Zweepslag en mtb’en

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Iemand ervaring met een zweepslag en hoelang de hersteltijd is? Opgelopen met skiën maar hoop dat ik weer snel op de fiets kan zitten .. :((
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Probeer elke dag iets verder in beweging te komen. Stop als het pijn doet en probeer het later weer.
De kuitspier herstelt vanzelf, meestal binnen 2 tot 8 weken.
bron

Ik heb het met hardlopen weleens gehad, maar nooit specifiek met fietsen, al zal het qua herstel niet veel uitmaken.
Ik zou zeggen dat je gewoon rustig moet gaan fietsen, liefst eerst gewoon even in de straat (en sterk aan te raden om geen clipless te rijden op dat moment) en steeds verder opbouwen.
Als je de tijd hebt meerdere keren per dag proberen gaat sowieso sneller...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanjovdberg schreef: do 5 maart 2020, 11:12 Iemand ervaring met een zweepslag en hoelang de hersteltijd is? Opgelopen met skiën maar hoop dat ik weer snel op de fiets kan zitten .. :((
Ja, meer dan me lief is :lol:

Vorige jaar door een ongelukje op het werk had ik een dubbele in m`n linkerkuit en rechts heb ik er ook 1, al vanaf m`n 15e.

Na de initiële rustperiode (een week niet belasten) ben ik eerst rustig op asfalt gaan fietsen, eigenlijk een typisch herstelritje van 1½ uur.
Dat voelde zo goed (pijn en stijfheid waren grotendeels weg) dat ik de volgende dag (dinsdag) een normale temporit op asfalt heb gedaan. Daarna heb ik rust gehouden tot zondag (te druk/slecht weer/weet niet meer) en toen voorzichtig 2 rondjes broekpolder gedaan. Dat ging goed, geen last gehad en daarna weer als vanouds gereden.

Let wel, ik rij op flats dus ik trek niet aan m`n pedalen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tnx die zal ik ook even voor een paar weken monteren :-q

Dus eigenlijk voelde het alsof je het eruit fietste?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanjovdberg schreef: do 5 maart 2020, 12:37 Tnx die zal ik ook even voor een paar weken monteren :-q

Dus eigenlijk voelde het alsof je het eruit fietste?
Soort van, na een week met die poot omhoog denk ik dat de extra doorbloeding het genezings proces bevorderd. Sowieso moest ik na een week gaan bewegen van de dokter, alleen zware en/of explosieve belastingen van de kuitspier vermijden (staand sprinten/springen, etc).

Je voelt zelf wel wat wel en niet kan. Dat 1e rondje ben ik ook redelijk dicht in de buurt van m`n huis gebleven.
Laatst gewijzigd door TenZNL op do 5 maart 2020, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In welke spier precies heb je last van een zweepslag?
En 'hoe groot is de zweepslag'. Beetje last, veel last? Kleine verrekking/scheuring, grotere?

De plek waar je zweepslag zit maakt nogal uit of je er wel/niet/hoe mee kunt fietsen :wink: .
Voordeel van fietsen: gelijkmatige beweging zonder plotse krachtexplosies mogelijk, licht rondtrappen kan nooit kwaad. Sprintjes trekken, staand op de pedalen fietsen, steil bergop rijden... dat helpt niet mee bij een soepele lichte tred natuurlijk. Wederom... afhankelijk van welke spier precies is geblesseerd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kuitspier mediale zijde. Behoorlijk last van .. kon de eerste 2 dagen helemaal niet lopen. Nu gaat het weer een beetje.

Probleem is dat ik gymdocent ben :((

Er zit een redelijke lengtescheur in de spier lijkt me.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

aurelius schreef: do 5 maart 2020, 13:24 In welke spier precies heb je last van een zweepslag?
En 'hoe groot is de zweepslag'. Beetje last, veel last? Kleine verrekking/scheuring, grotere?

