Watt/kg en lichaamsgewicht

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Je lijkt nog altijd over het hoofd te zien dat je grootte/gewicht reeds in rekening neemt wanneer je over W/kg spreekt. Laat ons even zeggen dat je om bij de betere professionele klimgeiten te zijn, je 6 W/kg moet kunnen trappen. Dit is voor een renner van 80 kg moeilijker te behalen dan voor een renner van 60 kg. Er is een reden waarom je geen spierbundels à la Cancellara vooraan ziet rijden in de Tour. En ook zoals hier al wordt aangehaald, heel veel top mountainbikers zijn lichtgewichten. Het mooie aan fietsen is dat elk lichaamstype wel ergens een voordeel, maar elders dan weer nadelen heeft. Geen reden voor Calimero ;)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Laat ik weer terugkomen op Jeffrey Hoogland. Zijn bovenbenen hebben een grotere omtrek dan de taille van een bergklimmer. Toch zal je hem niet zo snel op een puntenkoers vinden. Zo een dikke spierbundel is lastig van zuurstof te voorzien en is dus vooral geschikt voor sprints. Een puntenkoers kent, vergelijkbaar met het rondje Schoorl, veel korte sprintjes, maar is vooral ook een duurinspanning waar je de verzuring niet te ver moet laten komen. Kortom als minder zware renner maak je ook een kans.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

matthiav schreef: vr 17 januari 2020, 20:40 Je lijkt nog altijd over het hoofd te zien dat je grootte/gewicht reeds in rekening neemt wanneer je over W/kg spreekt. Laat ons even zeggen dat je om bij de betere professionele klimgeiten te zijn, je 6 W/kg moet kunnen trappen. Dit is voor een renner van 80 kg moeilijker te behalen dan voor een renner van 60 kg. Er is een reden waarom je geen spierbundels à la Cancellara vooraan ziet rijden in de Tour. En ook zoals hier al wordt aangehaald, heel veel top mountainbikers zijn lichtgewichten. Het mooie aan fietsen is dat elk lichaamstype wel ergens een voordeel, maar elders dan weer nadelen heeft. Geen reden voor Calimero ;)
Ik probeer het te snappen, maar nog altijd een hoop vraagtekens.
En dan vooral op het zinnetje dat die 6w/kg moeilijker te halen is voor een zwaardere rijder.

Zwaardere rijder = meer spieren dus hoger vermogen? (er even vanuit gaan bij een zelfde vetpercentage als een lichtere rijder)

M.a.w. FTP bij een lichtere rijder voelt even zwaar qua inspanning als bij een zwaardere rijder toch?
Stel een rijder van 60 kg met een 5 W/kg verhouding draait 300W FTP, een 80kg rijder draait dan 400W op FTP.
Is die 400W voor die zwaardere rijder dan moeilijker te halen dan de 300W voor de lichtere rijder?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een lichaam is meer dan alleen spieren: botten, kraakbeen, pezen, bloedsomloop, hart, longen. Ik vermoed dat niet alles hiervan even makkelijk die extra Watts kan leveren. Ieder heeft wel ergens een zwakste schakel. Met minder Watts belast je die zwakste schakel minder.

Dit werkt ook de andere kant op. Recreatieve marathonlopers die zo ver afvallen dat ze zaken kapot maken als ze gaan lopen, omdat het te broos is geworden.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Om die reden doe ik ook hardlopen en krachttraining bovenop de fietstraining.
Fietsen heeft een relatief lage belasting op spieren en gewrichten.

