30-days-challenge Wheelie rijden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Weer even een update.
Progressie gaat langzaam. Oefen ook niet zo vaak meer. Sommige dagen gaat lekker , goed in de zone. Maar sommige dagen gaat echt pet.

Ook gemerkt dat wind en wheelies niet samen gaan. Winderige parkeerplaats is recept voor korte wheelies.
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

ReinierT schreef: zo 31 mei 2020, 17:18 Weer even een update.
Progressie gaat langzaam. Oefen ook niet zo vaak meer. Sommige dagen gaat lekker , goed in de zone. Maar sommige dagen gaat echt pet.

Ook gemerkt dat wind en wheelies niet samen gaan. Winderige parkeerplaats is recept voor korte wheelies.
Wind is helemaal klote he, blaast je voorwiel een kant op en er is niet zoveel wind nodig om echt niet meer te kunnen corrigeren op de fiets helaas..
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Absoluut, met een constante wind kan je het nog redelijk tegengaan door je stuur een beetje richting de wind te draaien. Als je de ruimte hebt helpt het ook om de wind in de rug te hebben :D
Sommige mountainbikes blijven veel stabieler, volgens mij heeft dit te maken met het gewicht van het voorwiel
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Ik heb onderhand bijna het eerste deel van de Baseline Balance skills course onder de knie. Wat is dat een heerlijk gevoel zeg, dat je een trackstand goed uit kan voeren. Moet zeggen dat ik de oefeningen ook vaak doe omdat ik het gewoon leuk vind om te oefenen. Trackstand op een obstakel is nog wat lastig, maar langzaam maar zeker lukt dat ook wel wat. Fakie rijden: het begin is er. Zal binnenkort eens een eenvoudig videootje plaatsen.
Ook een start gemaakt met deel twee: hopping. Is veel lastiger dan ik had gedacht...maar wederom erg leuk om te leren. Aanrader! :D
Juh!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

@kaasopjepannenkoek.
Kudo's. Jij pakt lekkere door met trainen van nog meer skills.
Kom maar op met die video
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Kaasopjepannenkoek schreef: za 12 september 2020, 12:55 Ik heb onderhand bijna het eerste deel van de Baseline Balance skills course onder de knie. Wat is dat een heerlijk gevoel zeg, dat je een trackstand goed uit kan voeren. Moet zeggen dat ik de oefeningen ook vaak doe omdat ik het gewoon leuk vind om te oefenen. Trackstand op een obstakel is nog wat lastig, maar langzaam maar zeker lukt dat ook wel wat. Fakie rijden: het begin is er. Zal binnenkort eens een eenvoudig videootje plaatsen.
Ook een start gemaakt met deel twee: hopping. Is veel lastiger dan ik had gedacht...maar wederom erg leuk om te leren. Aanrader! :D
Ik snap je motivatie helemaal! :-q
Wat versta je onder hopping? beiden wielen tegelijkertijd los, of achterwiel hoppen?
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Hopping: In dit geval met beide wielen tegelijk van de grond.
Hier een kort videootje van een trackstand. Op vlakke ondergrond is het wel veel lastiger dan uphill is mijn ervaring. Zittend lukt ook nog niet helemaal goed. Mijn voorkeurvoet is overduidelijk links. Ben ook nog bezig met de four positions. Nog genoeg ruimte voor verbetering :-q
https://youtu.be/aybdMCvyurs
En hier twee attempts op een obstakel:
https://youtu.be/F9m1DjZgDEg
Lekker blijven leren mannen! :-D
Juh!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kick.
Ik kan de wheelie ook nog niet 🙈Dus maar eens een les gevolgd in real life bij de firma mountainbike challenge. He hé het eerste vertrouwen is er. Vandaag, 6 dagen later, mezelf les 2 gegeven. Vergeleken met les1 :
- zit er al meer rust in de bewegingen.
- voorkeursbeen verwisselt van rechts naar links (wilde ik bij les 1 ook maar dat snapte ik niet)
-waarom wil ik dit, betere controle over de mtb.

Op naar les 3.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

vorige week Winterberg. https://youtu.be/LQV9B_6z0ZA

...... die asfalt weg naar beneden heeft gevoelsmatig de sweet spot voor een "cruiser wheelie" , rolde vrij eenvoudig de volledige weg af zonder bij te trappen......... enne, een staande manual kan ik nog steeds niet verder dan een paar meter :-{
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Knappe actie yo-eddy!
Volgens mij zag ik je die dag langskomen op die weg. Wij stonden ons bij auto om te kleden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ReinierT schreef: zo 14 november 2021, 10:23 Knappe actie yo-eddy!
Volgens mij zag ik je die dag langskomen op die weg. Wij stonden ons bij auto om te kleden.
Dinsdag 2-11 was dat, eerste uur hele park voor onszelf gehad die dag.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Exact. Same day. Was mooi rustige dag, met wat regen vanaf ca 15.00
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Overigens: ik merk dat wheelie een skills is die je echt moet blijven bijhouden/oefenen.

Had vooraf gedacht dat als je t eenmaal kon, dat het dan voor altijd kan. Zoals zwemmen. Maar niet bij mij. Zakt weg, evenwicht lastig, sweetspot kwijt, etc.

Herkenbaar?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Als je een wheelie eenmaal echt kan net als andere skills dan blijf je die wel kunnen.

Maar pas als je ze echt onder de knie hebt.

Mede omdat je die skills dan ook in grote regelmaat gaat toepassen onder het fietsen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

yo-eddy schreef: vr 12 november 2021, 21:45 vorige week Winterberg. https://youtu.be/LQV9B_6z0ZA

...... die asfalt weg naar beneden heeft gevoelsmatig de sweet spot voor een "cruiser wheelie" , rolde vrij eenvoudig de volledige weg af zonder bij te trappen.........
Ziet er goed uit :-q
Zie t daar wel vaker iemand de hele helling volhouden, moet ik echt nog op oefenen :-{
Lekker fietsen!
Plaats reactie