Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1610
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Lars TB schreef: zo 5 april 2020, 20:58
rokl schreef: zo 5 april 2020, 20:56 Trouwens vind ik de naam “intelligente lockdown” niet kunnen. Wie in Gods naam heeft dat bedacht?
Als er iets slim is...

Wat vind jij er niet aan kunnen?
Ik ben t eens met Rokl. Het komt op mijn nogal arrogant over. Wat zijn die lock-downs in andere landen dan? ‘t tegenovergestelde?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

rokl schreef: zo 5 april 2020, 20:56 Trouwens vind ik de naam “intelligente lockdown” niet kunnen. Wie in Gods naam heeft dat bedacht?
Ik vind het heel logisch.
Slim omgaan met de vrijheden die je gewoon kunt geven aan de bevolking met minimale impact op de covid verspreiding.
Heel veel beter dan het Noord Koreaans-alike regime in Frankrijk momenteel.
Bicycle, bicycle, bicycle
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

corex schreef: zo 5 april 2020, 17:12 @ Aurelius:De quote is mooi geknipt en aangevuld met een passende knip voor de neus reactie.

Nuance zit in het woordje "nu". Zoals Rutger aangaf in 2018 werd er niet naar ze geluisterd. Niet dat daarmee deze pandemie kunnen
voorkomen maar wel een beter inzicht hadden gehad van wat er nu gaande is.

Alle acties die nu gaande zijn hebben prioriteit en volg ik ook op. Waar ik op doel is het grotere plaatje.
Sorry, nu snap ik ‘m! Verkeerd geinterpreteerd, mea culpa :oops: :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

:-q
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 5 april 2020, 20:58
MonkeyRider schreef: zo 5 april 2020, 19:32 @Lars
Natuurlijk zijn er allerlei getallen, onderzoeken en individuele anekdotes in omloop die de Nederlandse zorg met andere landen vergelijken....maar zaken zijn zo complex dat iedere onderzoeker er wel een andere conclusie aan kan ontlenen.....en waarschijnlijk elk land zijn systeem wel geniaal zal vinden op een of ander vlak. Duitsland scoort getalsmatig momenteel een stuk beter als Nederland wat betreft Corona doden...we lopen bijna gelijk op met 17M inwoners tov 82M in Duitsland en daarbij hebben ze ruim capaciteit om ons uit de brand te helpen. Iets doen ze dus goed en beter als wij.......en hard roepen dat we "de beste" zijn is dan niet echt verstandig. Ik zou erg graag willen weten hoe ze dat flikken? .....en ook hoe die Chinezen het voor elkaar krijgen met zo weinig doden op zo'n enorm land? En waarom je in Azie mbv app's mensen zelf inzicht kan geven in besmettinshaarden, waardoor opstart van de economie weer plaats lijkt te kunnen vinden?
Ik denk dat we nog zo veel kunnen leren als we eens iets bescheidener zijn over ons zorgsysteem.
Er zijn genoeg factoren aan te wijzen voor de verschillen tussen Duitsland en Nederland. Je zou het Duitse nieuws kunnen gaan volgen voor een hele dosis nuance! De afwijkingen in China zijn op veel manieren uit te leggen: land compleet op slot, cijfers die door de overheid gemanipuleerd worden. Dus dat soort voorbeelden zou ik niet gebruiken.


Nu is het zorgsysteem in Nederland misschien niet in topvorm, maar in veel opzichten kan het een vergelijking met de allerbeste systemen prima aan. Kom buiten de cijfers om maar eens met voorbeelden waar het daadwerkelijk beter is. En als dat zo is, hoeveel extra dat dan gaat kosten? (Nu begin ik Rutger na te praten :winkie: )
Als je de drie concrete vragen die ik stel probeert te verdraaien of ontkennen schieten we niet op natuurlijk. Fijn dat je zo'n fan bent van het nederlandse zorgsysteem.......maar waarom zijn er per miljoen inwoners in Duitsland zo veel minder doden, waarom lijkt het in China redelijk onder controle zonder erg veel doden ( naar rato Nederland of Italie hadden het er 100.000en moeten zijn .....liggen die stiekem in een massagraf??) en waarom zijn we hier de weg zo kwijt geraakt met registratie van besmettingen ...en hoe pakken we dat evt mbv digitale registratie weer zo snel mogelijk op?
NB ik probeer niemand af te zeiken, maar als we niet openlijk kitisch kunnen zijn over gemaakte fouten wordt het nooit beter.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nogmaals, data uit China is op zijn minst dubieus....https://time.com/5813628/china-coronavi ... ics-wuhan/

Hier lees ik in ieder geval over schijnbaar 46.000 bestelde urnen in Wuhan, dus wellicht kloppen de officiële cijfers niet helemaal.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Maakt niet zoveel uit. Vroeg of laat zullen we allemaal corona krijgen waarna er hopelijk groepsimmuniteit ontstaat.
Nu is het van belang de curve af te vlakken. Over de cijfers kunnen we denk ik over een jaar pas wat zeggen. Nu is het vooralsnog giswerk.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ad58 schreef: zo 5 april 2020, 23:00 Maakt niet zoveel uit. Vroeg of laat zullen we allemaal corona krijgen waarna er hopelijk groepsimmuniteit ontstaat.
Nu is het van belang de curve af te vlakken. Over de cijfers kunnen we denk ik over een jaar pas wat zeggen. Nu is het vooralsnog giswerk.
En zo is het. Het is onze taak om te zorgen dat we de ziekenhuizen niet overbelasten. Op dit moment zitten we, met alle maatregelen, dik boven de reguliere capaciteit van intensieve zorg. Dat betekent dat alle IC verpleegkundigen meer dan maximaal worden ingezet, en het halve ziekenhuis wordt ingewerkt op IC. Dat is geen houdbare situatie en levert gezondheidsverlies op buiten corona. Dus, zorg ontlasten, langzaamaan ziek worden.

Zaterdag had ik een flinke coronadepressie trouwens. Ik had er flink de pest over in, wat niet mijn normale 'stand' is. Een combinatie van grote drukte op het werk, daar niet aan toe komen door meer druk vanuit huis, gebrek aan tijd voor mezelf maar ook gebrek aan ontspannen met vrienden. Volgens mij heeft het zonnetje me gisteren wel goed gedaan, want inmiddels voel ik me weer wat minder ellendig geloof ik :D
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Bokmaaa schreef: ma 6 april 2020, 08:10 Volgens mij heeft het zonnetje me gisteren wel goed gedaan, want inmiddels voel ik me weer wat minder ellendig geloof ik :D
Same here! Mevr1975 en ik keken gisteravond terug op een zeer relaxed en fijn weekend. Moet niet altijd zo zijn, maar eigenlijk hebben we totaal geen last gehad van de lockdown en gewoon alles gedaan wat we wilden doen, zonder zelfs de randjes van de regels maar op te hoeven zoeken :-q

Alleen die eerste voorjaarsritjes op de vUHR of op de racefiets door zuidlimburg ga ik wel enorm missen. Is al vele jaren een soort ingesleten klassiekertje geworden bij ons thuis om die eerste warme dagen met de ontluikende natuur lekker daar ergens te gaan fietsen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: zo 5 april 2020, 22:22 Als je de drie concrete vragen die ik stel probeert te verdraaien of ontkennen schieten we niet op natuurlijk. Fijn dat je zo'n fan bent van het nederlandse zorgsysteem.......maar waarom zijn er per miljoen inwoners in Duitsland zo veel minder doden, waarom lijkt het in China redelijk onder controle zonder erg veel doden ( naar rato Nederland of Italie hadden het er 100.000en moeten zijn .....liggen die stiekem in een massagraf??) en waarom zijn we hier de weg zo kwijt geraakt met registratie van besmettingen ...en hoe pakken we dat evt mbv digitale registratie weer zo snel mogelijk op?
NB ik probeer niemand af te zeiken, maar als we niet openlijk kitisch kunnen zijn over gemaakte fouten wordt het nooit beter.
Ten eerste dit:
Ad58 schreef: zo 5 april 2020, 23:00 Over de cijfers kunnen we denk ik over een jaar pas wat zeggen. Nu is het vooralsnog giswerk.
Duitsland registreert de gevallen weer heel anders dan Nederland, dus je kunt zeker nu niet 1 op 1 vergelijken. En het is niet zo dat ze daar wonderzorg hebben waardoor veel meer patiënten in leven blijven. Ze hebben daar ook drama's (verpleegtehuizen met meer dan 10 corona-doden!) die waarschijnlijk ook niet in de cijfers terug komen.

Ik weet ook niet hoe ze de cijfers daar precies registeren, ik weet het niet eens van Nederland. Maar als je positieve cijfers wilt, kijk dan eens naar hoe Rusland de boel registreert! Blijkbaar hebben ze daar een geneesmiddel waar de rest van de wereld niets vanaf weet!


Moet ik ook nog iets over China zeggen of was dat gewoon een grapje?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MonkeyRider schreef: zo 5 april 2020, 22:22
Lars TB schreef: zo 5 april 2020, 20:58

Er zijn genoeg factoren aan te wijzen voor de verschillen tussen Duitsland en Nederland. Je zou het Duitse nieuws kunnen gaan volgen voor een hele dosis nuance! De afwijkingen in China zijn op veel manieren uit te leggen: land compleet op slot, cijfers die door de overheid gemanipuleerd worden. Dus dat soort voorbeelden zou ik niet gebruiken.


Nu is het zorgsysteem in Nederland misschien niet in topvorm, maar in veel opzichten kan het een vergelijking met de allerbeste systemen prima aan. Kom buiten de cijfers om maar eens met voorbeelden waar het daadwerkelijk beter is. En als dat zo is, hoeveel extra dat dan gaat kosten? (Nu begin ik Rutger na te praten :winkie: )
Als je de drie concrete vragen die ik stel probeert te verdraaien of ontkennen schieten we niet op natuurlijk. Fijn dat je zo'n fan bent van het nederlandse zorgsysteem.......maar waarom zijn er per miljoen inwoners in Duitsland zo veel minder doden, waarom lijkt het in China redelijk onder controle zonder erg veel doden ( naar rato Nederland of Italie hadden het er 100.000en moeten zijn .....liggen die stiekem in een massagraf??) en waarom zijn we hier de weg zo kwijt geraakt met registratie van besmettingen ...en hoe pakken we dat evt mbv digitale registratie weer zo snel mogelijk op?
NB ik probeer niemand af te zeiken, maar als we niet openlijk kitisch kunnen zijn over gemaakte fouten wordt het nooit beter.
China is totaal onbetrouwbaar, er is hen alles aan gelegen om nu mooi weer te spelen. Rusland probeert hetzelfde te doen door halfbakken hulpgoederen te doneren, terwijl ze zelf blijkbaar tekorten hebben, alles om de schijn op te houden.

Schijnbaar heeft Duitsland genoeg IC-bedden, maar niet genoeg IC-personeel. De oorzaak? IC-bedden leveren meer geld op, bejaarden met weinig uitzicht op herstel worden zo lang mogelijk behandeld, dit levert de ziekenhuizen geld maar ook gedemotiveerd personeel op.
Nu wil ik niet zeggen dat Nederland perfect is (verre van), maar het hebben van veel IC-bedden duidt niet per se op een gezond zorgstelsel.
Het aantal bedden heeft ook geen invloed op het dodental zolang je de capaciteit niet overschrijdt (wat gelukkig nog niet het geval is).

