Herintreder vraagt advies over conditie opbouw

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Hallo beste bikers,

Laat ik me even voorstellen. Ik ben Stevie, 32 jaar, vader van een dochter van 2 jaar en samenwonend.

Mijn vraag kreeg ik niet goed gevonden op internet of het forum. Vandaar dat ik hem stel. Wellicht dat ik verkeerde steek woorden heb gebruikt.

De laatste keer dat ik nog actief op de fiets zat was 2014. Destijds ben ik overgestapt naar kracht training omdat ik toegang heb tot een sportschool tijdens werktijd en ik het erg leuk vind om te doen.

Het fietsen kriebelt weer en ik wil het weer op gaan pakken. Dan praat ik zowel over mountainbiken als op de racefiets zitten. Dit zou ook tijdens werktijd kunnen als het werk het toelaat.

Mijn vraag is, hoe pak ik dit het beste aan?
Moet ik eerst kilometers gaan maken op de racefiets en dan rustig aan gaan mountainbiken. Of moet ik mijn mountainbike van stal halen en gewoon de bossen in gaan?
Waar ik voor wil waken is dat het in het begin even goed gaat en daarna complicaties krijg omdat ik te hard van stapel loop qua opbouw.

Mijn doel is om een betere conditie te krijgen zodat ik weer eens een rondje Drunense Duinen kan doen zonder helemaal stuk te gaan.

Bedankt en mvg,

Stevie
Gebruikersavatar
CentMan
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2020, 07:23
Mijn mountainbike: Centurion Backfire Pro 1000

Ik denk dat dit voor al het sporten geld, rustig aan opbouwen. Begin eens over de weg met wat kilometers en daarna het bos in. Je kan ook gelijk het bos in, maar misschien minder intensief. Het e.e.a. hangt ook af van je conditie op dit moment. En vooral niet onbelangrijk luister naar je lichaam. Spieren train je redelijk snel, maar pezen duren langer en geven daarom ook de complicaties bij overbelasting. En sporten is rustig opbouwen en ook herstellen.

Ik begin in het seizoen (nu dus) met c.a. 15km na een winterstop weer met fietsen. Uit eigen ervaring weet ik dat rennen mij meer complicatie geeft dan fietsen.
habebat vehentem
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

In mijn ervaring is conditie voor racefiets (duurconditie) compleet anders dan op de mtb (interval). Nu zullen jouw pezen en spieren wel sterk genoeg zijn vanwege de krachttraining (fietsen is denk ik minder belastend) maar conditie zul je op moeten bouwen.

Voor de mtb dus het bos in en voor de racer de weg op. Allebei rustig opbouwen (als dat in je wooreenboek staat....) en dan komt het goed.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt nu al prima een rondje Drunense Duinen doen zonder kapot te gaan. Je moet alleen je snelheid aanpassen. En als je op die manier begint, dan kun je het snel opbouwen. Gewoon in het terrein.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wellicht is het handig om met een hartslagmeter te trainen. Ik heb ervaren dat je zeker bij het mountainbiken heel makkelijk je hartslag opjaagt naar de max. Redenen hiervoor zijn een stukje spanning, gecombineerd met de focus die je zeker in het begin hebt wanneer je over een track rijdt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ik zou lekker afwisselen tussen je race en mtb als je beide hebt. Wat langere tochten kan je dan bijv op de weg doen en de kortere op de MTB. Je kan beginnen met 2x per week een tochtje te doen van 90 tot 120 min en dat langzaam uit bouwen tot de afstanden en/of tijdsduren die je wilt (kunnen) rijden. MTB is idd meer interval als je door het bos crossed maar dat komt je conditie alleen maar ten goede. En fietsen is veel minder belastend bijv dan hardlopen dus de kans op complicaties is niet groot ( mits je niet tegen een boom rijdt in het bos :D) Het grote verschil tussen race en MTB is het verschil in techniek dat er bij komt kijken: singletrails rijden in het bos vergt toch meer aan stuurmanskunst, remtechniek en balans dan rijden op een asfaltweg met je racefiets en een keer verkeerd remmen op een steilere afdaling in de verkeerde houding en je gaat over je stuur heen. Of je raakt een boom. Het is dus zaak om in het begin niet te overmoedig te doen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De adviezen omtrent je vraag heb je al ruimschoots gekregen. Wat ik mij alleen nog afvraag hoe je het voor elkaar krijgt om tijdens werktijd te kunnen mountainbiken? Zo'n werkgever zoek ik ook. :-D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je bent nog jong zat.
Lekker het bos in en rustig aan je rondje doen.
Je merkt vanzelf wat je lichaam prettig vind, ga niet meteen als een idioot tekeer.

Rust goed uit na iedere rit en voorkom overbelasting.

Op de weg zou je eventueel herstel ritjes of lostrap ritjes kunnen doen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Voor zulke korte inspanningen is sportdrank onnodig en een dikmaker.
Twee uurtjes fietsen kan prima op plat water.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Dice Oldskool schreef: zo 3 mei 2020, 00:37 De adviezen omtrent je vraag heb je al ruimschoots gekregen. Wat ik mij alleen nog afvraag hoe je het voor elkaar krijgt om tijdens werktijd te kunnen mountainbiken? Zo'n werkgever zoek ik ook. :-D
Ik gok: politie of defensie

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Bedankt voor alle reacties! Hier kan ik echt veel mee :-D.

Ik werk inderdaad bij defensie. Daar kan ik, als het werk het toelaat, totaal twee uur per week effectief sporten. Effectief als in werkelijk met sport bezig zijn en niet omkleed tijd etc bij gerekend.

Nogmaals bedankt allemaal! Ik ga morgen eens naar de Drunense Duinen, rustig beginnen en soms even een pauze inlassen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dice Oldskool schreef: zo 3 mei 2020, 00:37Wat ik mij alleen nog afvraag hoe je het voor elkaar krijgt om tijdens werktijd te kunnen mountainbiken? Zo'n werkgever zoek ik ook. :-D
Dan moet je een werkgever zoeken die qua mentaliteit niet meer in de jaren 70 zit, maar snapt dat flexibele werktijden heel normaal zijn.
Uiteraard wel afhankelijk van de aard van de werkzaamheden. Aan de lopende band werken of in de zorg of in de detailhandel e.d. wordt het uiteraard onmogelijk.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

awinkel schreef: zo 3 mei 2020, 12:50

Dan moet je een werkgever zoeken die qua mentaliteit niet meer in de jaren 70 zit, maar snapt dat flexibele werktijden heel normaal zijn.
Flexibele werktijden dat begrijp ik dat werkgevers dat goedkeuren maar ook daadwerkelijk tijdens de uren die je eigenlijk aan het werk moet zijn op de mountainbike zitten dat ken ik niet. Defensie en politie kan ik mij iets bij voorstellen omdat sporten daar een wezenlijk onderdeel is ook tijdens de opleiding.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

stevo87 schreef: za 2 mei 2020, 12:32 Mijn doel is om een betere conditie te krijgen zodat ik weer eens een rondje Drunense Duinen kan doen zonder helemaal stuk te gaan.
Evt beginnen met de groene ronde, is ook een leuke ronde maar leent zich er wat mij betreft wat beter voor om "rustig" te rijden omdat er wat minder hoogte verschil in zit. (Al kan je jezelf hier natuurlijk ook kapot trappen als je door fietst :D )

Daarnaast gewoon lekker gaan rijden! 1,5/2 uurtjes touren op de racefiets is al een prima training om conditie op te bouwen zonder dat je je lichaam echt op zijn donder geeft. Hoeft dus ook niet in het rood qua hartslag en zo kan je lichaam weer een beetje wennen aan de houding en inspanning. Al gok ik dat je wel een aardige basis conditie/kracht hebt als je bij defensie zit.

Het enige waar ik even goed op zou letten is dat je niet in een te hoog verzet rijd, veel mensen die (lang) niet gefietst hebben, hebben de neiging op kracht (zeker als ze die kracht wel hebben) te rijden met een laag cadans en dat komt je knieën niet ten goede.

Ik weet niet hoe fanatiek je wil gaan fietsen, maar ik probeer 2x te mtben en 2x de weg op te zoeken in de week. Mooi 2x een rondje LDD als interval training , 1x een rustig rondje door de weeks op de weg en in het weekend een lange tocht. Hierdoor kan je het type fiets mooi inzetten met een specifiek trainingsdoel en zo je trainingsschema wat interessanter maken. Succes! :-q
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Plaats reactie