Als met een klim van 700 meter 700 hoogtemeters wordt bedoeld, is FTP zowat allesbepalend
Een goed getrainde recreatieve fietser rijdt op z'n FTP een VAM van rond de 1000 hm/uur zo'n beetje namelijk.
(Profs 1500+)
Watt/kg en lichaamsgewicht
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Everybody bought a new bike!
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Ja inderdaad, maar gaat in dit topic volgens mij over de Nederlandse MTB parcoursen.asphaltdude schreef: ↑za 28 december 2019, 09:22 Als met een klim van 700 meter 700 hoogtemeters wordt bedoeld, is FTP zowat allesbepalend
Een goed getrainde recreatieve fietser rijdt op z'n FTP een VAM van rond de 1000 hm/uur zo'n beetje namelijk.
(Profs 1500+)
Dus ging even uit van 700 meter lengte.
Mocht het wel over 700hm gaan dan is alleen de eerste alinea van mijn verhaal niet van toepassing.
De rest blijft hetzelfde.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Als het een Nederlands klimmetje van 700m lang is, zal CP5 een betere voorspeller zijn dan FTP
Everybody bought a new bike!
http://doefiets.nl/training/fietsen-in-de-Bergen
Hier kan je het uitrekenen hoeveel het ongeveer scheelt.
Het is eigenlijk hetzelfde als in de autosport PK / KG.
Zelf kan ik een aardig wattagge trappen en kan een half uurtje ca 380watt aan. Op het vlakke kan ik daardoor lekker mee, echter gezien het verhoudingsgetal ben ik minder dan gem. bij het klimmen door mijn gewicht.
Hier kan je het uitrekenen hoeveel het ongeveer scheelt.
Het is eigenlijk hetzelfde als in de autosport PK / KG.
Zelf kan ik een aardig wattagge trappen en kan een half uurtje ca 380watt aan. Op het vlakke kan ik daardoor lekker mee, echter gezien het verhoudingsgetal ben ik minder dan gem. bij het klimmen door mijn gewicht.
Laatst gewijzigd door Stokje op za 28 december 2019, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Haha, dat is het belangrijkste.
Heb voor mijzelf ook de regel gemaakt in de winter zonder data/strava te rijden.
De data wil nog weleens belangrijker als de rit zijn, en een niet geregistreerde rit voelt dan zelfs als zonde van de tijd.
Daarom in de winter weer even terug met beide benen op de grond
Data is een goede motivatie om verbetering te zien, moet niet ten kosten gaan van lol hebben.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Ach op de Mtb is het voor mij puur voor de lol. Gebruik geen hartslag meter en wattage meter.
Af en toe lekker wat stukken aanzetten en genieten van de snelheid.
Op de racefiets fiets ik wel met hartslag meter en wattage meter.
380W voor een half uur lang is trouwens wel gruwelijk veel
Af en toe lekker wat stukken aanzetten en genieten van de snelheid.
Op de racefiets fiets ik wel met hartslag meter en wattage meter.
380W voor een half uur lang is trouwens wel gruwelijk veel
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Mhja wat die video betreft.
Hij zegt dat zwaardere rijders meer vermogen moeten leveren dan lichtere rijders en daarom langzamer zijn.
Maar als de lichte rijder met een drempel van 300W omhoog rijdt en de zwaardere rijder moet daar 500W trappen op drempel, dan voelt het toch voor beide rijders hetzelfde?
Hij zal het wel over lange beklimmingen op de weg hebben.
Qua mtb in NL maakt het dus niet uit of je zwaar of licht bent, mits goed getrained uiteraard.
Hij zegt dat zwaardere rijders meer vermogen moeten leveren dan lichtere rijders en daarom langzamer zijn.
Maar als de lichte rijder met een drempel van 300W omhoog rijdt en de zwaardere rijder moet daar 500W trappen op drempel, dan voelt het toch voor beide rijders hetzelfde?
Hij zal het wel over lange beklimmingen op de weg hebben.
Qua mtb in NL maakt het dus niet uit of je zwaar of licht bent, mits goed getrained uiteraard.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Je hebt nogsteeds hetzelfde probleem als op een lange klim, maar gezien het gebrek aan heuvels en klimduur zal je er minder last van hebben bij een mtb rit in nl.Rayb81 schreef: ↑za 28 december 2019, 23:41 Mhja wat die video betreft.
Hij zegt dat zwaardere rijders meer vermogen moeten leveren dan lichtere rijders en daarom langzamer zijn.
Maar als de lichte rijder met een drempel van 300W omhoog rijdt en de zwaardere rijder moet daar 500W trappen op drempel, dan voelt het toch voor beide rijders hetzelfde?
Hij zal het wel over lange beklimmingen op de weg hebben.
Qua mtb in NL maakt het dus niet uit of je zwaar of licht bent, mits goed getrained uiteraard.
Maar let ook aan hoe je getraind ben.
Heb zelf veel getraind op sprint en korte klimmen, omdat ik dat altijd wel leuk vind.
Had zelf op mijn piek een ftp van 230W met 70 kilo, niet heel spectaculair.
Maar wat sprint betreft 0 tot 10 sec 1020W tot 900W en 10sec tot 1min 900W - 500W.
1min naar 5 min zie je al een vrij stevige drop van 500W naar 270W en vanuit daar loopt het geleidelijk af.
Wil aankomend seizoen de focus eens wat meer gaan leggen op het gebied waar ik niet zo goed ben, de 1min tot 1 uur zegmaar om zo toch een betere allround rijder te worden.
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Even terug naar de praktijk,
Alle tabellen gaan uit van het vermogen dat er getrapt kan worden, leuk op de racefiets waar je de druk ook daadwerkelijk kwijt kan op de pedalen maar om dat op de MTB te doen mis ik nog een hele belangrijke factor: skills. Ik volg regelmatig lessen en clinics en ben soms echt verbaasd hoe hard sommige mensen kunnen trappen die al tig jaar fietsen en hoe slecht ze kunnen sturen
Op de meeste parcours, ook in Noord Holland maak je imo het verschil met bochten en (niet-later) remmen techniek en de wijze waarop je het terrein gebruikt om snelheid te maken/danwel te houden/niet te verliezen.
Mijn advies: richt je daar op ipv op de laatste paar watt eruit trekken.
Alle tabellen gaan uit van het vermogen dat er getrapt kan worden, leuk op de racefiets waar je de druk ook daadwerkelijk kwijt kan op de pedalen maar om dat op de MTB te doen mis ik nog een hele belangrijke factor: skills. Ik volg regelmatig lessen en clinics en ben soms echt verbaasd hoe hard sommige mensen kunnen trappen die al tig jaar fietsen en hoe slecht ze kunnen sturen
Op de meeste parcours, ook in Noord Holland maak je imo het verschil met bochten en (niet-later) remmen techniek en de wijze waarop je het terrein gebruikt om snelheid te maken/danwel te houden/niet te verliezen.
Mijn advies: richt je daar op ipv op de laatste paar watt eruit trekken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Helemaal mee eens, is nog veel leuker ook.Jurf schreef: ↑zo 29 december 2019, 10:21 Even terug naar de praktijk,
Alle tabellen gaan uit van het vermogen dat er getrapt kan worden, leuk op de racefiets waar je de druk ook daadwerkelijk kwijt kan op de pedalen maar om dat op de MTB te doen mis ik nog een hele belangrijke factor: skills. Ik volg regelmatig lessen en clinics en ben soms echt verbaasd hoe hard sommige mensen kunnen trappen die al tig jaar fietsen en hoe slecht ze kunnen sturen
Op de meeste parcours, ook in Noord Holland maak je imo het verschil met bochten en (niet-later) remmen techniek en de wijze waarop je het terrein gebruikt om snelheid te maken/danwel te houden/niet te verliezen.
Mijn advies: richt je daar op ipv op de laatste paar watt eruit trekken.
Ga nu expres het bos in met een ondergeschikte fiets (gravel racer met amper profiel) om aan mijn rijvaardigheid te werken.
En de fun factor er van te ervaren.
Heb nu grip/lijnkeuze problemen in hartslag zone 2 waar ik die op de mountainbike pas in zone 4/5 tegen kom.
Zo heb je toch het spannende zonder je helemaal kapot te rijden.
Maar trainen op vermogen moet je natuurlijk ook niet helemaal uitsluiten.
Is ook zeker een belangrijk deel van het rijden.