Dat merk je wel als je een keer als uitsluitend fietser een aardig stuk gaat hardlopen.
Je hele lijf doet een week lang zeer.
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Rayb81 schreef: za 18 januari 2020, 21:53
matthiav schreef: vr 17 januari 2020, 20:40 Je lijkt nog altijd over het hoofd te zien dat je grootte/gewicht reeds in rekening neemt wanneer je over W/kg spreekt. Laat ons even zeggen dat je om bij de betere professionele klimgeiten te zijn, je 6 W/kg moet kunnen trappen. Dit is voor een renner van 80 kg moeilijker te behalen dan voor een renner van 60 kg. Er is een reden waarom je geen spierbundels à la Cancellara vooraan ziet rijden in de Tour. En ook zoals hier al wordt aangehaald, heel veel top mountainbikers zijn lichtgewichten. Het mooie aan fietsen is dat elk lichaamstype wel ergens een voordeel, maar elders dan weer nadelen heeft. Geen reden voor Calimero ;)
Ik probeer het te snappen, maar nog altijd een hoop vraagtekens.
En dan vooral op het zinnetje dat die 6w/kg moeilijker te halen is voor een zwaardere rijder.

Zwaardere rijder = meer spieren dus hoger vermogen? (er even vanuit gaan bij een zelfde vetpercentage als een lichtere rijder)

M.a.w. FTP bij een lichtere rijder voelt even zwaar qua inspanning als bij een zwaardere rijder toch?
Stel een rijder van 60 kg met een 5 W/kg verhouding draait 300W FTP, een 80kg rijder draait dan 400W op FTP.
Is die 400W voor die zwaardere rijder dan moeilijker te halen dan de 300W voor de lichtere rijder?

Nee de zwaardere rijder of grotere rijder zal dat nooit halen. Voor klimmen geld de formule

https://sportnieuws.nl/fun/mooi-jong-ve ... eile-klim/

Wat zal er op het vlakke gebeuren ?
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

In het hypotetische geval van 2 renners die identiek zijn qua talent en training, zal over het algemeen de hogere (spier)massa van de zwaardere renner tot een hoger absoluut vermogen leiden, terwijl de lichtere renner een hoger relatief vermogen zal hebben. Het wel/of niet geluk hebben met hoe goed je kan fietsen heeft vooral met je genen en talent te maken, niet met je lichaamslengte of gewicht. Een blik op het peloton zegt genoeg over de variëteit aan lichaamstypes die uiterst succesvol zijn op de fiets.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Is het ook niet enigszins aan voeding te relateren?
Ik heb begrepen dat je lichaam ongeveer 80gram aan calorieën per uur kan opnemen. Als dit gelijk is tussen zware en lichte rijders dan is het vooral op langdurige evenementen zoals marathons, en zeker bij meerdaagse evenementen, beter om licht te zijn lijkt me.
Van de twee rijders die beiden 6W/kg kunnen doen zal de zwaardere rijder meer energie verbruiken bij dezelfde snelheid.
Dat zijn dus meer calorieën. Calorieën = energie. Vermogen = energie/tijd. Dus kort gezegd gebruikt een zwaardere rijder meer calorieën/tijd.
Dat zou dus kunnen betekenen dat de zwaardere rijder op het eind van een lang evenement in de problemen kan komen door energie voorraad.

Dit is mijn hersenspinsel, absoluut zonder wetenschappelijke onderbouwing. Ik heb het echter nog niet voorbij zien komen.

Wat ik wel begrijp is dat het makkelijker is om je W/kg te verhogen door een kg kwijt te raken dan door 10W sterker te worden. Er zal per evenement een bepaalde ideale balans in zitten, maar dan nog blijft het maar een klein deel van het totale plaatje.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

@flow&co
ik denk dat zwaardere rijders gemiddeld ook wel meer voeding kunnen opnemen. Maar wellicht zit je ook daar weer met een andere optimale range. Zo zijn het bij elkaar teveel factoren en eigenlijk nooit te vergelijken.

Je theorie over afvallen is ook maar deels toepasbaar.. want je FTP behouden tijdens afvallen is een ander verhaal. Tuurlijk een kg hier of daar zal geen invloed hebben op je FTP, maar 5kg kan echt wel je FTP verlagen als je dit niet zonder extra training load doet (wat weer lastig is met een negatieve calorie balans). Maar ook hier geld weer dat er meer meespeelt, als je te zwaar bent, dan is afvallen zonder FTP verlies natuurlijk een stuk makkelijker dan iemand met een gezond gewicht.

Het blijven altijd appels en peren


@matthiav, je kan inderdaad succesvol zijn met een hoop verschillende lichaamstype, daar is geen twijfel over mogelijk, maar er zijn wel duidelijke verschillen in welke subtype je succesvol in bent, vergelijk maar eens een pro tour klimmer met een baan sprinter... Die kunnen echt niet even van plek wisselen en succesvol zijn.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

@prulleman, dat is zeker waar! Ik wil enkel het gevoel van de topicstarter tegenspreken, namelijk dat hij door zijn lichaamsbouw per definitie benadeeld zou zijn op de MTB.

Die energieopname is wel redelijk onafhankelijk van lichaamsgewicht: 60 g glucose (+30g fructose) per uur. Daar heb ik zelfs in wetenschappelijke literatuur nog nooit de kanttekening van lichaamsgewicht bij gelezen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ah ok, ik ben ook zeker geen expert, dus ik geloof je :D

En verder is het gewoon een kwestie van de kaarten die je gedeeld krijgt goed uitspelen. Als je genetisch een klimmer bent, dan moet je geen shorttrack gaan doen, maar juist die marathons met 2000+ hm
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Denk dat het belangrijkste nog is om gewoon lol te hebben.
Weet uit ervaring met andere sporten dat comparatief zijn leuk en motiverend kan zijn, maar als je te veel naar anderen gaat kijken en alles gaat analyseren de lol er toch wel af gaat.
Zijn er maar weinig van ons die er hun brood mee moeten verdienen.

Plezier hebben staat nu bij mij op een en accepteer het gewoon als iemand sneller is dan mij.
Waar ik eerst ging zoeken "waar kan het probleem liggen" is het nu gewoon focus op mijzelf.

Dat gezegd vind ik trainings wetenschap nogsteeds wel heel boeiend en leuk om over te discussen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ook voor diegenen die er wel hun geld mee moeten verdienen is het belangrijk dat er nog wel ergens lol aan wordt beleefd. Als dat er niet is dan wordt winnen nog veel moeilijker dan het al was. Het mentale aspect is wat een kampioen anders maakt dan een winnaar.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Flow&Co schreef: ma 20 januari 2020, 16:05 Ook voor diegenen die er wel hun geld mee moeten verdienen is het belangrijk dat er nog wel ergens lol aan wordt beleefd. Als dat er niet is dan wordt winnen nog veel moeilijker dan het al was. Het mentale aspect is wat een kampioen anders maakt dan een winnaar.
Ja absoluut.
Zelf ook in de spiraal gezeten van podium komt niet snel genoeg dichterbij, dus nog meer trainen en kijken waar het fout gaat.
Vervolgens wordt begint de hobbie een plicht te worden en verlies je de motivatie om te trainen.
Daardoor gaan je resultaten weer achteruit en daardoor wordt het nog minder leuk.
Zo lang tot dat je maar besluit er helemaal mee te stoppen.

Maar mijn reactie was meer bedoeld op de reactie van Prulleman.
Prulleman schreef: ma 20 januari 2020, 12:17 En verder is het gewoon een kwestie van de kaarten die je gedeeld krijgt goed uitspelen. Als je genetisch een klimmer bent, dan moet je geen shorttrack gaan doen, maar juist die marathons met 2000+ hm
Als je het perfecte lichaam voor een klimmer hebt, maar je vind het niets aan, maar shorttack is helemaal je ding.
Forceer jezelf dan niet om klimmer te worden, maar doe gewoon wat je leuk vind.
Voornaamste doel moet plezier hebben zijn, als je er vervolgens iets mee zou kunnen winnen/verdienen is het leuk meegenomen.

Voel je daarom ook niet "minder" als MTB-er omdat je niet de ideale bouw zou hebben, maar geniet gewoon van je hobbie en je eigen vordering.
( Dat is in ieder geval mijn idee er over. )
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Klopt helemaal, maar het hangt dus af van je doelen en motivatie. (en de haalbaarheid daarvan)

En die kunnen uiteraard ook veranderen met de tijd.
Plaats reactie