Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Jan Willem schreef: do 9 april 2020, 17:03 ...
Niet gaan fietsen.

Tenzij je natuurlijk in een toerrismeluwe omgeving woont zoals Groningen, de Botlek of de Sahara.
Toerisme zegt niet zo veel, vakantieparken / campings zijn dicht of grotendeels leeg omdat alle voorzieningen zijn gesloten.
Dunbevolkt helpt dan meer en dunbevolkt met veel bos in de buurt is nog beter. :-)
Dinsdagavond een rondje door het bos gefietst, ik heb een kudde schapen en een paar reeën gezien, zelfs geen wandelaar. Er zijn daar geen strava segmenten dus daaraan kon ik niet zien hoe druk het is geweest. Bij een kort lusje over de mtb route wel, dat waren er een stuk of vijf die dag.
Vandaag rondje over de mtb route gefietst, die gaat langs drie vakantieparken en een camping. Volgens strava zijn er een stuk of 15 fietsers geweest, plus uiteraard degenen zonder strava. Ik heb twee andere mtb-ers op de route gezien, rustig er achter blijven op de single track, totdat ze aan de kant gaan. Ging prima.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Precies. Ben de afgelopen dagen 3x op de Edese routes geweest. Beide keren niet meer dan 10-15 bikers gezien. Soms hele stukken alleen. Zag soms meer wild dan mensen. Trouwens die dieren hebben van nature 15-20m afstand 8) die snappen het :-q

Ik rijd op tijdstippen die anderen blijkbaar veelal vermijden. Het is wat mij betreft veel veiliger dan naar de supermarkt gaan. En beide zijn voor mij noodzakelijk om in leven te blijven.

Dus rij verstandig kies je juiste moment.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

daniel1975 schreef: do 9 april 2020, 18:48 Ik kijk ook vol huivering naar die enorme corona explosie momenteel nav dat drukke weekend bijna 3 weken geleden. Al die mensen buiten, veelal binnen een straal van 10m van elkaar. Echt een enorm effect zichtbaar, volledig terecht dat nu alles in het extreme wordt afgesloten!
Of word ik nu heel erg cynisch?
Dat weekend was 23-24 maart, en de dagen ervoor werd er ook slecht afstand gehouden. Daarna is het aantal nieuwe ziekenhuis opnames sterk gestegen, met de piek rond 1 april, dus 1 week later.
Na dat weekend 23-24 maart zijn er nieuwe maatregelen aangekondigd en na 2 april is er een duidelijke daling.
Welk verband zie je dan niet met een gemiddelde incubatietijd van 5-6 dagen?
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Gisteravond rond de route Ede gewandeld. Meerdere groepjes van 3/4 mensen gezien. En als je dan de flybys op strava checkt zie je ook nog eens een groep van een stuk of 6 wielrenners...

Als je zelf de route volgt heb je dat blijkbaar een stuk minder in de gaten.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Vanaf 28-3 is de ziekenhuisopname trend dalend met 1 heel bijzondere dag er tussen (1-4). Eigenlijk onmogelijk dat exact die ene dag precies daaraan te wijten valt.
Daarbij is 7 dagen ook redelijk aan de korte kant na besmettingsdatum voor zh-opname.
Bicycle, bicycle, bicycle
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

daniel1975 schreef: do 9 april 2020, 22:47 Vanaf 28-3 is de ziekenhuisopname trend dalend met 1 heel bijzondere dag er tussen (1-4). Eigenlijk onmogelijk dat exact die ene dag precies daaraan te wijten valt.
Daarbij is 7 dagen ook redelijk aan de korte kant na besmettingsdatum voor zh-opname.
Dat klopt denk ik wel, maar het gevaar van die stranddagen zat hem m.i. ook niet direct in de besmetting daar. Die groep was t.o.v. 17 miljoen Nederlanders natuurlijk maar beperkt. Het echte gevaar (en de reden dat er maatregelen genomen werden) is dat we het gewoon gaan vinden om met mooi weer in de auto/op de motor/fiets te stappen om leuke plekken op te zoeken. Dat ontmoedigen is m.i. de kern van het beleid. Als we door het hele land strandtaferelen krijgen dan zal dat uiteindelijk wel terug te zien zijn in de cijfers.

Met de maatregelen die er nu getroffen zijn ben ik eerlijk gezegd 'banger' voor wat er komend weekend achter voordeuren en tuinschuttingen gaat gebeuren. Veel minder in het zicht en ws ook een veel grotere kans op besmetting.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

@Klaast ik geloof je meteen. Helaas zijn er nog zoveel klaplopers die zich geen zak aantrekken van de adviezen en voorschriften. Maar daarom zie ik me nog niet genoodzaakt helemaal niet meer te gaan fietsen. Als ik groepjes tegenkom zal ik er wat van zeggen. We zullen zien wat je terugkrijgt ...

Idd zullen er met het mooie weer veel thuisfeestjes gehouden worden. En dan is de vraag is achter de schutting 1,5 m? Wat als je buren een feestje geven? Denk maar niet dat een schutting dan voldoende afstand biedt.

Dus we hebben mooi weer nodig (volgens eerdere berichten zou dit het virus mogelijk kunnen uitdoven ..) maar eigenlijk voor de maatregelen zouden we een week slecht weer moeten krijgen. (Wat de mulheid vd routes dan weer oplost ..)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

klaast schreef: do 9 april 2020, 23:27 Met de maatregelen die er nu getroffen zijn ben ik eerlijk gezegd 'banger' voor wat er komend weekend achter voordeuren en tuinschuttingen gaat gebeuren. Veel minder in het zicht en ws ook een veel grotere kans op besmetting.
Yep, dat risico acht ik ook veel groter dan een massale besmetting buiten.
Maar eerlijk = eerlijk: wij hebben ook een klein beperkt feestje morgen omdat onze dame 4 is geworden deze week. 's morgens mijn zus + kleine nichtjes en 's middags nog een keer 1 de buren(vrienden). En bij de minste gezondheidstwijfel gaat het echt niet door maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar verjaardag zomaar te laten gaan nu. Gelukkig wordt het tuin-zit-weer.
Pasen, eieren zoeken met de opa's en oma's laten we helaas wel schieten.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Goh... blijkt het toch een stuk minder apocalyptisch te zijn als ons wordt voorgehouden de afgelopen tijd....

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232996 ... zroqhqCs84
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

daniel1975 schreef: vr 10 april 2020, 07:50
klaast schreef: do 9 april 2020, 23:27 Met de maatregelen die er nu getroffen zijn ben ik eerlijk gezegd 'banger' voor wat er komend weekend achter voordeuren en tuinschuttingen gaat gebeuren. Veel minder in het zicht en ws ook een veel grotere kans op besmetting.
Yep, dat risico acht ik ook veel groter dan een massale besmetting buiten.
Maar eerlijk = eerlijk: wij hebben ook een klein beperkt feestje morgen omdat onze dame 4 is geworden deze week. 's morgens mijn zus + kleine nichtjes en 's middags nog een keer 1 de buren(vrienden). En bij de minste gezondheidstwijfel gaat het echt niet door maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om haar verjaardag zomaar te laten gaan nu. Gelukkig wordt het tuin-zit-weer.
Pasen, eieren zoeken met de opa's en oma's laten we helaas wel schieten.
Dat vind ik dus echt raar. Eerlijk dat je het toegeeft, maar ook de verjaardag van een 4-jarige door laten gaan, is natuurlijk niet noodzakelijk. Maar als ik om me heen kijk, lijk ik sowieso voorzichtiger dan het gros van de mensen die ik ken. Misschien komt het omdat mijn vriendin in de zorg werkt ofzo.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Als je de enige bent die zoiets doet is het geen probleem, maar helaas denken veel meer mensen dat 'zoiets wel kan' of 'moet kunnen'.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Wij hebben sowiso vrijwel dagelijks contact met de buren (is enige kindje waar onze dochter nog meer kan en mag spelen), dus dat verandert niet echt en mijn zus komt enkel de deur uit voor boodschappen. En in beide gevallen blijven wij onder het geadviseerde maximale aantal van 3 gasten ;-)
Buiten het feit dat het een volledig emotionele keuze is (elke ouder van een jong kind zal het denk ik snappen) is het IMHO op basis van risicoinschatting ook een verantwoordde keuze.
Bicycle, bicycle, bicycle
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Kapitein, reken maar dat dat met het laatste te maken heeft, voor jou komt dat virus via de ervaringen van je vriendin relatief al wat dichterbij.