Daarbij komt voor mij persoonlijk nog bij dat ik meer op de weg als in het bos rijd.
Niet alleen voor woon/werk, maar op de weg is toch wat ook wat meer afwisseling in te vinden als voor de zoveelste keer hetzelfde lokale MTB rondje te rijden.
Hoef van niemand te winnen maar is toch leuk om vooruitgang in je gemiddelde vermogen te zien.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Helemaal juist, efficient (ik noem het altijd "lui" ) fietsen is een kunstje waar je erg veel aan hebt ..... heb 100-en keren achter mensen aan gerold die zich het schompes aan het trappen waren op een stuk waar dat totaal niet nodig was. Ga eens bmx-en en leer hoe je soepel kunt rollen en versnellen over een pumptrack, doe daar een beetje bochtentechniek bij en zorg bij klimmen dat je "over de top" rijdt alvorens je voeten stil te houden zodat je momentum maximaal blijft.Jurf schreef: ↑zo 29 december 2019, 10:21 Even terug naar de praktijk,
Alle tabellen gaan uit van het vermogen dat er getrapt kan worden, leuk op de racefiets waar je de druk ook daadwerkelijk kwijt kan op de pedalen maar om dat op de MTB te doen mis ik nog een hele belangrijke factor: skills. Ik volg regelmatig lessen en clinics en ben soms echt verbaasd hoe hard sommige mensen kunnen trappen die al tig jaar fietsen en hoe slecht ze kunnen sturen
Op de meeste parcours, ook in Noord Holland maak je imo het verschil met bochten en (niet-later) remmen techniek en de wijze waarop je het terrein gebruikt om snelheid te maken/danwel te houden/niet te verliezen.
Mijn advies: richt je daar op ipv op de laatste paar watt eruit trekken.
Heb in mijn fitte tijd veel mensen aan een pr geholpen op Schoorl door ze in mijn wiel te laten rijden, kwamen allemaal rond met het idee "dat kan veel harder" maar hadden wel een pr en hebben dat zelden of niet kunnen evenaren als ze daarna weer alleen gingen rijden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Wat ik hier zie is dat mensen ook veel te veel remmen.
Gaan met slippend achterwiel van een afdaling om vervolgens al trappend door een kombocht te gaan en stapvoets aan een daar op volgende klim beginnen.
Terwijl je met de juiste rijtechniek (snelheid meenemen) al zonder enige trapinput de halve klim op wordt geslingerd.
Gaan met slippend achterwiel van een afdaling om vervolgens al trappend door een kombocht te gaan en stapvoets aan een daar op volgende klim beginnen.
Terwijl je met de juiste rijtechniek (snelheid meenemen) al zonder enige trapinput de halve klim op wordt geslingerd.
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Level of fitness is zeker OOK belangrijk, maar de vraag van de topicstarter was:
Kijk naar het voobeeld van Roy/YoEddie waar vooral techniek het verschil maakt.Rayb81 schreef: ↑vr 27 december 2019, 05:14 Stel, 2 fietsers hebben dezelfde watt/kg verhouding, alleen de ene persoon weegt 60kg en de andere bijv. 75kg.
Wie is er dan in het voordeel bij het mountainbiken??
In Nederland zijn de meeste personen groot en fors, iets wat je ook ziet bij bijv. marathons.
Grote gewichtige personen die keihard kunnen rijden, ook op de klimmen.
Ik ben zelf 1.68m dus ik hoor hier niet bij.
Mijn vermogen is altijd lager dan dat van grotere personen, ook als je als voorbeeld neemt dat 2 personen van verschillend gewicht dezelfde watt/kg verhouding hebben.....bla bla bla..
Zal de zwaardere persoon het dan toch winnen tov de kleine persoon, omdat de klimmen kort zijn en alles op de macht gedaan kan worden??
Volgens mij moet het antwoord dus zijn dat wat de een aan macht heeft de ander met techniek moet compenseren en daar over het algemeen best een hoop ruimte voor is.
just my 2 cents.
btw: i het verleden best wat hele triathlons gedaan, dus weet ook wel wat trainen enzo is, maar zeker bij MTB haal ik nog het meeste winst uit intensief bezig zijn met wat Roy lui rijden noemt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023