Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rutger S schreef: di 20 oktober 2020, 18:20 Griepprik en pneumokken vaccinaties werken overigens nauwelijks bij 75+ ers (wederom door veroudering vh innate immuunsteem)
Een cov19 vaccin zal het niet veel beter gaan doen in die groep verwacht ik
Daarom ook zo bijzonder dat verpleegkundige die nu zo afgeven op het coronabeleid ondertussen massaal al jaren influenza vaccinaties weigeren en daarmee dus ook al jaren dezelfde kwetsbare groep en andere gehospitaliseerde mensen extra in gevaar brengen. Hoe hypocriet kan je zijn
Hoe zit het met de vaccinatie bereidheid vd medewerkers in een zorg instelling ror op heden zou ik wel eens willen weten.

Ik moet namelijk gewoon verplicht gevaccineerd zijn/worden, anders mag ik bepaald werk gewoon niet doen
Een terechte vinger op een zere plek wat mij betreft. Ben zeer benieuwd hoeveel meer zorgmedewerkers een GV gaan halen dit jaar.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Rutger S schreef: di 20 oktober 2020, 18:20 Griepprik en pneumokken vaccinaties werken overigens nauwelijks bij 75+ ers (wederom door veroudering vh innate immuunsteem)
Een cov19 vaccin zal het niet veel beter gaan doen in die groep verwacht ik
Maar die nemen de griepprik wel massaal toch? Die 75+ers? Feitelijk voor Jan Joker dus?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MVMVML schreef: wo 21 oktober 2020, 09:09
Rutger S schreef: di 20 oktober 2020, 18:20 Griepprik en pneumokken vaccinaties werken overigens nauwelijks bij 75+ ers (wederom door veroudering vh innate immuunsteem)
Een cov19 vaccin zal het niet veel beter gaan doen in die groep verwacht ik
Maar die nemen de griepprik wel massaal toch? Die 75+ers? Feitelijk voor Jan Joker dus?
Nee niet voor Jan Joker, hier https://www.eurosurveillance.org/conten ... l_fulltext in tabel 2 dat bij 65+ (helaas geen data specifiek voor 75+ ik weet niet waar Rutger S zich op baseert) de effectiviteit van het vaccin bij 65+ lager is dan bij andere leeftijdsgroepen, maar er is nog steeds een beschermend effect.

Niet alles werkt in absoluten, en zeker niet bij vaccinatie.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Voor influenza is er zeker een beschermend effect. Maar die is er beperkt voor 80+ (het is bv geen polio vaccin dat heel lang nagenoeg 100% beschermt)
Pneumokokken vaccinatie geven ze niet eens aan 75+ (was volgens mij zelfs eerst maar tm 65 ofzo)
Nogmaals het beste voor de fragiele oudere groep werkt, het niet in contact komen met noitoire killers als influenza en pneumo door transmissie zoveel mogelijk te beperken oa door vaccineren van personeel. Nu is het zo dat vaccins tegen deze pathogenen minder effectief (ennook minder lang)zijn dan bv de vaccins tegen mazelen tetanus en polio , maar ze doen natuurlijk wel wat. Je zou verwachten fat door de coronacrisis het morele besef bij verpleegkundige om wel een influenza vaccin te nemen toegenomen zou zijn. Dit blijkt echter nauwelijks het geval. Daar kan ik met mn verstand niet bij.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Rutger S schreef: wo 21 oktober 2020, 12:06 Voor influenza is er zeker een beschermend effect. Maar die is er beperkt voor 80+ (het is bv geen polio vaccin dat heel lang nagenoeg 100% beschermt)
Pneumokokken vaccinatie geven ze niet eens aan 75+ (was volgens mij zelfs eerst maar tm 65 ofzo)
Nogmaals het beste voor de fragiele oudere groep werkt, het niet in contact komen met noitoire killers als influenza en pneumo door transmissie zoveel mogelijk te beperken oa door vaccineren van personeel. Nu is het zo dat vaccins tegen deze pathogenen minder effectief (ennook minder lang)zijn dan bv de vaccins tegen mazelen tetanus en polio , maar ze doen natuurlijk wel wat. Je zou verwachten fat door de coronacrisis het morele besef bij verpleegkundige om wel een influenza vaccin te nemen toegenomen zou zijn. Dit blijkt echter nauwelijks het geval. Daar kan ik met mn verstand niet bij.
Dat laatste doet me ergens denken aan de handhygiëne van artsen in de 19e eeuw. :-?
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

I_do schreef: wo 21 oktober 2020, 09:55
MVMVML schreef: wo 21 oktober 2020, 09:09
Maar die nemen de griepprik wel massaal toch? Die 75+ers? Feitelijk voor Jan Joker dus?
Nee niet voor Jan Joker, hier https://www.eurosurveillance.org/conten ... l_fulltext in tabel 2 dat bij 65+ (helaas geen data specifiek voor 75+ ik weet niet waar Rutger S zich op baseert) de effectiviteit van het vaccin bij 65+ lager is dan bij andere leeftijdsgroepen, maar er is nog steeds een beschermend effect.

Niet alles werkt in absoluten, en zeker niet bij vaccinatie.
De confidence intervallen in die study zijn erg hoog en ook de verschillen tussen landen. Heeft natuurlijk ook te maken dat er verschillende serotypes rondgaan en in het ene land er meer mismatch met het vaccin dan in het andere. Maar iha is de vaccin effectiviteit 30-50% wwt natuurlijk relatief laag is. Voor gehospitaliseerde 65 + zit je rond de 30% vaccin effectiviteit. Het is aannemelijk dat dit verder afneemt met de leeftijd desalniettemin scheelt dit in een epidemie als in 2017 ook al snel 2000doden. Het indirecte effect van ring vaccinatie op sterfte in een verzorgings huis weet ik niet,. Gezien dat de meest kwetsbare mensen in een verzorgingshuis zitten,vind ik dat mocht er een cov19 vaccin zijn dat iedereen die hier werkt of nauw contact heeft zich verplicht moet vaccineren, anders moet je maar wat anders gaan doen
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rutger S schreef: wo 21 oktober 2020, 12:27
I_do schreef: wo 21 oktober 2020, 09:55

Nee niet voor Jan Joker, hier https://www.eurosurveillance.org/conten ... l_fulltext in tabel 2 dat bij 65+ (helaas geen data specifiek voor 75+ ik weet niet waar Rutger S zich op baseert) de effectiviteit van het vaccin bij 65+ lager is dan bij andere leeftijdsgroepen, maar er is nog steeds een beschermend effect.

Niet alles werkt in absoluten, en zeker niet bij vaccinatie.
De confidence intervallen in die study zijn erg hoog en ook de verschillen tussen landen. Heeft natuurlijk ook te maken dat er verschillende serotypes rondgaan en in het ene land er meer mismatch met het vaccin dan in het andere. Maar iha is de vaccin effectiviteit 30-50% wwt natuurlijk relatief laag is. Voor gehospitaliseerde 65 + zit je rond de 30% vaccin effectiviteit. Het is aannemelijk dat dit verder afneemt met de leeftijd desalniettemin scheelt dit in een epidemie als in 2017 ook al snel 2000doden. Het indirecte effect van ring vaccinatie op sterfte in een verzorgings huis weet ik niet,. Gezien dat de meest kwetsbare mensen in een verzorgingshuis zitten,vind ik dat mocht er een cov19 vaccin zijn dat iedereen die hier werkt of nauw contact heeft zich verplicht moet vaccineren, anders moet je maar wat anders gaan doen
Bedankt voor de verdere duiding, maar punt is natuurlijk dat jij iets zegt waar wel wat in zit (boven 75 doet het minder) en vervolgens direct weer de conclusie getrokken wordt "het is voor Jan Joker" en dat is natuurlijk met alle berperkingen niet zo.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MVMVML schreef: di 20 oktober 2020, 17:09
Mad Wally schreef: di 20 oktober 2020, 17:08
Dat is een vergelijking van Trump en dat zegt wat mij betreft genoeg.
Zucht. Dat Trump-gelul is echt een zwaktebod. En het ging nu juist best goed net.
Over zwakteboden gesproken, je levert wel kritiek, maar gaat niet in op argumentatie die je kritiek weerlegd.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

I_do schreef: wo 21 oktober 2020, 13:11
MVMVML schreef: di 20 oktober 2020, 17:09
Zucht. Dat Trump-gelul is echt een zwaktebod. En het ging nu juist best goed net.
Over zwakteboden gesproken, je levert wel kritiek, maar gaat niet in op argumentatie die je kritiek weerlegd.
Waar dan?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

I_do schreef: wo 21 oktober 2020, 13:07
Rutger S schreef: wo 21 oktober 2020, 12:27

De confidence intervallen in die study zijn erg hoog en ook de verschillen tussen landen. Heeft natuurlijk ook te maken dat er verschillende serotypes rondgaan en in het ene land er meer mismatch met het vaccin dan in het andere. Maar iha is de vaccin effectiviteit 30-50% wwt natuurlijk relatief laag is. Voor gehospitaliseerde 65 + zit je rond de 30% vaccin effectiviteit. Het is aannemelijk dat dit verder afneemt met de leeftijd desalniettemin scheelt dit in een epidemie als in 2017 ook al snel 2000doden. Het indirecte effect van ring vaccinatie op sterfte in een verzorgings huis weet ik niet,. Gezien dat de meest kwetsbare mensen in een verzorgingshuis zitten,vind ik dat mocht er een cov19 vaccin zijn dat iedereen die hier werkt of nauw contact heeft zich verplicht moet vaccineren, anders moet je maar wat anders gaan doen
Bedankt voor de verdere duiding, maar punt is natuurlijk dat jij iets zegt waar wel wat in zit (boven 75 doet het minder) en vervolgens direct weer de conclusie getrokken wordt "het is voor Jan Joker" en dat is natuurlijk met alle berperkingen niet zo.
Er stond een vraagteken achter. Dat betekent dat het een vraag is, geen conclusie.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

I_do schreef: di 20 oktober 2020, 17:26 Het is overigens nooit strafbaar geweest je binnen anderhalve meter van een persoon waarmee je niet samenwoont te begeven, alleen bij groepjes.
Dat is niet waar. Het is strafbaar dichter dan 1,5 meter bij iemand te zijn, behalve deze uitzonderingen:
Uitzonderingen
De regel is dat iedereen 1,5 meter afstand houdt. Maar in sommige situaties is dat niet mogelijk en mag de 1,5 meter tijdelijk worden losgelaten. Het gaat om:
mensen die tot 1 huishouden horen;
contact tussen hulpbehoevenden en hun begeleiders;
mensen met contactberoepen (zoals kappers, masseurs en rij-instructeurs);
sporters (binnen en buiten), acteurs en dansers.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... lijft-norm
In de nieuwe coronawet is onder andere vastgelegd dat iedereen buitenshuis op veilige afstand van elkaar moet blijven. Toch zijn er wel degelijk nog zorgen over de handhaving van veilige afstand. In de wet zijn enkele uitzonderingen opgenomen. Zo hoeven mensen die op hetzelfde adres wonen geen afstand tot elkaar te houden.
https://www.trouw.nl/politiek/de-kritie ... ~b2efbfb2/

Dat betekent dus dat het hand in hand lopen met je vriendin met wie je niet samenwoont strafbaar is.

Dystopische maatregel wat mij betreft.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MVMVML schreef: wo 21 oktober 2020, 13:42
I_do schreef: di 20 oktober 2020, 17:26 Het is overigens nooit strafbaar geweest je binnen anderhalve meter van een persoon waarmee je niet samenwoont te begeven, alleen bij groepjes.
Dat is niet waar. Het is strafbaar dichter dan 1,5 meter bij iemand te zijn, behalve deze uitzonderingen:
Uitzonderingen
De regel is dat iedereen 1,5 meter afstand houdt. Maar in sommige situaties is dat niet mogelijk en mag de 1,5 meter tijdelijk worden losgelaten. Het gaat om:
mensen die tot 1 huishouden horen;
contact tussen hulpbehoevenden en hun begeleiders;
mensen met contactberoepen (zoals kappers, masseurs en rij-instructeurs);
sporters (binnen en buiten), acteurs en dansers.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... lijft-norm
In de nieuwe coronawet is onder andere vastgelegd dat iedereen buitenshuis op veilige afstand van elkaar moet blijven. Toch zijn er wel degelijk nog zorgen over de handhaving van veilige afstand. In de wet zijn enkele uitzonderingen opgenomen. Zo hoeven mensen die op hetzelfde adres wonen geen afstand tot elkaar te houden.
https://www.trouw.nl/politiek/de-kritie ... ~b2efbfb2/

Dat betekent dus dat het hand in hand lopen met je vriendin met wie je niet samenwoont strafbaar is.

Dystopische maatregel wat mij betreft.
In de noodverordering (en dat is het enige juridische kader) staat toch echt dat het over meer dan 2 gaat. De nieuwe coronawet is nog niet goedgekeurd.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MVMVML schreef: wo 21 oktober 2020, 13:34
I_do schreef: wo 21 oktober 2020, 13:11

Over zwakteboden gesproken, je levert wel kritiek, maar gaat niet in op argumentatie die je kritiek weerlegd.
Waar dan?
Inmiddels een reactie of vier van mij. En de punten boven het Trumpverhaal van Wally.
Laatst gewijzigd door I_do op wo 21 oktober 2020, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MVMVML schreef: wo 21 oktober 2020, 13:34
I_do schreef: wo 21 oktober 2020, 13:07

Bedankt voor de verdere duiding, maar punt is natuurlijk dat jij iets zegt waar wel wat in zit (boven 75 doet het minder) en vervolgens direct weer de conclusie getrokken wordt "het is voor Jan Joker" en dat is natuurlijk met alle berperkingen niet zo.
Er stond een vraagteken achter. Dat betekent dat het een vraag is, geen conclusie.
Een suggestieve vraag op zijn minst toch? Of wou je beweren dat je het heel neutraal vind? Je trekt eerst een conclusie en vraagt of die klopt.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

I_do schreef: wo 21 oktober 2020, 13:44
MVMVML schreef: wo 21 oktober 2020, 13:34
Er stond een vraagteken achter. Dat betekent dat het een vraag is, geen conclusie.
Een suggestieve vraag op zijn minst toch? Of wou je beweren dat je het heel neutraal vind? Je trekt eerst een conclusie en vraagt of die klopt.
Ik stel een vraag op een geponeerde stelling. Als dat al te ver gaat.
Gesloten