Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Giant-E schreef: ma 23 maart 2020, 23:55 Ik ga niet elke week hier polderstoempen, dat begrijp jij toch ook wel?
Idd.
Eerst 40km over de weg om een route te rijden en dan weer 40km terug wil ik best eens doen, maar niet te vaak.
Andere mensen hebben de mazzel dat ze de mooiste parcoursen en omgevingen om de hoek hebben liggen.

Maar goed ik ben geen ochtend rijder dus ik heb NOOIT last van drukte.
Meestal kom ik pas tegen 6u - half 7 het bos uit en heb ik een heerlijke middag voor mezelf gehad :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Mario070 schreef: di 24 maart 2020, 02:25 Ook wanneer iedereen solo gaat rijden.... is dus geen solo meer :roll:
Dus alle solo rijders komen niemand tegen ze halen niemand in, worden ook niet ingehaald..... Want iedereen is solo aan het rijden.... Tjongejonge :roll:
Volgens jouw redenatie kan je dus helemaal niet meer naar buiten voor die "frisse neus" (dixit Grapperhaus), je hebt altijd kans om iemand tegen te komen immers. Lijkt me niet gezond. Wees blij dat mensen nog de deur uit kunnen. Lijkt me een adequaat middel tegen fysieke en mentale burnout.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik denk dat iedereen hier blij is dat er nog de mogelijkheid is om zelfstandig buiten te zijn. Daar hoor ik zelf ook absoluut bij. Als we naar buiten gaan is het echter wel handig om even een paar dingen in de gaten te houden. Er zijn enorm veel maatregels genomen die de samenleving volledig op z'n kop hebben gezet. In willekeurige volgorde: De economie ligt op z'n gat, grenzen zijn gesloten, culturele plekken zijn gesloten, ouderen kunnen geen bezoek meer ontvangen in verzorgingstehuizen, allerlei evenementen zoals sport maar ook vrijwel alles rondom bevrijdingsdag gaat niet door, mensen zitten in onzekerheid over hun gezondheid en hun inkomen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Al die maatregels zijn genomen om te voorkomen dat er onnodig mensen dood gaan.

Met name afgelopen weekend is het volledig verkeerd gevallen dat mensen op allerlei plekken te massaal met elkaar aan het recreëren waren. Veruit de meest van die mensen zijn heus niet van huis vertrokken met het idee dat ze overal schijt aan hebben. Als je de hele week binnen zit en ook nog met al deze omstandigheden te maken hebt dan is even naar buiten kunnen voor ontspanning enorm fijn.

Echter, als iedereen tegelijkertijd zelfstandig naar dezelfde plekken gaat is het daar alsnog druk. Te druk. Dit is de laatste stap voor een echte complete lockdown waar je helemaal niets anders meer mag als werken en een enkele keer naar de supermarkt. Wees daar dus zuinig op. Ja, je mag nog naar buiten om zelfstandig te ontspannen. Maar er is ook gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven en overal voldoende afstand van elkaar te houden. Dat moet je dus voor jezelf zien te combineren tot een scenario waarin je wel buiten kunt ontspannen maar waarbij we niet weer de scenario's krijgen zoals afgelopen weekend.

Als iedereen nou voor zichzelf een reden bedenkt waarom hij of zij wel op één van de bekende piekmomenten naar één van de bekende plaatsen kan gaan dan bereiken we binnen no time in ieder geval het volgende:

- Het gaat daar weer te druk worden met alle risico's van dien.
- De burgemeester in kwestie zal gebruik moeten maken van de bevoegdheid om het gebied af te sluiten.
- We leveren een hele slechte bijdrage aan het imago van mtb'ers waar we de komende jaren nog veel plezier van kunnen hebben.

Wanneer iedereen al die genoemde zaken nou meeneemt in de afweging hoe, waar en wanneer te gaan ontspannen dan kunnen we het wel volhouden. En wie weet, als het allemaal de goede kant op gaat, is er al iets eerder weer wat meer mogelijk.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Giant-E schreef: ma 23 maart 2020, 23:55 Ik ga niet elke week hier polderstoempen, dat begrijp jij toch ook wel?
Tijd voor een nieuwe hobby..... :((

Als ik een suggestie mag doen? Ga polderstoempen. Waar je dan wel weer een nieuwe fiets voor nodig hebt. Wat weer positief is voor geest en economie. Win-win noemen wij Nederlanders dat 8)
Hoe zo’n fiets er uit ziet, alvast een suggestie.

Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: ma 23 maart 2020, 23:16
Ad58 schreef: ma 23 maart 2020, 22:35 Solo mag toch gewoon?
Alleen solo wel.
Met zijn honderden tegelijk solo in het park of in het bos of op het strand niet, ook niet met 1,5m ertussen.

Dan regelt de burgemeester met verantwoordelijkheidsgevoel vast een verordeningetje.
En als de natuurorganisaties laten blijken dat het echt te druk is in hun bos, dan zal een burgemeester daar vast ook gevoelig voor zijn.

Beter is het om zelf je gezonde verstand te gebruiken, als dat gezond werkt zal de boodschap inmiddels toch wel duidelijk geworden zijn.
Gezond verstand dus, en je eigen behoeftes aan de kant proberen te zetten omdat je denkt aan een ander.
Dit gun je je gezinsleden, ouderen, zwakkeren, buurman niet toe:

Italiaanse dokter: 'Dood door coronavirus is de naarste die ik ooit heb gezien'
https://nos.nl/l/2328120.

Collaps ziekenhuizen/zorg door te snelle toename zieken.
In Brabant is het aantal IC-opnames nu al te hard aan het gaan, de landelijke capaciteit wordt nu al te snel verbruikt.

Verordening, lockdown?
Graag, als het gezond verstand en wij-denken ipv ik-denken niet zegeviert!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Als we nou eens, in plaats van vingerwijzen en roepen wat we niet mogen doen, tips gaan delen hoe we wel verantwoord kunnen fietsen. Fitte mensen hebben een betere weerstand, minder psychische en mentale problemen (en dus minder zorg nodig) en zijn dus deel van de oplossing, niet van het probleem.
Ik ben er van overtuigd (naïef wellicht), dat heel veel van de "asociale strandgangers" van het afgelopen weekend onbewust onbekwaam waren. Laten we met z'n allen helpen elkaar meer bewust te maken.
Zonder dat vingertje.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik woon 20min fietsen van het strand en zelfs daar naartoe fietsen doet men moeilijk over vanwege die idioten die van het weekend massaal langskwamen. Surfen dichtbij huis is daarmee al klaar.
Thuisrondje parcours Zandvoort is niet berijdbaar ivm aanleg van een circuit,
Spaarnwoude gesloopt door een stel losgeslagen Vikingen.
Ik rij dus toch met de auto op een rustig doordeweeks moment naar een MTB rondje om in ieder geval wat te kunnen doen (en rij altijd al vrij rustig).
Daarnaast, ik woon in de stad. De de kans dat ik op een route iemand tegenkom is vele malen kleiner als dat ik een blokje om in de buurt doe. :roll:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

38x10 schreef: di 24 maart 2020, 08:43 Als we nou eens, in plaats van vingerwijzen en roepen wat we niet mogen doen, tips gaan delen hoe we wel verantwoord kunnen fietsen. Fitte mensen hebben een betere weerstand, minder psychische en mentale problemen (en dus minder zorg nodig) en zijn dus deel van de oplossing, niet van het probleem.
Ik ben er van overtuigd (naïef wellicht), dat heel veel van de "asociale strandgangers" van het afgelopen weekend onbewust onbekwaam waren. Laten we met z'n allen helpen elkaar meer bewust te maken.
Zonder dat vingertje.
Daar ga ik ook vanuit. Duidelijk is wel dat het nu echt anders moet want anders is het na komend weekend helemaal gedaan. Dus wat kan wel? Goed idee! :-q

Ik ben afgelopen zondag gaan hardlopen in het bos en een stukje hei. En dat dan pas tegen etenstijd (ik hou niet van vroeg opstaan). Door het tijdstip is het dan bijna verlaten en die paar mensen die je wel tegenkomt kun je ruimschoots omzeilen zonder dat het voor iemand onprettig is. Alternatief is natuurlijk wel vroeg opstaan en de zonsopkomst meemaken. In plaats van hardlopen kun je uiteraard ook wandelen.

