30-days-challenge Wheelie rijden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
MtbJoost
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 13 november 2019, 15:04
Mijn mountainbike: Dartmoor primal 27.5, Scott scale 970, Raleigh m50

M'n vriend en ik zijn nu bij 13. We doen het lekker rustig aan en gaan pas verder als we die les onder controle hebben. Ik merk wel dat het echt steeds beter gaat, en heb er zeker vertrouwen in dat dit gaat lukken 😄. En dan op naar de manual😅😆
Veni vidi mountainbikie :)
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Ik denk dat ik me ook maar ga aanmelden..
Heb afgelopen jaren op mijn stadfiets wheelies geleerd en op de MTB is het even een ander gevoel, maar principe is hetzelfde.
Kan nu eindeloos blijven rijden, rotondes over en bochtjes maken ( ook hele krappe kleine bochtjes vanuit een gangetje de stoep op ) maar nog geen single handers/manuals of circles.

Ben nu een kameraad aan het leren wheeliën en heb zat tips alleen meer kennis is altijd makkelijk!!
Waarom dan een wheelie leren? zelfde reden waarom ik nu endo's(turns)/track stand/bunny hops aan het leren ben: het is leuk, goed voor je balans en kan je zeker weten helpen op de tracks!

Keep up the good work peeps!! :-q
Laatst gewijzigd door rikkertsmf op ma 11 mei 2020, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

yo-eddy schreef: do 2 april 2020, 21:50 Heb ter inspiratie een zootje oude en nieuwere achterwiel filmpjes aan elkaar geplakt (soort Imovie cursus voor mezelf) .... filmpjes zijn niet allemaal van de beste kwaliteit. Zal er, mocht ik tijd hebben, eens wat meer moeite in steken om het een beetje leuker te presenteren. Moet ik alle tricks ook weer opnieuw doen dus leuke herhaal oefeningen :-q
Als je het wheelie balans punt onder controle hebt kun je eindeloos variëren namelijk .... https://youtu.be/fMZf6TuJr6Y
held!! :D
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
MarcelJG
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 21 februari 2016, 11:23

rikkertsmf schreef: ma 11 mei 2020, 11:12
yo-eddy schreef: do 2 april 2020, 21:50 Heb ter inspiratie een zootje oude en nieuwere achterwiel filmpjes aan elkaar geplakt (soort Imovie cursus voor mezelf) .... filmpjes zijn niet allemaal van de beste kwaliteit. Zal er, mocht ik tijd hebben, eens wat meer moeite in steken om het een beetje leuker te presenteren. Moet ik alle tricks ook weer opnieuw doen dus leuke herhaal oefeningen :-q
Als je het wheelie balans punt onder controle hebt kun je eindeloos variëren namelijk .... https://youtu.be/fMZf6TuJr6Y
held!! :D
Die laatste was ook erg leuk met dat losse wiel :-q :D :lol: :D :lol:
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Iemand anders zijn dropper post al gemold met het constant wheeliën? Ik heb in totaal een dag of 30 geoefend, 20 minuten per dag, en mijn dropper/zadel kan ik nu een aardig stuk naar voren en achter bewegen. Dat waren de bushings, yes! :roll:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

DaanJ schreef: ma 11 mei 2020, 13:18 Iemand anders zijn dropper post al gemold met het constant wheeliën? Ik heb in totaal een dag of 30 geoefend, 20 minuten per dag, en mijn dropper/zadel kan ik nu een aardig stuk naar voren en achter bewegen. Dat waren de bushings, yes! :roll:
herkenbaar, met mijn gewicht teveel wheelies trekken is ook niet echt fijn voor de droppert, de Thomson doet het nog wel maar zeker meer speling dan voorheen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Ik misbruik al minimaal 2 jaar mijn dropper met mijn gepruts (waaronder erg veel wheelie practise), maar ervaar helemaal geen mankementen aan de dropper oid :~
Juh!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Heb ook recent mijn reverb laten servicen. Misschien ook wel door wheelie-en wat meer versleten...
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Heb het even wat rustiger aan moeten doen wegens een beginnende knieblessure. Zadel lager helpt zeker voor wheelies maar als je bijna elke dag 45 min kracht zet met een te laag zadel, voel je dat wel in je knieën. Nu doe ik alles met het zadel hoog.

Wheelies gaan best aardig (dag 16): https://youtu.be/nQWqI-5oRoM

Heb die zijbalans eindelijk goed in de gaten. Het duurde even voordat ik op tijd reageerde op zijwaartse beweging. Kan nu ook over de meeste drempels fietsen op het achterwiel. Het helpt mij enorm om (overdreven) rechtop te zitten, dan heb ik gewoon meer controle in alle 4 richtingen en vang je zo’n drempel makkelijk met je lichaam op ipv dit te corrigeren met je voorwielhoogte.

Nu nog bochtjes leren :-)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ziet er goed uit! :-q

Zelf ben ik er alweer een beetje klaar mee, ze gaan zeker niet perfect maar best vaak wel redelijk, dus mijn oefenenergie steek ik nu weer in de trials fiets. Beter voor je dropper post ook, zo zonder zadel :)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

DaanJ schreef: vr 15 mei 2020, 11:48 Ziet er goed uit! :-q

Zelf ben ik er alweer een beetje klaar mee, ze gaan zeker niet perfect maar best vaak wel redelijk, dus mijn oefenenergie steek ik nu weer in de trials fiets. Beter voor je dropper post ook, zo zonder zadel :)
Jij gaat binnenkort laten zien hoe de fakie wheelie gaat op je Hex toch? :D
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

boV schreef: vr 15 mei 2020, 08:07 Heb het even wat rustiger aan moeten doen wegens een beginnende knieblessure. Zadel lager helpt zeker voor wheelies maar als je bijna elke dag 45 min kracht zet met een te laag zadel, voel je dat wel in je knieën. Nu doe ik alles met het zadel hoog.

Wheelies gaan best aardig (dag 16): https://youtu.be/nQWqI-5oRoM

Heb die zijbalans eindelijk goed in de gaten. Het duurde even voordat ik op tijd reageerde op zijwaartse beweging. Kan nu ook over de meeste drempels fietsen op het achterwiel. Het helpt mij enorm om (overdreven) rechtop te zitten, dan heb ik gewoon meer controle in alle 4 richtingen en vang je zo’n drempel makkelijk met je lichaam op ipv dit te corrigeren met je voorwielhoogte.

Nu nog bochtjes leren :-)

Ziet er goed uit. Ikzelf heb het moeten opgeven door een oude blessure die ineens weer begint op te spelen door de velen schokken bij het neerkomen. Blijkbaar iets te fanatiek geweest :-{
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Mark-V schreef: vr 15 mei 2020, 21:30 Jij gaat binnenkort laten zien hoe de fakie wheelie gaat op je Hex toch? :D
Dat doe ik alleen op mijn omafiets met de mocro's in de straat. Is lastig op zo'n Hex man.
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

boV schreef: vr 15 mei 2020, 08:07 Heb het even wat rustiger aan moeten doen wegens een beginnende knieblessure. Zadel lager helpt zeker voor wheelies maar als je bijna elke dag 45 min kracht zet met een te laag zadel, voel je dat wel in je knieën. Nu doe ik alles met het zadel hoog.

Wheelies gaan best aardig (dag 16): https://youtu.be/nQWqI-5oRoM

Heb die zijbalans eindelijk goed in de gaten. Het duurde even voordat ik op tijd reageerde op zijwaartse beweging. Kan nu ook over de meeste drempels fietsen op het achterwiel. Het helpt mij enorm om (overdreven) rechtop te zitten, dan heb ik gewoon meer controle in alle 4 richtingen en vang je zo’n drempel makkelijk met je lichaam op ipv dit te corrigeren met je voorwielhoogte.

Nu nog bochtjes leren :-)
Kijk netjes man! Echt van scratch opgebouwd dit? In die 16 dagen?

Ik heb echt behoorlijke struggles met 1 hand wheelies.. Ik merk dat ik jarenlang van nature uit mijn stuur naar rechts draait tijdens de wheelie en eigenlijk nooit naar links. Zelfs niet met sturen..
Ben nu heel erg bezig te wennen aan stuur naar links en meer druk te zetten op de linkerhand.
( voor de goede orde: ik heb mijn achterrem links zitten)
Ik probeer wel druk te verminderen op mijn rechterhand maar ik kan me niet inbeelden dat ik die hand los haal.. Ben gewend behoorlijk te hangen aan het stuur haha
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
boV
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 10 juli 2014, 13:41

Sabai schreef: za 16 mei 2020, 08:13 Ziet er goed uit. Ikzelf heb het moeten opgeven door een oude blessure die ineens weer begint op te spelen door de velen schokken bij het neerkomen. Blijkbaar iets te fanatiek geweest :-{
Helaas, ja ik kreeg ook last. Even een weekje (of 2) niet oefenen en misschien gaat het wel weer.
rikkertsmf schreef: zo 17 mei 2020, 22:05 Kijk netjes man! Echt van scratch opgebouwd dit? In die 16 dagen?

Ik heb echt behoorlijke struggles met 1 hand wheelies.. Ik merk dat ik jarenlang van nature uit mijn stuur naar rechts draait tijdens de wheelie en eigenlijk nooit naar links. Zelfs niet met sturen..
Ben nu heel erg bezig te wennen aan stuur naar links en meer druk te zetten op de linkerhand.
( voor de goede orde: ik heb mijn achterrem links zitten)
Ik probeer wel druk te verminderen op mijn rechterhand maar ik kan me niet inbeelden dat ik die hand los haal.. Ben gewend behoorlijk te hangen aan het stuur haha
Thanks,

Inderdaad van scratch opgebouwd, maar ik wist al wel hoe ik mijn wiel de lucht in moest krijgen. Kon misschien 2 of 3 pedal strokes en begon daarom bij les 5, maar ik kende de balanspunten totaal niet. Merk in de trails dat ik nu ook meer zekerheid heb op de fiets.
Overigens is dit les 16, maar soms heb ik een paar dagen geoefend (zoals zijbalans) voordat ik naar de volgende ging. Ik denk dat ik een stuk of 20 oefendagen heb gehad in 1.5 maand tijd.

En leuk die onehanders, moet ik ook maar eens gaan oefenen :-q
Plaats reactie