Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: za 17 oktober 2020, 01:18 De regels hier zijn anders, en deels strenger dan in NL.
Ik mocht dit voorjaar 3 maanden mn eigen huis en tuin niet verlaten.
Maar de deelstaat Valencia is er nu het beste aan toe van heel Spanje, dus nu relatief veel vrijheid.
Eigenlijk is er op mondkapjes en handgelletjes na niets te merken van corona.
En iedereen houdt zich aan de regels.
Vrijwillig of onder toezicht van de politie, die hier nog ruimschoots aanwezig is.
Ik zie hier (ook al voor corona) meer politie op 1 dag dan in NL in een heel jaar.
En verfrissend weinig flitspalen. Hier kan je gewoon op het verkeer letten, ipv de vangrail afspeuren naar de volgende kassa.

Sporten mag zonder mondkapje, ook op de openbare weg. Uiteraard wel afstand houden (minimaal 1,5m maar vaak wordt 2m geadviseerd).
Op de trails een keer aangehouden door de Guardia Civil. Die haalden ons in op cross motoren. Ze waren gelukkig uiterst correct en omdat we niets verkeerd deden mochten we gewoon verder. Dat was wel een spannend momentje, want die mannen zijn normaal niet makkelijk. Pfff.
Op die trails kan je meestal een hele dag rijden zonder iemand tegen te komen, hooguit op zondagochtend een enkele mtb'er of hardloper.
Andere wereld.
Wat mij opvalt is dat alle landen/regio's naar elkaar wijzen en roepen "zij doen het minder of beter dan wij" de realiteit is dat je met een strenge lockdown alleen de boel vertraagd en spreid want zodra de deur weer op een kier staat glipt ome Covid weer naar binnen. NL is vooral zeer dicht bevolkt en een land van handel en reizigers, dus meer spreiding is hier logisch. Zolang er geen medicijn, vaccinatie of immuniteit is, is dit de realiteit. De zorg ontzorgen en de kwetsbaren beschermen is onze "core business maar alles op slot gooien is geen optie ...... deze spagaat gaat nog wel even duren en de "wij en zij" discussie is vrij nutteloos.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

yo-eddy schreef: zo 18 oktober 2020, 10:25 de realiteit is dat je met een strenge lockdown alleen de boel vertraagd en spreid want zodra de deur weer op een kier staat glipt ome Covid weer naar binnen.
Precies, en zo zal het telkens op en neer blijven gaan tot er een vaccin is.
Knakworstkweker

TenZNL schreef: zo 18 oktober 2020, 09:50 Ik heb eerlijk gezegd nooit nooit zo`n grote groep gezien, waarom zou je dit doen? Is dat een combi van einde seizoen en de verscherpte corona-maatregelen? Probeer je die dan (willens en wetens) te omzeilen? Kan me nu echt werkelijk waar niet voorstellen dat je in zo`n treintje, met 10km/h op nog geen meter van de zweetreet van je voorganger, geen extra risico op besmetting loopt? Dan spoor (lol) je toch niet?
ik heb dit nooit begrepen, ook niet pre-covid :~

ik zat/ zit wel eens achter (of ingesloten) in zo'n treintje, ik vraag dan of ik mag/ kan passeren, vaak zonder gehoor (eikels!) dus dan zet ik hem er maar gewoon langs waar ik denk dat het kan.

hoop commentaar en gezeik om niks terwijl je erlangs gaat.
en dan te bedenken dat je dan al vaak 30+ moet rijden om ze op de rechte stukken voorbij te gaan zodat je in de bochtige stukken weer een beetje doorkan.
en er zijn van die helden bij die nog in discussie willen gaan aan het eind van de route als je even wat staat te drinken.

Die afstand van 1,5m en de groepsgrootte neem ik maar met een korreltje zout, ook al rij ik praktisch altijd solo.
maar ik snap je punt, of je nu bij dezelfde club zit of niet, je kan je ook enigzins conformeren aan de regels/ wensen al is het masr om geruststelling te geven aan iedereen die je kan zien rijden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: zo 18 oktober 2020, 10:56
yo-eddy schreef: zo 18 oktober 2020, 10:25 de realiteit is dat je met een strenge lockdown alleen de boel vertraagd en spreid want zodra de deur weer op een kier staat glipt ome Covid weer naar binnen.
Precies, en zo zal het telkens op en neer blijven gaan tot er een vaccin is.
Juist. Gelukkig hebben we het experiment in de VS om te zien wat er gebeurt als je het negeert of zelfs actief in de hand werkt. :roll:

Bij de eerste golf kende ik trouwens helemaal niemand (ok, 1 vage kennis van mijn ouders) die Corona had of dubieus ziek was. Bij deze golf ken ik persoonlijk mensen die het mild hebben, maar ook best wat mensen die het behoorlijk zwaar te pakken hebben. Klanten die in het ziekenhuis liggen, fietsers die nauwelijks meer vooruit komen, echt bizar wat een verschil het is met de eerste keer. Ik neem het voorlopig dus nog maar even serieus. (gelukkig ben ik een autist die in zijn eentje in een schuurtje wat staat te mompelen, dus voor mij verandert er eigenlijk niks :lol: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb precies dezelfde ervaring in mijn omgeving. In maart was het echt een ver van mijn bed show, niemand in mijn vriendenkring of op het werk (1200 werknemers) die het toen besmet geraakt is. Dat is nu wel anders.
Knakworstkweker

Ik woon praktisch in de brandhaard van de 1e golf (Gemert)

Veel zieken, veel doden.
Veel nertsenfokkerijen, veel andere intensieve veeteelt.

maar nee

niemand die ik persoonlijk ken die het heeft gehad.

werkgever actief in deze regio en 350 man in dienst.
Veel aan het werk bij klanten (productieomgevingen)

en

nee



niemand
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

TenZNL schreef: zo 18 oktober 2020, 09:50
Ik heb eerlijk gezegd nooit nooit zo`n grote groep gezien, waarom zou je dit doen? Is dat een combi van einde seizoen en de verscherpte corona-maatregelen? Probeer je die dan (willens en wetens) te omzeilen? Kan me nu echt werkelijk waar niet voorstellen dat je in zo`n treintje, met 10km/h op nog geen meter van de zweetreet van je voorganger, geen extra risico op besmetting loopt? Dan spoor (lol) je toch niet?
Zal combi zijn van einde weg/start winter seizoen zijn. En het duurt waarschijnlijk even voordat het advies van NTFU en KNWU doordringt ...

Ik zie weinig treintjes in onze omgeving. Maar ik fiets eigenlijk altijd buiten de spits 8) :lol:

Vanochtend bijvoorbeeld van 12.00-13.15 klein rondje gedaan met mijn dochter. Helmlozen kom ik wel in veelvoud tegen :roll: nieuwe soort helmen ook overigens (petjes, mutsen, haarbanden :~ )

Ik snap ook niet dat mensen niet zelf de logische gedachtegang kunnen maken dat het strak achter elkaar fietsen een soort van wolk van aerosolen met zich mee brengt. Het schijnt echter dat je het beste op het achterwiel van je voorganger moet zitten anders is het windvoordeel weg :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

hanjovdberg schreef: zo 18 oktober 2020, 14:14
TenZNL schreef: zo 18 oktober 2020, 09:50
Ik heb eerlijk gezegd nooit nooit zo`n grote groep gezien, waarom zou je dit doen? Is dat een combi van einde seizoen en de verscherpte corona-maatregelen? Probeer je die dan (willens en wetens) te omzeilen? Kan me nu echt werkelijk waar niet voorstellen dat je in zo`n treintje, met 10km/h op nog geen meter van de zweetreet van je voorganger, geen extra risico op besmetting loopt? Dan spoor (lol) je toch niet?
Zal combi zijn van einde weg/start winter seizoen zijn. En het duurt waarschijnlijk even voordat het advies van NTFU en KNWU doordringt ...

Ik zie weinig treintjes in onze omgeving. Maar ik fiets eigenlijk altijd buiten de spits 8) :lol:

Vanochtend bijvoorbeeld van 12.00-13.15 klein rondje gedaan met mijn dochter. Helmlozen kom ik wel in veelvoud tegen :roll: nieuwe soort helmen ook overigens (petjes, mutsen, haarbanden :~ )

Ik snap ook niet dat mensen niet zelf de logische gedachtegang kunnen maken dat het strak achter elkaar fietsen een soort van wolk van aerosolen met zich mee brengt. Het schijnt echter dat je het beste op het achterwiel van je voorganger moet zitten anders is het windvoordeel weg :tong
Tja, ik rij ook niet met in spits...dit was zaterdagmiddag rond 13:30. Ik snap er (nog los van corona) ook heel de lol niet van, je kan A: niet anticiperen en B: op een singletrack (zoals Dorst etc) kan je toch niet socializen want je praat of tegen iemand z`n kont of schreeuwt de longen uit je lijf om je voor je achterligger verstaanbaar te maken en C: je moet je altijd aanpassen aan een ander, eigen lijnen rijden is er niet bij.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

1e Golf in het uiterste Zuiden vol over ons heen gekregen, met veel ernstig zieken, meerdere overlijdens, en nu nog steeds mensen die fysiek en mentaal bij aan het komen zijn.
2e Golf zwelt hier nu wat langzamer aan dan in maart april, en het zijn vooralsnog relatief jongeren, 50 min bedoel ik daarmee, die nu ziek worden. En die worden gelukkig niet zo ziek als de groep 65+, die zeer hard getroffen werd in het voorjaar.
wees maar voorzichtig...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

aurelius schreef: zo 18 oktober 2020, 14:33 1e Golf in het uiterste Zuiden vol over ons heen gekregen, met veel ernstig zieken, meerdere overlijdens, en nu nog steeds mensen die fysiek en mentaal bij aan het komen zijn.
2e Golf zwelt hier nu wat langzamer aan dan in maart april, en het zijn vooralsnog relatief jongeren, 50 min bedoel ik daarmee, die nu ziek worden. En die worden gelukkig niet zo ziek als de groep 65+, die zeer hard getroffen werd in het voorjaar.
wees maar voorzichtig...
Ik wel, R`dam/ZH is nu echt wel erg. Mijn vrouw zit in de zorg, 85-90% van wat ze doet is COVID-gerelateerd.
Laatst gewijzigd door TenZNL op zo 18 oktober 2020, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

yo-eddy schreef: zo 18 oktober 2020, 10:25
ThaSingleTrackMastah schreef: za 17 oktober 2020, 01:18 De regels hier zijn anders, en deels strenger dan in NL.
Ik mocht dit voorjaar 3 maanden mn eigen huis en tuin niet verlaten.
Maar de deelstaat Valencia is er nu het beste aan toe van heel Spanje, dus nu relatief veel vrijheid.
Eigenlijk is er op mondkapjes en handgelletjes na niets te merken van corona.
En iedereen houdt zich aan de regels.
Vrijwillig of onder toezicht van de politie, die hier nog ruimschoots aanwezig is.
Ik zie hier (ook al voor corona) meer politie op 1 dag dan in NL in een heel jaar.
En verfrissend weinig flitspalen. Hier kan je gewoon op het verkeer letten, ipv de vangrail afspeuren naar de volgende kassa.

Sporten mag zonder mondkapje, ook op de openbare weg. Uiteraard wel afstand houden (minimaal 1,5m maar vaak wordt 2m geadviseerd).
Op de trails een keer aangehouden door de Guardia Civil. Die haalden ons in op cross motoren. Ze waren gelukkig uiterst correct en omdat we niets verkeerd deden mochten we gewoon verder. Dat was wel een spannend momentje, want die mannen zijn normaal niet makkelijk. Pfff.
Op die trails kan je meestal een hele dag rijden zonder iemand tegen te komen, hooguit op zondagochtend een enkele mtb'er of hardloper.
Andere wereld.
Wat mij opvalt is dat alle landen/regio's naar elkaar wijzen en roepen "zij doen het minder of beter dan wij" de realiteit is dat je met een strenge lockdown alleen de boel vertraagd en spreid want zodra de deur weer op een kier staat glipt ome Covid weer naar binnen. NL is vooral zeer dicht bevolkt en een land van handel en reizigers, dus meer spreiding is hier logisch. Zolang er geen medicijn, vaccinatie of immuniteit is, is dit de realiteit. De zorg ontzorgen en de kwetsbaren beschermen is onze "core business maar alles op slot gooien is geen optie ...... deze spagaat gaat nog wel even duren en de "wij en zij" discussie is vrij nutteloos.
Exact. En landen die heel strenge lockdowns hadden en al maanden mondkapjesplicht hebben doen het niet beter dan wij. Je doet gewoon geen moer aan een airborne-virus waarvan 98% vd mensen die het oplopen niet eens doorhebben dat ze het hebben. Je kan maar beter er snel doorheen en alle jongere en gezonde mensen die 0,05% kans op complicaties lopen het laten oplopen, dan is de gewenste groepsimmuniteit er.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

hanjovdberg schreef: zo 18 oktober 2020, 14:14
TenZNL schreef: zo 18 oktober 2020, 09:50
Ik heb eerlijk gezegd nooit nooit zo`n grote groep gezien, waarom zou je dit doen? Is dat een combi van einde seizoen en de verscherpte corona-maatregelen? Probeer je die dan (willens en wetens) te omzeilen? Kan me nu echt werkelijk waar niet voorstellen dat je in zo`n treintje, met 10km/h op nog geen meter van de zweetreet van je voorganger, geen extra risico op besmetting loopt? Dan spoor (lol) je toch niet?
Zal combi zijn van einde weg/start winter seizoen zijn. En het duurt waarschijnlijk even voordat het advies van NTFU en KNWU doordringt ...

Ik zie weinig treintjes in onze omgeving. Maar ik fiets eigenlijk altijd buiten de spits 8) :lol:

Vanochtend bijvoorbeeld van 12.00-13.15 klein rondje gedaan met mijn dochter. Helmlozen kom ik wel in veelvoud tegen :roll: nieuwe soort helmen ook overigens (petjes, mutsen, haarbanden :~ )

Ik snap ook niet dat mensen niet zelf de logische gedachtegang kunnen maken dat het strak achter elkaar fietsen een soort van wolk van aerosolen met zich mee brengt. Het schijnt echter dat je het beste op het achterwiel van je voorganger moet zitten anders is het windvoordeel weg :tong
Het is toch al lang bekend dat buiten de besmettingskans vrijwel nul is? En al helemaal met snel passeren op de fiets.

Dat is ook waarom die '2e golf' nu actief is: de R is in de maand en mensen gaan meer naar binnen voor hun activiteiten.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

En deze week twee keer kunnen fietsen. Donderdag twee keer het lusje (voor de noordelijken; Baggelhuizen) in Assen. Twee weken daarvoor één lusje en 5 keer moeten pauzeren, zo slecht was het. Donderdag ging het al veel beter. Wel een kuchje af en toe en geen snelheid.

Vandaag (zondag) iets verder geprobeerd en overvallen door twee regenbuien. Ondanks vlak parcours toch zwaar door de blubber. Ruim 40km zand, brede blubberpaden en singletrack verstouwd en zonder al te veel problemen. Snelheid is echt beduidend lager dan voorheen maar daar speelt de beschadigde S1-zenuw ook een rol bij.

Al met al gaat mijn herstel na COVID-19 voorspoedig. Ik werk volledig, heb (denk ik) geen blijvende schade en de blijvende klachten zijn voornamelijk af en toe een 'vreemde' geur. Mijn smaak was gelukkig nooit weg maar wel 'raar'. Dat is nu al weer een tijdje goed. Alle smaken zijn prima.

Al met al heb ik denk ik veel geluk gehad. Ik zat voor in de tweede golf waarbij het noorden ineens veel meer problemen heeft. Mijn zoon werkt in de horeca dus was ik al bang dat het daar zou gebeuren, en dat is het ook. Uiteindelijk omdat hij en de 'besmettingsbronnen' de regels niet al te nauw namen. Hij is niet ziek geweest maar heeft alleen nog last van geur en smaak. Zelf, zoals in mijn eerder post vermeld, goed ziek geweest met hoge koorts, spierpijn, hoofdpijn etc. Alleen nooit écht benauwd geweest. Ik ben dan vooral ook enorm blij en dankbaar dat ik vandaag die 44 km verteerd heb. Ik ben optimistisch dat een terugval niet gebeurt. Ik blijf voorzichtig en ga (nog) niet te diep maar vandaag en donderdag geven vertrouwen.

Ik sluit me aan bij Aurelius; wees voorzichtig. Je hebt het liever niet, je weet nooit hoe het bij jou huishoudt.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

De eerste golf was in Drenthe echt een ver van mijn bed show.
In de tweede golf ben ik positief getest, dus een stuk dichterbij.

Eerste klachten waren op dinsdag, twee dagen eerder kun je besmettelijk zijn, dus op zondag toen ik met mijn fietsmaat een rondje op de mtb had gemaakt.
Door de ggd werd fietsen al aangemerkt als een laag risico om het virus over te dragen en bij mountainbiken nog minder. Hij kreeg niet het advies om in quarantaine te gaan.
Mijn fietsmaat en ik hadden beide de corona-app en die heeft bij hem geen melding gegeven (wel bij mijn vrouw, maar die had mij al besmet :lol: ). Ritje was combi van allerlei verschillende paden: singletrack, brede bospaden, fietspaden en asfaltwegen. Volgens de app hebben we voldoende afstand gehouden.

Twee weekenden heb ik niet gefietst, vandaag voor het eerst weer en dat ging eigenlijk wel prima. :-D
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

MVMVML schreef: zo 18 oktober 2020, 15:25 Het is toch al lang bekend dat buiten de besmettingskans vrijwel nul is? En al helemaal met snel passeren op de fiets.

Dat is ook waarom die '2e golf' nu actief is: de R is in de maand en mensen gaan meer naar binnen voor hun activiteiten.
Lees jij weleens voordat je weer eens je COVID praatje inzet? Ik zeg niks over passeren maar over het rijden in grote groepen dicht op elkaar. Enige weken geleden toen het nog mocht heb ik zowaar weer eens een rondje op de race gedaan met m’n fietsgroep. Ik voelde regelmatig de zweetdruppels op mij landen. Dan hoeft dus iemand maar besmettelijk te zijn en pak je het echt wel zo over hoor. Zeker nu de besmettingen zo oplopen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gesloten