30-days-challenge Wheelie rijden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Die tip dat je over je wiel kijken is goeie. Helpt enorm. Had ik zelf ook al ervaren.

Ook merk ik dat als ik me ga focussen op knieën of heupen bijsturen, dat ik juist makkelijk in de floatzone kom. Alsof er niet aan denken helpt te ontspannen en dan gaat het vanzelf.

Verder probeer ik me vast te houden aan wat tutor Ryan Leech benadrukt: geniet van je goede wheelies en laat de slechte je instelling en humeur niet beïnvloeden.

Geloof in jezelf (=committment) is belangrijk. Sommige dagen heb je die van nature, sommige dagen wat minder...
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Zit nu op dag 8 maar gaat nog niet erg stabiel. Soms vind je je balanspunt om vervolgens weer 10x amper een omwenteling te maken... Frustrerend maar toch wel leuk :~ . Af en toe even afwisselen met bunnyhop en manual :-q
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Heb even op de site gekeken van Ryan Leech Connection. Zit eraan te denken om de bunny hop master class aan te schaffen. Is het de moeite waard om dit soort tutorials te volgen? En heeft het echt meer toegevoegde waarde dan die filmpjes van bv GMBN? Als in betere instructies?
Juh!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het is geen rocket science, maar kwestie van veel oefenen. Ik zou niet weten wat er in zo'n master class zou moeten zitten wat niet in die andere tutorials zit.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Ik ook niet, dus vandaar de vraag :bier:
Juh!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Kaasopjepannenkoek schreef: zo 12 april 2020, 22:21 Is het de moeite waard om dit soort tutorials te volgen? En heeft het echt meer toegevoegde waarde dan die filmpjes van bv GMBN? Als in betere instructies?
Ik zeg doen!
Bij de Wheelie Challenge wordt je in simpele stapjes geïnstrueerd. Je kan via forum je vragen stellen. Video uploaden. En krijgt van verschillende instructeurs reactie. Zo kan je ook ervaring van ander lezen.

Mij bevalt vooral de simpelheid van de oefeningen, de positieve (Amerikaanse) coaching en het gevoel dat je ergens deel van uit maakt (misschien ook de reden waarom je op dit forum komt).

GMBN maakt fantastische filmpjes van 5 minuten. Maar Ryan neemt je echt bij de hand. Meer detail en uitgedachte opbouw.
Succes
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Het zal je leercurve waarschijnlijk wel versnellen .... ik kom uit een generatie die het allemaal zelf een beetje moest uitvinden en dat lukt uiteindelijk ook wel. Kan me voorstellen dat ook een goede stok achter de deur is om door te zetten. Maar uiteindelijk valt of staat het met doorzettingsvermogen en uren maken :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Wat doorzettingsvermogen en uren maken betreft zit het wel snor. Ik werk er al 2 jaren aan :bier: Alleen op een gegeven moment stagneert mijn progressie. Heb geen fietsmaten in de buurt die ook aan hun skills willen werken. Ook eens een ‘Freeride’ Clinic gevolgd, maar die viel qua techniek training enigszins tegen. Punt is: ik weet niet of mijn techniek goed is en er is niemand die mij tips en tricks geeft. Vandaar dat zo’n step-by-step course mij dan wel iets lijkt.
Maar ik hoor hier enthousiaste geluiden iig :-D
Juh!
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik liep eerlijk gezegd al vast bij les 1: Use flat pedals: THIS IS MANDATORY!

Ja, die heb ik dus niet. :D
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Eens met bovenstaande, die wheelie cursus van Ryan Leech (en waarschijnlijk ook zijn andere) fileert de techniek in allemaal heel kleine stapjes, waardoor het veel beter behapbaar is. Zo'n indeling geeft je ook houvast, een programma waar je je aan kunt houden en je kunt veel feedback krijgen. Uiteraard kun je met filmpjes van GMBN het ook redden, maar dat duurt geheid langer, ze maken veel te grote stappen, meer van het niveau van de 30 seconds how to's van Jeff Lenosky :D (https://www.youtube.com/watch?v=ORD5VXJa348). Volgens mij kun je je nu bij Ryan Leech aanmelden voor een maand het hele pakket voor $1, kan je in ieder geval geen buil aan vallen, en kijken of het wat voor je is.
Modderspoor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 25 september 2012, 09:26
Mijn mountainbike: GT tequesta, Wilier503Plus

Hartstikke leuk, ik ben vandaag een half uur aan het trainen geweest.

Je lichaam bewust laten worden van elke kleine stap die tot de wheelie leidt is nu net wat ik nog nooit gedaan heb. Je denkt gewoon teveel na als je meteen eindresultaat wilt hebben. Dan lukt het dus niet, en stop je er maar weer mee

Bedankt voor de tip, want morgen is alweer dag drie :-q
Op naar de manual....
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Gisteravond de losse course 'baseline balance' bundel aangeschaft. Vanavond maar weer even een rondje stad en oefenen maar! Ben benieuwd of ik ook progressie ga boeken :-D :-q
Juh!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Gewoon voor de fun gisteren ook geregistreerd. Niet om de challenge te gaan doen, maar gewoon om te kijken of er nog zinvolle tips in staan waar ik zelf nog niet aan gedacht had.
Persoonlijk heb ik niets met deze manier van lesgeven maar ik weet uit ervaring dat het voor veel mensen wel werkt. Wat dat betreft echt geen verkeerde keuze als dit bij je past :-q

Ook wel heel benieuwd hoe het jullie vergaat over 30 dagen :)
Joost op 2 wielen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 31 maart 2020, 08:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux 7.0

Ik smeer die 30 dagen uit over een wat langere periode. Paar keer per week oefenen, ben nu bij lesje 4 of 5. Alleen al de juiste zadelhoogte en het juiste verzet zijn al keuzes om uit te proberen, hehe. En flat pedals heb ik natuurlijk ook niet op mijn LUX, dus gewoon op de gympen, gaat prima. Kan nu af en toe twee omwentelingen en kukel soms bijna achterover, dus dat is progressie. Uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie van veel je best doen. De kleine stapjes methode helpt mij de valangst bij dit soort circusacts te overwinnen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Joost op 2 wielen schreef: vr 17 april 2020, 16:05 Ik smeer die 30 dagen uit over een wat langere periode. Paar keer per week oefenen, ben nu bij lesje 4 of 5. Alleen al de juiste zadelhoogte en het juiste verzet zijn al keuzes om uit te proberen, hehe. En flat pedals heb ik natuurlijk ook niet op mijn LUX, dus gewoon op de gympen, gaat prima. Kan nu af en toe twee omwentelingen en kukel soms bijna achterover, dus dat is progressie. Uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie van veel je best doen. De kleine stapjes methode helpt mij de valangst bij dit soort circusacts te overwinnen.
Zo pak ik t ook aan. Smeer de dagen uit over langer periode. En met gympen op de SPD werkt prima.
Plaats reactie