Watt/kg en lichaamsgewicht

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Jurf schreef: zo 29 december 2019, 12:45 Kijk naar het voobeeld van Roy/YoEddie waar vooral techniek het verschil maakt.
Volgens mij moet het antwoord dus zijn dat wat de een aan macht heeft de ander met techniek moet compenseren en daar over het algemeen best een hoop ruimte voor is.
just my 2 cents.

btw: i het verleden best wat hele triathlons gedaan, dus weet ook wel wat trainen enzo is, maar zeker bij MTB haal ik nog het meeste winst uit intensief bezig zijn met wat Roy lui rijden noemt.
Jep, ben het er ook helemaal mee eens. :-q
Dat wou ik in mijn vorige post dus ook zeggen.
Je hoeft je niet druk te maken over W/Kg als je met de goede techniek de halve klim al op vliegt zonder te hoeven trappen.

Ga zo ook weer het bos weer in op de gravelaar om aan m'n rijtechniek te werken.
Vanochtend al aan het hardlopen geweest voor de conditie/kracht.
't is jammer dat het zwembad hier nogsteeds gesloten is. :tong
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat lui rijden gaat wel redelijk.

Als ik eens achter iemand aan fiets dan verbaast het mij steeds hoe vaak ik mn benen stil heb (en mn freewheel dus ratelt) terwijl degene die voor mij rijdt continu aan het trappen is, ook door de bochten heen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Rayb81 schreef: zo 29 december 2019, 19:44 Dat lui rijden gaat wel redelijk.

Als ik eens achter iemand aan fiets dan verbaast het mij steeds hoe vaak ik mn benen stil heb (en mn freewheel dus ratelt) terwijl degene die voor mij rijdt continu aan het trappen is, ook door de bochten heen.
Dat heet slipstreamen. :P
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Afgezien van alle andere factoren als techniek, stuurmanskunst vind ik het wel een interessante vraag.

Ik ben zelf ook 2 meter lang....

Maar ja met 85-90 kg en een FTP van 330 Watt of zoiets blijf ik steken op een W/kg van nog geen 4 (3,77).
Een persoon van 65 kg hoeft dan maar een FTP te hebben van 245 Watt.

De strekking is denk ik wel dat iemand met hetzelfde relatief vermogen (w/kg) ongeacht het gewicht even hard zou moeten kunnen.

Maar ja, heb jij wel eens iemand van 90 kg in het topsegment gezien op MTB gebied ?
Laten we zeggen dat Mathieu van der Poel wel op 6 w/kg zit qua FTP, dan zou ik dus een FTP moeten hebben van 522 Watt :D :D :D

Mijn conclusie is dat lichtere/kortere personen fysiek gezien makkelijker een hoger relatief vermogen kunnen halen.
Overigens kunnen lange mensen met een hoog absoluut vermogen natuurlijk (mits ze lekker Aero gaan zitten) keihard knallen in de polder (ook mijn specialiteit heb ik ontdekt na al die jaren).

En op de Ventoux zie je de echte verschillen ontstaan, verschil tussen iemand die lichter is dan ik en even hard rijdt op het vlakke kan zomaar ineens 10 minuten zijn....

Qua MTB is het dus ook parcours afhankelijk....
MTBArnhem
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Keek gister even de veldrit in Baal, VdP versus Iserbyt (ruim 16kg verschil in gewicht) , je ziet dat VdP puur op maximaal vermogen een gat slaat, zijn piekvermogen is (veel) hoger, het gat van 22 seconden dat hij in een half rondje slaat consolideert hij dan "gewoon"
Deze "macht" zie je veelal bij wat zwaardere renners, wellicht omdat deze gewend zijn om meer massa op gang te moeten trekken en minder op souplesse rijden. Nederlandse MTB rondjes zijn eigenlijk allemaal "macht" rondjes.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Helemaal mee eens, herken ik ook direct.

Op een strava segment sta ik mijn mannetje nog prima, ook op een klim. Mijn piekvermogen is hoog, en kan ik ook best 2-3 min volhouden.

Echter, duurt dit een uur lang (zoals bijvoorbeeld op een nederlands XCO klimrondje, Groesbeek, Lunteren, Heerlen), val ik door de mand.... laat staan hoe dat afloopt in het buitenland. Die wereldbeker parcoursen zijn echt extreme klimparcoursen.

VDP is ook een renner die best bovengemiddeld zwaar is, vind het ook best interessant om te zien hoe dat afloopt in een grote ronde. Ik gok dat dat niet zijn specialiteit is....
MTBArnhem
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij hebben Schutter en vd Poel beide een BMI van 22,03 ( ja met twee cijfers achter de komma; maar je moet het eigenlijk eerder afronden, omdat met name het gewicht niet zo precies is)

Als je 2 meter lang bent, kom je dan op 88,12.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

BMI zegt heel weinig over prestaties.
Leuk voor een bevolkings gemiddelde maar dan heb je het ook wel gehad.

Er zijn zo veel factoren die het gewicht bepalen.
Iemand met 5% vet maar veel spiermassa kan als iemand met obesitas uit de bmi test komen.
En iemand met veel vet en weinig spiermassa als gezond.

Er van uit gaan dat je dan toch op optimaal vetpercentage zit (te weinig is ook absoluut niet goed, zelf ervaren) maar alle kracht/spiermassa zit in het bovenlijf dan heb je er met fietsen nog weinig aan.
En dan heb je nog het type spiervezel en hoe goed je door je lijf aangesproken kunnen worden. (neuromusculair)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je hebt vast gelijk, maar als het over gewicht en lengte gaat en twee van de beste MTB-ers, een van 1,73 m en een van 1,85 m, hebben dezelfde BMI, dan is het toch een opmerkelijke toevalligheid. Ze zijn beide goed getraind, etc. De zaken die jij noemt zullen niet zo verschillen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Klopt, ging meer over de vergelijking met een amateur.
( Gebaseerd op die laatste zin. )
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

nog een factor waarbij een grotere rijder meer voordeel kan hebben (in theorie, volgens de kenners van de trainerroad podcast). Los van techniek snoept ruw terrein een bepaald wattage af van je output die in snelheid wordt omgezet. Nou kan het zo zijn dat een zwaardere rijder meer verlies heeft door meer gewicht op de grond, maar stel dit is 30 watt voor een lichte rijder met een FTP van 250 watt, die zet dan dus 210 effectief om in snelheid. De zwaardere rijder met een vergelijkbare w/kg heeft misschien wel 350 watt en verliest misschien 35 watt aan de ondergrond. in verhouding blijft er meer over om om te zetten in snelheid. Dus bij een vlakke rit over ruw terrein wint een hoog FTP van een gelijke w/kg
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Prulleman schreef: vr 10 januari 2020, 17:49 nog een factor waarbij een grotere rijder meer voordeel kan hebben (in theorie, volgens de kenners van de trainerroad podcast). Los van techniek snoept ruw terrein een bepaald wattage af van je output die in snelheid wordt omgezet. Nou kan het zo zijn dat een zwaardere rijder meer verlies heeft door meer gewicht op de grond, maar stel dit is 30 watt voor een lichte rijder met een FTP van 250 watt, die zet dan dus 210 effectief om in snelheid. De zwaardere rijder met een vergelijkbare w/kg heeft misschien wel 350 watt en verliest misschien 35 watt aan de ondergrond. in verhouding blijft er meer over om om te zetten in snelheid. Dus bij een vlakke rit over ruw terrein wint een hoog FTP van een gelijke w/kg
Mogelijk is hier wel een verschil tussen harde ondergrond (Voor het rijden van Parijs-Roubaix helpt het als je wat massa hebt. ) en zachte ondergrond (een zware rijder zakt dieper weg en heeft meer weerstand; ook een zware schaatser heeft meer last van zacht ijs dan een lichte).
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

In het verhaal van de Trainerroad podcast ging het over gravel.

Ik denk dat er heel veel factoren zijn die uiteindelijk mee/tegen werken als je groter ben, maar dat het uiteindelijk allemaal geen wereld van verschil maakt.

Kijk naar het veldrijden bv.
Denk dat dat ook wel redelijk in de richting komt van een nl MTB parcours.
Maar het is nu niet dat je een duidelijk gescheiden uitslag ziet op basis van lengte.

En in de praktijk ook.
Is niet dat ik massaal ingehaald wordt door mensen van 2 meter op het vlak, of kleine mensen tijdens het klimmen.

Grootste gedeelte zou je toch bij je eigen conditie en rijkunsten moeten zoeken.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Uiteraard zijn er zoveel factoren dat het eigenlijk niet te vergelijken is, want voor een eerlijke vergelijking hou je alles op 1 na gelijk. Fitness level en techniek zijn al 2 factoren die een veel grotere invloed hebben.

Bij Trainerroad hadden ze het inderdaad over lange gravel wedstrijden. Dan speelt techniek al een mindere rol en fitness bij de top is wat meer gelijk. En door de lange afstand gaat dit verschil uiteindelijk wel meewegen.

Wij gaan dit in het bos niet merken. Daarvoor is het niveau van de gemiddelde Nederlandse mtb-er te verschillend.

Zou wel interessant zijn om de w/kg + gewicht van verschillende xc world cup uitslagen naast elkaar te leggen, maar vermoedelijk ga je hier geen conclusies uit kunnen halen, behalve dat vdp wint als ie meedoet.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Zelfde podcast gaan ze trouwens ook nog in op rijders van verschillende lengte/gewicht.
Gaat dan over Crits, maar toch interessant.

https://www.youtube.com/watch?v=vDaAhumtleY&t=4121s
Plaats reactie