30-days-challenge Wheelie rijden

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Ik probeer ook een keer of vier per week een lesje te doen, even 's avonds een half uurtje en daarnaast een paar keer als ik onderweg ben naar of van een MTB-route. Ik merk dat die herhaling er voor zorgt dat ik steeds consequenter overeind kom en de wheely ook steeds langer vasthoud - 4 tot 6 hele omwentelingen is geen uitzondering meer. Ook het balanspunt raak ik steeds vaker, maar blijft een schrikreactie ( = remmen) triggeren. Desalniettemin een leuke cursus om te volgen en ook een goede om te leren om iets te blijven oefenen...
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Bottecchia schreef: ma 13 april 2020, 11:24 Ik liep eerlijk gezegd al vast bij les 1: Use flat pedals: THIS IS MANDATORY!

Ja, die heb ik dus niet. :D
IK doe het met gewone sportschoenen op mijn klikpedalen, werkt ook!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

surfroy01 schreef: ma 20 april 2020, 16:48
Bottecchia schreef: ma 13 april 2020, 11:24 Ik liep eerlijk gezegd al vast bij les 1: Use flat pedals: THIS IS MANDATORY!

Ja, die heb ik dus niet. :D
IK doe het met gewone sportschoenen op mijn klikpedalen, werkt ook!
surfroy01 schreef: ma 20 april 2020, 16:48The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Tsja..... :winkie: :winkie:
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

:D Ik moet wel toegeven dat dit nog 1 van mijn veiligste handelingen is op de fiets...... maar ik ben ws ook de enige die klikpedalen op een fully heeft......
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Eehhh nee joh, hele volksstammen rijden met klikpedalen op fully's.
Net als ik trouwens.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Maar ook met voor en achter 160mm?
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat zag ik er niet bij staan en ik denk dat het je toch zal verbazen.
130/150 hier en voorlopig toch klikkers, flats liggen wel in een doosje te wachten trouwens.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

surfroy01 schreef: di 21 april 2020, 09:55 Maar ook met voor en achter 160mm?
Schijven of veerweg :winkie: :winkie:

95% vd DH WC en Enduro rijders rijdt met SPD trouwens
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Veerweg, voordisc is 203mm :D Oh ik zie altijd in de downhill filmpjes mannen met flats rijden, zaten ook op de fiets toen ik hem kocht. Maar ik kan er niet mee overweg, stuiter regelmatig van de pedalen af. Vind klikpedalen gewoon veel fijner fietsen. En ik ben denk ik bijna net zo snel los.......
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

surfroy01 schreef: di 21 april 2020, 10:36 Veerweg, voordisc is 203mm :D Oh ik zie altijd in de downhill filmpjes mannen met flats rijden, zaten ook op de fiets toen ik hem kocht. Maar ik kan er niet mee overweg, stuiter regelmatig van de pedalen af. Vind klikpedalen gewoon veel fijner fietsen. En ik ben denk ik bijna net zo snel los.......
vooral met slow speed skills kan een voetje van het pedaal halen het verschil maken tussen wel of niet crashen. In dat geval is SPD echt geen aanrader.
Maar met name op momenten dat je je aandacht beter kunt richten op de track dan op je voeten op het pedaal houden (denk b.v. bij wedstrijden) dan heeft een goede SPD echt wel ook zijn voordelen.Ik heb zelf pas 2 wedstrijden gedaan, maar merkte wel dat ik meer moeite had om mijn voeten op mn pedalen te houden tijdens de wedstrijd dan normaal.
Zal toch met adrenaline en focus te maken hebben.
Daar staat wel tegenover dat de combi van flat en schoen een wereld van verschil kan maken.
Sam Hill rijdt b.v. op flats, en laat dat nou net de flats zijn met enorme grip (persoonlijk vind ik ze in combinatie met fiveten zelfs teveel grip hebben). Dus eigenlijk lijkt het dan nog net alsof je ingeklikt bent.
Ik hebt die flats voor street trials gebruikt, maar mijn voeten kreeg ik gewoon niet altijd snel genoeg van het pedaal af. Zo kan het dus ook ;)
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Gaan we nu in dit draadje weer de oude discussie flat vs klik doen? of lekker ouwehoeren over progressie met wheelies? :kiss:
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik zou zeggen pedaal/moraalridder Reinier, doe een duit in het zakje van de wheelie challenge. IK ben bij dag 9, maar even een week niets verder gedaan. En straks ook weer lekker raggen op de woelige baren, andere sport; windsurfen!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Anyway, heb je SPD en wil je geen pedalen kopen maar toch Wheelies leren dan is tennisschoenen op Click pedalen beter dan niets ...... :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

surfroy01 schreef: di 21 april 2020, 11:48 Ik zou zeggen pedaal/moraalridder Reinier, doe een duit in het zakje van de wheelie challenge.
Ok. Hierbij een update van mijn kant. Als TS van dit draadje, ben ik nu over de helft, dag 16. Neem er de tijd voor. En gaat al best aardig. Ik vind de feedback die je krijgt op forum van Ryan Leech heel nuttig. Ook de directe feed back op video's. En nuttig om ervaringen en verhalen van andere te lezen.
Überhaupt interessant hoe de lessen zijn opgebouwd en veel tijd ook voor visualisatie en positieve mind set. Lekker Amerikaans. Best ok in deze Corona tijd.
Ps. ik rij met sneakers op SPD. Gaat prima.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Zijn er nog andere forum leden die vooruitgang boeken? Al iemand die alle 30 lessen van Ryan heeft doorlopen?
Plaats reactie