De plek waar je zweepslag zit maakt nogal uit of je er wel/niet/hoe mee kunt fietsen :wink: .
Voordeel van fietsen: gelijkmatige beweging zonder plotse krachtexplosies mogelijk, licht rondtrappen kan nooit kwaad. Sprintjes trekken, staand op de pedalen fietsen, steil bergop rijden... dat helpt niet mee bij een soepele lichte tred natuurlijk. Wederom... afhankelijk van welke spier precies is geblesseerd.
Idd. Regelmatig gehad dat ik een zweepslag had opgelopen bij voetbal (kuit / hamstring) maar dan kon in nog wel gewoon fietsen.
Ging dan ook juist de zondag ipv naar het voetbal een 2-tal uurtjes fietsen. Was ook nog eens bevorderlijk voor het herstel. Heb het dan wel over fietsen op de weg en dan wel rekeninghoudend met de do's en dont's zoals hierboven beschreven.
Laatst gewijzigd door streetracer op za 7 maart 2020, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ook meerdere keren gehad in mijn rechter kuit, steeds met een behoorlijke bloeduitstorting. Heb toen veel met ijs gekoeld. Kon enkele dagen bijna niet lopen. MTBen de eerste dagen ook niet mogelijk; te veel pijn, maar daarna was het redelijk goed te doen zolang ik niet probeerde op de pedalen te gaan staan, maar rustig op de zadel bleef zitten. Aan het begin ook geen klimmen gereden. Hardlopen duurde meerdere maanden. Gewoon proberen of MTBen lukt en indien pijn te groot, enkele dagen wachten en weer proberen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

streetracer schreef: do 5 maart 2020, 16:56
aurelius schreef: do 5 maart 2020, 13:24 In welke spier precies heb je last van een zweepslag?
En 'hoe groot is de zweepslag'. Beetje last, veel last? Kleine verrekking/scheuring, grotere?

De plek waar je zweepslag zit maakt nogal uit of je er wel/niet/hoe mee kunt fietsen :wink: .
Voordeel van fietsen: gelijkmatige beweging zonder plotse krachtexplosies mogelijk, licht rondtrappen kan nooit kwaad. Sprintjes trekken, staand op de pedalen fietsen, steil bergop rijden... dat helpt niet mee bij een soepele lichte tred natuurlijk. Wederom... afhankelijk van welke spier precies is geblesseerd.
Idd. Regelmatig gehad dat ik een zweepslag had opgelopen bij voetbal (kuit / hamstring) maar dan kon in nog wel gewoon fietsen.
Ging dan ook juist de zondag ipv naar het voetbal een 2-tal uurtjes fietsen. Was ook nog eens bevorderlijk voor het herstel. Heb het dan wel over fietsen op de weg en dan wel rekeninghoudend met de do's en dont's zoals hierboven beschreven.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Adviezen opgevolgd en rustig ritje over de (land)weggetjes gedaan. Ging best okay. Voelt allemaal wat stijfjes en kuilen of oneffenheden vindt mijn kuit niet leuk maar niet heel erg pijnlijk. Volgende week maar weer een paar ritjes en dan langzaam opbouwen. Voordeel is dat ik eigenlijk toch wat meer duurtrainingen zou moeten doen dus dat rustig en langer komt eigenlijk wel goed uit.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

Ik heb het ook gehad, een flinke. Categorie 1 = 10% gescheurd; 2 = 50% gescheurd; 3 = doorgescheurd.
Ik had 2. Kuit was 150% van de normale dikte :o

Duurde erg lang totdat er verbetering in kwam. Vooral de mobiliteit en ook zwelling ging tergend langzaam weg.
Uiteindelijk bracht een compressiekous de oplossing. Binnen 1.5 week de zwelling weg.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4698
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dan zat ik denk ik in categorie 1. Kan nu zo goed als alles weer. Beetje stijf soms nog maar geen pijn ofzo. Mtb’en gaat ook alweer goed sinds 2 weken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie