Explosiviteit trainen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: ma 17 februari 2020, 22:31 Dus sprint training altijd indoor of op de weg; bos vind je te wisselend terrein. Maar welk nut heeft dat dan voor mtb’en, want dan train je het nooit...dus als je daar dan es een sprint moet maken kan je het toch niet optimaal voor die situatie toepassen ?
Het gaat er niet om welke ondergrond, maar om sprintvermogen/power in je lichaam kweken welke je vervolgens overal toe kan passen. Sprinten bij de start, iemand inhalen, aanzetten na een bocht, kort klimmetje op vliegen, eindsprint etc. Kan in principe op elke ondergrond die je wilt. Alleen op een mtb route is het haast niet goed te doen omdat je teveel met klimmetjes ed zit waardoor je nooit een tijdje terug op d1 kan. Dus vandaar dat het op de weg veel makkelijker is. Maar als je een lange vlak bospad ofzo hebt, doe je dat. Heb je wel het mtb sprint gevoel idd.

Sportschool is wel ideaal voor benen en core training. Hoe meer met losse dumbles, stangen en kettlebells etc hoe beter. Binnen fietsen heb ik geprobeerd maar dat druist in tegen mijn fietsgevoel/techniek: snel trappen berg af en langzaam bergop. Dat is precies andersom dan in het veld..
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

g60 schreef: di 18 februari 2020, 10:47
Wiel-Maat schreef: ma 17 februari 2020, 22:31 Dus sprint training altijd indoor of op de weg; bos vind je te wisselend terrein. Maar welk nut heeft dat dan voor mtb’en, want dan train je het nooit...dus als je daar dan es een sprint moet maken kan je het toch niet optimaal voor die situatie toepassen ?
Het gaat er niet om welke ondergrond, maar om sprintvermogen/power in je lichaam kweken welke je vervolgens overal toe kan passen. Sprinten bij de start, iemand inhalen, aanzetten na een bocht, kort klimmetje op vliegen, eindsprint etc. Kan in principe op elke ondergrond die je wilt. Alleen op een mtb route is het haast niet goed te doen omdat je teveel met klimmetjes ed zit waardoor je nooit een tijdje terug op d1 kan. Dus vandaar dat het op de weg veel makkelijker is. Maar als je een lange vlak bospad ofzo hebt, doe je dat. Heb je wel het mtb sprint gevoel idd.

Sportschool is wel ideaal voor benen en core training. Hoe meer met losse dumbles, stangen en kettlebells etc hoe beter. Binnen fietsen heb ik geprobeerd maar dat druist in tegen mijn fietsgevoel/techniek: snel trappen berg af en langzaam bergop. Dat is precies andersom dan in het veld..
Ja het princpe is me op zich duidelijk...edoch het fenomeen sprinten is trouwens iets wat ik niet per definitie ambieer om het zo maar te zeggen :winkie: ... ik rij meestal gewoon in een lekker tempo door. OK, aanzetten hier en daar is zeker wel lekker cq functioneel en pas ik ook wel toe, maar of je dát dan al sprinten moet noemen.... ;)

Anyway... ja idd, de sportschool werkt heel goed. Mijn favo nu is de pistol squat; man wat een oefening is dat, daar haal je echt veel progressie uit. Vergt wel behoorlijk wat oefening eer je hem beheerst, maar dan is hij ook echt een topper.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ben blij dat het iets anders als sportschool conditie is.
Vind dat binnen gebeuren helemaal niets.
Doe het echt alleen om er beter van te worden zodat ik straks met mooi weer lekker kan knallen op de fiets.
Nog 2 weken en dan zijn we er weer klaar mee.
Dan wordt de krachttraining vervangen door sprint training.
Hoop dat dat de conditie dan ook weer een boost geeft.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Lijkt me juist lekker om die krachttraining in combi te gebruiken met sprintvermogen! :D .

Pistol squat zeetie.. Ga ik ff goochelen :-q . Ik zet dag voor mtb'en mn benen wel eens strak met wat lichte squats. Net wat meer power, voelt wel nice.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Giant-E schreef: za 15 februari 2020, 18:42
Ad58 schreef: za 15 februari 2020, 14:48 Zoals de titel al zegt, hoe kun je dit trainen? Een snelle sprint trekken ben ik slecht in. Bij klimmetjes zou ik ook wensen dat ik wat explosiever kon fietsen.
Ik begrijp ook wel dat ik 60+ ben en MS heb, maar toch... ik heb conditie zat. Na bv. Een tweeluikje Cadettenkamp/Vrachelen ben ik niet eens echt moe.
Hoe kun je dit in het veld trainen?
Voortaan Dorst rijden. Heel veel Dorst rijden, zal je zien dat je met sprongen vooruit gaat.
Dit is wel echt een goede tip, daar zitten zoveel korte bochten en kleine klimmetjes in dat het een prima rondje is om specifiek dit te trainen.
Daarnaast is het ook goed voor je bochtentechniek, waardoor je met meer momentum aan je klimmetjes kan beginnen en niet hoeft te grinden in je lichtste versnelling
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Prulleman schreef: di 18 februari 2020, 12:12
Giant-E schreef: za 15 februari 2020, 18:42