Probleem dat ik met mtb'en op een vaste route zie naast die volle parkeerplaats is dat inhalen situaties gaat veroorzaken. Singletracks zijn hier niet voor gemaakt.Alternatief is voor mij toch echt dat rondje vanuit huis. Ik weet dat het van je locatie afhangt maar soms is de directe omgeving toch echt mooier dan je ooit had gedacht. Probeer het eens.

Ik ga dus niet een vaste route op óf kies van de week een keer een dalmoment. Suggestie voor iedereen: overleg met je werkgever. Wellicht kun je afspreken dat je woensdagochtend een ritje gaat maken en dat je het werk dat blijft liggen dan in het weekend oppakt ipv dat je dán gaat fietsen. Ga je wel wees dan een beetje geduldig met elkaar met inhalen/laten passeren en geef elkaar de ruimte.

Dan klim ik ook nog vrij fanatiek. Mag ook niet meer. Om m'n spieren te blijven trainen heb ik een hele serie thuisoefeningen bij elkaar gezocht die je kunt uitvoeren zonder dure trainingsapparaten. Best leuk om zo creatief bezig te zijn. Kan ook in de tuin of in de zon op het balkon!

En die boodschappen die je nog wel mag halen? Loop naar de winkel. Heb je een wandeling en je moet je spullen terug dragen. Heeft ook een positief effect op het hamsteren. ;-)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar bij de route aangekomen, keer je dan ook om als je ziet dat het druk is? Zoals ik hier meerdere locals heb horen doen? Het zal wel zijn dat onze generatie ( in de breedste zin van het woord) nooit echt problemen heeft gekend van deze schaal, en dat we daardoor allemaal maar denken dat het vooral heel belangrijk is dat we leuke dingen blijven doen. En als we dat dan allemaal doen, dan kunnen we nog zo solo met zijn allen in het bos rondrijden/lopen, maar voor de beeldvorming maakt dat niet uit, en lopen we volgende week tegen een volledige lamlegging van het land aan. Is dat het je waard, omdat je nú persé moet fietsen? Ik snap het gevoel helemaal, en zit hier ook met een fikse portie bos/berg heimwee, maar een rondje polder is met dit weer en in deze omstandigheden ook weer niet zo'n straf toch? Als we met zijn allen gewoon net even wat minder willen zijn we des te sneller van het gedoe af volgens mij.

Of zoals iemand gisteren tegen me ze: Als de slag om de Grebbenberg nu was geweest waren er zeker mensen nog even een rondje Rhenen gaan fietsen......
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Jurriaan schreef: di 24 maart 2020, 08:19
Giant-E schreef: ma 23 maart 2020, 23:55 Ik ga niet elke week hier polderstoempen, dat begrijp jij toch ook wel?
Tijd voor een nieuwe hobby..... :((

Als ik een suggestie mag doen? Ga polderstoempen. Waar je dan wel weer een nieuwe fiets voor nodig hebt. Wat weer positief is voor geest en economie. Win-win noemen wij Nederlanders dat 8)
Hoe zo’n fiets er uit ziet, alvast een suggestie.

Afbeelding
Goed idee, fietspaden in de randstad waren bijna leeg zondagmorgen 👍🙄
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

suravida schreef: di 24 maart 2020, 09:07 Maar bij de route aangekomen, keer je dan ook om als je ziet dat het druk is? Zoals ik hier meerdere locals heb horen doen? Het zal wel zijn dat onze generatie ( in de breedste zin van het woord) nooit echt problemen heeft gekend van deze schaal, en dat we daardoor allemaal maar denken dat het vooral heel belangrijk is dat we leuke dingen blijven doen. En als we dat dan allemaal doen, dan kunnen we nog zo solo met zijn allen in het bos rondrijden/lopen, maar voor de beeldvorming maakt dat niet uit, en lopen we volgende week tegen een volledige lamlegging van het land aan. Is dat het je waard, omdat je nú persé moet fietsen? Ik snap het gevoel helemaal, en zit hier ook met een fikse portie bos/berg heimwee, maar een rondje polder is met dit weer en in deze omstandigheden ook weer niet zo'n straf toch? Als we met zijn allen gewoon net even wat minder willen zijn we des te sneller van het gedoe af volgens mij.

