Watt/kg en lichaamsgewicht

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hoi,

hier een vraag waarop ik via het internet geen duidelijk antwoord op kan vinden.

Stel, 2 fietsers hebben dezelfde watt/kg verhouding, alleen de ene persoon weegt 60kg en de andere bijv. 75kg.
Wie is er dan in het voordeel bij het mountainbiken??

Wat ik heb gelezen en wat ook logisch is, is dat de zwaardere persoon wint als het parcours vlak is, dan heb ik het bijv. over wegwielrennen hier in de Noord Hollandse polder.
De zwaardere persoon heeft een hoger FTP die gewoon in snelheid omgezet kan worden.

Maar wat als we het mountainbiken als voorbeeld nemen wat interval is?
Op het internet lees je dat de lichtere persoon in het voordeel is wanneer de klimmen lang zijn.
Maar hoe zal zich dit verhalen tot de Nederlandse parcoursen?

In Nederland zijn de meeste personen groot en fors, iets wat je ook ziet bij bijv. marathons.
Grote gewichtige personen die keihard kunnen rijden, ook op de klimmen.
Ik ben zelf 1.68m dus ik hoor hier niet bij.
Mijn vermogen is altijd lager dan dat van grotere personen, ook als je als voorbeeld neemt dat 2 personen van verschillend gewicht dezelfde watt/kg verhouding hebben.

Zal de zwaardere persoon het dan toch winnen tov de kleine persoon, omdat de klimmen kort zijn en alles op de macht gedaan kan worden??

Ben wel benieuwd hoe men hier over denkt :-q
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Rayb81 schreef: vr 27 december 2019, 05:14
Zal de zwaardere persoon het dan toch winnen tov de kleine persoon, omdat de klimmen kort zijn en alles op de macht gedaan kan worden??
Dat hoeft niet per definitie. Veel hangt ook af van aanleg.(bv. om goed interval te kunnen rijden/ leeftijd.)

Maar ik ben nu wel benieuwd waar deze vraag vandaan komt? Al is polderfietsen/ trainen wel iets heel anders dan bv. al in de duinen. Kom er zelf ook oorspronkelijk vandaan. Later ben ik naar Limburg verhuist en ben op een heel andere manier gaan fietsen/ trainen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Waar deze vraag vandaan komt:

omdat ik veel grote mannen (Nederlanders zijn over het algemeen groot) heel hard fietsen op de MTB parcoursen.
Als je bijv. Schoorl pakt, wat eigenlijk een behoorlijk interval parcours is (met een paar vlakke stoemp stukken) dan zie je dat de grote mannen gewoon top tijden rijden.

Daarom vroeg ik mij af of ik als klein persoon wel ooit dat soort mannen bij kan houden of dat ik vanwege mijn lengte in nadeel ben.

Ik kan nog een paar kilo afvallen maar dan houdt het ook wel op.
En dan kan ik misschien trainen wat ik wil, dan zal een klein persoon nooit de grotere personen bij kunnen houden?
Ze zijn dan misschien zwaarder, maar ze kunnen ook duidelijk meer vermogen leveren.

Misschien is het wat vergezocht, maar ik verbaas me erover hoe hard grote zwaardere mannen ook kunnen rijden.
Ook zo'n Mathieu van der Poel bijv. kan dus gewoon een Schurter bijhouden, dus wat zegt lengte en gewicht dan nog?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik denk dat het meer met de manier van trainen te maken heeft. Grote mensen in Noord Holland moeten altijd trainen met veel wind waarin zij vrij gemakkelijk vermogen kunnen kweken. Kleine mensen zijn dan gewoon in het nadeel. Dat komt ook altijd mooi naar voren in waaier etappes in bv. de tour. Maar zet eens een Limburger van pak em beet 185 in die Noord Hollandse polder en je zult een heel ander resultaat zien. (Ik heb wel eens talent moeten begeleiden vanuit Limburg naar wedstrijden in vlakland. Leuk om te zien hoe ze dat verwerken. :wink: )

Maar staar je niet teveel blind op lengte. Hoeveel lange mensen rijden er uiteindelijk een top 20 in een wereldbeker? Matheu heeft gewoon zijn bouw mee en de WB wedstrijden hebben niet heel erg veel hoogte verschil in een parcours zitten om het verschil te maken. Het is meer een grote sprint bergop. Dan komt het toch meer aan op inhoud dan kracht.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Kan er weinig over vinden bij fietsen maar je hebt natuurlijk ook nog zo iets als traagheidsmoment.
In theorie zal het een zwaarder/langer persoon meer moeite kosten om te accelereren en van richting te veranderen als een lichter persoon.
En dat zal weer in het voordeel zijn van de kleine lichte persoon, zeker op een MTB parcours.

