Vegan proteïnen, ervaring

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

RobBoZ schreef: di 28 januari 2020, 11:20
Bokmaaa schreef: di 28 januari 2020, 10:14 Op Netflix staat een docu over exact dit onderwerp. Een plantaardig dieet, en het effect wat dat heeft op sporters. The Game Changers heet hij.
Volgens mij heb ik deze al gezien, gaan het eens dubbelchecken.

Mijn ervaring van lezen/kijken is tot nu toe dat topsport op een vega dieet prima mogelijk is, maar het niet perse een voordeel geeft tov het omnivoor dieet.

Dat een vega dieet voor mensen met obesitas en diabetes een verbetering is geloof ik wel.
Maar of het voor gezonde atleten ook een voordeel bied tov omnivoor ben ik nog sceptisch over.
Volgens mij was de belangrijkste conclusie inderdaad dat het geen nadelen heeft. Voordelen kan je dan weer ergens anders zoeken. Milieu, diervriendelijkheid, enz.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

RobBoZ schreef: di 28 januari 2020, 11:20
Bokmaaa schreef: di 28 januari 2020, 10:14 Op Netflix staat een docu over exact dit onderwerp. Een plantaardig dieet, en het effect wat dat heeft op sporters. The Game Changers heet hij.
Dat een vega dieet voor mensen met obesitas en diabetes een verbetering is geloof ik wel.
Maar of het voor gezonde atleten ook een voordeel bied tov omnivoor ben ik nog sceptisch over.
Maar daarbij vraag ik me af of dat niet meer te maken heeft met het feit dat veganisten bij voorbaat bewuster met hun voeding om gaan (ze moeten wel) en daardoor meestal gezonder zijn dan mensen die lukraak alles naar binnen schuiven. Of ze dankzij of ondanks het gebrek aan dierlijke producten gezonder zijn is een 2e.

@Bokmaaa
Het ethische deel kan je inderdaad niet omheen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Bokmaaa schreef: di 28 januari 2020, 10:14 Op Netflix staat een docu over exact dit onderwerp. Een plantaardig dieet, en het effect wat dat heeft op sporters. The Game Changers heet hij.
Ja maar die documentaire is ook niet onbesproken. Al uit verschillende bronnen gehoord dat dit geen objectief verhaal is.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Game_Changers
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

matthiav schreef: di 28 januari 2020, 12:33
Bokmaaa schreef: di 28 januari 2020, 10:14 Op Netflix staat een docu over exact dit onderwerp. Een plantaardig dieet, en het effect wat dat heeft op sporters. The Game Changers heet hij.
Ja maar die documentaire is ook niet onbesproken. Al uit verschillende bronnen gehoord dat dit geen objectief verhaal is.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Game_Changers
Dat zeg ik ook zeker niet hoor. Het is overduidelijk dat de makers een punt willen maken, en daar hun best voor doen. Het is behoorlijk eenzijdig belicht. Maar, ik denk dat ze absoluut een punt hebben, een gebalanceerd plantaardig dieet is voor de meeste sporters geen enkel probleem. Disclaimer: Ik ben zelf een fanatieke thuiskok en BBQer, de dag dat ik volledig plantaardig ga is nog ver weg.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Bokmaaa schreef: di 28 januari 2020, 12:37
matthiav schreef: di 28 januari 2020, 12:33

Ja maar die documentaire is ook niet onbesproken. Al uit verschillende bronnen gehoord dat dit geen objectief verhaal is.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Game_Changers
Dat zeg ik ook zeker niet hoor. Het is overduidelijk dat de makers een punt willen maken, en daar hun best voor doen. Het is behoorlijk eenzijdig belicht. Maar, ik denk dat ze absoluut een punt hebben, een gebalanceerd plantaardig dieet is voor de meeste sporters geen enkel probleem. Disclaimer: Ik ben zelf een fanatieke thuiskok en BBQer, de dag dat ik volledig plantaardig ga is nog ver weg.
Daar hebben ze inderdaad wel een punt in, jammer dat ze het voor zichzelf vernaggelen door onwaarheden/overdreven/subjectieve argumenten er vooral in te stoppen. Het had wat meer impact gehad misschien als er ook geen mensen in hadden gezeten die (commerciele) belangen erbij hebben.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik ben echt geen vegan :D maar ik doe ook groente op de BBQ en niet alleen vlees of vis :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Mario070 schreef: di 28 januari 2020, 13:53 Ik ben echt geen vegan :D maar ik doe ook groente op de BBQ en niet alleen vlees of vis :-q
Houtskool is toch ook plantaardig, telt dat ook als groente? :tong
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

