Totaal verblind door zon.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hebben jullie dat ook wel eens? Gisteren had ik zo een rit. De zon hing laag en was hartstikke fel. Op sommige stukken zag ik echt helemaal niets daardoor en ben zelfs afgestapt om een stukje te lopen.
Ik heb nu een futurum fotochromatische zonnebril, daarvoor had ik een BBB met drie verschillende glazen.
Laatst gewijzigd door Ad58 op di 31 december 2019, 14:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dat overkomt ons natuurlijk allemaal wel eens. Een goede zonnebril doet veel, maar kan ook niet alle situaties aan.
Er bestaan speciale schietbrillen voor als je direct tegen de zon inkijkt, maar die zijn weer ongeschikt in bijna alle andere situaties en onbetaalbaar (600+ euro) Een goede meekleurende bril is je beste keus. Eventueel een helm met klep kan ook helpen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Probeer eens een koerspetje onder je helm. Het hoort ook bij deze periode, even de snelheid aanpassen.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Van de week een soortgelijke ervaring in Herpen. Boven op de heuvelrug met de zon van heel laag linksopzij.

Dan zorgen de bomen voor een soort stroboscoopeffect in mij linker oog. Kort stukje met 1 oog dicht gefietst maar dan zien je weer geen diepte. :-{

Maar wederom overleeft zonder boomkoppen.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Antwoord op je vraag: Ja, in mindere mate.
Maar misschien bedoel je: Met welke techniek kun je het probleem verminderen, aangezien het bij "Trainingstechniek" staat ?

Wat voor mij goed werkt bij helm met klep is het hoofd naar voren kantelen (klep komt dus lager) en dan met je ogen meer boven (langs je wenkbrauwen) kijken.
Kan soms net het verschil maken.
Of, heel simpel, je ogen een beetje dicht knijpen.

Zo gek als echt verblind dat alleen lopen nog een optie is heb ik eigen nooit.
Misschien probleem met de pupil reflex of gevoelig voor licht ? :~
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik denk dat iedereen het wel eens heeft en er is maar 1 oplossing:

Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ook hier een zg all-mountain helm met grote klep. Doet wonderen met laagstaande zon.

(en zit wat verder over je achterhoofd voor meer bescherming, win win situatie 🙂)
Plaats reactie