Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Oude bekende van mij is mijn leeftijd (begin 40) en was gezond, geen overgewicht maar die is nu wel flink naar de klote ervan. Is naar ziekenhuis gegaan maar weggestuurd omdat zijn saturatie goed was. Hij was 1 week matig ziek, leek op te knappen maar opeens bam helemaal kortademig. Daar ben ik toch erg van geschrokken. Hopelijk gaat het nu de goede kant voor hem op, maar was echt bang gisteren zei die.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bij 80% vd mensen die iets van Corona merkt verloopt Corona 'mild'.
Karakteristiek: na 5-7 dagen, max 13 dagen, is ineens verslechtering mogelijk, waarbij vooral vermoeidheid en uitputting op de voorgrond komen te staan, en dus niet zozeer kortademigheid. Maar dat gebeurt dus bij 'slechts' 20%.

Waar begint het dan mee, over welke milde symptomen hebben we het zoal, in 80% van de milde gevallen?
In volgorde van wat het meest gemeld is, van wat we weten uit China, Italie en ook Brabant:
88% koorts
68% hoest
33% slijm longen
19% kort v adem
15% spierpijn
14% hoofdpijn
9% braken diarree
3% ontstoken ogen
?% verlies smaak/geur
?% pijnklachten borstkast

Pm: er wordt dus niet op Corona getest, tenzij iemand eventueel opgenomen moet worden (en er gelden speciale regels voor zorgmedewerkers, zorginstellingen), dat zijn dus soms de mensen uit de 20% categorie. Van degenen die worden opgenomen gaat slechts weer een deel naar de IC, daar kun je alleen naar toe als je daar 'sterk genoeg' voor bent, want daar vertoeft de gemiddelde patient 3 weken. Opvallend: 2/3 daarvan is man, 80% is obees, te zwaarlijvig.

Thuisarts.nl en rivm.nl geven het best de huidige stand van zaken weer, en daar zijn heel veel antwoorden te vinden op veel voorkomende vragen.
Liveblog NOS is ook algemeen informatief, met cijfers van de dag, ander binnen- en buitenlands Coronanieuws (amper bij te houden).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Op grotere schaal:
Hopelijk kan er op korte termijn worden besloten tot minder zware beperkingen (scholen weer open, beperkte horeca bijv). Is voor de regering ongelofelijk moeilijk hier tot een goede beslissing te komen. Hopelijk hebben ze een duidelijker beeld van de cijfers en effecten op onze maatschappij dan wij, de gewone burger.
En probeer dan maar eens te komen tot evenwichtige oplossingen, rekening houdend met alle gevoeligheden en mogelijke effecten op de economie.
Dit is een lastige.
Denk dat morgen de maatregelen verlengd zullen worden tot 6 mei. Dan is de meivakantie voorbij en kunnen we in kleine stapjes back to normal. Voor ondernemers een gigantische strop om het toeristengeld niet te kunnen verdienen in die 2 weken.
Scholen op en horeca tot bijv 18.00 onder bepaalde voorwaarden weer toestaan zou een eerste begin kunnen zijn.
Grote evenementen helaas de komende maanden maar even niet (daaaaag Limburgs Mooiste :(( )
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

daniel1975 schreef: ma 30 maart 2020, 14:53
Op grotere schaal:
Hopelijk kan er op korte termijn worden besloten tot minder zware beperkingen (scholen weer open, beperkte horeca bijv). Is voor de regering ongelofelijk moeilijk hier tot een goede beslissing te komen. Hopelijk hebben ze een duidelijker beeld van de cijfers en effecten op onze maatschappij dan wij, de gewone burger.
En probeer dan maar eens te komen tot evenwichtige oplossingen, rekening houdend met alle gevoeligheden en mogelijke effecten op de economie.
Dit is een lastige.
Denk dat morgen de maatregelen verlengd zullen worden tot 6 mei. Dan is de meivakantie voorbij en kunnen we in kleine stapjes back to normal. Voor ondernemers een gigantische strop om het toeristengeld niet te kunnen verdienen in die 2 weken.
Scholen op en horeca tot bijv 18.00 onder bepaalde voorwaarden weer toestaan zou een eerste begin kunnen zijn.
Grote evenementen helaas de komende maanden maar even niet (daaaaag Limburgs Mooiste :(( )
Denk dat het schooljaar 2020 voorbij is...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

@Aurelius: dank je voor dit overzicht.
Ben als astma patiënten enorm alert.
Ik en mijn vrouw waren beide 2 weken terug grieperig met lichte verhoging.
Ik druk op de longen, was er dus bang voor maar trok gelukkig weer weg.
Dat de heftige klachten na zo'n lange tijd nog terug kunnen komen is wel beangstigend.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Een ander slachtoffer van deze crisis lijkt de globalisering te worden. We hebben nu gemerkt dat het misschien toch niet zo’n goed idee is om grote delen van onze productie naar andere landen over te brengen, zeker niet als de voorraden zo klein worden gehouden op basis van het "just in time"-principe.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/28 ... an-corona/

Dat denk ik ook.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

MVMVML schreef: ma 30 maart 2020, 14:41 Oude bekende van mij is mijn leeftijd (begin 40) en was gezond, geen overgewicht maar die is nu wel flink naar de klote ervan. Is naar ziekenhuis gegaan maar weggestuurd omdat zijn saturatie goed was. Hij was 1 week matig ziek, leek op te knappen maar opeens bam helemaal kortademig. Daar ben ik toch erg van geschrokken. Hopelijk gaat het nu de goede kant voor hem op, maar was echt bang gisteren zei die.
FWIW: die saturatie schijnt het echte alarmsignaal te zijn (zulke lage waardes dat huisartsen die denken dat hun metertje stuk is). Vandaar dat ze hem weer wegstuurden denk ik (soort van goed teken dus).

In algemene zin: zit net naar de RIVM cijfertjes van vandaag te turen, en dat lijkt toch wel positief. Ik kijk eigenlijk alleen nog maar naar de ziekenhuisopnames (dat zijn namelijk de mensen die potentieel in de problemen komen); en dat aantal lijkt toch wel echt terug te lopen. Aantal overledenen lijkt ook te stabiliseren (maar dat is feitelijk een weerspiegeling van de besmettingen van een week of meer terug). Aantal nieuwe besmettingen is nauwelijks te duiden vanwege het dramatisch tekort aan testen in NL.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

MVMVML schreef: ma 30 maart 2020, 14:55
Een ander slachtoffer van deze crisis lijkt de globalisering te worden. We hebben nu gemerkt dat het misschien toch niet zo’n goed idee is om grote delen van onze productie naar andere landen over te brengen, zeker niet als de voorraden zo klein worden gehouden op basis van het "just in time"-principe.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/28 ... an-corona/

Dat denk ik ook.
Ik denk (vrees) het niet. Dat draait alleen maar om geld, en waar geld verdiend kan worden, duikt vroeger of later iemand op die in niets anders dan dat geïnteresseerd is. De rest volgt dan om niet achter te blijven; de spreekwoordelijke “race to the bottom”.
Vorsprung durch Pedantik.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dan moet je deze er ook bij delen;

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200326_04903598

Ik denk dat meer en meer bedrijven dichter bij gaan produceren.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik kan (mag) het artikel niet lezen, maar inderdaad: China gebruikt dit om zich in de wereld als Grote Vriend te profileren. Daarbij overigens een aardig handje geholpen door de huidige Nederlandse houding inzake Europese solidariteit…
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

n algemene zin: zit net naar de RIVM cijfertjes van vandaag te turen, en dat lijkt toch wel positief. Ik kijk eigenlijk alleen nog maar naar de ziekenhuisopnames (dat zijn namelijk de mensen die potentieel in de problemen komen); en dat aantal lijkt toch wel echt terug te lopen. Aantal overledenen lijkt ook te stabiliseren (maar dat is feitelijk een weerspiegeling van de besmettingen van een week of meer terug). Aantal nieuwe besmettingen is nauwelijks te duiden vanwege het dramatisch tekort aan testen in NL.
Misschien is het totale aantal besmettingen - dus inclusief de mensen met lichte klachten - nog het beste af te leiden uit het aantal sterfgevallen, want dat wordt aardig goed bijgehouden. Als ik het goed onthouden heb, ligt het aantal coronapatienten dat overlijdt tussen de 1 en 2 procent van alle besmetten. Stel het is 1.5%, dan zou dat voor Nederland betekenen dat we nu 100/1.5*864 = 57600 besmette personen hebben, in die orde van grootte althans. Als de helft van alle Nederlanders besmet moet zijn (geweest) om voldoende immuniteit te hebben als bevolking, zouden we nu op 57600/85000= 0.78% daarvan zitten
Laatst gewijzigd door janvangastel op ma 30 maart 2020, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

@Aurelius ; bedankt voor de , korte, maar duidelijke uitleg . :-q

Ik probeer het " liveblog" van de NOS te lezen , maar soms is dat ook weer beetje verontrustend , met al die sterfgevallen en besmettingen :cry:

Denk wel dat het einde schooljaar 2020 morgen wordt aangekondigd .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Alien schreef: ma 30 maart 2020, 10:59 Waar waren diegenen, die nu op hoge toon menen te kunnen vragen, “hoeveel mensen mogen er sterven om ‘de economie’ te sparen,” in 2017/2018, toen bijna tienduizend mensen aan griep bezweken? Kan me niet herinneren dat er toen geëist werd het land plat te leggen, terwijl dat, gezien de overeenkomst in verspreiding tussen griep en COVID-19, heus geholpen zou hebben.
Hee volgens mij was ik dat.
gevoelsmatig viel de hoge toon wel mee, maar ben ik serieus benieuwd wat men acceptabele schade vind en waarop dat dan gebaseerd is.
Waar was ik? 2017 heb ik vanwege eigen medische klachten de overstap van de Traumatologie en I.C naar de Arbo gemaakt, en heb mij opgegeven om indien echt nodig (en eerlijk gezegd liever niet want ben er niet voor niks gestopt) tijdelijk de switch terug te maken.
Ik ben mij er heel erg van bewust dat mijn zorg bril een bepaalde kleuring meegeeft in hoe ik problemen zie en benader, maar hoor lees ook graag hoe anderen daar tegenaan kijken. Ik vind het namelijk best interessante thema,s.

Wat ik wel lastig vind is dat je op alles en iedereen schiet, maar ik nergens lees hoe jij nu zelf hier tegenaan kijkt qua wat verwacht je qua verloop en wat zie je als oplossingen.
Dat vind ik jammer en mis ik.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Op Twitter is #emptyhospitals trending.
Nu geloof ik niet in wereldwijde samenzweringen, maar het zijn wel aparte beelden om te zien.

https://twitter.com/search?q=%23emptyho ... yped_query
Gesloten