman schreef: di 28 januari 2020, 16:47 prima... (waarom denk je dat een powermeter al gauw 500-1000 euro kost en een weegschaal of een schuifmaat een paar euro...)
Genoeg power meters die wel dicht bij elkaar in de buurt komen.. maar er zou ook zomaar 10% verschil in kunnen zitten boven de 400 watt bijvoorbeeld.
Dat prijsverschil zit hem uiteraard in de complexiteit van de meting, vraag/aanbod, marketing enz.
Maar dat doet er ook niet toe.

Voor zo ver ik weet zit de afwijking rond de 1 a 2% ben benieuw hoe je aan die 10% kom?
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Average power was 376watt tegen 296watt. Tijd was iets meer dan een uur....;-)

Was een redelijk gelijkmatige klimtijdrit dus het lomp rijden zal wel meevallen.

Allebei gemeten met een quarq en vooraf gecalibreerd. Die ongeveer dezelfde correctie geven...

Verschillen in wattage kunnen wel verschillen maar als je dezelfde wattage meters hebt zou dit in principe niet mogelijk moeten zijn. Zelf heb ik 3 quarq s en heb niet het idee dat hier verschil in zit. Heb je powermeter pedalen zoals de nieuwe srm die geven in principe iets meer aan omdat je geen verlies hebt.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Om hierover iets zinnigs te kunnen zeggen hebben we gewoon meer gegevens nodig.

Een renner van 54 kilo vs een van 40 is een ander verhaal dan ee van 104 kg vs een van 90.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

asphaltdude schreef: di 28 januari 2020, 17:55 Om hierover iets zinnigs te kunnen zeggen hebben we gewoon meer gegevens nodig.

Een renner van 54 kilo vs een van 40 is een ander verhaal dan ee van 104 kg vs een van 90.
54 met een FTP van 400 :cry: :cry: :oops: :oops: 7,4 watts/kg :D :D
(maar je hebt gelijk, dat zei namelijk ook al hierboven, aangezien bij klimmen watt/kg 1 van de belangrijkste dingen is, is het absolute gewicht onmisbaar in dit verhaal, enkel 14 kg verschil doet het em niet (en aangezien dit soort berekeningen best precies komen, maakt in dit geval een fiets van 10 kg vs een fiets van 12kg + 2 volle bidons + 500 gram toolbox e.d. wel degelijk uit..), voor hetzelfde geld is dan die 14 kg ineens 17 kg verschil
Plaats reactie