Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat soort opmerkingen werden daar ook gepost en dan ging het weer een dagje goed en dan begonnen de quasi grappige / ironische opmerkingen weer.
Erg jammer, want ik denk dat het een goede sul is, het komt op mij nu over dat ie weggepest is.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

sintesibiker schreef: do 22 oktober 2020, 11:49 Begin nou toch wel benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de conditie weer hersteld is na Corona met longontsteking. Ben inmiddels 3 weken koortsvrij, maar m'n hartslag is tijdens het fietsen nog steeds ruim 15 slagen hoger dan normaal. @Aurelius: Kan jij hier iets zinnigs over zeggen of is hier nog weinig over bekend? Heb intussen alweer aardig wat relatief korte en weinig intensieve ritjes gemaakt, maar merk nog weinig verbetering. De rustpols is wel gewoon normaal en voel me verder prima gelukkig.
Alweer 19 pagina's terug ongeveer vroeg Bramboo iets soortgelijks, over condititieverlies en hoe weet je nou wat je wel en niet kan en mag met sporten.
Je zegt dat je longontsteking gehad hebt bij je Corona. Da's al heel anders dan alleen wat gesnotter natuurlijk. En je hebt longontsteking en longontsteking, van licht tot zwaar. Wie had de diagnose gesteld? Het herstel hangt oa af van hoe uitgebreid ontstoken je longen waren, hoe ziek je bent geweest, je leeftijd, bijkomende ziektevoorgeschiedenis, leeftijd, etc. etc. Je zult vanzelf wel gaan merken hoe lang dat duren gaat. Maar dat je na 3wk geen koorts meer hebben nog niet je oude conditie terug hebt is na een longontsteking helemaal niet vreemd.

Het algemene antwoord, dat ik ook Bramboo gaf:
'Gewoon proberen. Je hoeft echt niet te wachten tot je laatste kuch over is.
Als je grotendeels weer bent opgeknapt, en je voelt je ertoe in staat, je bent benieuwd hoe het zou gaan:
Rustig aan doen en gewoon eens kijken of en hoe het gaat. De enige manier om er überhaupt achter te komen of het gaat.
Je conditie is sowieso minder na lang niet te hebben gefietst, dat zul je moeten accepteren, die moet je weer opbouwen. Dat lukt ook alleen maar door 'met beleid te doen'.
Als je maar luistert naar je lichaam. En valt het bovenmatig tegen, zit er met de keren dat je fiets geen verbetering in, blijf je bovenmatig kort: dan overleggen met je eigen huisarts. Lukt het niet zelf je conditie op te bouwen, dan zijn er bv manieren om dat te doen onder begeleiding van een fysiotherapeut, etc. Iom je eigen HA'.

Dus, blijft verbetering echt uit, blijft je pols zo snel en gaat het van geen meter, dan terug naar je eigen arts en overleggen.
Sterkte met je herstel!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Bedankt voor je reactie! De HA heeft de diagnose gesteld. Heb alleen niet te horen gekregen of de longontsteking licht of zwaar was. Ik vermoed licht, omdat een weekje antibiotica genoeg bleek om 'm de kop in te drukken.

Wat betreft het herstel: Ik denk dat ik gewoon te ongeduldig ben en blij mag zijn dat ik uberhaupt nog kan mountainbiken op redelijk niveau. Je hoort toch veel verhalen van mensen die er slechter aan toe zijn...
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

sintesibiker schreef: vr 23 oktober 2020, 08:46 Bedankt voor je reactie! De HA heeft de diagnose gesteld. Heb alleen niet te horen gekregen of de longontsteking licht of zwaar was. Ik vermoed licht, omdat een weekje antibiotica genoeg bleek om 'm de kop in te drukken.

Wat betreft het herstel: Ik denk dat ik gewoon te ongeduldig ben en blij mag zijn dat ik uberhaupt nog kan mountainbiken op redelijk niveau. Je hoort toch veel verhalen van mensen die er slechter aan toe zijn...
Antibiotica bij een corona infectie? dan neem ik aan dat je huisarts een secundaire bacteriele infectieheeft vastgesteld, anders werkt AB alleen maar averrechts bij virale luchtweg infecties. de meeste luchtweg infecties zijn na een week sowieso wel over
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Dat was een gokje van de huisarts. Volgens hem komt het regelmatig voor dat door het coronavirus de weerstand dermate laag wordt dat bacteriele infecties makkelijker kunnen optreden. En in dat geval is antibiotica wel effectief. Wat dat betreft heb ik dus geluk gehad!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rutger S schreef: vr 23 oktober 2020, 14:58
sintesibiker schreef: vr 23 oktober 2020, 08:46 Bedankt voor je reactie! De HA heeft de diagnose gesteld. Heb alleen niet te horen gekregen of de longontsteking licht of zwaar was. Ik vermoed licht, omdat een weekje antibiotica genoeg bleek om 'm de kop in te drukken.

Wat betreft het herstel: Ik denk dat ik gewoon te ongeduldig ben en blij mag zijn dat ik uberhaupt nog kan mountainbiken op redelijk niveau. Je hoort toch veel verhalen van mensen die er slechter aan toe zijn...
Antibiotica bij een corona infectie? dan neem ik aan dat je huisarts een secundaire bacteriele infectieheeft vastgesteld, anders werkt AB alleen maar averrechts bij virale luchtweg infecties. de meeste luchtweg infecties zijn na een week sowieso wel over
Klopt, normaal geef je bij virale infecties geen antibiotica.
Bij een pneumonie wel als deze mogelijk (al dan niet secundair) bacterieel bepaald is.
Bij Covid wordt dan oha Amoxicilline gegeven.
Meer details in deze NHG-standaard: zie ‘Overige medicamenteuze adviezen, gecompliceerde luchtweginfectie’, https://corona.nhg.org/behandeling/
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

aurelius schreef: vr 23 oktober 2020, 16:00
Rutger S schreef: vr 23 oktober 2020, 14:58

Antibiotica bij een corona infectie? dan neem ik aan dat je huisarts een secundaire bacteriele infectieheeft vastgesteld, anders werkt AB alleen maar averrechts bij virale luchtweg infecties. de meeste luchtweg infecties zijn na een week sowieso wel over
Klopt, normaal geef je bij virale infecties geen antibiotica.
Bij een pneumonie wel als deze mogelijk (al dan niet secundair) bacterieel bepaald is.
Bij Covid wordt dan oha Amoxicilline gegeven.
Meer details in deze NHG-standaard: zie ‘Overige medicamenteuze adviezen, gecompliceerde luchtweginfectie’, https://corona.nhg.org/behandeling/
Eens als een bacterie is aangetoond, maar is het bij de huisartsen/NHG al enigszins bekent dat het microbiome (met name vd darmen) een rol speelt in oa de activiteit van alveloare macrofagen (the gut lung axis) en bv behoud van mucosale integriteit en dus beschermt tegen pneumonie en dat antibiotca daar een negatieve impact op heeft (op microbiota in het algemeen) Dit is wrs de reden dat antibiotica (bij virale luchtweg infecties) de duur van luchtweg infecties verlengen. Als ik hier namelijk over begin tegen mn huisarts snapt hij er niet veel van namelijk en volgt hij gewoon de richtlijn . Er wordt tegenwoordig veel onderzoek gedaan naar microbiome en met name de (langdurige) negatieve impact van antibiotica op de werking vh immunsysteem door verstoring vh microbiome (vooral bij jonge kinderen). Ik snap niet helemaal de keuze voor Amox . als alleen een covid19 infectie is vastgesteld (wat is werkings mechanisme?) , maar misschien heb ik wat gemist. Hydrochloroquine en remdesivir lijken inmiddels ook al niet of nauwelijks te helpen. maar goed laten we deze details vooral niet hier gaan bediscussiëren het is al moeilijk genoeg.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Rutger S schreef: vr 23 oktober 2020, 17:04

microbiome

alveloare macrofagen

mucosale integriteit
Afbeelding


Voor een gewone sterveling is deze discussie echt niet meer te volgen.

Ik ga maar weer ergens anders in de lounge rondkijken. 8)
Knakworstkweker

Dice Oldskool schreef: vr 23 oktober 2020, 20:52
Rutger S schreef: vr 23 oktober 2020, 17:04

microbiome

alveloare macrofagen

mucosale integriteit
Afbeelding


Voor een gewone sterveling is deze discussie echt niet meer te volgen.

Ik ga maar weer ergens anders in de lounge rondkijken. 8)
Same

https://coub.com/view/1mzbep
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Bericht op velozine. Best zinnig

https://www.velozine.nl/nieuws/trailres ... al-kenden/


Trailrespect 3.0: Neem je verantwoordelijkheid!

Uiteindelijk hebben we het zelf in de hand. De routes worden pas afgesloten als er teveel drukte ontstaat én als we elkaar de ruimte niet gunnen/geven. Uiteraard: niemand zit te wachten op een ophokplicht. Je wil naar buiten en dat is je goed recht. En ook prima, maar neem als doorgewinterde biker zelf je verantwoordelijkheid! Uiteindelijk schiet je er zelf ook niets mee op als de boel dichtgegooid wordt.
Dus, wat kun jij doen?

Blijf in je eigen regio fietsen;
Mijd drukke routes – op zondagochtend op Amerongen of Hoge/Lage Vuursche is doorgaans geen goed idee
Fiets alleen – groepjes groter dan 4-rijders mogen sowieso niet, maar fiets bij voorkeur gewoon alléén.
Mijd drukke tijden – ga pas ‘s middags of zelfs aan het einde van de middag pas op pad;
Check de website en/of Facebookpagina van de route die je wilt rijden voor de laatste stand van zaken;
Geef anderen de ruimte zodat zij ook jou de ruimte kunnen geven;
Tot slot: wees lief en respectvol naar elkaar. Niemand vindt de situatie waar we in zitten leuk, dus laten we er samen het beste van maken! En laten wij als doorgewinterden het goede voorbeeld geven!
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Knakworstkweker

Gaat velozine ook alle helmloze voetbaltenue/ spijkerbroek/ flatpedal toeristen trailrespect 1 en 2 uitleggen?

Lekker makkelijk om de verantwoordelijkheid bij de mensen die er al jaren komen neer te leggen, zou juist andersom moeten zijn.

En anders mag velozine mijn baas er van overtuigen dat ik elke woensdag moet gaan fietsen en betaald vrij moet krijgen :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:~
stond jouw kwekerij dan niet in de mailinglist met schema om verslaafde MTBers op wisselende dagen vrij te stellen van werk om toch enigszins te blijven functioneren??

Wat betreft het stuk van Rutger, je zal in theorie vast gelijk hebben, ik speel zustertje ipv onderzoeker maar ik zie AB op SEH het vaak nog wel gegeven worden vanuit de gedachte wellicht heeft iemand meerdere dingen onder de leden en baat het niet dan schaad het voor nu vast minder als niks doen en staat Remdesivir nog gewoon in de SWAB adviezen voor Covid zolang er geen beademingsbehoefte is (en tot voor kort het bij beademing ook nog gezien).
Een ver pis contest over dit onderwerp win je vast, maar vaak leiden er meerdere wegen naar Rome en soms is het ook fuck google maps en laten we eens wat proberen op basis van onderbuikgevoel...wat vaak genoeg nog werkt ook in de praktijk :winkie: .
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Knakworstkweker

Jurf schreef: vr 23 oktober 2020, 22:38 :~
stond jouw kwekerij dan niet in de mailinglist met schema om verslaafde MTBers op wisselende dagen vrij te stellen van werk om toch enigszins te blijven functioneren??
Nee, ik bedrijf sowieso goed werkgeversschap :wink:

Je snapt best waar ik heen wil met die uitspraak, het is van de zotten om de ervaren mtb'ers te vragen zich aan te passen op een situatie waar ze zelf geen invloed op hebben.

Bronbestrijding is in elk geval effectiever, dus pak de bron aan en dat is de nieuwe aanwas.

Maar die lezen weer geen boekjes enz enz.

Punt is dat IK vindt dat die verantwoording niet bij de doorgewinterde MTB'er ligt en dat een tijdschriftredactie zich hier afzijdig van moet houden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Knakworstkweker schreef: vr 23 oktober 2020, 22:59
Jurf schreef: vr 23 oktober 2020, 22:38 :~
stond jouw kwekerij dan niet in de mailinglist met schema om verslaafde MTBers op wisselende dagen vrij te stellen van werk om toch enigszins te blijven functioneren??
Nee, ik bedrijf sowieso goed werkgeversschap :wink:

Je snapt best waar ik heen wil met die uitspraak, het is van de zotten om de ervaren mtb'ers te vragen zich aan te passen op een situatie waar ze zelf geen invloed op hebben.

Bronbestrijding is in elk geval effectiever, dus pak de bron aan en dat is de nieuwe aanwas.

Maar die lezen weer geen boekjes enz enz.

Punt is dat IK vindt dat die verantwoording niet bij de doorgewinterde MTB'er ligt en dat een tijdschriftredactie zich hier afzijdig van moet houden.
Zucht ....... Velozine heeft een fietsende achterban die ze hiermee willen bereiken. De verantwoording ligt bij IEDERE fietser , Velozine levert gewoon zijn bijdrage., niets meer, niets minder.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik mijd met alle plezier de drukke tijden :-q
Gelukkig hebben wij de mtb route in het Streekbos.
Daar wil normaal al niemand fietsen, dus zal het daar nu ook wel rustig blijven :-{
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gesloten