Hooikoorts & fietsen en het bos(oa)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zijn er hier ook hooikoorts patiënten en die hun fiets rondje moeten annuleren door de Hooikoorts ?

Zelf een redelijke "zware"patiënt met betrekking tot de hooikoorts ,maar ik probeer altijd, mijn rondje te doen , ondanks de hooikoorts klachten.Merk wel dat tijdens het hooikoorts ik wisselend last heb van de klachten , soms veel niezen of verstopte neus , en soms helemaal niet , meestal als ik het niet de gaten heb,door geconcentreerd te rijden .

Meestal als ik na een rondje thuis kom , worden de klachten vaak ook weer erger .
Dit jaar helaas nog niet kunnen "laten tapen"anders was ik er zo van af .

Ben wel eens benieuwd hoe de hooikoorts MTB'ers het ervaren , MTB'en en hooikoorts ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Hier ook vatbaar voor pollen maar wil juist mijn rondje doen om de luchtwegen vrij te krijgen. En omdat t leuk is :winkie:
Heb vooral s nachts last van verstopte neus en benauwdheid.
Lekker fietsen!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat heb je allemaal al geprobeerd om je klachten onder controle te houden?
https://www.thuisarts.nl/hooikoorts/ik-heb-hooikoorts
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als50+er die altijd iets nieuws wil proberen en niet bang is ... alles en ook dat wat de huisarts niet voorschrijft.
Voor mijzelf werkt het goed om mijn weerstand op peil te houden en daar hoort sporten bij. En als het te erg wordt dan werken pleisters Als Ventolin of antihistaminica wel. Is natuurlijk persoonlijk dus geen garantie voor anderen..
Lekker fietsen!
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik pak met dit weer al snel medicijnen en oogdruppels om het wat te verlichten/ voor te blijven..
Neus spray werkt bij mij sowieso niet echt geloof ik..
Tapen heb ik wel van gehoord maar werkt dat echt?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik ben een zeer zware “hooikoortslijder”. Met name van graspollen ga ik echt kapot. Al jaren aan de levoceterizine, budesonide en livocab en in overleg met de huisarts een dubbele dosis.

Uit recent onderzoek bleek dat over de jaren mijn huisstofmijt allergie sterk is afgenomen, mijn boompollen allergie stabiel is maar mijn graspollenallergie enorm is toegenomen.

Dit jaar ben ik dan ook begonnen met immunotherapie tegen graspollenallergie (grazax). Als het nodig blijkt te zijn dan zal dit op termijn worden uitgebreid met immunotherapie tegen boompollen.

Vanavond was het weer mis. Het begon met regenen en dan is na zo’n lange droge periode de pollendruk enorm. Bij het begin van een regenbui worden pollen door de regen omlaag gevoerd uit de hogere luchtlagen. De eerste druppels zijn echte al weer verdampt voordat deze de grond bereiken. Het resultaat is super veel pollen en bij mij hele heftige reacties. Als het een tijdje doorregent dan wordt de lucht schoongewassen en is het probleem over.

Nu maar hopen dat de immunotherapie werkt. Voor dat geld mag het wel😅
Laatst gewijzigd door Mad Wally op zo 12 april 2020, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Vandaag ging het trouwens prima, een lekker rondje Diepenveen gereden op mijn nieuwe (voor mij tenminste) SC Hightower cc. Fietst top!

Het ging pas mis toen het tijdens het bbq-en begon met regenen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
muddymtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 11 april 2020, 07:02
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF

Na vele jaren in voorjaar t/m herfst nauwelijks buiten te komen nu al een aantal jaren de perfecte medicatie gevonden. Kan nu zelfs in gemaaid gras liggen met enkel wat irritatie aan ogen.
Heb nu Fexofenadine, tabletten, en Fluticosan, neusspray. Heeeel erg tevreden mee!
Ut hoef nie hard, als ut moar gèt!
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik herken jullie klachten heel goed. Jaren veel last van gehad waardoor ik voor zowel de boompollen als graspollen een immuunkuur mocht doen. Deze heeft mij erg goed geholpen. Voor de graspollen heb ik Oralair smelttabletten genomen en voor de boompollen Alutard injecties.

