Hoe om te gaan met verbrande calorieën

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Op dit moment probeer ik wat van mijn wintervacht af te krijgen door gezond te eten en te sporten. Hierdoor probeer ik voornamelijk primaire voedingsmiddelen te eten (groente, fruit, brood, vlees, vis etc) ipv ongezonde snacks als koekjes etc. Hierdoor merk ik dat ik minder makkelijk calorieën binnen krijg, en probeer dit dan ook ongeveer aan te vullen tot mijn dagelijkse behoefte in kcal, zeker niet minder dan -500kcal, om te voorkomen dat ik spiermassa ga verliezen.

Nu merk ik al een aantal keer op dat nu ik wat langere ritjes maak bijvoorbeeld een mtb ritje van 2,5u gisterenavond strava aangeeft dat ik 1950kcal verbruikt zou hebben. Nou is het geval dat ik niet altijd van te voren weet wanneer ik ga sporten, dus al vol proppen door de dag heen zit er vaak niet in en nu hoef ik jullie niet te vertellen dat 2000kcal naar binnen werken rond 10u savonds ook niet werkt. (Om elke avond na het fietsen het mandje in het vet te hangen is ook zo wat).

Is het erg om deze calorieeën over de week uit te smeren en elke dag een beetje meer te eten, of is het toch wel beter deze calorieën bij te eten rond de tijd dat je deze verbruikt? Ik ben dan ook erg benieuwd hoe jullie hier mee omgaan?

Ik snap dat de kcal die apps als strava laten zien niet 100% kloppen, maar ik vermoed dat het wel een goede indicatie is of zitten deze er erg naast?

Graag zou ik natuurlijk wat kilootjes kwijt raken zodat ik weer een gezond gewicht heb, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dit te bereiken door spierafbraak.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Als ik van plan ben om 2 uur stevig te fietsen dan zorg ik dat ik tenminste 1,5 uur vantevoren een schaal gezonde müsli naar binnen werk, deze energie wordt langzaam afgegeven. Afhankelijk van hoe hard het is gegaan wil ik na het fietsen nog wel eens een proteïne shake nemen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Wat is je doel? Minder onderhuids vet (buikje) of gewichtsverlies?

Voor het eerste geldt dat je dieet en sporten hier flink wat invloed op hebben. Bij spieropbouw zal je vetweefsel langzaam afnemen. Hiervoor heb je naast trainen vooral eiwitten in je voeding nodig, er is veel over te lezen op allerlei bodybuilding fora.

Als gewichtsverlies je doel is zal je op de een of andere manier minder calorieën binnen moeten krijgen dat je verbruikt, dus meer sporten of minder eten, of allebei. Je lichaam gebruikt graag voorraden die makkelijk aan te spreken zijn en veel energie leveren. Als eerste zijn dat suikers, daarna vet, daarna eiwitten (spieren). Door spierschade tijdens het sporten en doordat je spieren aangezet worden tot groei zul je wel een verhoogde eiwitbehoefte hebben.

Staat je dus niet te blind op het aanvullen van de gebruikte calorieën, maar eet na het sporten eiwitrijk, zoals noten, zuivel, vlees, eieren oid. Drankjes met eiwitverrijking mag natuurlijk ook en er bestaan ook poeders die je door je favoriete eten kan doen. Patat met eiwitpoeder 😋😝
Geen gezeik, mountainbike!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Olieboer schreef: do 7 mei 2020, 10:37 Wat is je doel? Minder onderhuids vet (buikje) of gewichtsverlies?

Voor het eerste geldt dat je dieet en sporten hier flink wat invloed op hebben. Bij spieropbouw zal je vetweefsel langzaam afnemen. Hiervoor heb je naast trainen vooral eiwitten in je voeding nodig, er is veel over te lezen op allerlei bodybuilding fora.

Als gewichtsverlies je doel is zal je op de een of andere manier minder calorieën binnen moeten krijgen dat je verbruikt, dus meer sporten of minder eten, of allebei. Je lichaam gebruikt graag voorraden die makkelijk aan te spreken zijn en veel energie leveren. Als eerste zijn dat suikers, daarna vet, daarna eiwitten (spieren). Door spierschade tijdens het sporten en doordat je spieren aangezet worden tot groei zul je wel een verhoogde eiwitbehoefte hebben.

