Vegan proteïnen, ervaring

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Elvander schreef: wo 29 januari 2020, 12:57 Pooohhhh wat een off-topic verhaal zeg en dreigt weer net zo'n ellenlange discussie te worden als onlangs.
Kan dit allemaal niet gewoon in dat andere topic?

Of een foodie neuzel forum?
We zijn aan het proberen iemand te bekeren tot het veganisme zodat die deze shake gaat proberen, en ons kan vertellen hoe hij smaakt. :tong
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

RobBoZ schreef: di 28 januari 2020, 23:03Vraag mij ook af waar dat vandaan komt, misschien stukje macho gedrag ofzo. :~
Mannen koken meestal niet als het in de keuken moet gebeuren. Dat is moeders culinair lab, maar als het buiten gebeurt en grote stukken vlees betreft, dan staat de man ineens vooraan. Dus macho klopt en hoort in het rijtje 'man, buiten, vuur, vlees'.
(Je kunt ook bij ons in de natuur komen werken op de MTB-routes. Ook voor 90% een mannen dingetje)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

zonoskar schreef: wo 29 januari 2020, 12:23 Alle dieren maken B12 aan uit de bacterien die ze binnen krijgen en in hun maag hebben. Het zijn dus geen 2dehands voedingsupplementen, al krijgt binnenstaand vee waarschijnlijk wel supplementen toegediend. Als dat het probleem is, waarom eet je dan geen biologisch scharrel vlees? Overigens maken mensen ook vitamine B12 aan. https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... e-b12.aspx

Oja, over het gebit, er zijn ook vogels die vlees eten (bijv. aas eters zoals kraaien en gieren), die hebben een nog minder geschikt 'gebit' :)

Ik snap alleen niet waarom vegans ook geen melk, kaas of eieren eten (en geen lederen schoenen dragen). Ik zou een leven zonder kaas en eieren echt niet zien zitten. Er zijn veel misstanden in die branche, maar je hoeft bijv niet perse de goedkoopste eieren te kopen. Eieren met het beter-leven keurmerk gaan echt wel beter om met de dieren dan de meesten denken. Idem met biologische melk koeien.
Omdat veel vegans het houden van dieren hoe dan ook onethisch vinden. Een koe is door ons op de wereld gebracht om voor ons te produceren. Daarnaast:
Wikipedia schreef:In principe wordt een koe twee keer per dag gemolken, in ieder geval de eerste tien maanden nadat een kalfje is geboren. Vandaar dat het door de veehouder vanuit financieel oogpunt gewenst is dat een koe ieder jaar een kalf krijgt. Een pasgeboren kalf wordt meestal meteen bij de moeder weggehaald in verband met ziekteoverdracht. De moeder van het kalf kan rouw ervaren wanneer zij gescheiden wordt van haar kalf.
Weet overigens niet of dit ook bij "vrije-uitloopkoeien" gebeurt.

Nu kan je die discussie doortrekken naar huisdieren, wat een paar vegans die ik ken ook doen, zij zijn dus ook tegen het houden van bv honden en katten.

Blijft een lastig verhaal, deze dieren zitten hoe dan ook opgesloten en leven naar onze voorwaarden.
Oja, leder staat wat mij betreft trouwens gelijk met vlees.

Ben overigens zelf niet vegetarisch, een aantal mensen in mijn omgeving wel.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

bert l. schreef: wo 29 januari 2020, 14:08 (Je kunt ook bij ons in de natuur komen werken op de MTB-routes. Ook voor 90% een mannen dingetje)
Dat doe ik bij "ons" al.
Vind het ook heerlijk om te doen.
Lekker buiten, man vs nature. 8)
En is goed voor je ego met al die bedankjes. :D
krosser
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 14 december 2010, 03:19

Gebruik sinds vijf maanden plantaardig eiwit van orangefit.
https://www.orangefit.nl/eiwitshakes/fit-green-protein

Maak shake met (ongezoete) sojamelk, is in totaal 30 gram eiwit per shake van 333 ml. Kan shake goed verdragen, geen winderigheid of 'stinken'.
Vind de vanille smaak het beste / meest neutraal. Je proeft wel iets van de erwten, is niet hinderlijk. Shake is goed te drinken.
Had bij zwaardere inspanning last van pijnlijke spieren, sinds ik twee keer per dag shake drinkt, weinig last meer van.
praten = praten / fietsen = fietsen
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Goede bijdrage krosser :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Proteïnen uit een shake? Überhaupt proteïnen na het sporten? Leer er meer over in deze video.
Zeker wel proteïnen na een workout, lees er meer hier over.

Wie er gelijk heeft...
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Jurriaan schreef: zo 23 februari 2020, 09:54 Proteïnen uit een shake? Überhaupt proteïnen na het sporten? Leer er meer over in deze video.
Zeker wel proteïnen na een workout, lees er meer hier over.

Wie er gelijk heeft...
Lastig heh die tegenstrijdigheid.

Interpreteer het zelf maar als "maakt allemaal niet zo veel uit" en ga op m'n gevoel (wat zegt mijn lijf) af.
Dat gevoel is dat ik altijd trek in iets koolhydraat-rijks heb na het sporten.
Na een echt zware sportsessie gooi ik er altijd een combi shake (koolhydraat-proteine) in gelijk als ik thuis kom, gewoon voor de zekerheid, en het stilt die trek.

Anders is het dousche, iets makkelijks aan en lekker voor de tv/pc met een warme chocomel met slagroom en een lekkere zoete koek.
Of als het tegen de avond is een vette pizza met een blikje cola. (Enige frisdrank dat ik dan in de week drink.)
Zo lang ik vooruitgang blijf boeken met trainen vind ik het ook allemaal best, het is niet dat ik morgen een race moet winnen dus zo snel mogelijk de beste moet zijn.
Doe het uiteindelijk voor de lol.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Inderdaad een moeilijk topic. Heb dit weekend op de indoor trainer The Game Changers gezien. Vond het best een interessante docu. Het probleem volgens mij met dit soort topics, is dat er wetenschappelijk nog geen duidelijke consensus is over wat écht het beste is. Er zijn rationale argumenten te vinden voor verschillende, tegenstrijdige zaken. Naargelang de boodschapper hoor je uiteraard maar één kant van de argumenten (bv pro-vegetarisch/vegan in The Game Changers). Zo op een rijtje gezet krijg je dan vaak een zeer overtuigende boodschap met argumenten waar niet veel op af te dingen is, enkel bieden deze niet het volledige verhaal of perspectief. Een ander voorbeeld: ik heb voor mijn verjaardag het boek 'Vélochef' gekregen, van de kok van Team Sky. De gerechten bevatten over het algemeen veel minder KH en veel meer vetten dan je zou verwachten voor een sportkookboek. Het gaat voor mij niet zozeer om de procentjes die ik er met kan winnen, het is eerder een oprechte interesse van mij voor voeding. Maar ook ik verlies het noorden soms in alle tegenstrijdige adviezen :)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Doen we, wat ik al deed, wat Robboz ook schrijft. Eten waar we behoefte aan hebben. En voor mij is dat geen melk/ zuivel meer. Dat werkt in ieder geval niet. Melk blijkt in veel producten te zitten, ook in chips.

Ik vind tomatensap na het sporten een interessante.
Plaats reactie