Met hele zware dagen(zoals afgelopen anderhalve week met een ontplofte berk) een klein beetje last. Dan maak ik gebruik van Dymista neusspray en fexofenatedine. Na het fietsen last van een droge hoest, maar dan helpt het om meteen te douchen en een goed glas zoete drank te nuttigen. (geen bier!)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

aurelius schreef: zo 12 april 2020, 18:19 Wat heb je allemaal al geprobeerd om je klachten onder controle te houden?
https://www.thuisarts.nl/hooikoorts/ik-heb-hooikoorts
En dat is ook min of meer een beetje de reden om dit topic te starten, omdat ik nu bijna 3 jaar bezig ben om samen met de huisarts een goede behandeling te vinden in de bestrijding van de symptomen, en er niet echt mee ben te vrede met de behaalde resultaten , dus ligt voor mij een second opinie op de loer .

In de jaren 80 en 90 jaren geïnjecteerd met Kenacor A40 (hoop goed opgeschreven) maar daar is een einde aan gekomen omdat toen er uit is gekomen dat het , mogelijk, je beenmerg aantast . En toen ging allerlei wegen op , zonder echt resultaat .

Neusspray's werken bij mij niet omdat het meestal de symptomen zwaar verergert , dus aan de pillen , maar ook daar is de laatste jaren een wisseling in geweest met type's .

De klachten zijn dan ook jeukende ogen en jeukende neus , met veelvuldig niezen , en vaak een droge hoest erbij , douchen en water drinken , zoet , helpt wel maar dat is meestal tijdelijk. De pillen die ik nu heb is Aerius 50, daar begin ik meestal in februari al in te nemen . Tapen helpt altijd goed bij mij ,in de afgelopen 3 jaren, tot dit jaar ivm de corona . Immuun therapie heb ik ook al aangegeven bij de huisarts maar die gaat daar niet in mee, dus was ik een beetje benieuwd naar de ervaringen hier op het MTB forum .
Goed om te lezen dat er wat andere "wegen"zijn voor de behandeling ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Snelle Buffer schreef: ma 13 april 2020, 10:25
aurelius schreef: zo 12 april 2020, 18:19 Wat heb je allemaal al geprobeerd om je klachten onder controle te houden?
https://www.thuisarts.nl/hooikoorts/ik-heb-hooikoorts
En dat is ook min of meer een beetje de reden om dit topic te starten, omdat ik nu bijna 3 jaar bezig ben om samen met de huisarts een goede behandeling te vinden in de bestrijding van de symptomen, en er niet echt mee ben te vrede met de behaalde resultaten , dus ligt voor mij een second opinie op de loer .

In de jaren 80 en 90 jaren geïnjecteerd met Kenacor A40 (hoop goed opgeschreven) maar daar is een einde aan gekomen omdat toen er uit is gekomen dat het , mogelijk, je beenmerg aantast . En toen ging allerlei wegen op , zonder echt resultaat .

Neusspray's werken bij mij niet omdat het meestal de symptomen zwaar verergert , dus aan de pillen , maar ook daar is de laatste jaren een wisseling in geweest met type's .

De klachten zijn dan ook jeukende ogen en jeukende neus , met veelvuldig niezen , en vaak een droge hoest erbij , douchen en water drinken , zoet , helpt wel maar dat is meestal tijdelijk. De pillen die ik nu heb is Aerius 50, daar begin ik meestal in februari al in te nemen . Tapen helpt altijd goed bij mij ,in de afgelopen 3 jaren, tot dit jaar ivm de corona . Immuun therapie heb ik ook al aangegeven bij de huisarts maar die gaat daar niet in mee, dus was ik een beetje benieuwd naar de ervaringen hier op het MTB forum .
Goed om te lezen dat er wat andere "wegen"zijn voor de behandeling ...
Levoceterizine (antihistamine tablet) werkt voor mij het beste.
Maar waarom wil je huisarts niks weten van immunotherapie? Vind hij je klachten niet ernstig genoeg of heb je ook ernstige klachten voor meerdere allergieën? In dat geval zouden ze namelijk alle allergieën moeten aanpakken waarbij de kans op succes kleiner wordt heb ik begrepen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Ik krijg voornamelijk last na thuiskomst,veel niezen en verstopte neus maar ik red me redelijk met loratadine tabletjes
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Stevigste ‘gewone’ aanpak is niet ‘zo nodig symptomen bestrijden’ (dat werkt wel bij lichtere klachten), maar ‘klachten trachten voor te blijven’.

Dus nog vóór je hooikoortseizoen begint al starten met een corticosteroid neusspray. Want die onderhoudssprays gaan vanaf 1-2 weken gebruik pas echt werken, stabiliseren, je slijmvlies minder prikkelbaar maken. Ze werken dus niet ‘zo nodig/meteen’!
De antihistaminica tabletten kun je naast die neussprays ook dagelijks nemen, die werken wel ‘meteen’.

Als je als zwaardere patient ‘pas’ gaat behandelen als er klachten zijn blijf je je hele seizoen achter de feiten aanlopen.
Boompollen begonnen tgv te warme winter al vroeg, ongeveer december. Vanaf mei/juni beginnen normaal de grassen, zal ook wel een maand vroeger worden met dit weer. Duurt tot ongeveer september.
En dan begint het huisstofmijtseizoen, herfst/winter, dus als je daar ook allergisch voor zou zijn is het jaar rond...
Ook de best ingestelde mensen zullen overigens klachten kunnen krijgen op piekdagen wat pollenconcentraties betreft. Dat zul je moeten accepteren.
Op dat soort dragen heb je evt ook nog oogdruppels.

Volstaat dat alles niet: Kenacort steroid injectie. Liever niet, ivm ook kans op bijwerkingen. Los van kans op osteoporose op latere leeftijd bij herhaaldelijke injecties ook kans verminderen afweer (in tijden van Corona...?). Maar als het moet, soms is de kwaal erger dan een middel.
En helpt dit alles niet: immunotherapie overwegen inderdaad. Maar: niet altijd goed effect (bij 1 allergie meer effect dan bij meerdere allergieën ), duurt lang voor het effect er is, is erg duur. En al helpt het deels, je ziet ook vaak dat daarna de ‘gewone’ medicatie wel weer voldoende werkt, da’s ook winst.

Prikkels mijden helpt ook.
Dus vroeg MTB’en, als je ‘de eerste’ bent is het stof, zijn de pollen, nog niet zo opgewoeld. Einde dag dwarrelt er veel meer in de lucht.

In de praktijk blijkt vaak dat er relatief nog veel winst te behalen valt bij het tijdig starten met je onderhoudsmedicatie, dus vóór je seizoen begint. Dan ga je al ‘beter gestabiliseerd, minder prikkelbaar’ je seizoen tegemoet. De meesten beginnen net wat te laat, of verwachten ‘onterecht’ ‘meteen effect’ van hun corticosteroidneusspray.

En helpt dat alles niet, dan inderdaad een vorm van immunotherapie overwegen. Waarbij de allergoloog ook eerst zal nagaan of ‘alles’ al ‘op de juiste manier’ geprobeerd is, ism je huisarts.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Ik was ook zwaar hooikoorts patiënt en slikte van alles wat maar voorgeschreven werd.
Oogdruppels en neusspray brachten toen ook niet het gewenste resultaat.
Wat je kan doen is naar je huisarts gaan en een immunotherapie aanvragen op het ziekenhuis.
Aan de hand van de allergie test word een plan van aanpak opgesteld.
Ik heb deze vier jaar ondergaan en je merkte pas na 3 jaar dat het enig effect had.
Ik ben nu van zware patiënt naar volledig genezen, helemaal geen last meer. :-q :-q :-q
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb ook vrij veel last van hooikoorts. Normaal bestrijd ik het met cetrizine maar dat werkt nauwelijks. Bij mij zijn de klachten vooral slijm-gerelateerd en dat lijdt weer vaak tot ontstoken bijholtes. Ook merk ik dat ik minder conditie heb.

Met name vanwege corona wilde ik er wat meer aan doen. Mensen kijken je een beetje aan alsof je de pest hebt als je een niesbui krijgt in de bouwmarkt (true story..). Gisteren de huisarts gebeld, dankzei corona krijg je alles via de telefoon wel geregeld :-q Nu ga ik eens fluticasonprioprionaat proberen, een corticosteroïde spray.

Ik ben benieuwd, het zou na ongeveer een week verlichting moeten geven.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie