Vegan proteïnen, ervaring

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

do 9 januari 2020, 11:19

Lars TB schreef:
wo 8 januari 2020, 20:07
matthiav schreef:
di 7 januari 2020, 09:40
... 2h rustig fietsen op een nuchtere maag kan voor sommigen genoeg zijn om eiwitten te verbranden, afhankelijk van hoe goed of slecht het vetmetabolisme getraind is.
Als je rustig fietst, dan rijd je op vetverbranding. Dan moet je heel slecht getraind zijn om op eiwitverbranding over te gaan. Zo slecht getraind dat een 2 uur fietstocht sowieso een marteling is. Maar het is inderdaad geen onrealistisch scenario... .
Je hebt altijd een deel KH-verbranding nodig voor vetverbranding. Anders zou het onmogelijk zijn om de man met de hamer tegen te komen. De man met de hamer of een hongerklop is niet hetzelfde als terugvallen naar je vetverbranding, dit is een veel grotere terugval. Door het wegvallen van je KH-voorraad kan je ook niet meer volledig op je vetverbranding terugvallen. De energiebron die dan overblijft, dat zijn je eiwitten. Dit kan zelfs profs overkomen, die uiteraard extreem goed getraind zijn. Je moet hier heus niet zo intensief voor fietsen. In mijn vriendengroep zit er zo eentje, die wegens een te grote focus op de weegschaal voortdurend rustige, nuchtere ritjes van 2-3h deed. Bij een bloedonderzoek bleken er veel afvalproducten van eiwitten in zijn bloed te zitten. En deze kerel fietst 20h per week, altijd extensieve duur. Zijn vetverbranding is echt wel getraind.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 11905
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

do 9 januari 2020, 11:44

matthiav schreef:
do 9 januari 2020, 11:19
Lars TB schreef:
wo 8 januari 2020, 20:07


Als je rustig fietst, dan rijd je op vetverbranding. Dan moet je heel slecht getraind zijn om op eiwitverbranding over te gaan. Zo slecht getraind dat een 2 uur fietstocht sowieso een marteling is. Maar het is inderdaad geen onrealistisch scenario... .
Je hebt altijd een deel KH-verbranding nodig voor vetverbranding. Anders zou het onmogelijk zijn om de man met de hamer tegen te komen. De man met de hamer of een hongerklop is niet hetzelfde als terugvallen naar je vetverbranding, dit is een veel grotere terugval. Door het wegvallen van je KH-voorraad kan je ook niet meer volledig op je vetverbranding terugvallen. De energiebron die dan overblijft, dat zijn je eiwitten. Dit kan zelfs profs overkomen, die uiteraard extreem goed getraind zijn. Je moet hier heus niet zo intensief voor fietsen. In mijn vriendengroep zit er zo eentje, die wegens een te grote focus op de weegschaal voortdurend rustige, nuchtere ritjes van 2-3h deed. Bij een bloedonderzoek bleken er veel afvalproducten van eiwitten in zijn bloed te zitten. En deze kerel fietst 20h per week, altijd extensieve duur. Zijn vetverbranding is echt wel getraind.
Maar 's nachts vult je lichaam in principe je koolhydraat-voorraad weer aan als je dat zelf al niet gedaan hebt door de avond daarvoor te eten. Dan moet je inderdaad erg verstoord bezig zijn om toch de eiwitverbranding te triggeren. Ik ontken dus ook niet dat het niet gebeurt, maar het ligt wel buiten het 'normale' functioneren, het is niet iets waar de gewone fietser zich zorgen om moet gaan maken.

Hieruit blijkt ook maar weer dat als je 'echt' gaat trainen, dat je dat niet zomaar even doet. En dat er dus veel 'onzin' rond gaat op basis waarvan mensen de fout in kunnen gaan.