Voortaan Dorst rijden. Heel veel Dorst rijden, zal je zien dat je met sprongen vooruit gaat.
Dit is wel echt een goede tip
Nee, niet als je echt specifiek sprintvermogen wilt trainen. Je zit constant veel te hoog in je hartslag.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Je moet het ook even in perspectief van Ad zien. Die wil ook gewoon een paar keer per week zijn rondjes rijden. Als je Dorst wat vaker rijdt, dan gaat dat echt wel wat doen voor eplosiviteit + techniek.

Ik weet ook wel wat van training en wanneer je geen progressie meer maakt met "gewoon hard" rondjes rijden. Voor je op dat punt aankomt ben je wel even verder. Uiteraard zijn er efficientere manieren van trainen, maar de vraag is of dat nodig is..

sprint vermogen is ook niet echt waar Ad naar zoek is.. het is niet de bedoeling om een race te winnen met een eindsprint en vervolgens half dood neer te vallen. De bedoeling is wat makkelijker extra te kunnen aanzetten bij een klimmetje (letterlijk) en daarna weer gewoon door te kunnen fietsen. Dat is prima te leren door het gewoon vaak te doen, en dat doe je op Dorst meer dan op Cadettenkamp
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Goed gezien! Toch heb je op Vrachelen ook wel leuke klimmetjes vind ik.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Niet mee eens. Dorst is goed voor je stuurtechniek ja maar is gewoon een vol gas rondje. Komt geen interval aan te pas.
Tuurlijk word je er beter van maar de vraag was explosiviteit trainen. Dat doe je met sprint trainingen.
En naast een paar sprintjes in de week kun je ook je trainingen doen.
Wat ik me wel afvraag is of het handig is op die leeftijd, je met die sprints flink in het rood te jagen.. Maar dat weet Ad zelf het beste denk ik.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Jawel. Mijn conditie is goed hoor. Ik kijk altijd naar mijn hersteltijd. Dat mag niet te lang duren. En ik weet wel wat ik doe hoor. Ik fiets al 40 jaar.
Maar ik denk dat juist op hogere leeftijd goed en verantwoord trainen een must is.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

g60 schreef: di 18 februari 2020, 11:14 Lijkt me juist lekker om die krachttraining in combi te gebruiken met sprintvermogen! :D .

Pistol squat zeetie.. Ga ik ff goochelen :-q . Ik zet dag voor mtb'en mn benen wel eens strak met wat lichte squats. Net wat meer power, voelt wel nice.
Ja, alleen een dag voor het MTB’en ‘even wat pistol squats doen’ is dan wel wat te intensief denk ik, als je ze full swing uitvoert. Ok, hangt er vanaf hoeveel je er doet maar je zal merken dat hij een stuk pittiger is dan de gewone squat....het is wel echt next level. Maar wel de moeite waard!
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ad58 schreef: di 18 februari 2020, 15:25 Jawel. Mijn conditie is goed hoor. Ik kijk altijd naar mijn hersteltijd. Dat mag niet te lang duren. En ik weet wel wat ik doe hoor. Ik fiets al 40 jaar.
Maar ik denk dat juist op hogere leeftijd goed en verantwoord trainen een must is.
Dat geloof ik ook wel :). Gaat vast goed komen dan! Er is natuurlijk ook een gulden middenweg als het niet specifiek hoeft. Rondje dorst op het gemak en de rechte stukken even gas geven bijvoorbeeld. Komt redelijk in de buurt van sprint intervallen. Toch net iets andere training.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Jawel. Ben nu aan het opbouwen. Tweeluikje Cadettenkamp/Vrachelen gaat met gemak. Daar ben ik de snelheid langzaam aan het opvoeren.

Binnenkort wil ik weer Dorst gaan doen met Cadettenkamp.

Zodra dat weer een beetje gaat, wordt het tijd voor een drieluik. En dan blijven trainen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Top! Lekker blijven doen! :-q. Ik ken jongere mensen met ms die het met een stuk minder moeten doen. En dan ook nog op een stalen ht? Ik vind het knap!
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Een stalen HT is geen straf hoor! En een Niner Ros9 al helemaal niet!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie