Vegan proteïnen, ervaring

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Heb mijzelf trouwens een tijdje terug wel op een vleesloos dieet gezet voor een maand.
Gewoon om het eens te testen wat het verschil is.
Mijn dagelijkse vleesconsumptie bestond uit 6 plakken broodbeleg ( veelal boterhammenworst ) en bij het avondeten minimaal 2 stukken vlees.
(Aangevuld met een paar stukjes aardappel en een klein schepje groente.)

Merkte tijdens die maand dat ik mij vooral minder, ja hoe omschrijf je het, vatsig ofzo.. voelde.
Zal ongetwijfeld ook komen door de grote hoeveelheid zout die ik toen niet binnen kreeg.
En misschien de manier hoe je lichaam het vlees verteert.
En om toch genoeg energie binnen te krijgen compenseerde ik dat met véél meer groente.
Dat is uiteraard ook goed.

Sinds dien heb ik het vlees gebruik beperkt tot één (niet te groot) stukje bij het avondeten per dag.
En soms zelfs dagen dat ik het helemaal niet eet.
En ben ook veel meer groente gaan eten.

Merkte ook dat geen vlees eten wel lastig is, niet alleen de vraag of je voedingsstoffen kom, maar ook uit sociaal oogpunt.
Avond eten waar vlees in is verwerkt, uit eten gaan, bbq's enzo.
Geen zin om "die persoon die moeilijk doet" te zijn zegmaar.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

RobBoZ schreef: di 28 januari 2020, 21:38 Heb mijzelf trouwens een tijdje terug wel op een vleesloos dieet gezet voor een maand.
Gewoon om het eens te testen wat het verschil is.
Mijn dagelijkse vleesconsumptie bestond uit 6 plakken broodbeleg ( veelal boterhammenworst ) en bij het avondeten minimaal 2 stukken vlees.
(Aangevuld met een paar stukjes aardappel en een klein schepje groente.)

Merkte tijdens die maand dat ik mij vooral minder, ja hoe omschrijf je het, vatsig ofzo.. voelde.
Zal ongetwijfeld ook komen door de grote hoeveelheid zout die ik toen niet binnen kreeg.
En misschien de manier hoe je lichaam het vlees verteert.
En om toch genoeg energie binnen te krijgen compenseerde ik dat met véél meer groente.
Dat is uiteraard ook goed.

Sinds dien heb ik het vlees gebruik beperkt tot één (niet te groot) stukje bij het avondeten per dag.
En soms zelfs dagen dat ik het helemaal niet eet.
En ben ook veel meer groente gaan eten.

Merkte ook dat geen vlees eten wel lastig is, niet alleen de vraag of je voedingsstoffen kom, maar ook uit sociaal oogpunt.
Avond eten waar vlees in is verwerkt, uit eten gaan, bbq's enzo.
Geen zin om "die persoon die moeilijk doet" te zijn zegmaar.
Misschien is dat ook wel de manier. Vlees kan/mag maar hoeft niet. Zeker “processed” vlees zoals vleeswaren bevatten veel zout en nitriet en daar kun je beter zuinig mee zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik eet 90% vega, maar op de BBQ eet ik gewoon mee. Je hoeft echt niet streng gelovig in de leer te worden. Doe wat bij je past.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RobBoZ schreef: di 28 januari 2020, 21:38 Heb mijzelf trouwens een tijdje terug wel op een vleesloos dieet gezet voor een maand.
Gewoon om het eens te testen wat het verschil is.
Mijn dagelijkse vleesconsumptie bestond uit 6 plakken broodbeleg ( veelal boterhammenworst ) en bij het avondeten minimaal 2 stukken vlees.
(Aangevuld met een paar stukjes aardappel en een klein schepje groente.)

Merkte tijdens die maand dat ik mij vooral minder, ja hoe omschrijf je het, vatsig ofzo.. voelde.
Zal ongetwijfeld ook komen door de grote hoeveelheid zout die ik toen niet binnen kreeg.
En misschien de manier hoe je lichaam het vlees verteert.
En om toch genoeg energie binnen te krijgen compenseerde ik dat met véél meer groente.
Dat is uiteraard ook goed.

Sinds dien heb ik het vlees gebruik beperkt tot één (niet te groot) stukje bij het avondeten per dag.
En soms zelfs dagen dat ik het helemaal niet eet.
En ben ook veel meer groente gaan eten.

Merkte ook dat geen vlees eten wel lastig is, niet alleen de vraag of je voedingsstoffen kom, maar ook uit sociaal oogpunt.
Avond eten waar vlees in is verwerkt, uit eten gaan, bbq's enzo.
Geen zin om "die persoon die moeilijk doet" te zijn zegmaar.
De kans is groot dat veel groente eten het juist voor je deed. Juist daar zitten veel voedingsstoffen in en die krijg je (zoals je aangeeft) vaak te weinig binnen omdat je te weinig groente eet.
Het weglaten van vlees zal niet de oorzaak zijn dat mensen zich beter voelen, het weglaten van troep (omdat ze bewuster gaan eten) en dus veel meer groente zal voor 99% de reden zijn dat beginnende vegetariërs zich beter gaan voelen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

bert l. schreef: di 28 januari 2020, 22:49 Ik eet 90% vega, maar op de BBQ eet ik gewoon mee. Je hoeft echt niet streng gelovig in de leer te worden. Doe wat bij je past.
Precies.
Alleen komt het in documentaires en verhalen op internet altijd erg zwart-wit over.
Zoals je zegt, als een streng geloof.

Of je hoort bij de dieren-eet groep, of bij de plant-eet groep.
Denk dat dit veel mensen ook al afschrikt om uberhaubt eens wat minder vlees te eten.
Als ik dan ook de reacties lees op bepaalde nieuwsberichten/blogs/videos zijn er altijd redelijk wat mensen die zich direct aangevallen voelen als minder of geen vlees ter spraken komt.
Zelf als het niet eens direct op hun van toepassing is.
Vraag mij ook af waar dat vandaan komt, misschien stukje macho gedrag ofzo. :~
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: di 28 januari 2020, 18:37 Wat de documentaire in mijn ogen vooral doet is claimen dat je geen vlees nodig hebt, en daar ben ik het volledig mee eens. En ja, dat kun je onderbouwen met lichamelijke eigenschappen zoals gebit en spijsverteringsorganen.

Dat jij zo snel afhaakt toont al aan dat je er niet open voor staat en je mening al klaar had. Dan ben je ook snel uitgediscussieerd.
Nu maak je weer dezelfde fout. Juist met een vaststaand feit (gebit en spijsverteringsorganen) probeer je nu iets te ontkennen. Zo valt er inderdaad weinig te discussiëren :-{



Je kunt zonder vlees, maar dan moet je je dieet aanvullen met kunstmatige voedingsstoffen. En daar is voldoende onduidelijkheid over om hard te maken dat dat echt goed werkt (laat ik het deze keer iets voorzichtiger zeggen).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RobBoZ schreef: di 28 januari 2020, 23:03 Als ik dan ook de reacties lees op bepaalde nieuwsberichten/blogs/videos zijn er altijd redelijk wat mensen die zich direct aangevallen voelen als minder of geen vlees ter spraken komt.
Zelf als het niet eens direct op hun van toepassing is.
Vraag mij ook af waar dat vandaan komt, misschien stukje macho gedrag ofzo. :~
Er zullen mensen zijn die zich aangevallen voelen, wat gezien de toon van de discussie ook wel zo is.


Maar ik schiet in de verdediging/aanval als de onzinverhalen naar voren komen (zoals: "ons gebit is niet gemaakt om vlees te eten"), als iemand dus iets doms beweert om mij iets te verwijten.
Laatst gewijzigd door Lars TB op di 28 januari 2020, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: di 28 januari 2020, 23:04
Mad Wally schreef: di 28 januari 2020, 18:37 Wat de documentaire in mijn ogen vooral doet is claimen dat je geen vlees nodig hebt, en daar ben ik het volledig mee eens. En ja, dat kun je onderbouwen met lichamelijke eigenschappen zoals gebit en spijsverteringsorganen.

Dat jij zo snel afhaakt toont al aan dat je er niet open voor staat en je mening al klaar had. Dan ben je ook snel uitgediscussieerd.
Nu maak je weer dezelfde fout. Juist met een vaststaand feit (gebit en spijsverteringsorganen) probeer je nu iets te ontkennen. Zo valt er inderdaad weinig te discussiëren :-{



Je kunt zonder vlees, maar dan moet je je dieet aanvullen met kunstmatige voedingsstoffen. En daar is voldoende onduidelijkheid over om hard te maken dat dat echt goed werkt (laat ik het deze keer iets voorzichtiger zeggen).
Volgens mij hebben we de B12 discussie al eens gevoerd😉 Ik blijf er bij tweedehands voedingssupplementen via soya diervoeders of ze zelf slikken, wat is het verschil?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: di 28 januari 2020, 23:12 Volgens mij hebben we de B12 discussie al eens gevoerd😉 Ik blijf er bij tweedehands voedingssupplementen via soya diervoeders of ze zelf slikken, wat is het verschil?
Omdat je de fout maakt van de bio-industrie uit te gaan. Je scheert alles over 1 kam.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Lars TB schreef: di 28 januari 2020, 23:11
RobBoZ schreef: di 28 januari 2020, 23:03 Als ik dan ook de reacties lees op bepaalde nieuwsberichten/blogs/videos zijn er altijd redelijk wat mensen die zich direct aangevallen voelen als minder of geen vlees ter spraken komt.
Zelf als het niet eens direct op hun van toepassing is.
Vraag mij ook af waar dat vandaan komt, misschien stukje macho gedrag ofzo. :~
Er zullen mensen zijn die zich aangevallen voelen, wat gezien de toon van de discussie ook wel zo is.


Maar ik schiet in de verdediging/aanval als de onzinverhalen naar voren komen (zoals: "ons gebit is niet gemaakt om vlees te eten"), als iemand dus iets doms beweert om mij iets te verwijten.
Was niet naar jou bedoeld. :wink:
Ging over mensen die, vaak na het lezen van alleen de kop, gelijk reageren met "niemand komt aan mijn stukje vlees !" oid.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik ben voorzichtig met plant eiwitten :-D en vitamines, daar moet je voor zorgen dat je er genoeg van binnen krijgt....maar ook weer geen overdosis :-{ zoals jaren terug in de ouderenzorg :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RobBoZ schreef: di 28 januari 2020, 23:16
Lars TB schreef: di 28 januari 2020, 23:11

Er zullen mensen zijn die zich aangevallen voelen, wat gezien de toon van de discussie ook wel zo is.


Maar ik schiet in de verdediging/aanval als de onzinverhalen naar voren komen (zoals: "ons gebit is niet gemaakt om vlees te eten"), als iemand dus iets doms beweert om mij iets te verwijten.
Was niet naar jou bedoeld. :wink:
Ging over mensen die, vaak na het lezen van alleen de kop, gelijk reageren met "niemand komt aan mijn stukje vlees !" oid.
Was ook niet als verdediging op jouw opmerking bedoeld, maar als ik fel reageer omdat er rare dingen gezegd worden, zou het misschien zo kunnen zijn dat andere dat ook om die reden doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ging het hier niet over vegan proteïnen? Of over de vraag of dierlijke eiwitten beter zijn voor het herstel dan plantaardige? Het antwoord op die laatste vraag kan perfect 'ja' zijn zonder dat dit hoeft te betekenen dat je al sporter geen vegetariër kan zijn.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Alle dieren maken B12 aan uit de bacterien die ze binnen krijgen en in hun maag hebben. Het zijn dus geen 2dehands voedingsupplementen, al krijgt binnenstaand vee waarschijnlijk wel supplementen toegediend. Als dat het probleem is, waarom eet je dan geen biologisch scharrel vlees? Overigens maken mensen ook vitamine B12 aan. https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... e-b12.aspx

Oja, over het gebit, er zijn ook vogels die vlees eten (bijv. aas eters zoals kraaien en gieren), die hebben een nog minder geschikt 'gebit' :)

Ik snap alleen niet waarom vegans ook geen melk, kaas of eieren eten (en geen lederen schoenen dragen). Ik zou een leven zonder kaas en eieren echt niet zien zitten. Er zijn veel misstanden in die branche, maar je hoeft bijv niet perse de goedkoopste eieren te kopen. Eieren met het beter-leven keurmerk gaan echt wel beter om met de dieren dan de meesten denken. Idem met biologische melk koeien.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Pooohhhh wat een off-topic verhaal zeg en dreigt weer net zo'n ellenlange discussie te worden als onlangs.
Kan dit allemaal niet gewoon in dat andere topic?

Of een foodie neuzel forum?
Plaats reactie