Reken maar dat de mensen die werken in de frontlinie, de zieken die helaas in de frontlinie terecht kwamen en het hebben gered, hun familieleden, helaas vele nabestaanden, er echt helemaal niets van begrijpen dat er nog steeds uitgelegd moet worden dat je echt zo voorzichtig moet zijn om de verspreiding van het virus in te dammen, te vertragen.
Degenen die deze boodschap niet begrijpen zijn of onwetend (niet erg, daarom moeten we dus gewoon blijven informeren), of heel dom (ook niet erg, daar kun je zelf ook niet zoveel aandoen, toch proberen te blijven uitleggen), of echt kortzichtig, egoistisch, geef het maar een naam (en dat vind ik dus best wel erg, als iemand met een gezond verstand 'bewust' maatregelen in de wind zou blijven slaan).

Wil je de kwetsbaren zoveel mogelijk beschermen en de zorg niet verder laten omkiepen, dan moet je voorzichtig blijven.
Het feit dat er een plateaufase op de IC's is bereikt is heel mooi, maar het betekent nog niet heel veel: ze draaien op 200% en de hele ziekenhuis- en huisartsenzorg ligt op zijn gat. Het aantal 'akute' (Corona-)doden stabiliseert, daalt wat, door alle maatregelen, maar er gaat nog meer 'uitgestelde' sterfte aankomen doordat alle niet-akute zorg die momenteel stil ligt. Instellingen bij chronisch zieken verslechteren ongezien, kankers worden nu niet of later ontdekt.

Pas als die lijn echt gaat dalen komt er ruimte om terug te keren naar 'back to normal op 1,5m'. De regering zal de teugels eerder echt niet laten vieren. Dus zelfs als je het niet voor een ander doet, maar uit eigen belang, help dan toch maar een handje mee :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Joost op 2 wielen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 31 maart 2020, 08:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux 7.0

https://decorrespondent.nl/11132/kun-je ... -4499e32a

Weer een stapje in de app discussie. Voor wie geen zin heeft het te lezen: de conclusie is dat de app zoals voorgesteld in Nederland nog niet bij benadering een oplossing is voor de coronabesmettingsrisico's, (oa onbetrouwbaar bluetooth, moeilijk conclusies uit de data te trekken, geen goed track record in andere landen, 10% van de risicogroep van 55-plussers heeft niet eens een smartphone).

Er is voorlopig geen short cut naar het pre-coronatijdperk. We zullen het de komende 8-12 maanden moeten uitzingen met braaf zijn en het goede voorbeeld geven.

En als we thuiskomen van onze anderhalve meter baan, rijden we ons anderhalve (sorry, 15) meter rondje op de racefiets, eten we een hapje in het anderhalve meter restaurant, gaan naar de anderhalve meter bioscoop om te griezelen van beelden toen mensen nog bovenop elkaars lip zaten...
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

aurelius schreef: vr 10 april 2020, 09:00 of echt kortzichtig, egoistisch, geef het maar een naam (en dat vind ik dus best wel erg, als iemand met een gezond verstand 'bewust' maatregelen in de wind zou blijven slaan).
Wanneer voldoe je aan een van bovenstaande zaken?
Wat wij doen morgen?


De arts/viroloog gisteravond bij Jinek aan tafel maakte gehakt van dat 10-20m verhaal. Leuke theorie, in praktijk totaal niet relevant was de conclusie.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gesloten