Explosiviteit trainen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zoals de titel al zegt, hoe kun je dit trainen? Een snelle sprint trekken ben ik slecht in. Bij klimmetjes zou ik ook wensen dat ik wat explosiever kon fietsen.
Ik begrijp ook wel dat ik 60+ ben en MS heb, maar toch... ik heb conditie zat. Na bv. Een tweeluikje Cadettenkamp/Vrachelen ben ik niet eens echt moe.
Hoe kun je dit in het veld trainen?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Je zou een keertje rustiger je rondje kunnen rijden waarbij de nadruk ligt op het optrekken en sprinten berg op. Zorg wel voor voldoende herstel op de vlakkere gedeeltes. Maar ik vermoed dat met de conditie niets mis is.

Ook kun je hetzelfde doen maar dan met een zwaarder verzet omhoog rijden dan je normaal doet. Dit zorgt er voor dat je meer kracht opbouwt. Dit deed ik zelf als tussen/ herstel training. Intensiteit laag en toch kwaliteit trainen. Al weet ik niet of je MS dat trekt. Maar met alles geld dat gedoseerd trainen altijd verstandig is zeker als je bv. meer dan drie keer per week op de fiets zit.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Je wordt wat je traint :-q

Verder kan krachttraining (squatten!) ook erg helpen voor je explosiviteit op de fiets.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bedankt voor de tips! Laat ik nu net willen beginnen met squatten...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ad58 schreef: za 15 februari 2020, 14:48 Zoals de titel al zegt, hoe kun je dit trainen? Een snelle sprint trekken ben ik slecht in. Bij klimmetjes zou ik ook wensen dat ik wat explosiever kon fietsen.
Ik begrijp ook wel dat ik 60+ ben en MS heb, maar toch... ik heb conditie zat. Na bv. Een tweeluikje Cadettenkamp/Vrachelen ben ik niet eens echt moe.
Hoe kun je dit in het veld trainen?
Wat gebeurt er tijdens de sprint (poging)?
Ben je dan toch snel moe of doen je benen pijn, of versnel je niet gewoon zoveel als dat je zou willen?

Rijd je op klik of op flats? Op klik kun je ook aan je pedalen trekken. Ik merk dat dat niet iets is wat vanzelf gaat, ik moet daar echt aan denken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Kracht is belangrijk maar cadans is zeker zo belangrijk.
Je uiteindelijke power (wattage) is een combinatie van druk op de pedalen en (hoge) trap omwenteling.

Hiermee kun je dus ook een te kort van de een opvangen.

Vind je het moeilijk om veel kracht te zetten dan kun je met een hoger cadans als nog op hetzelfde vermogen komen.
En andersom hetzelfde.

Dus niet alleen krachttraining maar ook hoog cadans training is belangrijk.

En dan heb je nog het verhaaltje neuromusculair.
Hoe snel en hoe veel spiercellen worden aangesproken.
Dit train je het beste met de combinatie van snel en krachtig trainen.
Met andere woorden, sprinten...
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ad58 schreef: za 15 februari 2020, 14:48 Zoals de titel al zegt, hoe kun je dit trainen? Een snelle sprint trekken ben ik slecht in. Bij klimmetjes zou ik ook wensen dat ik wat explosiever kon fietsen.
Ik begrijp ook wel dat ik 60+ ben en MS heb, maar toch... ik heb conditie zat. Na bv. Een tweeluikje Cadettenkamp/Vrachelen ben ik niet eens echt moe.
Hoe kun je dit in het veld trainen?
Voortaan Dorst rijden. Heel veel Dorst rijden, zal je zien dat je met sprongen vooruit gaat.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

:lol: :lol: :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mad Wally schreef: za 15 februari 2020, 18:12
Ad58 schreef: za 15 februari 2020, 14:48 Zoals de titel al zegt, hoe kun je dit trainen? Een snelle sprint trekken ben ik slecht in. Bij klimmetjes zou ik ook wensen dat ik wat explosiever kon fietsen.
Ik begrijp ook wel dat ik 60+ ben en MS heb, maar toch... ik heb conditie zat. Na bv. Een tweeluikje Cadettenkamp/Vrachelen ben ik niet eens echt moe.
Hoe kun je dit in het veld trainen?
Wat gebeurt er tijdens de sprint (poging)?
Ben je dan toch snel moe of doen je benen pijn, of versnel je niet gewoon zoveel als dat je zou willen?

Rijd je op klik of op flats? Op klik kun je ook aan je pedalen trekken. Ik merk dat dat niet iets is wat vanzelf gaat, ik moet daar echt aan denken.
Wat er tijdens de sprint gebeurt is, dat het lijkt dat de kracht snel op is of toch snel moe .Maar nu ben ik ook nooit een sprinter geweest; meer een diesel...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ad58 schreef: za 15 februari 2020, 19:35 Wat er tijdens de sprint gebeurt is, dat het lijkt dat de kracht snel op is of toch snel moe .Maar nu ben ik ook nooit een sprinter geweest; meer een diesel...
Even naar VW bellen voor wat sjoemel software dan. :D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ad58 schreef: za 15 februari 2020, 19:35
Mad Wally schreef: za 15 februari 2020, 18:12

Wat gebeurt er tijdens de sprint (poging)?
Ben je dan toch snel moe of doen je benen pijn, of versnel je niet gewoon zoveel als dat je zou willen?

Rijd je op klik of op flats? Op klik kun je ook aan je pedalen trekken. Ik merk dat dat niet iets is wat vanzelf gaat, ik moet daar echt aan denken.
Wat er tijdens de sprint gebeurt is, dat het lijkt dat de kracht snel op is of toch snel moe .Maar nu ben ik ook nooit een sprinter geweest; meer een diesel...
Hoeveel meter zijn deze sprints?
Het is gewoon keihard stampen en zorgen dat de power naar de pedalen gaat.
Een beetje extra concentratie op je bovenbenen dat je alles er ook werkelijk uit haalt.

Feit zal waarschijnlijk wel zijn dat je met de leeftijd sprint (interval) vermogen gaat missen, wat daar exact de reden voor is weet ik ook niet.

Clicks of flats maakt weinig uit imo, ik als lichtgewicht met al mijn fietsen met flats uitgerust haal bijv. nog 3 sec 1000W.
Clicks zijn echt overrated imo. Voordeel is wel dat het er mooier uit ziet op de fiets en dat je mooiere bijpassende schoenen hebt.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Rayb81 schreef: za 15 februari 2020, 22:47 Clicks zijn echt overrated imo. Voordeel is wel dat het er mooier uit ziet op de fiets en dat je mooiere bijpassende schoenen hebt.
Zal een kwestie van gewenning zijn denk.
Ik kan echt niet fatsoenlijk tempo rijden op flats.
Heb mij aangeleerd om de andere voet omhoog te trekken, niet extreem hard maar wel merkbaar.
En dat werkt prima tot ik op flats ga rijden, omdat ik de druk van die andere voet af haal verlies ik grip van het pedaal en gaat mijn voet schuiven.

Enige keer dat ik vermogen heb gemeten (powermeter) op flats was met wheelie training, maar toen kwamen er waardes uit die ik in een sprint nooit haal.
Dus die data maar weer gewist omdat ze m'n powercurve een beetje verpeste. :p
Misschien wel leuk om eens te testen, flats op de racer zetten tijdens een sprint training en kijken wat het verschil is.

Is alleen de tijd van het jaar nog niet (voor mij) voor echte sprinttraining.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Heb zelf een een half jaar een setje klikkers liggen, maar uiteindelijk nog steeds niet geprobeerd :oops:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Zal in het begin ook wel wennen zijn dus om ze echt te ervaren is een ritje niet genoeg.
Zal in het begin raar aanvoelen en lastig zijn omdat je moet nadenken bij het uitklikken.
(Wellicht is het wel makkelijk als je in het begin de uitklik spanning wat terug schroef als die optie er is.)

Maar na een tijd denk je daar niet meer bij na en gaat uitklikken net zo makkelijk als je voet van een flat halen.
Zelfs in schrik reflex.

Vind het met name prettig om op stuiter stukken (wortels enz) aan de fiets vast te zitten, dat is ook de reden dat ik een jaar of 15 geleden over ben gegaan op SPD's.

Voor kracht heb ik het nooit gedaan, al heb ik wel het gevoel dat ik een mooiere pedaalslag heb en een beetje extra kracht als ik ook omhoog trek.
Maar zoals gezegd nooit werkelijk gemeten dus het kan ook slechts een gevoel zijn.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik vind SPD ook erg prettig voor stuiterstukken. Je raakt nu je pedalen niet meer kwijt. En je voeten zitten altijd goed op het pedaal. Bovendien zijn ze stukken kleiner dan flats, waardoor je minder makkelijk boomstronken e.d. raakt.
Nadeel is dat ik er regelmatig nog steeds niet aan denk om tijdig uit te klikken. En ik ben onhandig met inklikken, vooral in hectische situaties.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie