Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Oh de rest van Italië moet vanaf vandaag ook dicht. Ook bedrijven die voedselmachines (en de benodigde onderdelen om die draaiend te houden, ook in NL) moeten dicht vanaf nu. Bizar dat ze dus niet inzien dat die machines nodig zijn om onze supermarkten gevuld te houden. :-{
Kreeg deze net binnen van een leverancier.
As you know, the health emergency that is hitting our planet, linked to the rapid spread of the new COVID19, has led national governments to implement restrictions to prevent the spread of the pandemic.
*censuur* in this difficult period, has always put the health of its collaborators and employees first, trying to apply all the protocols necessary to protect people inside and outside the company.

As per recent directives of the new Prime Minister Decree of March 25th 2020, containing even more restrictive measures for the whole national territory, our company no longer falls into the ATECO categories that can still operate.

Therefore, *censuur* will be closed from March 30th.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Joepie de schreef: vr 27 maart 2020, 13:01
MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 12:54 Afbeelding

Nog nooit eerder vertoond, de werkeloosheidscijferssprong in de VS. :o
Vanuit de gedachte van het kapitalisme volledig helder en verantwoord toch? Flexibiliteit van de arbeidsmarkt ten top.
Wat ik zeg: als die economen zich bezig hadden gehouden met een robuuster systeem dan had er lang geen paniek hoeven zijn. Vooralsnog mag (net als bij de vorige crisis) de overheid (belastingbetaler) de knip trekken. Maar misschien met 3 crisis in net 20 jaar dat men zich achter de oren gaat krabben.

Beetje flauwe opmerking natuurlijk over dat communisme, he. Tussen volledig verdelen van gelden en morbide zelfverrijking zit nog een hele wereld aan mogelijkheden. Wat nodig is, is goede wil.
Jij zit kapitalisme af te fakkelen als een volledig immoreel systeem. Dus vraag ik: wat is je reële alternatief?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 12:57
Robertdj schreef: vr 27 maart 2020, 12:53

Wanneer mogen we wel panisch doen? Bij Italiaanse cijfers? Als er zoveel besmettingen zijn dat statistisch gezien zelfs gezonde kinderen aan de beurt zijn?

De absolute aantallen "vallen" nu nog mee, het zijn de aantallen bij een verdere verspreiding en overspoelde IC's waar we maatregelen tegen nemen.
Dat over gezonde kinderen is dus puur paniek zaaien, dat is helemaal niet aan de orde en dat zegt iedere expert.

En ja, in Italië gaat het erg hard en dat is verschrikkelijk voor de betrokkenen, maar men vergeet de tienduizenden die elke maand dood gaan aan een scala aan ziektes. Er wordt buitenproportioneel gereageerd en de totale in eenstoring vd economie die dit gaat veroorzaken en de maatschappelijke consequenties ervan zullen de corona-gevolgen (en doden) waarschijnlijk ruimschoots gaan overstijgen.

En daar hoef je niet eens mijn woord voor aan te nemen.
Je onderschat de dodelijkheid van dit virus enorm, net als Trump. Het is niet net als een griepje. Neem als voorbeeld San Marino. 30.000 inwoners en tot nu toe ruim 600 doden door het corona virus, dat is maar liefst 2% van de TOTALE bevolking. Dat zou betekenen dat er in Nederland 340.000 doden zouden vallen als het virus ongeremd zijn gang zou gaan!!!

Wat denk je wat dat doet met de zorg, de maatschappij en de economie? Ik ken ook al twee doden uit mijn directe omgeving.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 12:57
Robertdj schreef: vr 27 maart 2020, 12:53

Wanneer mogen we wel panisch doen? Bij Italiaanse cijfers? Als er zoveel besmettingen zijn dat statistisch gezien zelfs gezonde kinderen aan de beurt zijn?

De absolute aantallen "vallen" nu nog mee, het zijn de aantallen bij een verdere verspreiding en overspoelde IC's waar we maatregelen tegen nemen.
Dat over gezonde kinderen is dus puur paniek zaaien, dat is helemaal niet aan de orde en dat zegt iedere expert.

En ja, in Italië gaat het erg hard en dat is verschrikkelijk voor de betrokkenen, maar men vergeet de tienduizenden die elke maand dood gaan aan een scala aan ziektes. Er wordt buitenproportioneel gereageerd en de totale in eenstoring vd economie die dit gaat veroorzaken en de maatschappelijke consequenties ervan zullen de corona-gevolgen (en doden) waarschijnlijk ruimschoots gaan overstijgen.

En daar hoef je niet eens mijn woord voor aan te nemen.
De kans is héél klein, maar bij genoeg besmettingen mogelijk, zeker als de gezondheidszorg geen adequate zorg meer kan bieden. Overleving hoeft trouwens niet te betekenen dat er geen blijvende schade is.
Overigens niet bedoeld als een "Won't you think of the crildren?!" argument, meer om te illustreren dat het voor velen nu nog een "ver van m'n bed show" is, maar dat bij verdere escalatie iedereen aan de beurt kan zijn. Als het zover is ben je al véél te laat en kan je dweilen met de kraan open.

Ik ben overigens een gezonde 30er, dus het zal even duren voordat ik bij triage aan het kortste eind trek. Ik hoop dat ik geen IC bed hoef te bezetten waardoor mensen zoals mijn op dit moment gezonde ouders gezellig thuis kunnen sterven.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: vr 27 maart 2020, 13:16
MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 12:57
Dat over gezonde kinderen is dus puur paniek zaaien, dat is helemaal niet aan de orde en dat zegt iedere expert.

En ja, in Italië gaat het erg hard en dat is verschrikkelijk voor de betrokkenen, maar men vergeet de tienduizenden die elke maand dood gaan aan een scala aan ziektes. Er wordt buitenproportioneel gereageerd en de totale in eenstoring vd economie die dit gaat veroorzaken en de maatschappelijke consequenties ervan zullen de corona-gevolgen (en doden) waarschijnlijk ruimschoots gaan overstijgen.

En daar hoef je niet eens mijn woord voor aan te nemen.
Je onderschat de dodelijkheid van dit virus enorm, net als Trump. Het is niet net als een griepje. Neem als voorbeeld San Marino. 30.000 inwoners en tot nu toe ruim 600 doden door het corona virus, dat is maar liefst 2% van de TOTALE bevolking. Dat zou betekenen dat er in Nederland 340.000 doden zouden vallen als het virus ongeremd zijn gang zou gaan!!!

Wat denk je wat dat doet met de zorg, de maatschappij en de economie? Ik ken ook al twee doden uit mijn directe omgeving.
DIT is dus een volledige valse voorstelling van zaken en is puur paniek zaaien. San Marino is een Italiaanse belastingtruuk en het slaat echt totaal nergens op dat mini-stadsstaatje als voorbeeld te pakken om een lekker hoog percentage voor te doen stellen.

Geen enkele serieuze expert hanteert jouw cijfers en wat Trump ermee te maken heeft is al helemaal een raadsel.

Ps. Er vallen jaarlijks 150.000 doden in NL.


Edit: En het is nog gewoon een leugen ook, San Marino heeft 21 doden.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Laatst gewijzigd door MVMVML op vr 27 maart 2020, 13:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Mad Wally schreef: vr 27 maart 2020, 13:16
MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 12:57
Dat over gezonde kinderen is dus puur paniek zaaien, dat is helemaal niet aan de orde en dat zegt iedere expert.

En ja, in Italië gaat het erg hard en dat is verschrikkelijk voor de betrokkenen, maar men vergeet de tienduizenden die elke maand dood gaan aan een scala aan ziektes. Er wordt buitenproportioneel gereageerd en de totale in eenstoring vd economie die dit gaat veroorzaken en de maatschappelijke consequenties ervan zullen de corona-gevolgen (en doden) waarschijnlijk ruimschoots gaan overstijgen.

En daar hoef je niet eens mijn woord voor aan te nemen.
Je onderschat de dodelijkheid van dit virus enorm, net als Trump. Het is niet net als een griepje. Neem als voorbeeld San Marino. 30.000 inwoners en tot nu toe ruim 600 doden door het corona virus, dat is maar liefst 2% van de TOTALE bevolking. Dat zou betekenen dat er in Nederland 340.000 doden zouden vallen als het virus ongeremd zijn gang zou gaan!!!

Wat denk je wat dat doet met de zorg, de maatschappij en de economie? Ik ken ook al twee doden uit mijn directe omgeving.
De dodelijkheid is niet eens het directe probleem, het is de enorme zorg die patiënten nodig hebben wat voor problemen zorgt. De meeste van ons op dit forum zijn fit en zullen dat gevecht wel winnen, maar een aantal niet zonder beademing. Zodra al de bedden bezet zijn heeft de volgende pech.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gelukkig lijkt Brazilië op dit moment in ieder geen maatregelen te nemen, dus we kunnen gaan vergelijken wie het bij het rechte eind had.
Verder hebben we de "mazzel" dat dit ons allemaal hard gaat raken en dat we er dus ook samen uit moeten gaan komen. En anders gaan we geld halen bij de 1% :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 13:03
Joepie de schreef: vr 27 maart 2020, 13:01
Jij zit kapitalisme af te fakkelen als een volledig immoreel systeem. Dus vraag ik: wat is je reële alternatief?
Ik ben natuurwetenschapper, geen econoom. Maar goed, ik denk aan een model met veel minder schulden. Onze wereld draait volledig op de pof en dit gaat steeds vaker mis. Misschien is het bij deze crisis dat het een keer écht misgaat, misschien een volgende. Ze komen nu om de 7-8 jaar voorbij.........

Even voor het beeld: ik ben zelf ook ZZP-er. Na de laatste crisis ben ik zoveel mogelijk mijn schulden gaan afbouwen. Dat betekende dus sparen en aflossen in plaats van consumeren. Dan maar een iets minder flitsende auto en minder pochen over vakanties. En uitgelachen worden op een Cube of op een Radon :roll: . Ik heb geïnvesteerd in duurzame zaken, met een lager maar langdurig rendement en een rendement dat enkel en alleen mij toekomt. Het resultaat is dat ik relatief lage lasten heb en me voorlopig geen zorgen hoef te maken over het kunnen betalen van mijn factuurtjes of dat een leasemaatschappij mijn auto komt halen. Hypotheekdruk vond ik sowieso al de vervelende vorm van stressbeleving. In diezelfde periode drukten de economen gratis geld de wereld in om gekunsteld groei te bewerkstelligen. Resultaat: meer schulden...... Die eens een keertje moeten worden terugbetaald. De hoop is dat geldafwaardering (inflatie) de schuldenlast op lange termijn draaglijker maakt, maar goed, die 7-8 jaar is niet echt lang te noemen.

Ik denk dat een oplossing zit in het goedkoper (onbelast) maken van diensten aan elkaar. Het gebruik van grondstoffen en emissies moeten meer worden belast. Vermogen moet veel meer worden belast. Dit betekent dus dat we minder luxe hebben, maar een veel socialere samenleving die meer om zich heen kijkt dan ver daarbuiten.. Maar het gaat niet gebeuren, want de macht in deze wereld zit immers bij degenen met het meeste vermogen.
Ja, doei !
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Joepie de schreef: vr 27 maart 2020, 13:37[…] de economen […]
‘tuurlijk, Joh!
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Joepie de schreef: vr 27 maart 2020, 13:37
MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 13:03
Jij zit kapitalisme af te fakkelen als een volledig immoreel systeem. Dus vraag ik: wat is je reële alternatief?
Ik ben natuurwetenschapper, geen econoom. Maar goed, ik denk aan een model met veel minder schulden. Onze wereld draait volledig op de pof en dit gaat steeds vaker mis. Misschien is het bij deze crisis dat het een keer écht misgaat, misschien een volgende. Ze komen nu om de 7-8 jaar voorbij.........

Even voor het beeld: ik ben zelf ook ZZP-er. Na de laatste crisis ben ik zoveel mogelijk mijn schulden gaan afbouwen. Dat betekende dus sparen en aflossen in plaats van consumeren. Dan maar een iets minder flitsende auto en minder pochen over vakanties. En uitgelachen worden op een Cube of op een Radon :roll: . Ik heb geïnvesteerd in duurzame zaken, met een lager maar langdurig rendement en een rendement dat enkel en alleen mij toekomt. Het resultaat is dat ik relatief lage lasten heb en me voorlopig geen zorgen hoef te maken over het kunnen betalen van mijn factuurtjes of dat een leasemaatschappij mijn auto komt halen. Hypotheekdruk vond ik sowieso al de vervelende vorm van stressbeleving. In diezelfde periode drukten de economen gratis geld de wereld in om gekunsteld groei te bewerkstelligen. Resultaat: meer schulden...... Die eens een keertje moeten worden terugbetaald. De hoop is dat geldafwaardering (inflatie) de schuldenlast op lange termijn draaglijker maakt, maar goed, die 7-8 jaar is niet echt lang te noemen.

Ik denk dat een oplossing zit in het goedkoper (onbelast) maken van diensten aan elkaar. Het gebruik van grondstoffen en emissies moeten meer worden belast. Vermogen moet veel meer worden belast. Dit betekent dus dat we minder luxe hebben, maar een veel socialere samenleving die meer om zich heen kijkt dan ver daarbuiten.. Maar het gaat niet gebeuren, want de macht in deze wereld zit immers bij degenen met het meeste vermogen.
Dan heb je een probleem met fractioneel bankieren (ik ook trouwens) en niet an sich met kapitalisme. Want kapitalisme is niets meer of minder dan de vrijheid om zelfstandig te kunnen handelen, om prive-bezit te hebben en om eigen bedrijven te mogen starten. En dat is nog steeds de meest effectieve manier gebleken om armoede uit te bannen (er is nu minder armoede dan ooit). Dit omdat geplande modellen het gewoon niet redden, de wereld is te divers en ingewikkeld om vanaf centrale punten alles te regelen. Werkt niet.

Maar: het Anglo-Saksische model dat we de laatste 30 jaar de boventoon heeft gevoerd mag wel terugkeren naar het Rijnlandse model wat we daarvoor hadden, dat was een betere middenweg dan het roof-kapitalisme dat het Libertaristische AS model heeft gecreëerd.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Joepie de schreef: vr 27 maart 2020, 13:37 Het gebruik van grondstoffen en emissies moeten meer worden belast. Vermogen moet veel meer worden belast. Dit betekent dus dat we minder luxe hebben, maar een veel socialere samenleving die meer om zich heen kijkt dan ver daarbuiten.. Maar het gaat niet gebeuren, want de macht in deze wereld zit immers bij degenen met het meeste vermogen.
Klinkt vooral heel idealistisch. Je hebt altijd een serieus percentage van de bevolking die serieus misbruikt maakt van welke sociale regel dan ook. Ik heb een managementbaan in de sierteeltsector. Aantal jaar geleden is er een behoorlijk project geweest om werklozen in te zetten in de tuinbouw in het Westland. Na een paar maanden hebben de ondernemers er gillend de stekker uit getrokken omdat geen werkloze daar serieus zijn beste beentje voor zette. Ze wilden allemaal zo snel mogelijk terug in de WW, beetje zwart bijklussen en lanterfanten.
En vermogen belasten is onzin, zorg dat de jaarverdiensten gewoon correct worden belast zonder vreemde constructies en belastingparadijsjes. Dan heb je over vermogen gewoon je steentje bij gedragen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 13:55Maar: het Anglo-Saksische model dat we de laatste 30 jaar de boventoon heeft gevoerd mag wel terugkeren naar het Rijnlandse model wat we daarvoor hadden, dat was een betere middenweg dan het roof-kapitalisme dat het Libertaristische AS model heeft gecreëerd.
Dat is allemaal leuk en aardig (en ik kan niet zeggen dat ik het daar geheel mee oneens ben), maar het is zéér de vraag of het een goed idee is om, nota bene middenin een mondiale pandemie, dan maar alles in één klap stuk te slaan.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Alien schreef: vr 27 maart 2020, 14:07
MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 13:55Maar: het Anglo-Saksische model dat we de laatste 30 jaar de boventoon heeft gevoerd mag wel terugkeren naar het Rijnlandse model wat we daarvoor hadden, dat was een betere middenweg dan het roof-kapitalisme dat het Libertaristische AS model heeft gecreëerd.
Dat is allemaal leuk en aardig (en ik kan niet zeggen dat ik het daar geheel mee oneens ben), maar het is zéér de vraag of het een goed idee is om, nota bene middenin een mondiale pandemie, dan maar alles in één klap stuk te slaan.
Nee dat is een afgrijselijk slecht idee inderdaad. Alleen met de huidige lockdowns, ben ik bang dat het onvermijdelijk is dat de boel klapt.
Het is een perfecte storm wat dat betreft. De enorme schuldenberg, de structurele problemen die niet aangepakt maar weggeprint zijn na 2008, de Bad Banks, landen als Italie, Spanje, Griekenland, Frankrijk, Portugal die nooit hun tekort onder de knie hebben gekregen, de defacto invoering van Eurobonds gisteren, de derivaten (hoi Deutsche Bank oa) en dan boem: de noodrem erop vanwege corona.

1 ding is zeker: de komende tijd gaat de geschiedenisboeken in.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MVMVML schreef: vr 27 maart 2020, 13:27
Mad Wally schreef: vr 27 maart 2020, 13:16

Je onderschat de dodelijkheid van dit virus enorm, net als Trump. Het is niet net als een griepje. Neem als voorbeeld San Marino. 30.000 inwoners en tot nu toe ruim 600 doden door het corona virus, dat is maar liefst 2% van de TOTALE bevolking. Dat zou betekenen dat er in Nederland 340.000 doden zouden vallen als het virus ongeremd zijn gang zou gaan!!!

Wat denk je wat dat doet met de zorg, de maatschappij en de economie? Ik ken ook al twee doden uit mijn directe omgeving.
DIT is dus een volledige valse voorstelling van zaken en is puur paniek zaaien. San Marino is een Italiaanse belastingtruuk en het slaat echt totaal nergens op dat mini-stadsstaatje als voorbeeld te pakken om een lekker hoog percentage voor te doen stellen.

Geen enkele serieuze expert hanteert jouw cijfers en wat Trump ermee te maken heeft is al helemaal een raadsel.

Ps. Er vallen jaarlijks 150.000 doden in NL.


Edit: En het is nog gewoon een leugen ook, San Marino heeft 21 doden.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Je hebt gelijk, ik heb het verkeerde getal genomen, per ongeluk het aantal doden per miljoen inwoners :oops:
Desalniettemin een fors aantal en de aanslag op de zorg van zo'n aantal kunnen we onmogelijk aan.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

*Vandaag weer heerlijk genoten van Ede , heerlijke temperatuur , geen kip gezien en op een lekker tempo, mijn km's weer gepakt , weet niet of het met corona te maken had , dat ik geen kip zag ,maar het was/is ouderwets genieten !!!


Beetje positief in het corona gekletter :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gesloten