Of zoals iemand gisteren tegen me ze: Als de slag om de Grebbenberg nu was geweest waren er zeker mensen nog even een rondje Rhenen gaan fietsen......
Klopt, de ervaring leert natuurlijk dat als je eenmaal naar een locatie bent gegaan dat mensen dan ook gaan rijden.

Daarom is de vraag van 38x10 wel een mooie insteek. Wat kunnen we wel doen? Dat rondje polder is zo in het zonnetje best aardig maar er is vast nog veel meer te bedenken. Zo zag ik hier een topic over een online cursus wheelies maken. Dat kan je op het gras in je tuin doen of een verlaten weiland. Wel voorzichtig uiteraard ;-)

Tenslotte, we hebben natuurlijk een beetje pech dat het een tijd zo nat is geweest en uitgerekend nu mooi weer. Maar dat weer maakt een alternatieve oplossing ook beter draaglijk en bedenk dat je straks extra gaat genieten van dat mooie rondje als het weer wel mag.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

@Jurf : de ervaringen van een vriend uit Haarlem
Wat een beetje zon al niet een parcours kan doen... Vorige week dinsdagavond in Spaarnwoude gebiked. Heel veel bagger, nauwelijks te fietsen. Ook een deel van parcours afgesloten. Te veel bagger om plezier te hebben. Afgelopen tijd weinig regen gezien en zelfs wat zo'n erbij. Zojuist terug van Spaarnwoude, alles weer goed te fietsen! Het afgesloten deel was ook weer open. In dat deel wel twee keer op de zelfde plek onderuit...(ik leer blijkbaar slecht van eigen fouten) Lekker gebiked dus!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Bottecchia schreef: di 24 maart 2020, 09:17 Klopt, de ervaring leert natuurlijk dat als je eenmaal naar een locatie bent gegaan dat mensen dan ook gaan rijden.
(...)
Dat is wel waar denk ik (al denk ik zelf dat ik inmiddels wel om zo draaien om tenminste een rustiger parcours te vinden).
Maar ook dat kun je timen. Afgelopen woensdagochtend was ik met de mini-me voor een rondje Amerongen. De auto geparkeerd op de Bergweg (berucht in het weekend vanwege drukte..), en we zijn welgeteld 2 mensen tegengekomen tijdens een heerlijk rondje gedachten verzetten (voor mini-me met zijn bodemloze energie en beweegtalent is binnenzitten pas echt de hel). Die twee mensen konden makkelijk met een ruime bocht passeren; tijdens een blokje om in het gemiddelde dorp kom je heel wat meer mensen tegen.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

suravida schreef: di 24 maart 2020, 09:07Maar bij de route aangekomen, keer je dan ook om als je ziet dat het druk is?
De kritische vraag voor jezelf is "is dit in de geest van het beoogde"* en als dat geen volmondig "ja" is, is het omkeren. Of dat nu een MTB route, wandelpad of supermarkt is... (bij de supermarkt ben ik ook al 2x omgekeerd)

* Nu kun je stellen dat het beoogde thuisblijven, thuisblijven is... maar a) dat is een middel en b) van 2 maanden thuiszitten zonder enige beweging is volgens mij ook nog nooit iemand gezonder geworden.

... en als het bij je eigen omgeving is, is de kans groot dat je nog wel een normaal oninteressant rondje kunt bedenken waar je toch aan je beweging komt. Als je eerst een uur in de auto hebt gezeten om bij een bos te komen waar je de bordjes kunt volgens is dat al minder waarschijnlijk. En dat er werkelijk geen industrieterrein, veldweg tussen de weilanden te vinden is, etc... te vinden is waar je nog steeds amper iemand tegen komt - zeker wanneer je het nieuwe rush hour vermijdt om er te komen - betwijfel ik ten zeerste.

Of het "leuk", "spectaculair", etc... is, is op het moment echt totaal ondergeschikt. Het is gewoon de knop om naar bewegen, wat eigenlijk niet veel anders is dan wanneer je terugkomt van een blessure...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gesloten