30-days-challenge Wheelie rijden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Mocht je in deze Corona tijd iets nuttigs willen leren, dan kan je meedoen aan deze 30 dagen challenge.
Gratis les met video tips.
https://learn.ryanleech.com/free-wheelie

Ik ben bij les 4
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

hmm, ik de ziekenhuizen hebben ze het druk genoeg.
◼︎ Go round the outside.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Tijgerhaai schreef: zo 22 maart 2020, 14:49 hmm, ik de ziekenhuizen hebben ze het druk genoeg.
Daar heb je zeker een punt
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Daarom bij les 1 beginnen...
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ach, deelnemen aan t verkeer blijft nog steeds gevaarlijker. Gewoon flats op je bike, goede helm op, en het liefst op een dempende ondergrond beginnen (kort gras doet het beter dan beton).
Mocht je dan toch een keer achterover slaan en niet op tijd afstappen, dan valt de impact nog mee. 👍
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik ben vandaag wezen oefenen. Er zitten wel handige tips bij. Ik vermoed alleen dat ik meer dan 30 dagen nodig ga hebben :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik hoor net dat je extra tijd krijgt van Rutte.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Tijgerhaai schreef: zo 22 maart 2020, 14:49 hmm, ik de ziekenhuizen hebben ze het druk genoeg.
Als een wheelie oefenen al niet meer zou kunnen...vrij onschuldige en low risk skill om te oefenen dunkt mij.
Juh!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ik ben nu bij dag 7 en ben echt happy met de stapsgewijze aanpak. Elke dag een aparte oefening met heldere filmpjes en veel adviezen op het forum.

Je start op lokaal grasveldje, met lage snelheid en heel rustig stapsgewijs. Ervaar het risico daarmee als laag.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Klinkt goed!. Heb je het idee dat je, los van het kunstje van een wheelie, ook iets leert waar je op trails profijt van gaat hebben?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tijgerhaai schreef: zo 22 maart 2020, 14:49 hmm, ik de ziekenhuizen hebben ze het druk genoeg.
Ik weet niet precies hoe je van een wheelie in het ziekenhuis komt?
Het is wel een vrij nutteloze skill :D
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

100m of meer op je achterwiel kunnen rijden is show, maar de techniek om een wheelie in te zetten en 1~2m vol te houden is ook op trails bruikbaar daar waar je je voorwiel omhoog wilt hebben om over een boomstam / kuil of op een verhoging/steen te zetten waar je niet kunt freewheelen maar moet trappen om momentum te houden. (dan is het volgende kunstje om je achterwiel er achteraan te krijgen, overal te oefenen waar je een stoeprand tot je beschikking hebt).

Zelfde wanneer je het inzetten van een wheelie kan combtineren met de hoek omgaan, dat kan in sommige bochten ook handig zijn. In hetzelfde licht zijn stoppies an sich ook tamelijk nutteloos maar wanneer je die onder de knie hebt en het kunt combineren met het zijwaarts verzetten van je achterwiel (en dat hoeft echt niet gelijk 180deg te zijn) dan gaat er een hele wereld aan mogelijkheden open wat betreft het maken van krappe bochten.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik denk dat alle "truckjes" bijdragen aan een betere controle over je fiets. Ik ben overigens nu bij les 8. Maar vind het nog best lastig. Heb van een forumlid nog een paar praktische tips gekregen en blijf oefenen ...
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Gaat mij ook puur om de extra beheersing van de fiets. Oefen ook de trackstand.

Aangezien ik ook altijd al wou kunnen Manuelen, is de Wheelie misschien een tussenstation naar de Manual, wie weet.

Vandaag ook dag 8 en vooruitgang is vandaag laag, nihil. Er zijn veel zaken die tegelijk goed moet doen. En het is best zwaar voor je lijf, merk ik. Mogelijk dagje rust.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

cheeta schreef: do 26 maart 2020, 21:36 100m of meer op je achterwiel kunnen rijden is show, maar de techniek om een wheelie in te zetten en 1~2m vol te houden is ook op trails bruikbaar daar waar je je voorwiel omhoog wilt hebben om over een boomstam / kuil of op een verhoging/steen te zetten waar je niet kunt freewheelen maar moet trappen om momentum te houden. (dan is het volgende kunstje om je achterwiel er achteraan te krijgen, overal te oefenen waar je een stoeprand tot je beschikking hebt).

Zelfde wanneer je het inzetten van een wheelie kan combtineren met de hoek omgaan, dat kan in sommige bochten ook handig zijn. In hetzelfde licht zijn stoppies an sich ook tamelijk nutteloos maar wanneer je die onder de knie hebt en het kunt combineren met het zijwaarts verzetten van je achterwiel (en dat hoeft echt niet gelijk 180deg te zijn) dan gaat er een hele wereld aan mogelijkheden open wat betreft het maken van krappe bochten.
Ik zit al met zoveel uitstraling op de fiets dat ik die 100m op een achterwiel inderdaad niet nodig heb. 8) :D

Het gaat me inderdaad om dat je bijvoorbeeld makkelijker een hindernis kunt nemen. Hoe beter je je fiets onder controle hebt hoe makkelijker dat zou moeten gaan. Ik ga het van de week ook maar eens proberen dan.
Plaats reactie