Hooikoorts & fietsen en het bos(oa)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Klopt, heb de allergie vanaf mijn 4de en altijd rekening gehouden met de huis inrichting. Ook de hoezen heb ik.
Ik merk ook wel dat ik in de zomer minder last van heb, maar blijft aanwezig.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ook ik ben al een jaar of 10 flink allergies voor met name boompollen. Ik begin daarom eind December (dan bloeit de hazelaar al) met Desloratadine en dan gaat het goed tot vorige week. Vooral mijn slijmvliezen hebben daar flink last van en helaas slaat dat bij mij op de luchtwegen waardoor ik dan astmatisch wordt, en dat is niet echt fijn. Ventolin helpt snel en direct, ook om bv te sporten maar ik krijg daar zo'n verschrikkelijke droge mond van dat ik daar mee gestopt ben (al heb ik het nog wel voor nood). Sinds vorig jaar Budesonide gekregen, ook een anti asmatisch 'puf'maar daar zit een ontstekingsremmer in. En voorlopig gaat dat goed. Ik ben paar jaar geleden in ziekenhuis getest en zeer allergisch voor boompollen, matig voor gras niet voor katten en huisstof (die hebben we beide) wel flink voor honden maar die hebben we dan weer niet (wel mijn hele jeugd tussen honden opgegroeid.....). Ik heb nu de dosis van desloratadine verdubbeld maarja dat duurt ook even voor het werkzaam wordt. Oogdruppels van Prevalin bevallen mij het best.

Maar goed al het bovenstaande is symptoom bestrijding, huisarts is negatief tegen over immuun therapie, werkt veelal niet, toevallig schoonzus die het geprobeerd heeft zonder resultaat. Dus ja wat is de oplossing? Huisarts stelt dat meestal na jaar of 10 het ineens over kan zijn......
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat overheen groeien kan inderdaad.
Ik heb jaren lang meerdere voedselallergien gehad, bijv voor walnoten waarbij mij keel dicht ging zitten (niet extreem).
Pas weer een complete bloedtest gehad op alle allergieën en blijkt dat ik qua voedsel niks meer heb....
Best lekker die walnoten. :-D
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ja ik heb ook jaren een huidallergie gehad, welke zich vooral op mijn wangen voordeed, erg vervelend, jeuken schilferen met cortison zalf was dit verholpen, maarja blijft troep om te gebruiken en nu sinds jaren nergens last van. Dus hoop dat het met hooikoorts ook die kant op gaat!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik hoop het ook voor je, niets zo irritant als last krijgen tijdens het sporten.
Qua Ventolin (heb ik ook jaren gebruikt ivm astma); spoel je je mond goed na gebruik?
Ik heb zelf nu Bricanyl en daarmee geen last van droge mond.
Andere tip, smeer vaseline in je neusgaten, dan wordt het stuifmeel niet opgenomen door de neus.
Beetje raar gevoel, maar went snel.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Yep alles geprobeerd met Ventolin, maar binnen een half uur had ik mijn bidon al leeg......... Die vaseline is een goede!
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Hooikoorts blijft voor mij een terugkomend probleem bij het fietsen. Ik slik daarom op de dagen dat ik fiets netjes mijn hooikoorts pilletjes. Ook merk ik dat een goed aansluitende bril een hoop helpt. Soms krijg ik (zeker richting het eind van de avond) nog weleens de neiging mijn bril af te zetten, meestal heb ik daar na een paar 100m al spijt van. :D

Overigens gutst het aan het eind van de straat vaak al uit mijn neus, vaak laat ik het maar gewoon lopen, scheelt weer stof in mijn neus. Beetje smerig, maar houd het werkbaar. :roll:
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik vind dat frappant, ik moet echt een aantal weken anti allergie pillen slikken wil het effect krijgen. Ik begin eind december, nu sinds een maand dubbele dosis die halveer ik halverwege deze maand en dan mid juni stop ik weer.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

surfroy01 schreef: do 7 mei 2020, 13:56 Ik vind dat frappant, ik moet echt een aantal weken anti allergie pillen slikken wil het effect krijgen. Ik begin eind december, nu sinds een maand dubbele dosis die halveer ik halverwege deze maand en dan mid juni stop ik weer.
Heb vroeger via de huisarts medicijnen (naam weet ik niet meer) gehad en die werkte goed maar moest ik blijven slikken tijdens de hooikoorts periode om effect te hebben. Omdat ik natuurlijk altijd pas op de dag dat ik last kreeg bedacht dat ik maar weer is moest beginnen ben ik toen overgestapt op Cetirizine die vrij verkrijgbaar is voor weinig. Die slik ik en hebt na een uurtje al duidelijk minder klachten, voor mij werk het goed genoeg en heb ik dan enkel nog klachten bij extreme hooikoorts dagen of als ik bv op de verkeerde plekken heb gefietst. Overigens zijn er ook periode dat ik het elke dag slik. Ik ken ook mensen die het rommel vinden, maar ik ben bang dat dat per persoon anders blijft.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ja bij mij resulteert het in bronchitis en dan word ik een hoestbui op de fiets, plus dat ik te weinig zuurstof op kan nemen, dus kies ik voor de lange periode medicijn slikken.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Zijn er inmiddels alweer voortschrijdende inzichten inzake hooikoorts klachten ?

Tijdens de zogenaamde 'pandemie' jaren eigenlijk haast nergens last van gehad. Maar dit jaar is het echt bar en boos.

Mijn energie level is echt laag nu. Na een uurtje fietsen ben ik gewoon gaar. Alleen als ik als een bejaarde fiets gaat het nog redelijk.

Het punt is, als ik van die pilletjes slik (vraag me even niet welke, ik koop ze voor een prikkie bij de Lidl), werken die best wel goed. Maar ik word er enorm slaperig van. Nu is dat van de hooikoorts niet veel beter. Maar een middel zonder de slaap bijwerking zou wel fijn zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

https://www.thuisarts.nl/hooikoorts/ik-heb-hooikoorts. Gebaseerd op de laatste standaarden.
Een optie kan zijn een onderhoudsneusspray met inhalatiecorticosteroid? Word je niet moe van.
Je zou eea eens met je huisarts kunnen afwegen wat het beste bij jouw klachten past.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

zo te zien zijn die van de lidl ceterizine, daar krijg ik persoonlijk meer bijwerkingen van dan van loretadine.
ik weet ook van mensen bij wie het andersom is.
ze zijn ook online goedkoop te vinden en anders bij de drogist vragen of ze huismerk hebben.

in de link van aurelius staan een hoop goede tips.
wat voor mij de belangrijkste zijn:
's ochtends neus spoelen met zoutoplossing
daarna neusspray en oogdruppels van prevalin
voordat ik ('s middags) ga fietsen nog een keer neusspray en oogdruppels.
wanneer ik naar buiten ga altijd een bril op om de pollen uit mijn ogen te houden.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

aurelius schreef: do 22 juni 2023, 22:13 https://www.thuisarts.nl/hooikoorts/ik-heb-hooikoorts. Gebaseerd op de laatste standaarden.
Een optie kan zijn een onderhoudsneusspray met inhalatiecorticosteroid? Word je niet moe van.
Je zou eea eens met je huisarts kunnen afwegen wat het beste bij jouw klachten past.
Bedankt, ja, ik had je link al gezien / gelezen. Staan zeker interessante tips in.

Ik denk dat ik inderdaad maar eens de huisarts om meer advies ga vragen. Hoewel zo'n neusspray mij ook wel wat lijkt. Zeker wegens het voorkomen van de vermoeidheidsklachten. Want die heb ik juist al door de hooikoortsklachten :lol: :-{
sik schreef: do 22 juni 2023, 23:33 zo te zien zijn die van de lidl ceterizine, daar krijg ik persoonlijk meer bijwerkingen van dan van loretadine.
ik weet ook van mensen bij wie het andersom is.
ze zijn ook online goedkoop te vinden en anders bij de drogist vragen of ze huismerk hebben.

in de link van aurelius staan een hoop goede tips.
wat voor mij de belangrijkste zijn:
's ochtends neus spoelen met zoutoplossing
daarna neusspray en oogdruppels van prevalin
voordat ik ('s middags) ga fietsen nog een keer neusspray en oogdruppels.
wanneer ik naar buiten ga altijd een bril op om de pollen uit mijn ogen te houden.
Ceterizine inderdaad. Ik had net maar eens het doosje erbij gepakt. Die zoutoplossing ga ik zeker ook doen. Daar krijg je tenminste geen bijwerkingen van.

Ik ben sinds een jaar brildragend en heb nog geen oplossing voor mijn Oakley sportbril gevonden (die je ogen goed afdekt!). Dus ik zit nu met mijn gewone bril op de fiets en die is kleiner. Ik overweeg dus daglenzen te kiezen om mijn sportbril weer te kunen dragen. Maar gezien de hooikoortsklachten en het wrijven in mijn ogen heb ik dit tot nu toe nog niet aangedurfd om daglenzen te gaan proberen. Hoezo vicieuze cirkel :wink:
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Bril op sterkte? Ik ben allergisch voor boompollen en dat begint al in December met de Hazelaar, duurt t/m April/Mei, ben nu weer een maandje vrij van klachten zonder medicijnen. Is ook goed te zien in mijn VO2 max, die maakt in die periode een dip omdat het bij mij ook op mijn luchtwegen slaat door de prikkeling van slijmvliezen raken mijn luchtwegen ook geirriteerd. Ik slik desloratadine in die periode waar ik in maart-mei de dosis verdubbel. Als het te gek wordt gebruik ik Budesonide inhalator om mijn luchtwegen op peil te houden. En ik spoel mijn neus smorgens en savonds met zoutoplossing dmv 'neusdouche'. En prevalin oogdruppels vind ik het fijnst en best werken. Truukje met vaseline rond je neus vind ik niet helpen.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Plaats reactie