Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

hanjovdberg schreef: wo 1 april 2020, 21:31 Vandaag op de route Ede ervaren hoe lastig die 1,5 m is.
- 2 dames die aan weerszijden van het brede pad 2,5m staan te kletsen. Ik moet er tussendoor ... geen 1,5m :-{
- ik rijd iemand achterop die langzamer fietst. Ik houd netjes afstand maar persoon voor mij besluit op een heuveltje te stoppen en mij te laten passeren > singletrack dus geen 1,5m :-{
- ik kom toch weer iemand tegen zonder helm .. geen 1,5 hersenen 8)

En dan te bedenken dat het echt enorm rustig was en ik denk slechts 10 mensen heb gezien .. hoe moet dat dan op drukke routes zoals de UHR??

Ps. eerste keer met nieuwe drivetrain XTR 12 speed. Wat een verademing tov SRAM :kiss:
Ik heb het al met wandelen.... Onvoorstelbaar hoe mensen het tóch presteren om onverwachts dicht langs je te lopen.... Terwijl er toch echt meer dan genoeg ruimte is.... en in een winkel gisteren stonden er opeens twee dames achter mijn rug in mijn nek te hijgen..... normaliter kan ik dat wel hebben, maar nu toch even maar niet... :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik ga nu altijd om 20.30 naar de supermarkt.
Net weer maar 1 andere klant, ideaal.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wat is dat toch met die panische 1.5 meter.

Ik neem aan dat iedereen wel weet hoe Covid word overgedragen. Men heeft geen onzichtbare ziekmakende aura van 1.5 meter om zich heen.

Als iemand langsloopt of fietst en jullie afstand is een halve seconden 1 meter dan lig je niet 3 dagen laten op de IC.

De anderhalve meter afstand is goed om te bewaren maar als dit door omstandigheden heel even word doorbroken en niemand hoest of niest jou kant op dan is alles ok.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

maverick76 schreef: do 2 april 2020, 10:13 Wat is dat toch met die panische 1.5 meter.

Ik neem aan dat iedereen wel weet hoe Covid word overgedragen. Men heeft geen onzichtbare ziekmakende aura van 1.5 meter om zich heen.

Als iemand langsloopt of fietst en jullie afstand is een halve seconden 1 meter dan lig je niet 3 dagen laten op de IC.

De anderhalve meter afstand is goed om te bewaren maar als dit door omstandigheden heel even word doorbroken en niemand hoest of niest jou kant op dan is alles ok.
Zodra je deze nuance er aan toe voegt kan je er donder op zeggen dat mensen het niet meer serieus nemen. Soms zijn mensen net computers, zodra het geen één of nul is gaat het fout. :tong
De afstand is dus in het leven geroepen zodat mensen hun gebrek aan gezond verstand niet hoeven te etaleren.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik meen begrepen te hebben dat er aanwijzingen zijn dat je in de 14-daagse incubatieperiode (de periode tussen zelf besmet worden en zelf ziekteverschijnselen tonen), óók besmettelijk kan zijn. Met andere woorden: niet ziek voelen maar toch anderen ziek kunnen maken.

Als dit zo is en je begrijpt de mechanismen achter die besmettingsroute niet, dan is 1,5 meter permanente afstand een veilige maatregel.
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: do 2 april 2020, 10:13 ... en niemand hoest of niest jou kant op dan is alles ok.
En wat als iemand wel een keer hoest?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

En als er wel net iemand in je gezicht hoest als je langs rijd dan is er (afhankelijk van waar je fietst) nog steeds 1:5000 kans dat je het oploopt. En als je het oploopt is er ook nog een hele kleine kans dat je op de IC komt (uitgaande dat er nu weinig 70+ ers met overgewicht meelezen, zo wel. Excuus)

Dus ja, het is zeker belangrijk dat je de 1.5 meter aanhoud maar wees niet te panisch, dan is statisch gezien een helm dragen belangrijker.

En wat betreft deze info ben ik wel met je eens dat het bij de gemiddelde mens inderdaad niet kan werken met nuances dus ik snap wel dat de overheid het zo neerzet.

Gewoon logisch blijven nadenken en zeker die minimale 1.5 meter afstand houden waar mogelijk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik de Telegraaf net een artikel dat 1,5 m veel te weinig is dat het 6 of zelfs 8 meter zou moeten zijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/8826422 ... iet-genoeg
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Maar er wordt juist gehamerd op dat we voorzichtig moeten zijn voor de medemens, dus dat jij het wel of niet krijgt als gezond iemand met een goed immuunsysteem gaat het niet om. Het gaat erom dat je de ander niet aansteekt die misschien niet zo sterk is.

Ik was overigens ook schuldig in het begin. Met dat eerste weekend mooi weer toch op de UHR geweest en ik verbaasde me er inderdaad over hoe druk het was ook met groepen mensen die blijkbaar voor het eerst gingen mountainbiken. Nu ga ik in het weekend juist richting de minder populaire plekken en dan kom je misschien 5 mensen in totaal tegen waar je meestal ruim om heen kan. Ik wacht ook veel langer met inhalen nu totdat diegene goed aan de kant is gegaan.

Het is wel heel verschillende hoe goed mensen voor je aan de kant gaan. Sommige doen echt hun best om ruimte te geven andere blijven stug staan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja precies.
Het gaat er niet om of < 1,5m wel of niet een risico is, het gaat er om dat hele volkstammen er blijkbaar schijt aan hebben of te dom zijn om er op te letten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Svebby
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: ma 9 maart 2020, 18:20
Mijn mountainbike: Cube LTD Race '16 - Canyon Neuron CF 9.0 '20

En om er nog maar iets aan toe te voegen: het advies vanuit meerdere wieler- en MTB verenigingen is om ook de tracks even niet te bezoeken. Tuurlijk, jij bent ervaren, jij weet wat je doet...maar ook jij kan een foutje maken en op een boom knallen. Gevolg: Eerste Hulp of zelfs IC (waar de druk zonder jouw aanwezigheid al groot genoeg is).
Ik geef toe, ik rij ook nog ‘gewoon’ Schoorl maar inmiddels wel met iets meer beleid en minder Strava-gejaagdheid om te voorkomen dat ik uit het duin gevist moet worden.

Hiermee zeg ik niet dat er niet meer gereden moet worden maar dat we allemaal de grijze massa moeten laten werken en ons toch maar even volgzaam op moeten stellen om dit z.s.m. te laten passeren.
Repetition is the mother of all skill
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Niks panische 1,5m regel. Je probeert zo goed en kwaad als het gaat deze regel aan te houden. Van mijn kant op mtb gebied alleen al even een ervaring hoe lastig dit te realiseren is met elkaar.

Als iedereen het aan z’n laars lapt kunnen we de maatregelen gelijk met 3mnd verlengen. En daar bedank ik toch echt voor :-{ :cry:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

hanjovdberg schreef: do 2 april 2020, 13:03 Niks panische 1,5m regel. Je probeert zo goed en kwaad als het gaat deze regel aan te houden. Van mijn kant op mtb gebied alleen al even een ervaring hoe lastig dit te realiseren is met elkaar.

Als iedereen het aan z’n laars lapt kunnen we de maatregelen gelijk met 3mnd verlengen. En daar bedank ik toch echt voor :-{ :cry:

niet alleen op een mtb, zelf als thuiswerker kom ik toch zeker zo'n 10x per dag in de situatie dat mensen dichter dan die afstand komen.
Denk aan; pakketbezorgers, kinderen die het huis binnen rennen met vriendjes, dagelijkse boodschap en locatie bezoek voor werk.
vaak heb ik het gevoel dat ik in het bos of op het water (andere hobby) veiliger ben dan in mijn eigen woning/buurt.
Have fun!
Rinse.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Singletrack Sundays schreef: do 2 april 2020, 13:13
hanjovdberg schreef: do 2 april 2020, 13:03 Niks panische 1,5m regel. Je probeert zo goed en kwaad als het gaat deze regel aan te houden. Van mijn kant op mtb gebied alleen al even een ervaring hoe lastig dit te realiseren is met elkaar.

Als iedereen het aan z’n laars lapt kunnen we de maatregelen gelijk met 3mnd verlengen. En daar bedank ik toch echt voor :-{ :cry:

niet alleen op een mtb, zelf als thuiswerker kom ik toch zeker zo'n 10x per dag in de situatie dat mensen dichter dan die afstand komen.
Denk aan; pakketbezorgers, kinderen die het huis binnen rennen met vriendjes, dagelijkse boodschap en locatie bezoek voor werk.
vaak heb ik het gevoel dat ik in het bos of op het water (andere hobby) veiliger ben dan in mijn eigen woning/buurt.
Waarom per se een dagelijkse boodschap als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Pakketbezorgers zetten hier het pakje voor de deur, bellen en gaan dan op een meter of twee, drie afstand staan. Handtekening hoeft ook niet, je zegt gewoon de laatste drie cijfers van je paspoort of ander ID-bewijs.
Gesloten