30-days-challenge Wheelie rijden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Heb ter inspiratie een zootje oude en nieuwere achterwiel filmpjes aan elkaar geplakt (soort Imovie cursus voor mezelf) .... filmpjes zijn niet allemaal van de beste kwaliteit. Zal er, mocht ik tijd hebben, eens wat meer moeite in steken om het een beetje leuker te presenteren. Moet ik alle tricks ook weer opnieuw doen dus leuke herhaal oefeningen :-q
Als je het wheelie balans punt onder controle hebt kun je eindeloos variëren namelijk .... https://youtu.be/fMZf6TuJr6Y
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

Lekker bezig, waar een beetje quarataine al niet goed voor is
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik doe deze challenge ook lekker mee, weer even wat afwisseling van het trials, waar ik de laatste tijd alleen maar ontiegelijk gefrustreerd van raak. Ook die wheelies beginnen gelijk goed, dag 1 deed ik ze regelmatig met een omwenteling of 8, op dag 2 degradeerde ik gelijk naar max 4 :D Maar goed, alles om straks die koters met hun 'meneer meneer doe eens wielie' van repliek te dienen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

yo-eddy schreef: do 2 april 2020, 21:50 Heb ter inspiratie een zootje oude en nieuwere achterwiel filmpjes aan elkaar geplakt (soort Imovie cursus voor mezelf) .... filmpjes zijn niet allemaal van de beste kwaliteit. Zal er, mocht ik tijd hebben, eens wat meer moeite in steken om het een beetje leuker te presenteren. Moet ik alle tricks ook weer opnieuw doen dus leuke herhaal oefeningen :-q
Als je het wheelie balans punt onder controle hebt kun je eindeloos variëren namelijk .... https://youtu.be/fMZf6TuJr6Y
Ja joh, je maakt ons beginnelingen helemaal gek met je filmpjes :lol:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

DaanJ schreef: vr 3 april 2020, 10:36 Ik doe deze challenge ook lekker mee, weer even wat afwisseling van het trials, waar ik de laatste tijd alleen maar ontiegelijk gefrustreerd van raak. Ook die wheelies beginnen gelijk goed, dag 1 deed ik ze regelmatig met een omwenteling of 8, op dag 2 degradeerde ik gelijk naar max 4 :D Maar goed, alles om straks die koters met hun 'meneer meneer doe eens wielie' van repliek te dienen.
Wil je serieus vertellen dat je met jouw skills geen wheelie kan? :o
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Jamis Diablo schreef: vr 3 april 2020, 12:50 Wil je serieus vertellen dat je met jouw skills geen wheelie kan? :o
Hahaha jazeker, dat krijg je als je ze nooit oefent, treurige stand van zaken toch. En een manual hou ik meestal ook niet langer dan 10 meter vol. Hoogste tijd om dat even serieus aan te pakken dus. Daarnaast wil ik ook al heel lang gewoon een wheelie met mijn omafiets kunnen maken.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik kan km's wheelie volhouden, wil wel ruilen met jouw trial skills. :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ach ja, zo heeft iedereen zijn eigen kunstjes, er zijn zat dingen die ik niet kan en anderen doen dat weer fluitend. Maar met alles wat je oefent wordt je fietscontrole beter en buiten dat het leuk is (en soms frustrerend) helpt dat je ook op de trails.

Wat Mark-V zegt klopt (deels) ook, je moet gewoon geloven dat het je lukt, je moet het jezelf als het ware al zien doen :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

DaanJ schreef: vr 3 april 2020, 10:36 Maar goed, alles om straks die koters met hun 'meneer meneer doe eens wielie' van repliek te dienen.
Haha, ja inderdaad! Maakt niet uit wat voor tricks je ook doet, maar dan krijg je altijd nog de vraag: "Kun je ook een wheelie?!" :winkie: :winkie:
yo-eddy schreef: vr 3 april 2020, 13:53 Wat Mark-V zegt klopt (deels) ook, je moet gewoon geloven dat het je lukt, je moet het jezelf als het ware al zien doen :-q
En de oefenfilmpjes natuurlijk hier posten ;)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Oké, oké, na mijn eerste impulsreactie (heb ik van mijn moeder) heb ik paarse plastic Crankbrothers besteld (smoelt denk ik leuk bij mint groen, en valt tenminste op dat je niet je Saint SPD's er op heb zitten) en ga ik ook maar eens kijken of dat deze oude hond een nieuw trucje kan leren. Want alleen rondjes in de polder rijden is het ook niet. Dat kunstje van 11 miertjes heb ik eens gedaan met mijn achterwiel in de jaren '90, die kan ik dan weer niet aanbevelen. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Hoe gaat het met de andere wheelie challengers hier? Ik zit er nu tien dagen in, elke dag een kwartiertje tot een half uur oefenen. Nadat ik het eerst toch wel klote vond dat ik niet meteen goede zij-balans had met die trials skills, dat maar geaccepteerd, en de laatste twee dagen gaat het opeens een stuk beter al. Kan hem nog niet 30 dagen lang vol houden zoals Jamis en Eddy, en ben nog niet bepaald consistent in mijn pogingen, maar de 30 meter komt in de buurt.

https://youtu.be/oHFy96RrCDw
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Heb nu 15 dagen achter de rug. Elke dag ca 15 minuten oefenen. Ook paar rustdagen gepakt. Landen van voorwiel is wel een klap op je polsen.
Vooruitgang is nu lager en dat frustreerd best wel. Je moet aan veel denken om t goed te doen en dat alles is soms te veel.
Zijbalans blijft een ding om dat tijdig te corrigeren.

Ik accepteer dat t soms gewoon niet lekker gaat. Doe rustig aan. Of ik t kan na de 30 dagen ben ik nog niet zeker van, eerlijk gezegd.

Ben ook benieuwd naar ervaring andere forumleden
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

DaanJ schreef: za 11 april 2020, 11:08 Hoe gaat het met de andere wheelie challengers hier? Ik zit er nu tien dagen in, elke dag een kwartiertje tot een half uur oefenen. Nadat ik het eerst toch wel klote vond dat ik niet meteen goede zij-balans had met die trials skills, dat maar geaccepteerd, en de laatste twee dagen gaat het opeens een stuk beter al. Kan hem nog niet 30 dagen lang vol houden zoals Jamis en Eddy, en ben nog niet bepaald consistent in mijn pogingen, maar de 30 meter komt in de buurt.

https://youtu.be/oHFy96RrCDw
Al best netjes, heb de 30 dagen challenge nooit gevolgd en misschien geef ik nu tips die niet op het juiste moment komen maar je doet al veel dingen goed. Wellicht eens proberen wat stukjes te "coasten" om je rembalans wat sneller aan te voelen, dat coasten geeft je ook tijd om balans te herpakken omdat je het dan niet "verstoord" door te trappen.

Hou vol, ik weet wel dat het bij mij veel langer dan 30 dagen heeft geduurd om te leren wheelieën, opeens valt het kwartje en daarna snap je niet meer dat het ooit zo lastig was :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik ken de filmpjes niet, maar heb één tip die ik altijd blijf herhalen omdat zoveel mensen dat niet doen.
Net als bij bochten ga je waar je kijkt.
Dus kijk naar de horizon en niet naar je voorwiel want dan ga je automatisch naar beneden.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik volg de lessen ook niet superstrikt, kijk af en toe wat vooruit om te zien of daar goeie tips staan over waar ik op dat moment mee zit. Maar dat coasten komt in een van de volgende lessen :) Kijken is ook een goede, en bij mij is het vooral een soort relaxtheid in mijn lijf vinden. Zodra je rustig en relaxt bent, gaat het gelijk een stuk beter.

Ik moet zeggen dat ik dit wel een stuk sneller leer dan al die tijd dat ik manuals probeer te masteren. Vind het ook een stuk minder vermoeiend en ook niet eng, zo zittend glij je zo van je fiets af, in plaats van dat je toch een sprongetje moet maken. Of wellicht helpt het dat je toch een soort van schema hebt om je aan te houden. Vind het ook wel een fijne afwisseling van de trials trucs.

@ReinierT, ik vind het ook zeker veel dingen om op te letten, zeker al die balansdingen gaan toch wat minder actief bewust dan in de lessen wordt geschetst, althans bij mij. Ik voel bijvoorbeeld dat mijn knieën wat aan het doen zijn, maar ze heel erg bewust proberen te besturen betekent vaak gelijk einde wheelie, wordt snel een veel te grote beweging. Dus ik probeer dat gewoon een paar keer, kijken hoe het voelt en gaat als oefening, en let er vervolgens niet heel bewust meer op.
Plaats reactie