Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Knakworstkweker schreef: ma 19 oktober 2020, 18:19
Knakworstkweker schreef: ma 19 oktober 2020, 17:54 Modbreak: je hoeft de discussie niet te volgen als je niet wilt.
ho, ho, ik volg dit wel degelijk

wel met een andere intentie, maar daar gaat het niet om.

bovendien is de sfeer omgeslagen dus heb ik het goed gedaan
zal wel doordat kusje komen
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Knakworstkweker schreef: ma 19 oktober 2020, 18:14
Rutger S schreef: ma 19 oktober 2020, 18:08 Ik doe onderzoek naar infectieziekten, laatste jaren met name luchtweginfecties (RSV en nu COV19) , vooral met betreking tot het immuunsysteem. Ik spreek ook alleen namens mijzelf en ben geen spreekbuis voor welk persoon of instutuut, instelling of whatever. (voordat gekkies mij weer gaan gebruiken en misquoten :) )
Had ik al gezegd dat ik een ministerpost heb?
leuk sarcasme. Het maakt mij echt niet uit of je het gelooft of niet.
ik hou sowieso niet zo van argumentum ad verecundiam
Knakworstkweker

Rutger S schreef: ma 19 oktober 2020, 18:28
Knakworstkweker schreef: ma 19 oktober 2020, 18:14

Had ik al gezegd dat ik een ministerpost heb?
leuk sarcasme. Het maakt mij echt niet uit of je het gelooft of niet.
ik hou sowieso niet zo van argumentum ad verecundiam
:roll:

drogreden dit dat
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rutger S schreef: ma 19 oktober 2020, 18:00
I_do schreef: ma 19 oktober 2020, 17:56

Omgekeerde wereld. Ik ga er verder niet op in.
ok.. feit 1 er gingen in 2017 wereldwijd 809.000 kinderen onder de 5 dood aan pneumonie/lage luchtweg infectie (ter info Sars is ook een lage luchtweg infectie) .. Hoezo klopt dat niet volgens jou

daarop volgend argument, door alle corona maatregelen en wat dat kost, gaat dat op langere termijn extra sterfte opleveren doordat er minder geld beschikbaar zal zijn voor onderzoek naar andere infectie ziekten.

ook niet goed?
Je eerste argument roept natuurlijk vooral de vraag op waarom dat relevant is en de tweede welk punt je ermee wil maken?

Wil je dan andere maatregelen, geen maatregelen of gewoon geen nutteloos mondkapje?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

I_do schreef: ma 19 oktober 2020, 18:15

Nou laat ik dan ook een duit in het zakje doen in het keren van de sfeer.
(...)
Om het verhaal compleet te maken, ik ben gepromoveerd op de evolutie van ziekten bij planten, en stoor me enorm aan de enorme hoeveelheid slecht onderzoek omtrent covid, en nog veel slechtere interpretaties daarvan door leken, waardoor die denken dat hun standpunt "wetenschappelijk onderbouwd" is.
Nou vooruit, bewegingswetenschapper hier. Ooit gepromoveerd op de mechanica en energetica van cyclische sporten, dus niet bepaald een Corona expert. Ik meen echter wel het een en ander te snappen van gedegen onderzoek doen, logisch redeneren en cijfers interpreteren. Aan ten minste die laatste twee schort het nogal eens (en dan heb ik het niet per se over de "alternatieve media") en daar stoor ik me dan weer aan. :bier: :bier:

(En verder wil ik gewoon biken, skien en hikes in de bergen maken, en alledrie staan onder druk door kerrona, en dat vinnik stom :(( )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

38x10 schreef: ma 19 oktober 2020, 19:02
I_do schreef: ma 19 oktober 2020, 18:15

Nou laat ik dan ook een duit in het zakje doen in het keren van de sfeer.
(...)
Om het verhaal compleet te maken, ik ben gepromoveerd op de evolutie van ziekten bij planten, en stoor me enorm aan de enorme hoeveelheid slecht onderzoek omtrent covid, en nog veel slechtere interpretaties daarvan door leken, waardoor die denken dat hun standpunt "wetenschappelijk onderbouwd" is.
Nou vooruit, bewegingswetenschapper hier. Ooit gepromoveerd op de mechanica en energetica van cyclische sporten, dus niet bepaald een Corona expert. Ik meen echter wel het een en ander te snappen van gedegen onderzoek doen, logisch redeneren en cijfers interpreteren. Aan ten minste die laatste twee schort het nogal eens (en dan heb ik het niet per se over de "alternatieve media") en daar stoor ik me dan weer aan. :bier: :bier:

(En verder wil ik gewoon biken, skien en hikes in de bergen maken, en alledrie staan onder druk door kerrona, en dat vinnik stom :(( )
Ik ben ook per definitie natuurlijk geen expert, maar kan het voor een leek wel goed volgen.
Logisch redeneren en de cijfers goed interpreteren gaat op moment met corona bij de bron al mis, er wordt slecht werk met hoge nieuwswaarde gepubliceerd in topjournals.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

38x10 schreef: ma 19 oktober 2020, 14:05
Joepie de schreef: ma 19 oktober 2020, 12:47 1. Binnen/ buiten is geen factor.
2. Afstand tot elkaar wel.
Da's nogal een stellige uitspraak. Zeker gezien het feit dat hier, ook/juist onder experts, helemaal geen consensus over is.
Binnen de wetenschap is wel vaker geen consensus. Zolang ik het niet beter weet hou ik vast aan de consensus van RIVM en OMT.
38x10 schreef: ma 19 oktober 2020, 14:05
Joepie de schreef: ma 19 oktober 2020, 12:47 Reken maar dat het RIVM alle beschikbare wetenschappelijke literatuur tot zich neemt. Zo werkt wetenschap nu eenmaal. Niet alles wat geroepen wordt is wetenschappelijk relevant. Dat vinden leken lastig om te begrijpen.
Je geeft het RIVM echt veel te veel credits. Ik vraag me oprecht af in hoeverre het RIVM bezig is met wetenschappelijke literatuur. Volgens mij lijden ze vooral aan het "not invented here" syndroom. Ik ben niet de enige die zich daar zorgen over maakt, getuige de open brief (.docx) in het NRC recentelijk van Nederlandse topwetenschappers. Het artikel opent nota bene met: Het Nederlandse coronabeleid is niet gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten, constateert een groep wetenschappers.
Misschien geef ik ze teveel credits, misschien niet. Als ik hier kijk dan zie ik toch veel transparantie in de manier van werken. En bovenal een hele reeks mensen met dikke titels op relevante posities die op gezette tijden geraadpleegd worden of geraadpleegd zijn. Het uitspreken van vertrouwen is net zoveel waard als het uitspreken dat je het niet hebt. Welke reden zou ik nu hebben om te twijfelen aan het wetenschappelijke kader van die groep mensen?

Een brief van andere mensen in het NRC, denk je dan.
Ik heb hem gelezen maar wat staat er nu eigenlijk in? Ze vinden dat het nog openbaarder moet. Ik vermoed dat het gaat om het geheimhouden van de vergaderverslagen van het OMT. Dat ze die geheim houden, dat begrijp ik best. Dat is onder andere ter bescherming van die mensen die betrokken zijn maar niet per sé in de openbaarheid hoeven te komen. Moet je zien hoeveel discussie en gedoe en beledigingen er nu al zijn. Ik zou er ook voor bedanken.

Een tweede betoog is om net als in het buitenland meer disciplines toe te voegen. Zoals in Engeland, en Duitsland. Genoemd worden Ingenieurs en economen. Kan, maar presteren die landen nu echt veel beter dan wij? Zit het succes in de advisering aan de top, of de medewerking bij het publiek? In de brief wordt dit niet duidelijk want men gaat er verder niet op in.

Een verduidelijking van de titel staat er niet in. Welke achterhaalde richtlijnen? Waar baseren zijn dit dan op? Een boodschapje van Dr. Fauci? Heeft die het niet heel druk met interne perikelen dan?

Het meest veelzeggende vind ik eigenlijk de grote veren die ze steken in de kont van het RIVM, in combinatie met de afsluiting.
In de afsluiting wordt benadrukt dat vele jonge mensen beschikbaar zijn om mee onderzoek te doen. Hier is denk ik het belang achter de brief, er wordt momenteel gestrooid met geld en daarvan moeten vele wetenschappelijke disciplines een graantje meepikken. Het gaat om het binnenharken van onderzoeksgelden. Ik draag de (natuur)wetenschap een warm hart toe, maar dit soort secundair gedoe was voor mij een van de redenen om niet in het bootje van promoveren te stappen.
Ja, doei !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het helpt wel degelijk als jullie je achtergond erbij vertellen.

Tot voor kort werd Aurelius ‘alleen’ serieus genomen als huisarts. Maar lezende dat sommigen van jullie wel degelijk een wetenschappelijke achtergrond hebben vind ik wel relevant voor de discussie.

Kan in veel dingen die Rutger schrijft meekomen maar idd de toon die de muziek maakt hé :wink: )

Net als je opmerkingen bij het inhalen. Die snap ik ook helemaal maar het heeft zo weinig zin het zo te zeggen want dan neemt men je al snel niet meer serieus en word je in een hoekje geplaatst. (Herken het wel bij mezelf hoor :wink: )
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ook wetenschap: voortschrijdend inzicht. Volgens diverse bronnen gaat Zweden het beleid aanpassen en toch meer lockdown dingen doen; Jelmer Visser schrijft:

https://innovationorigins.com/nl/corona ... -sprookje/

En het AD:

https://www.ad.nl/buitenland/zweden-kra ... ~aa25d127/

Dus het is geen gelopen race, eens zien hoe het gaat. Dat is ook wetenschap: hypothese verwerpen als de data een andere verklaring meer waarschijnlijk maken. Alleen, daar kunnen bestuurders moeilijk beleid op maken.

Mijn achtergrond zit een beetje in die hoek en hoe te dealen met crises. En op deze is nogal wat aan te merken naar mijn inzicht. Met meteen de nuance: ga er maar staan. Bedenk jezelf eens op zo’n persconferentie als je tegen het land moet vertellen: ellende, we gaan dit en dat doen. En we weten niet of het werkt.

Ik denk zelf: Men had een gedeeltelijke noodtoestand moeten uitroepen. De coördinatiewet uitzonderingstoestanden biedt een hoop mogelijkheden bij besmettelijke ziekten. Maar daarvoor is niet gekozen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

hanjovdberg schreef: ma 19 oktober 2020, 20:41 Het helpt wel degelijk als jullie je achtergond erbij vertellen.

Tot voor kort werd Aurelius ‘alleen’ serieus genomen als huisarts. Maar lezende dat sommigen van jullie wel degelijk een wetenschappelijke achtergrond hebben vind ik wel relevant voor de discussie.

Kan in veel dingen die Rutger schrijft meekomen maar idd de toon die de muziek maakt hé :wink: )

Net als je opmerkingen bij het inhalen. Die snap ik ook helemaal maar het heeft zo weinig zin het zo te zeggen want dan neemt men je al snel niet meer serieus en word je in een hoekje geplaatst. (Herken het wel bij mezelf hoor :wink: )
Het lijkt in discussies al snel te verzanden in OF complete lockdown willen, OF alle maatregelen de deur uit. Denk dat veel mensen er wel een beetje tussenin zitten in de praktijk, maar dat je die minder hoort.

Ik doe veel mee aan de regels maar vind niet alles nuttig dus wijk wel eens af. Dus ja, ik haal gewoon in buiten op de fiets, maar werk wel thuis, en ga niet op bezoek bij mijn ouders als mijn vriendin besmette collega's heeft. Ik vind de mondkapjesplicht vrij nutteloos (want houd me aan de basisregels) maar doe hem toch overal waar verzocht op omdat ik anderen niet lastig wil vallen met met mij in discussie te gaan en wil ook uitstralen dat ik de situatie wel serieus neem.

verder begrijp ik ook dat niet alle regels even nuttig kunnen zijn. je zit met maatschappelijk druk de gezondheid te beschermen, de economie niet te beschadigen, het gedrag van mensen en allerlei relevante wet en regelgeving. dan is het op een gegeven moment ook een kwestie van " iets" doen al was het maar als signaal.

Daarnaast kun je je zelfs afvragen of huisartsen in deze het meest ervan weten. Wel van de praktijk, maar het zijn natuurlijk geen wetenschappers.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Heel gezonde manier van hierin staan. Herken het bij mezelf. Netjes meedoen waar het voor algemeen beeldvorming ook helpend/belangrijk is. Ook heb ik als docent een voorbeeld figuur dus vind ik het belangrijk dit uit te stralen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

I_do schreef: di 20 oktober 2020, 10:42 Het lijkt in discussies al snel te verzanden in OF complete lockdown willen, OF alle maatregelen de deur uit. Denk dat veel mensen er wel een beetje tussenin zitten in de praktijk, maar dat je die minder hoort.
De hele situatie zorgt voor nogal wat polarisatie inderdaad.
Volgens mij heeft niemand DE oplossing, maar het valt me wel (in negatieve zin) op dat afwijkende meningen/oplossingen vaak wel erg snel in het hoekje van complotdenkers en pseudowetenschap geduwd worden. Goed voorbeeld vind ik de Great Barrington Declaration. Ook op de oplossing van deze wetenschappers kun je van alles aanmerken, maar het is gewoon opvallend hoe serieuze en minder serieuze media over elkaar heen buitelen om deze verklaring te linken aan een ultra rechtse denktank en aan klimaatontkenners (doe een google news search en lees eens goed de argumenten van veel criticasters). Dat is nogal een stevige impliciete diskwalificatie van de 3 initiatiefnemers die allemaal werkzaam zijn voor topuniversiteiten, relevant onderzoek doen en voor zover ik dat kan inschatten (op basis van hele hoge H-indexen bijvoorbeeld) toonaangevend zijn in hun veld.
Dat helpt de discussie (en daarmee de oplossing) niet lijkt me.
Ik doe veel mee aan de regels maar vind niet alles nuttig dus wijk wel eens af. Dus ja, ik haal gewoon in buiten op de fiets, maar werk wel thuis, en ga niet op bezoek bij mijn ouders als mijn vriendin besmette collega's heeft. Ik vind de mondkapjesplicht vrij nutteloos (want houd me aan de basisregels) maar doe hem toch overal waar verzocht op omdat ik anderen niet lastig wil vallen met met mij in discussie te gaan en wil ook uitstralen dat ik de situatie wel serieus neem.
Ik sta er niet heel anders in
verder begrijp ik ook dat niet alle regels even nuttig kunnen zijn. je zit met maatschappelijk druk de gezondheid te beschermen, de economie niet te beschadigen, het gedrag van mensen en allerlei relevante wet en regelgeving. dan is het op een gegeven moment ook een kwestie van " iets" doen al was het maar als signaal.
Hier ben ik wel kritisch op. Ik vind lang niet alle maatregelen proportioneel. "Baat het niet, dan schaadt het niet" gaat bijna nooit op in dit geval.
Daarnaast kun je je zelfs afvragen of huisartsen in deze het meest ervan weten. Wel van de praktijk, maar het zijn natuurlijk geen wetenschappers.
Ondergetekende wetenschapper is met een huisarts getrouwd :lol:
Die maakt van dichtbij mee wat Corona doet met mensen, maar vooral wat de coronamaatregelen doen met mensen. Uitspraken als "ik heb de oorlog meegemaakt, maar dit is erger" zijn niet uitzonderlijk. En dan gaat het dus over de maatregelen, niet over de ziekte(!)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Er valt inderdaad inhoudelijk genoeg aan te merken op de Barrington declaration, maar dat wil niet zeggen dat de ideeen niet bespreekbaar moeten zijn. Inhoudelijk staan zij volgens mij ongeveer de situatie zoals hij hier van de zomer was voor, waarin het virus zich toch weer breed kon verspreiden. Geen idee waarom ze gelinkt worden aan extremistische groeperingen, ik zal er eens naar kijken.
verder begrijp ik ook dat niet alle regels even nuttig kunnen zijn. je zit met maatschappelijk druk de gezondheid te beschermen, de economie niet te beschadigen, het gedrag van mensen en allerlei relevante wet en regelgeving. dan is het op een gegeven moment ook een kwestie van " iets" doen al was het maar als signaal.
Hier ben ik wel kritisch op. Ik vind lang niet alle maatregelen proportioneel. "Baat het niet, dan schaadt het niet" gaat bijna nooit op in dit geval.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik alle maatregelen goed vind, maar wel dat ik begrijp dat er geen ideaal pakket is, aangezien je afhankelijk bent van menselijk gedrag, juridische restricties en ontwikkelende kennis.
Daarnaast kun je je zelfs afvragen of huisartsen in deze het meest ervan weten. Wel van de praktijk, maar het zijn natuurlijk geen wetenschappers.
Ondergetekende wetenschapper is met een huisarts getrouwd :lol:
Die maakt van dichtbij mee wat Corona doet met mensen, maar vooral wat de coronamaatregelen doen met mensen. Uitspraken als "ik heb de oorlog meegemaakt, maar dit is erger" zijn niet uitzonderlijk. En dan gaat het dus over de maatregelen, niet over de ziekte(!)
[/quote]

Ik ben niet met mijn huisarts getrouwd, maar het is wel mijn vriendin :o
De effecten van de maatregelen zijn ook zeker ernstig. Daarom is het ook zo jammer dat de epidedemie veel ernstiger dan nodig was geweest is op moment. Ik vind de maatregelen ruk, daarom houd ik me er zo veel mogelijk aan, of iets van die strekking.

Wat ik vooral jammer vind is dat we een periode van versoepeling gehad waarin mensen met hun gedrag verspreiding voorkwamen, waar vervolgens de klad in kwam. hierdoor zijn nieuwe maatregelen nodig, terwijl die niet ingrijpen waar het probleem zit. Je voorkomt geen besmettingen op huisfeestjes door mensen in de binnenstad van Amsterdam een mondkapje te laten dragen. maar het eerste is bijna niet te voorkomen en het tweede wel uitvoerbaar. Dus krijg je dubieuze maatregelen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

EDIT: dubbel
Laatst gewijzigd door 38x10 op di 20 oktober 2020, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

I_do schreef: di 20 oktober 2020, 12:03 Er valt inderdaad inhoudelijk genoeg aan te merken op de Barrington declaration, maar dat wil niet zeggen dat de ideeen niet bespreekbaar moeten zijn. Inhoudelijk staan zij volgens mij ongeveer de situatie zoals hij hier van de zomer was voor, waarin het virus zich toch weer breed kon verspreiden. Geen idee waarom ze gelinkt worden aan extremistische groeperingen, ik zal er eens naar kijken.
Ook de aanvankelijke koers die Nederland zou gaan varen, gezien de eerste persco.
Het lijkt mij altijd verstandig om goed na te denken over de effecten van beide extremen (full-lockdown vs geen enkele maatregel). Dat wil niet zeggen dat de keuze op 1 van deze extremen hoeft te vallen.
Ik ben niet met mijn huisarts getrouwd, maar het is wel mijn vriendin :o
Als je nou ook nog gaat stellen dat je van mountainbiken houdt, dan wordt de gelijkenis wel heel erg eng!
:o :o :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gesloten