Ook is het zo dan een langer persoon meer luchtweerstand heeft dan een kleiner persoon.
In Zwift heb je zelfs zo iets als "Hight Doping" waar mensen bewust invullen dat ze klein zijn om daar voordeel uit te halen.
Weet dat het een spel is, maar die baseert zich wel op natuurwetten van de echte wereld.

Hoe groot deze verschillen zijn durf ik niet te zeggen, maar geloof niet dat je alleen maar in het nadeel ben als je klein en licht ben.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Behalve lang bergop heeft de kleinere lichtere rijder ook het voordeel van de grotere wendbaarheid.
Lager bij de grond, lager zwaartepunt, korter frame, kleinere wielbasis, stuur relatief minder diep... op technische, krap slingerende, niet lopende, parcoursen maak je gehakt van de 2m jongens, die je op het rechte vlakke eruit fietsen. Daar zijn ze wel ideaal om bij in het wiel te gaan hangen, die lange grote rijders :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ook hier had ik naar gekeken en eigenlijk tot de conclusie was gekomen dat de wattage niet zoveel vertaald dan alleen voor de persoon/rijder zelf :-D
Grote zwaardere rijders die hard rijden zijn naar mijn mening ervaren rijders :-q en dat neemt niet weg, dat ook ik stom verbaast hier naar heb staan kijken :o :lol: maar een rijder ongeacht lengte /gewicht, enz, wanneer zo iemand vanaf zijn 3e jaar al lekker fietst :-q dan is het niet raar /gek dat deze persoon een goed stukje kan wegtrappen :-D :-q
Maargoed het vermogen /wattage, zou je twee gelijke rijders, leeftijd, bouw/postuur, gewicht, Bike, route, weersomstandigheden, windkracht/richting en met een gelijke zit houding laten rijden, kan het zo maar zijn dat het geleverde vermogen, de wattage niet gelijk zijn.... omdat de manier van rijden :-q ook invloed heeft op het vermogen /wattage :-q
Het is wel zo, dat deze getallen een goede hulp middel zijn om je zelf te verbeteren en om te kijken of je je kracht goed inzet en ook verbruikt waar het ook echt nodig is :-D dus eindconclusie, een zeer handig gegeven, maar erg persoon/rijder gebonden :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Wattage(vermogen) is niets meer dan energie/tijdseenheid.
In geval van de fiets hoe hard je op de pedalen duwt icm je trapomwentelingen.

Of je dit nu met je handen of voeten doet, of andersom op je fiets zit, 200watt is 200watt.
Voor iedereen.

De een heeft alleen meer tegenwerkende factoren en zal dat moeten compenseren door meer vermogen te leveren, wil hij net zo snel gaan als iemand die daar minder last van heeft.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Maar vermogen vs. staand klimmen? Ik kan me voorstellen dat iemand van 90kg dan een groter koppel ontwikkeld dan een klein iemand van 65kg? Tegenwoordig is een WB wedstrijd ook meer een staande receptie geworden.. Ik denk dat dit ook is waarom de TS moeite heeft die lange mannen bij te houden.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Real Epic '89 schreef: vr 27 december 2019, 10:08 Maar vermogen vs. staand klimmen? Ik kan me voorstellen dat iemand van 90kg dan een groter koppel ontwikkeld dan een klein iemand van 65kg? Tegenwoordig is een WB wedstrijd ook meer een staande receptie geworden.. Ik denk dat dit ook is waarom de TS moeite heeft die lange mannen bij te houden.
Hier een interessante video over staand klimmen.
Op 6:20 gaan ze in op het lichaamsgewicht dat op de pedalen drukt:

https://www.youtube.com/watch?v=J6Y3Rm0lqgk
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Maakt allemaal niet zoveel uit, Schurter is 1.73 en Evenepoel 1.71 en die komen aardig van hun plek, Evenepoel zelfs met tijdrijden in vlak Noord Holland :wink:

Ik reed toen ik fit was (1.98meter bij toen 90+ kg) ook altijd op de macht maar kon het ook rustig 2 a 3 uur volhouden. Reed toen vooral uit jeugdige onstuimigheid vaak door de pijngrens heen, daar word je vanzelf beter van.
Merk nu dat als je te vaak binnen je comfort zone blijft rijden je lichaam een beetje lui wordt, heb alleen minder zin om mijzelf bij mijn ritjes helemaal uit elkaar te trekken ..... rij ook te weinig om weer serieus iets op te bouwen.

Fietsen is ook erg een mentaal spelletje, vaak kun je (veel) harder dan je denkt maar blijf je hangen je normale fiets gewoontes.

Ram gewoon eens de Nok op, twee tandjes zwaarder dan met je PR, doe dat twee maanden en op een gegeven moment ga je significant harder. Je lichaam heeft stevige prikkels nodig om "beter" te worden.

Aan de andere kant is het voor veel gasten natuurlijk ook gewoon gerommel in de marge en moet je je afvragen wat je het leukst vindt, lekker beetje biken of elke keer de druk van jezelf en strava om harder te gaan. Hangt beetje af vd periode in je leven in mijn geval.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

yo-eddy schreef: vr 27 december 2019, 10:42
Ram gewoon eens de Nok op, twee tandjes zwaarder dan met je PR, doe dat twee maanden en op een gegeven moment ga je significant harder. Je lichaam heeft stevige prikkels nodig om "beter" te worden.
Die ervaring heb ik ook.

Gewoon staand klimmen en opschakelen ook al is het omdat met staand klimmen je cadans naar beneden gaat en je meer koppel kunt leveren.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je kunt staand De Nok opknallen, even een stukje van niets op de macht in het rood desnoods.
Maar je kunt zo niet staand 25km lang een Mont Ventoux of welke alpenreus dan ook opknallen, en al helemaal niet onverhard.
Je hebt dus klimmen en klimmen. XC-klimmen, 'even' 1,5 uur knallen, versus een hele dag duizenden hoogtemeters klimmen in het hooggebergte, en dat een paar dagen achter elkaar. Wattages spelen dus een rol, maar (vlieg-)gewicht ook, net als 'doseren', bij het soort klimwerk dat je te wachten staat.
Laatst gewijzigd door aurelius op vr 27 december 2019, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Real Epic '89 schreef: vr 27 december 2019, 10:47
yo-eddy schreef: vr 27 december 2019, 10:42
Ram gewoon eens de Nok op, twee tandjes zwaarder dan met je PR, doe dat twee maanden en op een gegeven moment ga je significant harder. Je lichaam heeft stevige prikkels nodig om "beter" te worden.
Die ervaring heb ik ook.

Gewoon staand klimmen en opschakelen ook al is het omdat met staand klimmen je cadans naar beneden gaat en je meer koppel kunt leveren.
Dit wordt ook in de video uitgelegd.
Een lager cadans wil je juist niet, omdat daarmee je vermogen omlaag gaat.

Het is uiteraard wel een goede training voor meer koppel, maar die moet je dan uiteindelijk wel combineren met een hoger cadans om meer vermogen te genereren.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

aurelius schreef: vr 27 december 2019, 10:57 Je kunt staand De Nok opknallen, even een stukje van niets op de macht in het rood desnoods.
Maar je kunt zo niet staand 25km lang een Mont Ventoux of welke alpenreus dan ook opknallen, en al helemaal niet onverhard.
Je hebt dus klimmen en klimmen. XC-klimmen, 'even' 1,5 uur knallen, versus een hele dag duizenden hoogtemeters klimmen in het hooggebergte, en dat een paar dagen achter elkaar. Wattages spelen dus een rol, maar (vlieg-)gewicht ook, bij het soort klimwerk dat je te wachten staat.
Yup, precies het verschil tussen de voorjaarsklassiekers en de klim etappes in de Tour
Tom Boonen versus Nairo Quintana
MvP versus Egan Bernal
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie