Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

hanjovdberg schreef: zo 18 oktober 2020, 16:19
MVMVML schreef: zo 18 oktober 2020, 15:25 Het is toch al lang bekend dat buiten de besmettingskans vrijwel nul is? En al helemaal met snel passeren op de fiets.

Dat is ook waarom die '2e golf' nu actief is: de R is in de maand en mensen gaan meer naar binnen voor hun activiteiten.
Lees jij weleens voordat je weer eens je COVID praatje inzet? Ik zeg niks over passeren maar over het rijden in grote groepen dicht op elkaar. Enige weken geleden toen het nog mocht heb ik zowaar weer eens een rondje op de race gedaan met m’n fietsgroep. Ik voelde regelmatig de zweetdruppels op mij landen. Dan hoeft dus iemand maar besmettelijk te zijn en pak je het echt wel zo over hoor. Zeker nu de besmettingen zo oplopen.
Ik had het over achter elkaar rijden, dan passeer je dus snel de uitgeademde lucht van je voorganger. Heel snel zelfs.

En mijn 'covid-praatje' zijn gewoon feiten: het is al maanden bekend dat buiten geen besmettingen plaatsvinden: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/on ... ~b28c006b/
De overdracht van ademhalingsinfecties zoals sars-cov-2 (de officiële naam van het huidige coronavirus, red.) is een binnenshuis fenomeen.
Maar in de normale buitenwereld gaat het je echt niet lukken het virus over te dragen. Er is gewoon geen bewijs dat dit soort respiratoire virussen in de buitenlucht kunnen worden overgedragen op een manier die ook maar enigszins relevant is voor de epidemie.’
Als jij zelf wilt geloven dan je tijdens het fietsen achter elkaar, elkaar kan besmetten dan moet je dat zelf weten, maar het klopt feitelijk gewoon niet.

En zweetdruppels op je landen? Tja. Nog nooit meegemaakt, maar het zal. Dan was ik sowieso al verder ervandaan gaan rijden omdat ik dat niet al te smakelijk vind.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

MVMVML, je ben dus tegen het virus en tegen de maatregelen en voor snel ff rond laten gaan (wereldwijd, of alleen Nl?), zodat we er snel weer vanaf zijn?
Klinkt aantrekkelijk, MVMVML for president :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

aurelius schreef: zo 18 oktober 2020, 17:15 MVMVML, je ben dus tegen het virus en tegen de maatregelen en voor snel ff rond laten gaan (wereldwijd, of alleen Nl?), zodat we er snel weer vanaf zijn?
Klinkt aantrekkelijk, MVMVML for president :-q !
Jij wilt dit jarenlang blijven doen totdat een vaccin zou kunnen komen?

Succes met de maatschappij die daaruit voortkomt.

PS. Wat betekent 'tegen het virus zijn'?

Wat betreft mijn lijn, ik zit op die van arts, epidemioloog en emeritus hoogleraar Menno Jan Bouma. Mocht je even paar minuten hebben, dan is dit een verhelderend artikel:

https://oost-online.nl/virussen-zijn-ne ... -voordeur/
Mensen die het virus hebben leren kennen en staande hebben weten te houden bij de voordeur, functioneren als een soort ‘levend schild’ voor alle kwetsbaren in onze samenleving. Ik praat hier over de befaamde ‘groepsimmuniteit’. Je hebt als gemeenschap even de tijd nodig om groepsimmuniteit op te bouwen. Jonge, vitale mensen hebben in de regel niet of nauwelijks last van corona. In Nederland is het gevoel voor saamhorigheid groot, en de zorg om ouderen is prachtig. Een mooie daarbij passende leus zou kunnen zijn: ‘Zorg goed voor je oma: zorg dat je corona hebt gehad.’ Hoe meer jonge, vitale mensen kennis hebben gemaakt met het coronavirus en het virus staande hebben gehouden bij de voordeur, oftewel: immuun zijn geworden voor corona, hoe gunstiger dat is voor onze medemensen met een zeer zwakke afweer.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Excuses. Laat me wel eens gaan. Dan reageer ik cynisch en dom op domme uitspraken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

aurelius schreef: zo 18 oktober 2020, 17:38 Excuses. Laat me wel eens gaan. Dan reageer ik cynisch en dom op domme uitspraken.
De excuses moeten van mijn kant komen, ik was dom om me te laten verleiden wat nuance en feiten (met bron) proberen in te brengen dat buiten met een groepje fietsen 0 kans op besmetting geeft en prima kan.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou als jij er zo zeker van bent wil je vast met een paar van je medestanders (hebben we nog meer Famke Louise’s..) proefkonijn zijn.

Een paar besmette mensen in een groepje. Lekker een rondje van 50km gaan fietsen. Dicht op elkaars wiel gaan rijden, paar keer niesen, kuchen, proesten, bidonnetje uitwisselen lekkere huggen achteraf en dan na een paar dagen jezelf laten testen.

Kan je de uitslag alvast wel geven hoor :-q :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

hanjovdberg schreef: zo 18 oktober 2020, 17:56 Nou als jij er zo zeker van bent wil je vast met een paar van je medestanders (hebben we nog meer Famke Louise’s..) proefkonijn zijn.

Een paar besmette mensen in een groepje. Lekker een rondje van 50km gaan fietsen. Dicht op elkaars wiel gaan rijden, paar keer niesen, kuchen, proesten, bidonnetje uitwisselen lekkere huggen achteraf en dan na een paar dagen jezelf laten testen.

Kan je de uitslag alvast wel geven hoor :-q :roll:
Even zonder gekkigheid: zoals in dat artikel ook duidelijk te lezen is, is de kans op besmetting buiten 0. Waarom mag dat dan niet gezegd worden?

Het lijkt wel of het allemaal erger moet zijn en als je dan met een betrouwbare bron aankomt die aantoont dat dat feitelijk incorrect is, dan wordt het nog genegeerd want 'ik denk dat het wel zo is'. Dat is pas Famke Louise gedrag.

Maar ik merk het al weer, de exacte sfeer van het voorjaar is weer terug: je moet meedoen met de doomsday-predikers anders ben je dom/gevaarlijk en ga zo maar door.

En doe ik dus hetzelfde als in het voorjaar: ik reageer hier niet meer. Veel plezier hier heren.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Heb het laatst ook al een keer op Facebook gezet; er zijn mij iets te veel zelfverklaarde deskundigen die op basis van allerlei voorhanden zijn materiaal een mening hebben, wat ik niet erg vind, maar deze ventileren als 'waarheid'. De feiten zijn simpel; Corona is superbesmettelijk, je kúnt er heel ziek van worden, of helemaal niet of ergens tussen in. Ik zat er tussen in en dat was niet leuk.

Een ieder die het nog niet gehad heeft en vindt dat iets wel kan om dat vervolgens met een of twee deskundige meningen te onderbouwen die kan beter enige terughoudendheid betrachten. Het is een complex probleem en helaas zijn er geen simpele oplossingen.

Ik ben als ex-patiënt bepaald niet blind voor alle problemen die de lock-downs veroorzaken. Ik ben zelfs misschien wel voor een iets meer losse benadering. Omdat er nou eenmaal veel mensen ziek zullen worden en een (klein) deel zelfs erg ziek om misschien wel te overlijden en ik niet geloof dat bedrijfstakken om zeep helpen een goed idee is. Enige nuance zou ook hier helpen (zit zelf niet in de horeca of evenementen sector) Ik denk dat we een middenweg moeten zien te vinden. Maar ik weet dat iedereen gelijk en ongelijk heeft. Standpunten verdedigen met meningen van één deskundige lijkt me niet verstandig...

On topic; je kunt het beter niet hebben en fietsen helpt om niet gek te worden en te genieten. Ik ben nogmaals superblij dat dat weer kan! Ik zoek alleen geen (grote) groepen op.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Met die laatste alinea ben ik het meer dan eens. Wat dat betreft kijk ik met grote zorgen naar overijverige burgervaders die parkeerplaatsen naar stand en bos dreigen te sluiten. Dom om datgene dat de bevolking gezond houdt (mentaal en fysiek) te gaan ontmoedigen. Hopelijk komt het nu niet zo ver.

Fijn ook dat de hele crisis de maatschappij meer en meer polariseert... Zelfs op gelijkgezinden fora (op fiets.nl is het nog erger).

Het viel mij op dat ik op de trails meer mondkapjes dan gelwikkels lagen. Nu ben ik niet zo angstig voor corona, maar ik heb ze toch maar laten liggen.
Waarom neem je trouwens zo'n ding mee op de fiets??
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Knakworstkweker

Mondkapjes kunnen goed van mensen zijn die door de stad/ dorp heen moeten om op de route te komen en voor bij de verkeerslichten een mondkapje opzetten voor eigen veiligheid.

Hoe deze op de trails komen zal wel uit de zakken vallen o.i.d. dat ze willens en weten weggegooid worden lijkt me ook niet waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk.

Ik moet wel zeggen dat ik het begrip groepsimmuniteit nog niet helemaal snap met corona, want blijkbaar zijn de antistoffen vrij snel uit je systeem, dan zou je min of meer om immuun te worden continue antistoffen moeten hebben en daarmee dus continue besmet moeten worden in lage dosis.

Geen idee hoe dit met griep werkt, maar daar schijn je ook maar een bepaalde tijd antistoffen voor te hebben en dat kan je alsnog gewoon krijgen.

Ik ben geen viroloog, verre van, maar ik geloof niet meer zo in het hele verhaal.

Prima dat we afstand houden, mondkapjes opdoen in publieke ruimtes en supermarkten, handen regelmatig wassen (ook na het toiletbezoek, want god wat zijn er veel smeerlappen op de wereld!) en allemaal van dat soort dingen.

Maar een verkapte drooglegging, het opnieuw sluiten van de horeca en het afgelasten van evenementen en festivals, geven eigenlijk meer aan dat iedereen een egoïstische idioot is.
Blijkbaar is het te moeilijk om je aan een paar simpele regels te houden, anders was dit soort dingen niet eens aan de orde.

Ik pleit er ook voor om de term "Covidioot" in de dikke van Dale te krijgen, zodat deze mensen ook een naam hebben als groep.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

MVMVML schreef: zo 18 oktober 2020, 18:01 Even zonder gekkigheid: zoals in dat artikel ook duidelijk te lezen is, is de kans op besmetting buiten 0. Waarom mag dat dan niet gezegd worden?
snap je wel dat dit gewoon niet kan? 0% kans op besmetting?? Denk gewoon even logisch na. Een persoon hoeft maar besmet te zijn met jou samen te fietsen een keer te hoesten niezen etc en je hebt gewoon kans op besmetting.

Ik ben helemaal niet doodsbang. Fiets gewoon nog altijd door. Wel zo min mogelijk in groepsverband. Met een paar mensen waar ik goed mee kan. Probeer gewoon die 1,5 en op de fiets 8-10m aan te houden. Er zijn ook diverse studies geweest die juist aantoonden dat je een veel langere wolk met je meebeweegt tijdens fietsen. Juist ook buiten. Tuurlijk is de kans minder dan in slecht geventileerde ruimtes waar alles blijft hangen. Maar binnen is ook niet super besmettelijk. Ik werk als docent op een VO school. Veel wisselende contacten en personen van en in ruimtes. Toch lopen de besmettingen in onderwijs onder docenten en lln zelfs achter tov de landelijke trend. Dus dat zegt niet alles.

Maar ik merk het al weer, de exacte sfeer van het voorjaar is weer terug: je moet meedoen met de doomsday-predikers anders ben je dom/gevaarlijk en ga zo maar door.

En doe ik dus hetzelfde als in het voorjaar: ik reageer hier niet meer. Veel plezier hier heren.
Niet gelijk zo huilie huilie doen. Je krijgt gewoon tegengas en toevallig ben je in de minderheid lijkt het nu. Nou en als je goed onderbouwde mening kunt geven kunnen we discussiëren. Beetje logisch nadenken is toch niet zo moeilijk. En bij mijn voorgestelde experiment zie ik graag de uitslag tegemoet.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Knakworstkweker schreef: zo 18 oktober 2020, 18:38
Maar een verkapte drooglegging, het opnieuw sluiten van de horeca en het afgelasten van evenementen en festivals, geven eigenlijk meer aan dat iedereen een egoïstische idioot is.
Blijkbaar is het te moeilijk om je aan een paar simpele regels te houden, anders was dit soort dingen niet eens aan de orde.

Afbeelding
Knakworstkweker

TenZNL schreef: zo 18 oktober 2020, 19:17
Knakworstkweker schreef: zo 18 oktober 2020, 18:38
Maar een verkapte drooglegging, het opnieuw sluiten van de horeca en het afgelasten van evenementen en festivals, geven eigenlijk meer aan dat iedereen een egoïstische idioot is.
Blijkbaar is het te moeilijk om je aan een paar simpele regels te houden, anders was dit soort dingen niet eens aan de orde.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik niet. Maar dat komt vooral omdat ik een schijthekel heb aan al dat vingerwijzen. Blijkbaar is het heel moeilijk te accepteren dat dit virus moeilijk te sturen is, en is het voor velen prettiger om een groep de schuld te geven. En zo polariseren we lekker verder.

Wat betreft "groepsimmuniteit": als je daar niet in gelooft, dan geloof je dus ook niet in een vaccin. De reactie daarop is namelijk gelijksoortig. (Het immuunsysteem is meer dan alleen antistoffen)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Wat het immuun systeem betreft, het kan inderdaad gewoon zo zijn dat je geen antistoffen meer hebt maar dat het virus opgeslagen is in het geheugen van het systeem, dus als je dus weer wordt blootgesteld aan het virus, het direct herkend wordt en er snel korte metten mee wordt gemaakt. Nu is het wel zo dat er al een aantal mensen opnieuw besmet is geraakt, maar dit waren wel vaak mensen die al sowieso een zwak immuun systeem hadden om uiteen lopende redenen.
Een goed voorbeeld is Trump die dus is behandeld met antistoffen (van vroegere patiënten). Hij beweert nu dat hij geheel immuun is maar dat is dus gewoon niet waar want zijn eigen immuun systeem heeft hier niet aan mee gedaan. Bovendien heeft hij juist ook een enorme dosis corticosteroïden toegediend gekregen om te voorkomen dat zijn eigen immuun systeem op hol slaat, wat vaak het probleem is bij een corona infectie. Hij kan gewoon weer opnieuw worden besmet.

Wat die lockdown betreft, het goede is dat het gaat indammen, vooral dus om de ziekenhuizen meer ruimte te geven, maar hierdoor laat je wel het virus langer rondgaan, dit is een probleem, want uiteindelijk betekent dit dat straks als de cijfers besmettingen omlaag gaan en als gevolg de lockdown weer wordt opgegeven, we gewoon weer een nieuwe golf besmettingen gaan krijgen.

Wat het vaccin betreft, misschien dat het gaat werken op zo'n kort termijn, maar normaal gesproken duurt het 9 jaar om een goed vaccin te ontwikkelen. Het wordt trouwens niet voor de zomer van 2021 verwacht, dus dan zijn we weer een aantal golven verder.
Gesloten