Meer slijm tijdens trainen.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Heb het eigenlijk altijd al gehad maar nu in deze Corona tijd ga je er ineens extra op letten.

Tijdens het intensief sporten heb ik altijd veel meer slijm opbouw in neus/keel dan normaal.
Zeker in de winter.
En even na het sporten is alles weer normaal.

Nu is het mij ook opgevallen dat vrijwel iedereen die ik sportend tegen kom ook wel zit te sniffen dan wel neus leegblazen.
En ook tijdens inspannende wedstrijden zie je de pro's weleens behoorlijk kwijlen.

Mijn vraag, hoe komt dit nu ?
Wordt het slijmvlies in neus en keel extra geprikkeld door de grotere (koude) lucht die je binnenhaalt.
Of is het een andere soort afweer reactie ?

Al regelmatig de reactie gehad "jij ben ook altijd verkouden" als ik flink gesport heb, maar na een uurtje ofzo is alles weer normaal.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Bij mij komt het door extra traanvocht wat door de rijwind veroorzaakt wordt. Geen idee of dat bij iedereen is.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

In deze tijd valt het inderdaad meer op. Zowel gisteren als eergisteren stapte ik zonder klachten en gedoe op de fiets, binnen een kwartier zat ik te sniffen als een verkouden peuter.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Als ik een tijd niet gefietst heb, heb ik dat met mijn longen. Dan komt er, zodra ik weer flink kan trainen, een paar keer een flinke prop slijm uit en dan is het over. Meestal is dat na een periode gedwongen bedrust. "Schoonmaakactie" ben ik dat gaan noemen. :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb het ook. Als ik sport (MTB) dan heb ik ook altijd een plakkaat snot op de bovenlip. Best smerig ziet het er uit. Wat ik ook doe, snuiten, afvegen enz. Zomer en winter, warm of koud maakt allemaal niet uit. Niet verkouden, geen Corona, geen pollen of allergie. Ik adem deels door neus en deels door mond.

Blijkbaar gaat door de sport ademhalings intensiteit de slijmproductie omhoog. Re onderstaand artikel komt dit vaker voor, en ik verwacht met verder zoeken je zal zien dat het best normaal is.

https://www.gezondheidsnet.nl/sporten/5 ... et-sporten
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie