Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

maverick76 schreef: do 2 april 2020, 11:37 En als er wel net iemand in je gezicht hoest als je langs rijd dan is er (afhankelijk van waar je fietst) nog steeds 1:5000 kans dat je het oploopt. En als je het oploopt is er ook nog een hele kleine kans dat je op de IC komt (uitgaande dat er nu weinig 70+ ers met overgewicht meelezen, zo wel. Excuus)

Dus ja, het is zeker belangrijk dat je de 1.5 meter aanhoud maar wees niet te panisch, dan is statisch gezien een helm dragen belangrijker.

En wat betreft deze info ben ik wel met je eens dat het bij de gemiddelde mens inderdaad niet kan werken met nuances dus ik snap wel dat de overheid het zo neerzet.

Gewoon logisch blijven nadenken en zeker die minimale 1.5 meter afstand houden waar mogelijk.
Helemaal eens. Ik zie mensen de vreemdste capriolen uithalen. Wandelaars op of naast het fietspad die meters de berm inlopen, of zich afwenden met een arm voor hun gezicht als je ze tegenkomt of voorbijrijdt. Afgelopen week al zeker 6 keer meegemaakt.

Andere uiterste zijn de mensen die geen centimeter opzij gaan (joggers/wandelaars) op mtb-route), oudere echtparen die aan elkaar vergroeid lijken te zijn.

De contactmomenten zijn zo verschrikkelijk kort dat de kans op besmetting verwaarloosbaar klein is.

edit: we zijn allemaal volwassen en verantwoordelijke burgers, hoorde ik van de week iemand zeggen op TV. Ik weet niet hoor.....
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

JoopO schreef: do 2 april 2020, 14:36
maverick76 schreef: do 2 april 2020, 11:37 [...]

Dus ja, het is zeker belangrijk dat je de 1.5 meter aanhoud maar wees niet te panisch, dan is statisch gezien een helm dragen belangrijker.

[...]
Gewoon logisch blijven nadenken en zeker die minimale 1.5 meter afstand houden waar mogelijk.
Helemaal eens. Ik zie mensen de vreemdste capriolen uithalen. Wandelaars op of naast het fietspad die meters de berm inlopen, of zich afwenden met een arm voor hun gezicht als je ze tegenkomt of voorbijrijdt. Afgelopen week al zeker 6 keer meegemaakt.

Andere uiterste zijn de mensen die geen centimeter opzij gaan (joggers/wandelaars) op mtb-route), oudere echtparen die aan elkaar vergroeid lijken te zijn.

De contactmomenten zijn zo verschrikkelijk kort dat de kans op besmetting verwaarloosbaar klein is.

[...]
Omdat ik anders gek wordt van het binnen zitten, maak ik (wanneer het kan) rond de lunch een wandeling; Best bizar als je dan mensen de weg ziet oversteken omdat ze jou eraan zien komen...
Ook ik denk dat elkaar kort passeren op minder 1.5 m best kan, mits niemand dan hoest of niest (of spuugt, verbazingwekkend wat voor idioten er los rondlopen... )

De MTB blijft wel ff in de schuur, ik houd mijn conditie vooral op peil binnen, met mijn gravelracer op de trainer in the sufferfest.
Maar ik ben dan ook herstellende van een gebroken rib: een onschuldige val kon dan wel eens vervelende consequenties hebben en herstellen duurt zo al lang genoeg :cry:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ach ja, wat zou je je druk maken over die 1,5 meter... Het enige dat je kan overkomen is dat je sterft door verstikking....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2650
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ad58 schreef: do 2 april 2020, 18:47 Ach ja, wat zou je je druk maken over die 1,5 meter... Het enige dat je kan overkomen is dat je sterft door verstikking....
Het schijnt te voelen alsof je heel langzaam verdrinkt, een beetje als waterboarding. En nee dat is niet een soort van surfen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Mad Wally schreef: do 2 april 2020, 18:53
Ad58 schreef: do 2 april 2020, 18:47 Ach ja, wat zou je je druk maken over die 1,5 meter... Het enige dat je kan overkomen is dat je sterft door verstikking....
Het schijnt te voelen alsof je heel langzaam verdrinkt, een beetje als waterboarding. En nee dat is niet een soort van surfen.
Afgelopen maandag was er een mooie uitleg op het Limburgse L1 (Centraal.). Wat daarin omschreven werd leek veel op de symptomen van hoogteziekte.

Wat vooral opviel was dat patiënten zich niet echt ziek of benauwd voelden maar wel hele lage zuurstofwaarden in hun bloed hadden. Bij hoogteziekte zie je eigenlijk dezelfde symptomen doordat de hersenen ook te weinig zuurstof krijgen.

Vanaf min 9.
https://l1.nl/l1mburg-centraal-30-maart-2020-156161/
Laatst gewijzigd door Real Epic '89 op do 2 april 2020, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Belangrijk voor ons allemaal.
https://www.youtube.com/watch?v=vyHmq1sfVac
"This species has amused itself to death"
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1610
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Lars TB schreef: do 2 april 2020, 11:25
maverick76 schreef: do 2 april 2020, 10:13 ... en niemand hoest of niest jou kant op dan is alles ok.
En wat als iemand wel een keer hoest?
Als die Corona heeft krijg jij t ook. Ik Ken t pijnlijke verhaal hier van een verzorgster die in de thuiszorg net haar mondkap afdeed waarna de verpleegde (die nog geen symptomen had toen) een keer hard nieste op een flinke afstand. Gevolg; verpleegster corona.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

En ?, dat is toch al tig gezegd ?

Netzoals buiten wandelen ,ect mits de voorschriften in het oog houden ....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Ad58 schreef: do 2 april 2020, 18:47 Ach ja, wat zou je je druk maken over die 1,5 meter... Het enige dat je kan overkomen is dat je sterft door verstikking....
Dus bij 1.5m zijn we helemaal veilig maar bij 1.49m gaan we mogelijk dood door verstikking?
Het gaat om afstand houden zodat je de kans op besmetting zo klein mogelijk maakt, die 1.5m is niet heilig want onder veel omstandigheden is zelfs 1.5m bij lange na niet genoeg, maar in nog meer omstandigheden is het ruim voldoende.
Helemaal voorkomen doe je het pas als je jezelf een paar maanden opsluit.

Het beste is om contactmomenten te minimaliseren en vooral drukte vermijden, dus bv niet dagelijks boodschappen doen. Even een rondje fietsen/wandelen zeker blijven doen. En daarnaast, misschien wel de moeilijkste, minder stressen, want stress is slecht voor je weerstand. ;)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

+1: vooral zelf blijven nadenken en niet in een collectieve lamgeslagen paniekmodus raken (ik bedoel niemand persoonlijk daarmee, is eerder een observatie van wat ik om me heen zie gebeuren).

Vorige week schreef ik dit:
ikke schreef: Als we nou eens, in plaats van vingerwijzen en roepen wat we niet mogen doen, tips gaan delen hoe we wel verantwoord kunnen fietsen. Fitte mensen hebben een betere weerstand, minder psychische en mentale problemen (en dus minder zorg nodig) en zijn dus deel van de oplossing, niet van het probleem.
Ik ben er van overtuigd (naïef wellicht), dat heel veel van de "asociale strandgangers" van het afgelopen weekend onbewust onbekwaam waren. Laten we met z'n allen helpen elkaar meer bewust te maken.
Zonder dat vingertje.
Inmiddels wordt bosgebruik (en daarmee het MTB'en) op allerlei mogelijke manieren ontmoedigd. Ook doordeweeks. Ik heb daar nogal moeite mee, maar ga me desondanks sterk beraden of ik de komende weken op de MTB ga stappen (ik moet daarvoor hoe dan ook een stukkie met de auto). Niet omdat ik denk dat ik op ook maar een manier bijdraag aan de verspreiding van het virus (dat lijkt me namelijk vrijwel onmogelijk als je niemand tegen komt. En ja, met goed plannen is dat niet heel moeilijk te realiseren); wel omdat ik me er bijzonder onprettig bij voel om als een soort sociale paria beschouwd te worden.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

38x10 schreef: vr 3 april 2020, 11:06 wel omdat ik me er bijzonder onprettig bij voel om als een soort sociale paria beschouwd te worden.
Denk dat je je het niet zo persoonlijk moet aantrekken. Vergeet niet dat dit niet alleen met MTBers te maken heeft, de UHR trekt ook hele kuddes wandelaars, trailrunners, hondenbezitters, etc van buitenaf aan. De afgelopen weken ging ik al bewust niet meer in het weekend maar heb het door de weeks wel als maar drukker zien worden (tot aan mensen met campers toe). En hoe klote ik het ook vind dat je daar voorlopig niet meer kan/mag rijden (als niet-local), respecteer ik het wel.

Bovendien, wat is 1 a 2 maandjes nu op een heel mensenleven? Je mag nog fietsen, toch? Er zijn nog >160 andere tracks in NL ter overbrugging :wink:
Laatst gewijzigd door TenZNL op vr 3 april 2020, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

38x10 schreef: vr 3 april 2020, 11:06 Inmiddels wordt bosgebruik (en daarmee het MTB'en) op allerlei mogelijke manieren ontmoedigd. Ook doordeweeks. Ik heb daar nogal moeite mee, maar ga me desondanks sterk beraden of ik de komende weken op de MTB ga stappen (ik moet daarvoor hoe dan ook een stukkie met de auto). Niet omdat ik denk dat ik op ook maar een manier bijdraag aan de verspreiding van het virus (dat lijkt me namelijk vrijwel onmogelijk als je niemand tegen komt. En ja, met goed plannen is dat niet heel moeilijk te realiseren); wel omdat ik me er bijzonder onprettig bij voel om als een soort sociale paria beschouwd te worden.
Kleine toevoegen: bosgebruik wordt voor niet-locals ontmoedigd. Je mag nog steeds naar het bos komen, probleem is vooral de parkeerplaatsen waar men het veel te gezellig heeft en alsnog op elkaar staat. Parkeer je auto iets verder, fiets een stukje en je kan gewoon lekker mountainbiken.

Dat je het gevoel hebt als een paria behandeld te worden komt denk ik door jezelf, no offence btw. Rutte was vrij duidelijk; blijf in je eigen omgeving en ga niet naar plekken waar iedereen al komt. Blijkbaar was dat niet genoeg voor de menigte, bewust of onbewust.

Dat jij nog op enige manier helder nadenkt is alleen maar positief te noemen. Dat je nu "benadeeld" bent/voelt is helaas een gevolg van de menigte waar het misschien nog niet helemaal geland is hoe het er mee voor staat. En nee, ik heb daar ook (nog) geen enkel benul van, daarom houd ik me netjes aan de regels en schuif ik mijn gevoelens opzij.
TenZNL schreef: vr 3 april 2020, 11:20 Bovendien, wat is 1 a 2 maandjes nu op een heel mensenleven? Je mag nog fietsen, toch? Er zijn nog >160 andere tracks in NL ter overbrugging :wink:
:-q
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

38x10 schreef: vr 3 april 2020, 11:06 +1: vooral zelf blijven nadenken en niet in een collectieve lamgeslagen paniekmodus raken (ik bedoel niemand persoonlijk daarmee, is eerder een observatie van wat ik om me heen zie gebeuren).

Vorige week schreef ik dit:
ikke schreef: Als we nou eens, in plaats van vingerwijzen en roepen wat we niet mogen doen, tips gaan delen hoe we wel verantwoord kunnen fietsen. Fitte mensen hebben een betere weerstand, minder psychische en mentale problemen (en dus minder zorg nodig) en zijn dus deel van de oplossing, niet van het probleem.
Ik ben er van overtuigd (naïef wellicht), dat heel veel van de "asociale strandgangers" van het afgelopen weekend onbewust onbekwaam waren. Laten we met z'n allen helpen elkaar meer bewust te maken.
Zonder dat vingertje.
Inmiddels wordt bosgebruik (en daarmee het MTB'en) op allerlei mogelijke manieren ontmoedigd. Ook doordeweeks. Ik heb daar nogal moeite mee, maar ga me desondanks sterk beraden of ik de komende weken op de MTB ga stappen (ik moet daarvoor hoe dan ook een stukkie met de auto). Niet omdat ik denk dat ik op ook maar een manier bijdraag aan de verspreiding van het virus (dat lijkt me namelijk vrijwel onmogelijk als je niemand tegen komt. En ja, met goed plannen is dat niet heel moeilijk te realiseren); wel omdat ik me er bijzonder onprettig bij voel om als een soort sociale paria beschouwd te worden.
Ik heb ook geen zin ergens te rijden waar je simpelweg ongewenst bent, dus ik ga voorlopig nergens heen ben ik bang.
Gesloten