De hoeveelheid testen heeft Duitsland wel heel goed voor elkaar, volgens mij kwam dit door het disproportioneel grote aantal laboratoria. In Nederland kunnen we helaas alleen in het Noorden op een vergelijkbare manier testen, in het zuiden werd in het begin wel fanatiek getest en gevolgd, maar daar is men al snel de controle kwijtgeraakt.

Nederland heeft wat besmettingen betreft een "perfect storm" voor de kiezen gehad, carnaval i.c.m. krokusvakantie naar (zo blijkt) corona hotspots. Als je kijkt welk percentage van onze medelanders in die periode op wintersport gaat is het geen verassing dat het hier zo ontploft is. Hopelijk krijgen ze het overzicht terug als de eerste golf besmettingen weggezakt is.

Wat digitale registratie betreft, in bepaalde landen gaat men iets anders om met privacy en mensenrechten, in Nederland zou men terecht op de achterste poten staan als we (voor zover het nog niet gebeurt) intensief gevolgd zouden worden. Het is naïef om te denken dat zo'n systeem tijdelijk zou zijn.


Kritisch zijn kan en moet altijd! Mits gefundeerd natuurlijk. De onderbuik regeert helaas te vaak.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 5 april 2020, 16:18
Ad58 schreef: zo 5 april 2020, 16:10 We hoeven geen keuzes te maken wie er naar de IC gaat. Dat heeft onze regering de afgelopen jaren al voor ons gedaan door de zorg volledig uit te kleden. Met o.a. als resultaat een povere 1.150 IC bedden op een bevolking van 17 miljoen. Nu dit pijnlijk duidelijk wordt, zijn ze in paniek.

Gelukkig is Duitsland wél zo verstandig geweest om zorg te dragen voor voldoende capaciteit: 28.000 IC bedden, nu opgeschaald naar 40.000 meen ik. En gelukkig mogen we daar gebruik van maken.

Ja, ik weet het, de bevolking van Duitsland is groter: 84 miljoen inwoners. Factor 5 groter dan Nederland zeg maar ruwweg. Als we dan die 28.000 IC bedden door 5 delen, komen we aan altijd nog op 5.600 uit. En als onze regering dan met heel veel moeite die schamele 1.150 op weet ik te schalen naar naar misschieneen nog steeds schamele 2.500, slaan ze zich op de borst. Nog even en ik moet braken!

Oh ja , en ik snap ook dat het niet alleen om bedden gaat, maar ook de verpleging er omheen.

Maar goed, ik ben dan ook maar een hobby statisticus en zal het vast verkeerd zien.... :bier:
Precies.
Er wordt hierboven gesproken over (of gevraagd naar) een complot.
Als er al een complot is, dan is dat van een regering die eerst de gezonheidszorg heeft uitverkocht en kapot bezuinigd, en nu probeerd zn straatje schoon te vegen.
Van Rutger hoor ik dat men in 2018 een laatste waarschuwing heeft gekregen (en in de wind heeft geslagen).
Klopt ook dit is weer roeptoeteren....maar goed geloof in eigen ideeën behoort tot het intellectueel eigendom dus daar valt niet aan te tornen. Ik hoor veel gezwam de hele dag, maar hier wordt alles overtroffen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Natuurlijk Peter! :lol:
Waarschijnlijk hebben we in jouw optiek meer dan voldoende IC bedden maar worden de cijfers alleen maar verkeerd geïnterpreteerd?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Wel wat persoonlijk goed nieuws. Die maat van mij die exact 1 week geleden dacht dood te gaan, zo slecht lag hij erbij (kon amper meer ademen) is opgeknapt en genezen verklaard (wat ze doen na 24 uur koortsvrij).

Wel volledig gesloopt nu na 2 weken ziek te zijn geweest zegt hij en hij kan amper de trap op lopen.

Maar goed, het lijkt erop dat hij genezen is.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Proficiat man! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gesloten