Eiwitpoeders bijvoorbeeld :roll:
"Hakken doe je met een botte bijl"


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 736
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

do 9 januari 2020, 12:06

Afgelopen dinsdag had ik na een spinningklasje die kenmerkende ammoniaklucht te pakken. Andherhalf uur van tevoren heb ik een vegetarische lasagne gegeten, en de rest van de dag normaal. Ontbijt, brood bij de lunch, je kent het wel. Ik heb vetvoorraad zat, en fiets regelmatig. Was dit dan een kwestie van verkeerd eten? Of te hard m'n best gedaan? Want eiwit verbranden is niet het doel natuurlijk.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

do 9 januari 2020, 15:43

"vegetarische lasagne" met spinazie.... Lekker hoor :-D ik zet 'm gelijk op het menu voor volgende week :D Thanks :-q
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

do 9 januari 2020, 15:46

Bokmaaa schreef:
do 9 januari 2020, 12:06
Afgelopen dinsdag had ik na een spinningklasje die kenmerkende ammoniaklucht te pakken. Andherhalf uur van tevoren heb ik een vegetarische lasagne gegeten, en de rest van de dag normaal. Ontbijt, brood bij de lunch, je kent het wel. Ik heb vetvoorraad zat, en fiets regelmatig. Was dit dan een kwestie van verkeerd eten? Of te hard m'n best gedaan? Want eiwit verbranden is niet het doel natuurlijk.
Ik denk niet dat het het eten is geweest.... Je ben waarschijnlijk gelijk volgas gestart aan je spinning training :-{
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8768
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

do 9 januari 2020, 18:49

Bokmaaa schreef:
do 9 januari 2020, 12:06
Afgelopen dinsdag had ik na een spinningklasje die kenmerkende ammoniaklucht te pakken. Andherhalf uur van tevoren heb ik een vegetarische lasagne gegeten, en de rest van de dag normaal. Ontbijt, brood bij de lunch, je kent het wel. Ik heb vetvoorraad zat, en fiets regelmatig. Was dit dan een kwestie van verkeerd eten? Of te hard m'n best gedaan? Want eiwit verbranden is niet het doel natuurlijk.
Hier is niet zoveel over te zeggen. Alle brandstoffen in je lichaam (suikers, koolhydraten, vetten, eiwitten) worden langs andere formules allemaal eerst in ATP omgezet. Die lasagna zal er in elk geval weinig mee te maken hebben.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 736
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

vr 10 januari 2020, 10:06

bert l. schreef:
do 9 januari 2020, 18:49
Bokmaaa schreef:
do 9 januari 2020, 12:06
Afgelopen dinsdag had ik na een spinningklasje die kenmerkende ammoniaklucht te pakken. Andherhalf uur van tevoren heb ik een vegetarische lasagne gegeten, en de rest van de dag normaal. Ontbijt, brood bij de lunch, je kent het wel. Ik heb vetvoorraad zat, en fiets regelmatig. Was dit dan een kwestie van verkeerd eten? Of te hard m'n best gedaan? Want eiwit verbranden is niet het doel natuurlijk.
Hier is niet zoveel over te zeggen. Alle brandstoffen in je lichaam (suikers, koolhydraten, vetten, eiwitten) worden langs andere formules allemaal eerst in ATP omgezet. Die lasagna zal er in elk geval weinig mee te maken hebben.
Maak me er ook niet druk om hoor. Ik ben geen supplementen sporter en pas m'n dieet er niet op aan. Maar als ik weet dat ik voor een stevige inspanning (want ik doe wel m'n best :P) meer, minder of juist die kliekjes stoofpot (ik noem maar een dwarsstraat) zou moeten eten is dat makkelijk genoeg.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

za 11 januari 2020, 19:50

Mijn ervaring is dat poedereters gemiddeld weinig interesse hebben voor haute cuisine. En ik vraag me dan ook af waarom smaak zo belangrijk is.

Voor het geval die toch belangrijk is; wat met gewone veganistische proteinen uit bijv. linzen? Luchtjes voor de omgeving ontga je misschien niet maar waarom jezelf pijnigen als het ook lekker kan?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5941
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Utrecht

ma 27 januari 2020, 17:24

maatchen schreef:
za 11 januari 2020, 19:50
Mijn ervaring is dat poedereters gemiddeld weinig interesse hebben voor haute cuisine. En ik vraag me dan ook af waarom smaak zo belangrijk is.

Voor het geval die toch belangrijk is; wat met gewone veganistische proteinen uit bijv. linzen? Luchtjes voor de omgeving ontga je misschien niet maar waarom jezelf pijnigen als het ook lekker kan?
Ben ik weer uitzondering :roll: Haute cuisine maak ik zelf thuis als ik er goesting voor heb.
Dus liever iets smakelijks. Veel eiwitten in geconcentreerde vorm is het voordeel van shakes. En linzen direct na het sporten is nu niet iets wat mij aantrekkelijk lijkt.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 598
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

ma 27 januari 2020, 19:58

Jurriaan schreef:
ma 27 januari 2020, 17:24
Ben ik weer uitzondering :roll: Haute cuisine maak ik zelf thuis als ik er goesting voor heb.
Dus liever iets smakelijks. Veel eiwitten in geconcentreerde vorm is het voordeel van shakes. En linzen direct na het sporten is nu niet iets wat mij aantrekkelijk lijkt.
Precies, ff de shake in 3 teugen naar binnen en dan lekker douchen.
Zie het met zie linzen al voor mij, bord linzen naar binnen gooien na een harde interval sessie.
Denk niet dat m'n lijf het daar mee eens zal zijn. :lol:
Dirtdigger Freeride Zuidwest. - https://www.facebook.com/mtbtracksboz
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8768
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ma 27 januari 2020, 21:17

Vegetarische eiwitten (of voedingsstoffen in het algemeen) hebben allerlei voordelen - read the papers - boven dierlijke. Ieder van ons gaat daar in de komende jaren langzaam kennis mee maken. De eerste stap is proberen en onderzoeken wat bij jou past. Smaakt het niet, is het niet lekker, is de bite niet goed? Mooizo, dan ben je éen stap dichterbij iets wat je wel smaakt, wat wel lekker is en wat wel een goeie bite heeft. En ook nog eens beter voor je portemonnee en je gezondheid.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 598
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

ma 27 januari 2020, 21:24

bert l. schreef:
ma 27 januari 2020, 21:17
Vegetarische eiwitten (of voedingsstoffen in het algemeen) hebben allerlei voordelen - read the papers - boven dierlijke. Ieder van ons gaat daar in de komende jaren langzaam kennis mee maken. De eerste stap is proberen en onderzoeken wat bij jou past. Smaakt het niet, is het niet lekker, is de bite niet goed? Mooizo, dan ben je éen stap dichterbij iets wat je wel smaakt, wat wel lekker is en wat wel een goeie bite heeft. En ook nog eens beter voor je portemonnee en je gezondheid.
Ben wel benieuwd naar die "papers".
Niet omdat ik het niet geloof hoor, maar oprecht nieuwsgierig.
Dan heb ik het over over voordeel in gezondheid en kracht/fitness tov dierlijk.
Dat klimaat/morele verhaal ken ik wel.

Heb je een linkje ?
Dirtdigger Freeride Zuidwest. - https://www.facebook.com/mtbtracksboz
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

di 28 januari 2020, 09:56

Ik ben ook benieuwd. Tot zo ver ik weet zijn dierlijke proteïnen nog altijd sneller op te nemen, gezien de grotere gelijkenis met onze eigen menselijke proteïnen. Met als beste voorbeeld whey eiwitten.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 736
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

di 28 januari 2020, 10:14

Op Netflix staat een docu over exact dit onderwerp. Een plantaardig dieet, en het effect wat dat heeft op sporters. The Game Changers heet hij.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 598
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

di 28 januari 2020, 11:20

Bokmaaa schreef:
di 28 januari 2020, 10:14
Op Netflix staat een docu over exact dit onderwerp. Een plantaardig dieet, en het effect wat dat heeft op sporters. The Game Changers heet hij.
Volgens mij heb ik deze al gezien, gaan het eens dubbelchecken.

Mijn ervaring van lezen/kijken is tot nu toe dat topsport op een vega dieet prima mogelijk is, maar het niet perse een voordeel geeft tov het omnivoor dieet.

Dat een vega dieet voor mensen met obesitas en diabetes een verbetering is geloof ik wel.
Maar of het voor gezonde atleten ook een voordeel bied tov omnivoor ben ik nog sceptisch over.
Dirtdigger Freeride Zuidwest. - https://www.facebook.com/mtbtracksboz
Plaats reactie