Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Joost op 2 wielen schreef: di 31 maart 2020, 09:56 Beste mensen,

Net aangemeld op dit forum, maar ik volg de discussies al enige tijd. Ik heb een vraagje. Onderstaand stukje zegt dat anderhalve meter afstand voor wielrenners verre van afdoende is.

https://road.cc/content/news/how-much-d ... ead-272229

Zijn jullie het er mee eens dat dat ook voor ons MTB-ers geldt, bijvoorbeeld op een singletrack 5 meter hijgend achter een andere hijgende mtb-er? Dus dat het helemaal niet gaat over het passeren van mensen op anderhalve meter, maar om het letterlijk in iemands adem rijden? Want die anderhalve meter is berekend op stilstaande lucht tussen twee normaal ademende mensen. Dat zou betekenen dat we eigenlijk de trails dicht moeten gooien, om de besmettingskansen ook daar tot nul terug te brengen. Of is dat te radicaal?
Het voordeel hier is dat de "ontvanger" de afstand bepaalt. Gewoon wat minder dicht er op. Dat is natuurlijk toch al wenselijk. 5 meter is twee fietslengtes er tussen en dat is best wel krap.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Mad Wally schreef: di 31 maart 2020, 10:10
Joost op 2 wielen schreef: di 31 maart 2020, 09:56 Beste mensen,

Net aangemeld op dit forum, maar ik volg de discussies al enige tijd. Ik heb een vraagje. Onderstaand stukje zegt dat anderhalve meter afstand voor wielrenners verre van afdoende is.

https://road.cc/content/news/how-much-d ... ead-272229

Zijn jullie het er mee eens dat dat ook voor ons MTB-ers geldt, bijvoorbeeld op een singletrack 5 meter hijgend achter een andere hijgende mtb-er? Dus dat het helemaal niet gaat over het passeren van mensen op anderhalve meter, maar om het letterlijk in iemands adem rijden? Want die anderhalve meter is berekend op stilstaande lucht tussen twee normaal ademende mensen. Dat zou betekenen dat we eigenlijk de trails dicht moeten gooien, om de besmettingskansen ook daar tot nul terug te brengen. Of is dat te radicaal?
Het voordeel hier is dat de "ontvanger" de afstand bepaalt. Gewoon wat minder dicht er op. Dat is natuurlijk toch al wenselijk. 5 meter is twee fietslengtes er tussen en dat is best wel krap.
Als je het zo bekijkt krijgt die lengte ineens veel meer duidelijkheid :-q
Who needs roads when there's dirt
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

1.5 meter is in principe ook niet heilig, het is en blijft een compromis tussen veiligheid en uitvoerbaarheid. We verkleinen de kans op verspreiding, maar helemaal voorkomen doe je het toch niet.

Even kort iemand inhalen is dus iets anders dan minuten lang op iemand z'n achterwiel blijven hangen. Denk dat anticiperen daarom belangrijker is, alleen inhalen als je zeker weet dat het snel kan, anders ruim op afstand blijven.

kans op besmetting = tijd/afstand :tong
Laatst gewijzigd door Robertdj op di 31 maart 2020, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Robertdj schreef: di 31 maart 2020, 11:10 1.5 meter is in principe ook niet heilig, het is en blijft een compromis tussen veiligheid en uitvoerbaarheid. We verkleinen de kans op verspreiding, maar helemaal voorkomen doe je het toch niet.

Even kort iemand inhalen is dus iets anders dan minuten lang op iemand z'n achterwiel blijven hangen. Denk dat anticiperen daarom belangrijker is, alleen inhalen als je zeker weet dat het snel kan, anders ruim op afstand blijven.
Die 1.5m is ook overal anders. Denk dat het doel vooral is bewust te zijn van afstand nemen, de hoeveelheid is daarbij minder van belang
Who needs roads when there's dirt
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Als het hard waait (zoals afgelopen week) is het effect precies hetzelfde. Dan zou je dus niet op straat moeten komen als er veel wind is.
Maar de kans om in de buitenlucht besmet te raken lijkt me heel klein. Sowieso moet je voorganger besmettelijk zijn, en wat adem is natuurlijk geen sproei-regen.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

twowheeler schreef: di 31 maart 2020, 11:15
Robertdj schreef: di 31 maart 2020, 11:10 1.5 meter is in principe ook niet heilig, het is en blijft een compromis tussen veiligheid en uitvoerbaarheid. We verkleinen de kans op verspreiding, maar helemaal voorkomen doe je het toch niet.

Even kort iemand inhalen is dus iets anders dan minuten lang op iemand z'n achterwiel blijven hangen. Denk dat anticiperen daarom belangrijker is, alleen inhalen als je zeker weet dat het snel kan, anders ruim op afstand blijven.
Die 1.5m is ook overal anders. Denk dat het doel vooral is bewust te zijn van afstand nemen, de hoeveelheid is daarbij minder van belang
Afstand is gebaseerd op de realistische range van hoest/niesdruppels (2m) en uitvoerbaarheid. Alleen varieert die afstand natuurlijk per persoon en situatie. Als jij op de grond ligt kan ik je vast wel van een grotere afstand onderniezen, zelfde geldt voor ongunstige luchtstromen.

Wat dat betreft is het bijvoorbeeld ook niet handig om met wind tegen vlak achter anderen te lopen. Maar je hoeft ook niet compleet in paniek te raken als iemand een paar seconden wat dichterbij komt.

edit: wat JoopO dus ook zegt.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Even creatief voor jullie geweest in photosoep.

Zoiets dus.
Afbeelding

Stay safe & Ride on.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

In de UK houden ze sowieso al wat anders aan namelijk 2meter, echt 2 meter en dus niet 6 feet ofzo.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Op een mtb route speelt nog iets anders mee. Als je echt kort op iemand zou rijden (omdat je er langs wil) dan verhoog je de druk op die persoon en dat geeft een verhoogde kans op ongevallen. Dat is normaal al zo maar nu helemaal omdat diegene dat misschien de berm in duikt op een verkeerde plek om maar afstand te houden.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Er wordt toch gewaarschuwd dat amateurs niet de routes op moeten gaan :tong :bier:
Bicycle, bicycle, bicycle
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Elvander schreef: di 31 maart 2020, 12:24In de UK houden ze sowieso al wat anders aan namelijk 2meter, echt 2 meter en dus niet 6 feet ofzo.
Zijn ze eindelijk de EU uit, komen ze dáármee!
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ze hebben het licht gezien denk ik.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

daniel1975 schreef: di 31 maart 2020, 12:54 Er wordt toch gewaarschuwd dat amateurs niet de routes op moeten gaan :tong :bier:
Dat zou inderdaad verstandig zijn. In de praktijk wil dat helaas nog niet zo lukken geloof ik. Er gaan ineens allemaal mensen het bos in die daar in geen jaren zijn geweest. Compleet met ongeschikt/onvolledig materiaal.

Overigens is het panikeren niet exclusief voorbehouden aan beginners. Het kan ook nog zijn dat een ervaren rijder zich nu anders gaat gedragen doordat hij/zij plots meer bezig is met de afstand tot de achtervolger in plaats van de route. Mensen gedragen zich anders dan normaal. Kijk maar eens in de supermarkt rond. ;-)
Laatst gewijzigd door Bottecchia op di 31 maart 2020, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Pat. schreef: di 31 maart 2020, 12:20 Even creatief voor jullie geweest in photosoep.

Zoiets dus.
Afbeelding

Stay safe & Ride on.
Heel mooi gemaakt. Nu nog even de helmpjes op 8) :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

hanjovdberg schreef: di 31 maart 2020, 14:52
Pat. schreef: di 31 maart 2020, 12:20 Even creatief voor jullie geweest in photosoep.

Zoiets dus.
Afbeelding

Stay safe & Ride on.
Heel mooi gemaakt. Nu nog even de helmpjes op 8) :winkie:
:-q En het " rekje" verwijderen 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gesloten