Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ofv schreef: zo 11 oktober 2020, 12:13
Dice Oldskool schreef: zo 11 oktober 2020, 11:03

En mijn advies was om niet naar ongefundeerde meningen te luisteren maar naar zijn huisarts of Aurelius, mensen die ervoor gestudeerd hebben.

En goed lezen is voor sommigen ook heel moeilijk. :~
Zelfs als meerdere personen het anders zien hoe je bericht overkomt, dit netjes aangeven, heb jij toch gelijk. Tja...
Meerdere? Tja. Als aantallen tellen werkt wil ik ook wel even aangeven dat ik Dice juist begrijp.

En die hysterie mag sowieso wel eens ophouden. 98 procent (!) Vd mensen die besmet raken merkt er amper wat van (officiële cijfers vh RIVM). Incl. ondergetekende die 2 weken wat keel en hoofdpijn heeft gehad en nu nergens meer last van heeft.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Wow, wat een discussie. Ik vroeg inderdaad om advies en niet specifiek aan Aurelius, alle standpunten waren en zijn welkom. Ik heb inmiddels twee keer gefietst. Mijn conditie is dramatisch slecht. Ik ben verder terug dan na maanden hernia en tramadol. Ik heb die vrijdag 25 km gefietst, voornamelijk vlak en 50% off road. Zondag heb ik in Assen 'Baggelhuizen' gefietst. Klein rondje van zo'n 8 km met veel draaien, keren en kleine bultjes. Ik moest 5 keer stoppen omdat ik moe was. Voor de COVID19 was het drie rondjes en dan even wat drinken....

COVID19 doet dus echt wel wat met me. Ik heb overigen geen zere longen gehad, wel wat hoesten onderweg maar dat viel mee. Ik ben nu twee weken 'hersteld' (wanneer ben je dat eigenlijk echt???) Het richeltje tijdens de ademhaling wordt minder en de energie neemt nog steeds toe. Het is dat het zulk hondenweer is dit weekend anders was ik weer gegaan. Ik heb het interview gelezen met Anne Terpstra op NOS.nl waarin ze aangeeft ná weer meer inspanning stappen vooruit te hebben gezet. Ik ben uiteraard geen atleet zoals zij dat is maar ik denk wel dat het goed is mijn lichaam te prikkelen, ook omdat ik nooit zuurstof tekort heb gehad tijdens bijna drie weken COVID19. De komende weken gaan wel uitwijzen hoe het zal gaan.

Ik zal hier af en toe melden hoe het gaat. Ik weet wel dat ik ook hoop het niet weer te krijgen, het heeft een naar effect en dan kom ik er nog goed vanaf.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Sterkte 👍 ik hoop dat het snel weer de goede kant op gaat.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brambo67 schreef: zo 11 oktober 2020, 14:03 Wow, wat een discussie. Ik vroeg inderdaad om advies en niet specifiek aan Aurelius, alle standpunten waren en zijn welkom. Ik heb inmiddels twee keer gefietst. Mijn conditie is dramatisch slecht. Ik ben verder terug dan na maanden hernia en tramadol. Ik heb die vrijdag 25 km gefietst, voornamelijk vlak en 50% off road. Zondag heb ik in Assen 'Baggelhuizen' gefietst. Klein rondje van zo'n 8 km met veel draaien, keren en kleine bultjes. Ik moest 5 keer stoppen omdat ik moe was. Voor de COVID19 was het drie rondjes en dan even wat drinken....

COVID19 doet dus echt wel wat met me. Ik heb overigen geen zere longen gehad, wel wat hoesten onderweg maar dat viel mee. Ik ben nu twee weken 'hersteld' (wanneer ben je dat eigenlijk echt???) Het richeltje tijdens de ademhaling wordt minder en de energie neemt nog steeds toe. Het is dat het zulk hondenweer is dit weekend anders was ik weer gegaan. Ik heb het interview gelezen met Anne Terpstra op NOS.nl waarin ze aangeeft ná weer meer inspanning stappen vooruit te hebben gezet. Ik ben uiteraard geen atleet zoals zij dat is maar ik denk wel dat het goed is mijn lichaam te prikkelen, ook omdat ik nooit zuurstof tekort heb gehad tijdens bijna drie weken COVID19. De komende weken gaan wel uitwijzen hoe het zal gaan.

Ik zal hier af en toe melden hoe het gaat. Ik weet wel dat ik ook hoop het niet weer te krijgen, het heeft een naar effect en dan kom ik er nog goed vanaf.
Inderdaad geeft Terpstra aan dat het in eerste instantie niet zo lukte met diep gaan en toen is ze duurtraining gaan doen. Heel veel duurtraining.

Dus inderdaad rustig aan veel kilometers maken en eerst dat opbouwen en dan de intensiteit opvoeren.

Wie weet mag je volgend jaar nog mee naar de Spelen :-q



En nog een keer speciaal voor Dice:
Brambo67 schreef: zo 11 oktober 2020, 14:03 Wow, wat een discussie. Ik vroeg inderdaad om advies en niet specifiek aan Aurelius, alle standpunten waren en zijn welkom.
:kiss: :bier: :lol:

(En ik denk dat Brambo er zelf inderdaad heel goed kan uitfilteren wat bruikbaar is :wink: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
LFBB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 18 augustus 2020, 21:24

uiteindelijk kreeg Terpstra geen lucht.

https://www.wielerflits.nl/nieuws/wk-mt ... reldtitel/
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Hoi Brambo,

Jouw verhaal is bijna een exacte kopie van wat ik heb doorgemaakt. Heb vanaf half september ongeveer 2 weken mogen “genieten” van Corona. Hoge koorts en in het begin veel spierpijn. Ook vrij benauwd geweest aan het einde.

Een dag of 5 na de laatste koortsdag weer voorzichtig op de racert gestapt, en sindsdien 3 korte ritjes van een km of 30 gemaakt. Conditie is echt bagger, hartslag is veel hoger dan normaal. Als ik in d1 probeer te blijven ga ik nu zo’n 27 km/u, dit was voor Corona 30 km/u. Bij een klein beetje aanzetten schiet de hartslag gelijk omhoog, terwijl m’n benen aanvoelen alsof ik helemaal niks doe.

Denk dat er nog heel wat rustige ritjes voor nodig gaan zijn om weer op niveau te komen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dus... met max 4 man fietsen op 1,5m, geen koffiepauzes meer, en geen evenementen meer, de komende 4wk. En just in case een mondkapje mee.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

sintesibiker schreef: di 13 oktober 2020, 18:58 Hoi Brambo,

Jouw verhaal is bijna een exacte kopie van wat ik heb doorgemaakt. Heb vanaf half september ongeveer 2 weken mogen “genieten” van Corona. Hoge koorts en in het begin veel spierpijn. Ook vrij benauwd geweest aan het einde.

Een dag of 5 na de laatste koortsdag weer voorzichtig op de racert gestapt, en sindsdien 3 korte ritjes van een km of 30 gemaakt. Conditie is echt bagger, hartslag is veel hoger dan normaal. Als ik in d1 probeer te blijven ga ik nu zo’n 27 km/u, dit was voor Corona 30 km/u. Bij een klein beetje aanzetten schiet de hartslag gelijk omhoog, terwijl m’n benen aanvoelen alsof ik helemaal niks doe.

Denk dat er nog heel wat rustige ritjes voor nodig gaan zijn om weer op niveau te komen.
Pfff... met hoe het nu gaat kom je natuurlijk veel meer mensen tegen die helaas 'ervaringsdeskundige' zijn. Ik ga deze week ook weer voorzichtig fietsen, misschien ook wel even op de racer omdat dit nou eenmaal minder 'interval' is. Ik heb dus niet die benauwdheid gehad, althans ik heb het niet zo beleefd. Omdat ik zo moe was en ook overdag vaak 'weg doezelde' had ik wel eens dat ik wakker schrok en echt naar adem moest happen, misschien was dat het wel... In ieder geval niet echt benauwd terwijl ik bij bewustzijn was. Jij ook sterkte met het (uiteindelijk hopelijk volledig) herstel!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

aurelius schreef: di 13 oktober 2020, 20:13 Dus... met max 4 man fietsen op 1,5m, geen koffiepauzes meer, en geen evenementen meer, de komende 4wk. En just in case een mondkapje mee.
Heb de laatste tijd altijd mondkapje mee in de camelbak, hartstikke handig.
Who needs roads when there's dirt
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je buff is toch ook voldoende?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

MVMVML schreef: zo 11 oktober 2020, 13:31 En die hysterie mag sowieso wel eens ophouden. 98 procent (!) Vd mensen die besmet raken merkt er amper wat van (officiële cijfers vh RIVM).
Niet relevant. 'Het probleem' is dat dit virus ietsje zieker maakt dan een gemiddelde griep, waardoor er meer mensen in het ziekenhuis belanden. Dat we nog niet helemaal behandeling op maat hebben omdat het een 'nieuwe' infectie betreft helpt ook niet.

Om zorg voor iedereen nog enigszins betaalbaar te houden kunnen we geen 300% extra (IC) capaciteit achter de hand houden voor een pandemie die 1x in de 100 jaar langs komt. Ergo: we moeten voorkomen dat er veel extra mensen in het ziekenhuis capaciteit opslokken. De andere optie is prioriteiten stellen en kiezen wiens leven wél of niet gered gaat worden.
Stamppot with weaksauce!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Heeft niet zoveel zin om dat elke keer weer uit te leggen. Is al zo vaak uitgelegd. Maar sommigen willen nu eenmaal niet de feiten onder ogen zien.

Vervelende is wel dat 10-15% die zich niet aan de maatregelen wil houden het eigenlijk ‘verpest’ voor de rest.

Misschien beter die groep in verplichte lockdown doen, kan de rest met beperkte maatregelen gewoon verder leven :oops: 8) :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb vanuit de Arbo hoek veel mensen met Covid19 gesproken.
Tot zover is daar de algemene consensus dat het verloop van herstel van mensen die niet in het ziekenhuis opgenomen zijn geweest zeer verschillend verloopt, van zeer minimaal last tot behoefte aan intensieve revalidatietrajecten.
Conditie voor besmetting zegt ook niet bijster veel over de terugslag en herstelduur. Ik heb letterlijk tri atleten volledig onderuit zien aan en lui met een levensstijl en voedingspatroon dat nog te slecht is om een karikatuur van te maken zien herstellen alsof ze hun teen hadden gestoten.
Vanuit belastbaarheidstheorieen helemaal met Aurelius eens, proberen geleidelijk op te bouwen en als je vastloopt overleggen met mensen die er verstand van hebben.

Dat geschreven hebbende:
Afbeelding

En die 10/15% van Hanjo: aangezien die geen maatregelen hoeven te nemen hoop ik dat die samen met al die Facebookexperts deze keer bijspringen in de zorg als het op springen staat en er schaarste is bij beschermingsmiddelen.
Mocht je aangesproken voelen twijfelen: in Noord en Zuid Holland kan bijna elke organisatie vrijwilligers NU al goed gebruiken ongeacht je skills.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik hoor net dat je gerust op vakantie kunt naar Griekenland.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 16 oktober 2020, 20:25 Ik hoor net dat je gerust op vakantie kunt naar Griekenland.
Niet handig voor de beeldvorming maar ze zitten in hun eigen vliegtuig en hun eigen huis dus veel risico hoeven ze niet te lopen. Dit is dus wel anders dan als wij op het vliegtuig stappen. Ben trouwens ook helemaal niet jaloers op het leven dat hun leiden want ze kunnen niet zoals wij even een rondje op de fiets gaan doen.
"This species has amused itself to death"
Gesloten