Heb laats nieuwe mtb schoenen gekocht en heb wat last van mijn voeten

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
PaganiProductions

Heb laats nieuwe mtb schoenen gekocht maat 43 voor flats pedals van het merk Red Cycling products ze passen zeer goed lekker strak en niet te los ze lijken wat smaller te zijn dan mijn five 10 mtb schoenen die wat ik eerste gebruikten.
Maar nu merk dat wat last begin te krijgen van met name mijn linker voet een beetje vergelijkbaar met kramp in de vingers als je lang in dezelfde houding fiets.
Nu heb ik 2 natte doeken in schoenen gedaan om ze wat uit te rekken.
Hopelijk is dat wat het probleem oplost kan ze helaas niet meer terug sturen om het langer geleden is dan 30 dagen en in die tijd ben ik ook nog ziek geweest toen had ze eigenlijk moeten testen.
Bovendien heb ik wel steunzolen in mijn fiets schoenen omdat ik plat voeten heb.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op zo 19 januari 2020, 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Modbreak:

Gezien totale gebrek aan inhoud van de oorspronkelijke reactie, tekst verwijderd.

Grtz
Herperduin
Moderator
PaganiProductions

Mtb schoenen natuurlijk kan moeilijk met mijn werkschoen gaan fietsen heb ik wel gedaan heel vroeger.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

@ofv: wat een domme reacties, als je alleen reageert om af te zeiken houd dan je mond.

@PP: wat is je vraag, ben he op zoek naar andere schoenen?
PaganiProductions

Jamis Diablo schreef: ma 20 januari 2020, 10:19 @ofv: wat een domme reacties, als je alleen reageert om af te zeiken houd dan je mond.

@PP: wat is je vraag, ben he op zoek naar andere schoenen?
Nee wil die schoenen houden misschien wat uitrekken zodat ze wat breder worden.
En nog tips hier voor.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Iets dunnere sokken wellicht?
Dan zijn deze schoenen misschien niet geschikt voor de winter maar beter dan niet kunnen gebruiken.

Kun je de schoenen ook overdag aan?
Ze rekken het meeste op, of vormen zicht het meeste aan je voeten, als je ze vaker aanhebt.
Op de fiets loop je ze niet in, in huis wel.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ik krijg dezelfde verschijnselen als ik mijn SIDI mountainbikeschoenen te strak dicht maak.

Het gaat dan alleen om de onderste klittenbandsluiting. Kennelijk komen de tenen dat iets in de verdrukking.

Ik vermoed dat jouw schoenen een vetersluiting hebben.
In dat geval zou je kunnen kijken of het helpt om de veters aan de onderkant wat minder strak aan te trekken.

Uitlopen zoal Elvander voorstelt zal zeker ook helpen.
Door de schoenen vooraf een tijdje bij een warmtebron neer te zetten zal het materiaal soepeler worden en makkelijker naar je voet gaan staan.

Als het allemaal niet helpt zou een schoenmaker de schoen nog wat op kunnen rekken.
Laatst gewijzigd door Enrico op ma 20 januari 2020, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

PaganiProductions schreef: zo 19 januari 2020, 23:20 Heb laats nieuwe mtb schoenen gekocht maat 43 voor flats pedals van het merk Red Cycling products ze passen zeer goed lekker strak en niet te los ze lijken wat smaller te zijn dan mijn five 10 mtb schoenen die wat ik eerste gebruikten.
Maar nu merk dat wat last begin te krijgen van met name mijn linker voet een beetje vergelijkbaar met kramp in de vingers als je lang in dezelfde houding fiets.
Bedenk dat als je de schoenen aantrekt, je 'koud' bent. Zodra je gaat fietsen warm je op en zeker bij fanatiek fietsen zullen je voeten dan een beetje opzwellen door de inspanning.
Wat bij aantrekken nog 'lekker strak' zit, gaat dan tijdens het fietsen knellen. Zoals Enrico dus ook al zegt: minder strak vastmaken die dingen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mocht je ze toch echt willen oprekken, er bestaat een speciale spray voor (mits ze leer zijn) : https://www.schoenspanners.nl/oprek-spray-leer.html

Trouwens ik heb net een paar Specialized 2FO 2.0 besteld, eerst 5-10's geprobeerd, maar veel te breed.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Een goede schoenenwinkel (of schoenmaker) heeft vaak wel een apparaatje waarmee de schoenen iets opgerekt kunnen worden.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

PP als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je na het ziek zijn, je iets extra vocht hebt vastgehouden :(
PP begin nu eerst weer te biken met de schoenen die goed zaten, kijk ook eerst op de weegschaal wat je gewicht nu is (vocht is het eerst wat je aan gewicht verliest)
En ben je naar een aantal keer rijden weer richting het niveau van voordat je ziek werd en je gewicht is ietsjes afgenomen, dan zou je nog eens moeten proberen en ook mss handig, wanneer de buiten temperatuur iets hoger is dan nu op dit moment :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Opgeschoond, verdere op-en aanmerkingen kunnen per PB aan mij. On-topic verder aub.

Thx.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dunnere sokken, schoenen minder strak dicht maken.
Je dacht dat strakker beter zou zijn, maar dat is een vergissing. Het zijn geen schaatsen.

Dus als het allemaal niet helpt, dan deze 2e hands verkopen en een maatje groter of breder kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PaganiProductions

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 januari 2020, 16:55 Dunnere sokken, schoenen minder strak dicht maken.
Je dacht dat strakker beter zou zijn, maar dat is een vergissing. Het zijn geen schaatsen.

Dus als het allemaal niet helpt, dan deze 2e hands verkopen en een maatje groter of breder kopen.
Kan deze ook voor de winter bewaren en misschien verkopen vraag me wat ik er nog voor krijg 2de hands.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik zou eerst uitproberen wat er geadviseerd wordt ( ja, ja ik weet het :tong ) en als dat niet helpt nieuwe schoenen overwegen. Ik heb achteraf gezien ook te snel nieuwe schoenen gekocht, terwijl ik het met speciale zooltjes icm dunnere sokken ook met mijn oude schoenen had kunnen blijven doen.
Plaats reactie