Corona-praat

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 8 april 2020, 10:45
MVMVML schreef: wo 8 april 2020, 10:34 Wat een totale kolder. Deze app registreert wat je doet, waar je bent, met wie je contact hebt gehad en ze sluiten 'verplichting' niet uit, want 'als 75% het niet gebruikt heb je er niets aan.' Een massale test hoort er niet eens bij, ze zouden dit alleen doen bij ziekenhuisbesmettingen.

Als je dat echt serieus een goede oplossing vindt en geen nieuw enorm probleem, dan snap je het echt niet.
Jij vraagt om oplossingen. Dit is een voorstel. En voldoet dus blijkbaar voor jou niet.


Daar hoef je dan geen anderen te gaan beschuldigen dat ze het niet snappen. Die snappen het prima, zitten misschien zelfs op 1 lijn met jou! Maar jij oppert zaken die dan op dit spoor komen en dan ben jij degene die het als onzin af doet. Je moet wel realistisch blijven en begrijpen waarom bepaalde zaken wel of niet gedaan worden. Nogmaals:
Lars TB schreef: wo 8 april 2020, 10:15 Je zou alles en iedereen kunnen gaan testen, dit koppelen aan een app waarin je gevolgd wordt en gewaarschuwd wanneer je besmette mensen tegen gaat komen. Dat zou kunnen werken als iedereen, maar dan ook iedereen mee doet. Doet een klein percentage niet mee, dan werkt het al niet meer.

Je kunt waarschijnlijk ook steekproefgewijs testen en daarop maatregelen aanpassen.

Of je baseert je maatregelen op wat je nu ziet gebeuren, combineert dat met eerdere kennis en geeft de maatregelen dusdanig langzaam vrij dat je zeker weet dat je geen risico hoeft te nemen en ook niet onnodig van allerlei maatregelen als testen op hoeft te zetten.


En waarschijnlijk zijn er nog wel wat scenario's te bedenken, misschien zelfs waar testen uiteindelijk wel de juiste oplossing is.
Wat jij hier beschrijft (app die waarschuwt als je besmette mensen tegen komt) is A: niet wat ze voorstellen en B: nog erger want een soort melaatse-kleding.

Mensen die besmet zijn (wat we nu niet weten) moeten gewoon in quarantaine tot ze beter zijn. NIET andersom. Oftewel mensen massaal testen op besmetting en anti-stoffen want dan weten we wat. Misschien heeft 50% het al opgelopen en is er amper ziek van geworden.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 8 april 2020, 10:48
MVMVML schreef: wo 8 april 2020, 10:47
Massaal testen. Dat weten we wat. Nu weten we niets.

Wat ik niet wil en wat niemand zou moeten willen, is Vadertje Staat die drones boven je kop laat vliegen en je beboet/opsluit als je geen bepaalde app op je telefoon hebt staan. Alleen het idee al zou 2 maanden geleden naar het aluminiumhoedjes-rijk verwezen worden.
Welk punt begrijp je niet? Als je massaal testen niet koppelt aan andere gegevens, dan weet je nog niets.
Wat begrijp jij niet? Als je mensen massaal test op anti-stoffen weet je hoeveel mensen het al gehad hebben, immuun zijn en wat de daadwerkelijke mortaliteit is.
Als je mensen ook test die milde verschijnselen hebben en ze blijk het te hebben: hop gelijk in quarantaine.

Dan doe je iets wat werkt, zo'n privacy-verneukende app doet niets behalve schijnveiligheid en een totalitaire, hele nare samenleving creëren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: wo 8 april 2020, 10:50
Lars TB schreef: wo 8 april 2020, 10:48

Welk punt begrijp je niet? Als je massaal testen niet koppelt aan andere gegevens, dan weet je nog niets.
Wat begrijp jij niet? Als je mensen massaal test op anti-stoffen weet je hoeveel mensen het al gehad hebben, immuun zijn en wat de daadwerkelijke mortaliteit is.
Als je mensen ook test die milde verschijnselen hebben en ze blijk het te hebben: hop gelijk in quarantaine.
Maar met die telefoons roep je zelf al dat mensen dan een tweede telefoon gaan gebruiken. Hoe wil je dat mensen in quarantaine blijven als je dit niet kunt controleren?


En dan wederom het praktische probleem: nu dus iedereen 3 maanden (eerder 6 trouwens) echt thuis houden om verspreiding te voorkomen terwijl je dus aan het testen bent?


Nogmaals, ik ben het niet met je oneens in grote lijnen, maar je wilt compleet onrealistische zaken.
MVMVML schreef: wo 8 april 2020, 10:50 Dan doe je iets wat werkt, zo'n privacy-verneukende app doet niets behalve schijnveiligheid en een totalitaire, hele nare samenleving creëren.
Je bent in feite dus bang dat de overheid bijna evenveel over jou komt te weten als Google of Facebook? Dan denk ik dat die gegevens bij de overheid toch in betere handen zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Prima, zo’n app!
Maakt dat we de stap naar ‘back to normal’ beter kunnen gaan zetten, straks.

Werkt vele malen sneller dan het tragere handwerk wat de GGD anders moet doen. Die heeft de capaciteit helemaal niet om een uitbraak op deze schaal te kunnen monitoren.

Ben benieuwd of ‘ie ook te koppelen is aan Strava :wink: .
Wordt nog interessant, op drukke vaste routes. Zou het er berichtjes gaan regenen?!

Enfin: een goede app is een slim instrument, bij gebrek aan beter, mits de privacy -voldoende- gewaarborgd blijft. Weinig andere keus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Maar maakt nu behalve MVMVML (en ikzelf dus) helemaal niemand zich zorgen dat er bij de realisatie en implementatie van zo'n app een onder grote maatschappelijke druk een aantal shortcuts gemaakt worden die in de toekomst wel eens heel nadelig uit zouden kunnen vallen?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 8 april 2020, 10:55
Je bent in feite dus bang dat de overheid bijna evenveel over jou komt te weten als Google of Facebook? Dan denk ik dat die gegevens bij de overheid toch in betere handen zijn... .
Haha. Nee. Die 2 zijn heel erg maar een overheid incl. daadwerkelijke macht is nog veel erger met die data. En ook omdat hier nog eens medische gegevens extra bij komen. Dat het noodzakelijk wordt om die data te delen om aan het maatschappelijke leven deel te mogen nemen. FB en Google zijn enorme privacy-verneukers, maar je doet het alsnog VRIJWILLIG. Zij kunnen me niet verplichten mij al hun data te geven om bv het strand op te gaan, om een feestje bij mij thuis te geven, dat kan de overheid straks dus wel.
Om nog maar te zwijgen van de consequente incompetentie van de overheid met IT-projecten, het ronduit liegen over bewaartermijnen en gebruik (hallo politie-camera's boven de snelweg die 'niet opgeslagen werden en nergens anders voor gebruikt zouden worden') en wat er gebeurd als er een minder sukkelige overheid aan de macht komt. Tel daarbij op dat dit soort 'tijdelijke' maatregelen dat in de praktijk nooit zijn (want corona gaat nooit weg en straks komt er weer een nieuwe variant) en je zit vast in een slechte dystopische sci-fi film.

We moeten dit niet willen, het is een schijnoplossing en creëert veel meer problemen dat het oplost.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

38x10 schreef: wo 8 april 2020, 10:59 Maar maakt nu behalve MVMVML (en ikzelf dus) helemaal niemand zich zorgen dat er bij de realisatie en implementatie van zo'n app een onder grote maatschappelijke druk een aantal shortcuts gemaakt worden die in de toekomst wel eens heel nadelig uit zouden kunnen vallen?
In mijn prive-omgeving in ieder geval genoeg, maar er zijn er ook een hoop die zeggen 'nou en installeer gewoon'. Ik snap dat oprecht niet.

Krijg je lekker zo iets waar je telefoon gecontroleerd wordt als je de trein in wil.... https://youtu.be/OQ5LnY21Hgc?t=84 :-{
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

MVMVML schreef: wo 8 april 2020, 11:03
38x10 schreef: wo 8 april 2020, 10:59 Maar maakt nu behalve MVMVML (en ikzelf dus) helemaal niemand zich zorgen dat er bij de realisatie en implementatie van zo'n app een onder grote maatschappelijke druk een aantal shortcuts gemaakt worden die in de toekomst wel eens heel nadelig uit zouden kunnen vallen?
In mijn prive-omgeving in ieder geval genoeg, maar er zijn er ook een hoop die zeggen 'nou en installeer gewoon'. Ik snap dat oprecht niet.

Krijg je lekker zo iets waar je telefoon gecontroleerd wordt als je de trein in wil.... https://youtu.be/OQ5LnY21Hgc?t=84 :-{
Maar ze kunnen je nu al niet volgen? Telefoon nummer die op naam staat.....

Het is een bijzonder initiatief maar die valt of staat bij iemand die ziek is en dit ook meld in het systeem. Ook moeten degene die daarvan een melding krijgen er iets mee doen. Kortom ik voel nog niks. Zal wel onzin zijn....

Ook ben ik benieuwd hoe Brussel hierop zal reageren met zijn privacy wetgeving.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Er zijn wel methoden om dit werkbaar te maken.

https://nos.nl/artikel/2329754-apps-moe ... ivacy.html

Even uitlichten:
NOS schreef:Het klinkt als een forse privacy-inbreuk: de overheid die precies weet met wie je in contact bent geweest. Maar volgens NOS-techredacteur Joost Schellevis zijn er best privacy-vriendelijke manieren te verzinnen waarop zo'n app kan werken. "Bijvoorbeeld door de informatie alleen lokaal op te slaan en niet in één grote database."

Via bluetooth zendt elke telefoon een uniek nummer uit. De app waarmee in Duitsland wordt getest slaat alleen op je eigen telefoon op welke nummers - en dus mensen - bij jou in de buurt zijn geweest. "Wanneer je besmet blijkt, kun je dat in de app aangeven en dan wordt er naar die nummers een bericht gestuurd", vertelt Schellevis. "Maar er is dus geen server waar al die locatiedata centraal worden verzameld."

De Autoriteit Persoonsgegevens benadrukt dat een app alleen kan worden gebruikt als de gegevens anoniem worden opgeslagen. "Alle voorstellen voor dit soort apps zullen eerst door de Autoriteit Persoonsgegevens worden gecontroleerd", laat een woordvoerder weten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: wo 8 april 2020, 11:22
MVMVML schreef: wo 8 april 2020, 11:03

In mijn prive-omgeving in ieder geval genoeg, maar er zijn er ook een hoop die zeggen 'nou en installeer gewoon'. Ik snap dat oprecht niet.

Krijg je lekker zo iets waar je telefoon gecontroleerd wordt als je de trein in wil.... https://youtu.be/OQ5LnY21Hgc?t=84 :-{
Maar ze kunnen je nu al niet volgen? Telefoon nummer die op naam staat.....

Het is een bijzonder initiatief maar die valt of staat bij iemand die ziek is en dit ook meld in het systeem. Ook moeten degene die daarvan een melding krijgen er iets mee doen. Kortom ik voel nog niks. Zal wel onzin zijn....

Ook ben ik benieuwd hoe Brussel hierop zal reageren met zijn privacy wetgeving.
De overheid kan mij alleen volgen via mijn telefoon na een rechterlijke toetsing.
Tevens KON de overheid mij niet verplichten geen feestjes te houden, niet het strand op te gaan, niet buiten met wat vrienden te fietsen, restaurants, kappers etc sluiten, afijn je begrijpt het wel.
Dat die maatregelen nu (misschien) nodig zijn, dat kan en die accepteer ik. Dat ze een nieuwe situatie willen gaan creëren waar dat het nieuwe normaal is TENZIJ je je al je gegevens aan hun geeft, wens ik niet te accepteren en ik denk dat niemand dat moet willen. Dit is een schoolvoorbeeld van het kind met het badwater weggooien.

Het begint wel V for Vendetta te lijken, dat corona-virus.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: wo 8 april 2020, 11:26 Er zijn wel methoden om dit werkbaar te maken.

https://nos.nl/artikel/2329754-apps-moe ... ivacy.html

Even uitlichten:
NOS schreef:Het klinkt als een forse privacy-inbreuk: de overheid die precies weet met wie je in contact bent geweest. Maar volgens NOS-techredacteur Joost Schellevis zijn er best privacy-vriendelijke manieren te verzinnen waarop zo'n app kan werken. "Bijvoorbeeld door de informatie alleen lokaal op te slaan en niet in één grote database."

Via bluetooth zendt elke telefoon een uniek nummer uit. De app waarmee in Duitsland wordt getest slaat alleen op je eigen telefoon op welke nummers - en dus mensen - bij jou in de buurt zijn geweest. "Wanneer je besmet blijkt, kun je dat in de app aangeven en dan wordt er naar die nummers een bericht gestuurd", vertelt Schellevis. "Maar er is dus geen server waar al die locatiedata centraal worden verzameld."

De Autoriteit Persoonsgegevens benadrukt dat een app alleen kan worden gebruikt als de gegevens anoniem worden opgeslagen. "Alle voorstellen voor dit soort apps zullen eerst door de Autoriteit Persoonsgegevens worden gecontroleerd", laat een woordvoerder weten.
De NOS interviewt de NOS waarna de NOS bevestigd wat de NOS zegt... :winkie:

Kijk Bluetooth gaat sowieso die berichten niet versturen, daar is het niet geschikt voor dus dat moet die app doen. En daar zijn servers voor nodig en die worden gelogd. Daar is je database.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: wo 8 april 2020, 11:00 We moeten dit niet willen, het is een schijnoplossing en creëert veel meer problemen dat het oplost.
We gaan hier de kant op van meningen en geen feiten.

We hebben hier nog een overheid die we zelf controleren en daarom weten we ook dat het regelmatig fout gaat, maar ook gecorrigeerd wordt. Dus mijn mening is dat het wel goed komt. Hier zit ook het stukje semi-vrijwilligheid dat ik ook bij FB en Google heb. Omdat het voordelen voor mij heeft. Die ik overigens bij FB en Google veel minder zie.


Het grootste probleem is hier - wat ik dus probeer over te brengen - dat je een oplossing vraagt die precies is wat die app doet, maar die oplossing wil je niet.

Dan kun je heel boos worden, maar heel veel meer smaken zijn er niet als je de snelste oplossing wilt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kritisch zijn en blijven is goed. Laten we vooral kijken wat de ontwikkelingen met betrekking tot zo'n app zijn, maar schiet nou niet meteen in een kramp. Volg de ontwikkelingen maar trek geen voorbarige conclusies, en al helemaal niet gebaseerd op deze eerste berichtgevingen.

Het beroerdste is natuurlijk wel bluetooth. Dat slurpt zo je batterij leeg :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

MVMVML schreef: wo 8 april 2020, 11:27
De overheid kan mij alleen volgen via mijn telefoon na een rechterlijke toetsing.
Voor deze app gelden dezelfde regels...

Al heb je die gerechtelijke toetsing alleen nodig als je het voor een rechter brengt. Volgen kan altijd. :bier:
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Kapitein Iglo schreef: wo 8 april 2020, 11:43 Kritisch zijn en blijven is goed. Laten we vooral kijken wat de ontwikkelingen met betrekking tot zo'n app zijn, maar schiet nou niet meteen in een kramp. Volg de ontwikkelingen maar trek geen voorbarige conclusies, en al helemaal niet gebaseerd op deze eerste berichtgevingen.
Dit dus! :-q

We zullen linksom of rechtsom stappen moeten zetten om weer uit deze lockdown te komen.
De liefhebbers mogen een jaar leven zoals we nu moeten leven, ik vind het prima als ze dat doen. Maar niet voor mijzelf! Ik snap volledig dat we niet a la minute terug kunnen naar "normaal", maar ik ben wel bereid om wat opofferingen te doen om het oude normaal weer zo dicht mogelijk te benaderen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gesloten