RobBoZ schreef: di 28 januari 2020, 14:02
Mario070 schreef: di 28 januari 2020, 13:53 Ik ben echt geen vegan :D maar ik doe ook groente op de BBQ en niet alleen vlees of vis :-q
Houtskool is toch ook plantaardig, telt dat ook als groente? :tong
Ik denk mineraal grondstoffen :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

matthiav schreef: di 28 januari 2020, 12:33
Bokmaaa schreef: di 28 januari 2020, 10:14 Op Netflix staat een docu over exact dit onderwerp. Een plantaardig dieet, en het effect wat dat heeft op sporters. The Game Changers heet hij.
Ja maar die documentaire is ook niet onbesproken. Al uit verschillende bronnen gehoord dat dit geen objectief verhaal is.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Game_Changers
Klopt.
Er is een hetze van mensen die bang zijn voor verandering dan wel een belang hebben in de vleesindustrie die alles uit de kast trekken om het verhaal onderuit te halen. Dit is echter niet gelukt. Ik geloof dan ook dat het prima mogelijk is gelijke (of betere) prestaties neer te zetten met een vegetarisch dieet. Ook geloof ik dat dat gezonder is en beter voor onze wereld.

Helaas ben ik eveneens een BBQ fanaat die meer euros aan BBQ's spendeert dan aan mountainbikes :tong
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Mad Wally schreef: di 28 januari 2020, 16:07
matthiav schreef: di 28 januari 2020, 12:33

Ja maar die documentaire is ook niet onbesproken. Al uit verschillende bronnen gehoord dat dit geen objectief verhaal is.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Game_Changers
Klopt.
Er is een hetze van mensen die bang zijn voor verandering dan wel een belang hebben in de vleesindustrie die alles uit de kast trekken om het verhaal onderuit te halen. Dit is echter niet gelukt. Ik geloof dan ook dat het prima mogelijk is gelijke (of betere) prestaties neer te zetten met een vegetarisch dieet. Ook geloof ik dat dat gezonder is en beter voor onze wereld.

Helaas ben ik eveneens een BBQ fanaat die meer euros aan BBQ's spendeert dan aan mountainbikes :tong
Is dat niet de docu die op een gegeven moment aanhaalt dat onze tanden niet specifiek voor vlees gemaakt zijn en dus een plant dieet het best voor je is? Toen ik dat zag haakte ik al half af. En dan ook nog stellen dat de vleesindustie in het complot zit om vegans te ondermijnen. Nou, toen viel het kwartje helemaal.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: di 28 januari 2020, 16:07
matthiav schreef: di 28 januari 2020, 12:33 Ja maar die documentaire is ook niet onbesproken. Al uit verschillende bronnen gehoord dat dit geen objectief verhaal is.
Klopt.
Er is een hetze van mensen die bang zijn voor verandering dan wel een belang hebben in de vleesindustrie die alles uit de kast trekken om het verhaal onderuit te halen. Dit is echter niet gelukt.
Wacht ff Wally, beaam je het nu met een ontkenning? :-{


Matthiav zegt juist dat die documentaire niet klopt. Gezien dat ze inderdaad domme 'feiten' vermelden (zie post Zonoskar) lijkt mij de geloofwaardigheid van de docu ook niet erg hoog te zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

zonoskar schreef: di 28 januari 2020, 16:41
Mad Wally schreef: di 28 januari 2020, 16:07

Klopt.
Er is een hetze van mensen die bang zijn voor verandering dan wel een belang hebben in de vleesindustrie die alles uit de kast trekken om het verhaal onderuit te halen. Dit is echter niet gelukt. Ik geloof dan ook dat het prima mogelijk is gelijke (of betere) prestaties neer te zetten met een vegetarisch dieet. Ook geloof ik dat dat gezonder is en beter voor onze wereld.

Helaas ben ik eveneens een BBQ fanaat die meer euros aan BBQ's spendeert dan aan mountainbikes :tong
Is dat niet de docu die op een gegeven moment aanhaalt dat onze tanden niet specifiek voor vlees gemaakt zijn en dus een plant dieet het best voor je is? Toen ik dat zag haakte ik al half af. En dan ook nog stellen dat de vleesindustie in het complot zit om vegans te ondermijnen. Nou, toen viel het kwartje helemaal.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Dat de vleesindustrie deze ontwikkelingen probeert tegen te houden lijkt me logisch.
Zie bijvoorbeeld de klachten tegen de productnamen van vegetarische vleesvervangers.
Wat weer niet hoeft te zeggen dat kritiek op de documentaire niet gegrond is. Heb 'm zelf overigens niet gezien, vind de conclusie dusdanig kort door de bocht dat ik er geen tijd aan ga verspillen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

zonoskar schreef: di 28 januari 2020, 16:41
Mad Wally schreef: di 28 januari 2020, 16:07

Klopt.
Er is een hetze van mensen die bang zijn voor verandering dan wel een belang hebben in de vleesindustrie die alles uit de kast trekken om het verhaal onderuit te halen. Dit is echter niet gelukt. Ik geloof dan ook dat het prima mogelijk is gelijke (of betere) prestaties neer te zetten met een vegetarisch dieet. Ook geloof ik dat dat gezonder is en beter voor onze wereld.

Helaas ben ik eveneens een BBQ fanaat die meer euros aan BBQ's spendeert dan aan mountainbikes :tong
Is dat niet de docu die op een gegeven moment aanhaalt dat onze tanden niet specifiek voor vlees gemaakt zijn en dus een plant dieet het best voor je is? Toen ik dat zag haakte ik al half af. En dan ook nog stellen dat de vleesindustie in het complot zit om vegans te ondermijnen. Nou, toen viel het kwartje helemaal.
De stelling dat geen vlees beter voor je is onderbouwen ze met eigen proeven en niet op basis van dat onze tanden er niet specifiek voor bedoeld zijn. En hoe correct hun proeven zijn daar heb ik geen mening over, hooguit dat het te weinig/kort/onwetenschappelijk is, maar daarmee niet persee onjuist.

Wat de documentaire in mijn ogen vooral doet is claimen dat je geen vlees nodig hebt, en daar ben ik het volledig mee eens. En ja, dat kun je onderbouwen met lichamelijke eigenschappen zoals gebit en spijsverteringsorganen.

Dat jij zo snel afhaakt toont al aan dat je er niet open voor staat en je mening al klaar had. Dan ben je ook snel uitgediscussieerd.

Dat de vleesindustrie in het “complot” zit geloof ik zonder meer. Tabak, wapens, vlees, als er ergens heel veel geld en belangen spelen dan zijn er sterke lobby’s. Kijk maar eens naar het fanatisme van de boeren bij de laatste protesten. Alleen in Nederland gaat er al meer dan 10 miljard in om.

Ik begrijp dat het onwennig is. Vroeger (mijn opa/oma) was er alleen op zondag een stukje vlees. Vlees was niet noodzakelijk, maar luxe. Hoezo leven we nu met het idee dat we het MOETEN eten?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Mad Wally schreef: di 28 januari 2020, 18:37
Wat de documentaire in mijn ogen vooral doet is claimen dat je geen vlees nodig hebt, en daar ben ik het volledig mee eens.
Daar ben ik het ook mee eens. Maar deze vegan docu gaat verder. Zo ver dat het vrij lastig wordt om vitamine B12 binnen te krijgen. Dit promoten voor de gehele bevolking is dom.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

zonoskar schreef: di 28 januari 2020, 18:47
Mad Wally schreef: di 28 januari 2020, 18:37
Wat de documentaire in mijn ogen vooral doet is claimen dat je geen vlees nodig hebt, en daar ben ik het volledig mee eens.
Daar ben ik het ook mee eens. Maar deze vegan docu gaat verder. Zo ver dat het vrij lastig wordt om vitamine B12 binnen te krijgen. Dit promoten voor de gehele bevolking is dom.
Het is al weer een tijdje terug dat ik hem gekeken heb, maar ik meen me te herinneren dat ze wel noemen dat je dat met voedingssupplementen moet aanvullen.
Wat ze vervolgens (geheel terecht) zeggen is dat de meeste vleeskoeien geen weide zien en dat vitamine B12 daarom wordt toegevoegd aan het voer. We eten dus 2e hands voedingssupplementen. De reden hiervoor is namelijk dat dieren zelf geen B12 maken, maar het opnemen van de bodem waar het door bacteriën wordt gemaakt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie