Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ehm, nu ben ik niet zo thuis in wat een rustig beeld bij een ziekenhuis moet voorstellen?
Als ik langs het ziekenhuis in Amersfoort langs fiets, is het daar ook rustig. Bezoekuur is afgelast natuurlijk. En alleen spoedgevallen gaan naar het ziekenhuis(toch?) dus ja.. dan lijkt zo'n ziekenhuis wel een rustige plek.
Wil volgens mij niet zeggen dat er niks aan de hand zou zijn, als ik de reacties op dat twitter gedoe zo lees, dat "ze" denken dat er niks aan de hand is om het daar toevallig rustig is...
Tja.. logisch toch als het beter is om niet teveel buiten te zijn om mensen tegen te komen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik ken persoonlijk meerdere mensen die in verschillende ziekenhuizen werken en die ik de laatste dagen heb gesproken. Het Corona is 100% een ramp. Lange diensten 7 dagen achtereen. Beelden dat er lege ziekenhuizen is fake nieuws of uit z’n verband gerukt (en dus ook fake news). Mensen die deze onzin verkondigen gun ik dat ze de ... krijgen. (Vul zelf maar in)
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Alien schreef: ma 30 maart 2020, 16:39 viewtopic.php?p=2470490#p2470490
Leuke analyse van het probleem, maar ik lees geen oplossing of hoe verder.
Persoonlijk vind ik dat wel weer typisch nederlands hoor: een hoop geroep vanaf de zijlijn hoe het allemaal niet moet, maar ook niet uitspreken hoe dan wel want stel je blijkt het straks mis te hebben.
In die zin staan de beleidsmakers die zich daar (nu) niet achter kunnen verschuilen voor extreem moeilijke keuzes.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

De Amerikaanse FDA heeft toch een goedkeuring gegeven voor hydroxychloroquine en chloroquine tegen Corona.

https://www.politico.com/news/2020/03/2 ... rug-155095
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: ma 30 maart 2020, 17:12 Ik ken persoonlijk meerdere mensen die in verschillende ziekenhuizen werken en die ik de laatste dagen heb gesproken. Het Corona is 100% een ramp. Lange diensten 7 dagen achtereen. Beelden dat er lege ziekenhuizen is fake nieuws of uit z’n verband gerukt (en dus ook fake news). Mensen die deze onzin verkondigen gun ik dat ze de ... krijgen. (Vul zelf maar in)
Klopt. Mijn nichtje werkt op de corona-afdeling in Delft en zij heeft er ook net een 7-daagse werkweek op zitten.
Laatst gewijzigd door MVMVML op ma 30 maart 2020, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MVMVML schreef: ma 30 maart 2020, 16:43 Op Twitter is #emptyhospitals trending.
Nu geloof ik niet in wereldwijde samenzweringen, maar het zijn wel aparte beelden om te zien.

https://twitter.com/search?q=%23emptyho ... yped_query
In Nederland zijn niet noodzakelijke operaties uitgesteld en vermijden mensen bij twijfel het ziekenhuis, zal hier ook het geval zijn.
Dit is de stilte voor de storm.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Jurf schreef: ma 30 maart 2020, 17:46Leuke analyse van het probleem, maar ik lees geen oplossing of hoe verder.
Persoonlijk vind ik dat wel weer typisch nederlands hoor: een hoop geroep vanaf de zijlijn hoe het allemaal niet moet, maar ook niet uitspreken hoe dan wel want stel je blijkt het straks mis te hebben.
Ik roep ook niet hoe het niet moet. Ik roep vooral op om het probleem (zoals alle problemen) van meerdere invalshoeken te bezien. En daarbij het hoofd zoveel mogelijk koel te houden. Dus ja, dan krijgt wie mijns inziens te kort door de bocht gaat, zaken uit hun verband trekt, of moedwillig verkeerd interpreteert om een punt te maken, de wind van voren.
In die zin staan de beleidsmakers die zich daar (nu) niet achter kunnen verschuilen voor extreem moeilijke keuzes.
Dat staan ze zeker, en ik benijd ze daar niet om.
Vorsprung durch Pedantik.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Meegs schreef: ma 30 maart 2020, 17:07 Ehm, nu ben ik niet zo thuis in wat een rustig beeld bij een ziekenhuis moet voorstellen?
Als ik langs het ziekenhuis in Amersfoort langs fiets, is het daar ook rustig. Bezoekuur is afgelast natuurlijk. En alleen spoedgevallen gaan naar het ziekenhuis(toch?) dus ja.. dan lijkt zo'n ziekenhuis wel een rustige plek.
Wil volgens mij niet zeggen dat er niks aan de hand zou zijn, als ik de reacties op dat twitter gedoe zo lees, dat "ze" denken dat er niks aan de hand is om het daar toevallig rustig is...
Tja.. logisch toch als het beter is om niet teveel buiten te zijn om mensen tegen te komen.
Het oogt rustig voor buitenstaanders als je kijkt naar de centrale hal, de polipleinen, etc. Dat ligt allemaal stil, er worden geen poli's gedraaid, en er is geen bezoek. Volmaakt rustige omgeving, dat zie je ook op TV, klopt helemaal.

Wat alleen de zorgmedewerkers zien is wat er echt 'binnen' gebeurt, op de EHBO's, de IC's, de gewone verpleegafdelingen waarvan personeel wordt overgeheveld naar de akute afdelingen en afdelingen voor ernstig zieken. De artsen van de poli en verpleegafdelingen die hun collega's assisteren op de EHBO's, IC's, afdelingen met ernstig zieken, idem de verpleging, alles en iedereen.
Ook dat zie je soms op TV, en dat klopt ook. Maar er wordt door meer mensen harder en langer dan ooit gewerkt in de ziekenhuizen om het trachten bij te benen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MVMVML schreef: ma 30 maart 2020, 16:43 Op Twitter is #emptyhospitals trending.
Nu geloof ik niet in wereldwijde samenzweringen, maar het zijn wel aparte beelden om te zien.

https://twitter.com/search?q=%23emptyho ... yped_query
Twitter lijkt mij een ideaal medium om nepnieuws te versturen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

janvangastel schreef: ma 30 maart 2020, 15:49
n algemene zin: zit net naar de RIVM cijfertjes van vandaag te turen, en dat lijkt toch wel positief. Ik kijk eigenlijk alleen nog maar naar de ziekenhuisopnames (dat zijn namelijk de mensen die potentieel in de problemen komen); en dat aantal lijkt toch wel echt terug te lopen. Aantal overledenen lijkt ook te stabiliseren (maar dat is feitelijk een weerspiegeling van de besmettingen van een week of meer terug). Aantal nieuwe besmettingen is nauwelijks te duiden vanwege het dramatisch tekort aan testen in NL.
Misschien is het totale aantal besmettingen - dus inclusief de mensen met lichte klachten - nog het beste af te leiden uit het aantal sterfgevallen, want dat wordt aardig goed bijgehouden. Als ik het goed onthouden heb, ligt het aantal coronapatienten dat overlijdt tussen de 1 en 2 procent van alle besmetten. Stel het is 1.5%, dan zou dat voor Nederland betekenen dat we nu 100/1.5*864 = 57600 besmette personen hebben, in die orde van grootte althans. Als de helft van alle Nederlanders besmet moet zijn (geweest) om voldoende immuniteit te hebben als bevolking, zouden we nu op 57600/85000= 0.78% daarvan zitten
Zolang er nog capaciteit is en mensen daar 'vrijelijk' kunnen worden opgenomen, kun je het best letten op de IC-opnames per dag. Als iemand IC-behoeftig is, dan is die dat, keihard gegeven. Liggen de IC's vol, tsja, dan kun je hier niet meer naar kijken.

Aantal positief getesten zegt alleen iets over mensen die er eventueel nog worden getest, en dat is bij het bepalen wel/geen opname nodig, en op welke afdeling dan. Maar de zeer velen die thuis blijven met Corona worden niet getest, die mis je compleet.

Aantal ziekenhuisopnames zegt ook niet zoveel, omdat er steeds meer mensen die ziek zijn thuis blijven of thuis worden gehouden.
Omdat ze zelf weten dat ziekenhuis niets meer kan bieden, en bewust niet willen. Of omdat huisartsen weten, ziekenhuis geen meerwaarde, thuisblijven is beter, en dat wordt dan met de patient en familie besproken.
En: er worden 'Corona-hotels' opgetuigd waar ook veel zieken naar toe gaan die niet meer thuis kunnen blijven maar ook weer niet hoeven worden opgenomen in een ziekenhuis. Als je kijkt naar opgenomen mensen in ziekenhuizen mis je ook nog steeds veel zieken.

Sterftecijfers zeggen ook niet zoveel. Degenen die thuis bleven en daar stierven, zonder formeel Covid postief getest te zijn, verschijnen vaak niet als 'Corona/Covid positief' in de overlijdenspapieren, en worden dus administratief zo 'gemist'. Terwijl ze wel degelijk Corona hadden.

Dus vooralsnog is het aantal IC-opnames nog de beste afspiegeling denk ik.
Tot die 'verzadigd' zijn, dan wordt het nog lastiger. En dat dreigt nu, wel/niet genoeg capaciteit IC's, daar spant het nu om.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Einde schooljaar hoor ik hier en daar roepen? Zo geschift zullen ze toch niet zijn?
De ouders zullen het wel overkomen, maar voor de kids is dat echt een hel.
Mijn dametje van 4 loopt nu al tegen de muur op. Wij doen écht ons stinkende best voor haar, maar ze mist vriendjes, leeftijdsgenootjes, de juffies.
Ik kan mij niet voorstellen dat ze het land met zo’n enorm probleem op gaan zadelen. Dat gaat echt enorme problemen geven!!!
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Er zijn wel ergere problemen denk ik..... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik denk dat je het onderschat....
Onderwijs, structuur, sociale vaardigheden; dat kan allemaal niet tot september stil gaan liggen. Ouders die moeten werken, huiselijk geweld, kinderen die ontsporen, geen structuur meer hebben....
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Sorry, maar dat we de 1.000 doden en 12.000 besmettingen in snel tempo gaan naderen en dat onze economie in gaat storten, baart mij toch iets meer zorgen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Eens met Ad. Dit is niet ons grootste probleem momenteel.
Gesloten