Staat je dus niet te blind op het aanvullen van de gebruikte calorieën, maar eet na het sporten eiwitrijk, zoals noten, zuivel, vlees, eieren oid. Drankjes met eiwitverrijking mag natuurlijk ook en er bestaan ook poeders die je door je favoriete eten kan doen. Patat met eiwitpoeder 😋😝
Om vet te verbranden moet je vooral langdurig en met een lage intensiteit trainen. Bij een hoge intensiteit verbrand je vooral koolhydraten. Daarnaast is krachttraining goed omdat de spieren na een workout landurig een verhoogde energiebehoefte hebben. Dit zal wel leiden tot afname van je vetpercentage, maar niet tot gewichtsverlies omdat je spiermassa groter wordt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Olieboer schreef: do 7 mei 2020, 10:37 Wat is je doel? Minder onderhuids vet (buikje) of gewichtsverlies?

Voor het eerste geldt dat je dieet en sporten hier flink wat invloed op hebben. Bij spieropbouw zal je vetweefsel langzaam afnemen. Hiervoor heb je naast trainen vooral eiwitten in je voeding nodig, er is veel over te lezen op allerlei bodybuilding fora.

Als gewichtsverlies je doel is zal je op de een of andere manier minder calorieën binnen moeten krijgen dat je verbruikt, dus meer sporten of minder eten, of allebei. Je lichaam gebruikt graag voorraden die makkelijk aan te spreken zijn en veel energie leveren. Als eerste zijn dat suikers, daarna vet, daarna eiwitten (spieren). Door spierschade tijdens het sporten en doordat je spieren aangezet worden tot groei zul je wel een verhoogde eiwitbehoefte hebben.

Staat je dus niet te blind op het aanvullen van de gebruikte calorieën, maar eet na het sporten eiwitrijk, zoals noten, zuivel, vlees, eieren oid. Drankjes met eiwitverrijking mag natuurlijk ook en er bestaan ook poeders die je door je favoriete eten kan doen. Patat met eiwitpoeder 😋😝
Het doel is die vette pens eraf en een gezond bmi (paar kilo overgewicht) en tegelijk weer kracht en conditie op te bouwen.
Ik ben dus al een tijdje bezig met gezond eten en eet dus structureel iets minder dan mijn normale behoefte en dat gaat prima. Ik val ongeveer 0,5kg per week af en dat wordt gezien als gezond als ik de experts mag geloven.

Daarnaast ben ik sinds een tijdje weer fanatiek aan het fietsen. Echter, als ik hierdoor bijna 7000kcal per week extra verbrand zou dat dus betekenen dat ik met mijn huidige "dieet" bijna 1,5kg per weeg zou afvallen. Hoewel dat natuurlijk erg goed klinkt, is het niet erg gezond. Ik zal dus meer moeten eten. Alleen ben ik erg benieuwd hoe ik deze calorieën het beste kan eten, smeer ik deze uit over de week of kan ik dit beter "bijeten" voor/na mijn rondje. Ik kan me namelijk voorstellen dat na een training mijn lichaam en spieren snakken naar voedingstoffen.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb mij wel eens door een sportdietiste laten influisteren dat eiwitten na een inspanning goed zijn voor spierherstel. Vooral geen alcohol drinken, dit is slecht voor het herstel!

Ik dacht ook dat voor spierafbraak je veel meer moet doen dan wat afvallen.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

baron062 schreef: do 7 mei 2020, 11:05 Ik heb mij wel eens door een sportdietiste laten influisteren dat eiwitten na een inspanning goed zijn voor spierherstel. Vooral geen alcohol drinken, dit is slecht voor het herstel!

Ik dacht ook dat voor spierafbraak je veel meer moet doen dan wat afvallen.
Dat is dan aardig in lijn met wat al gezegd wordt hier.

Ik zou niet je hele weekbehoefte uitsmeren, maar 1-2uur voor de training veel langzame koolhydraten eten, en daarna eiwitrijk.
Geen gezeik, mountainbike!
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Voor geplande lange ritten (> 3 uur) probeer ik de avond ervoor en de ochtend pasta te eten, merk dat voor mij goed werkt.

ongepland boterhammen met kaas, banaan en ontbijtkoek.
Onderweg iets van mueslireepjes en voor nood energiereepjes/gelletjes.

Als herstel neem ik chocomelk en ongebrande+ongezouten notenmix, liefst zsm na de inspanning.

Voor verbranden/opbouwen van calorieën/vet/spieren is de intensiteit waar je in je traint (oa je hartslagzone) ook van belang. Hier let ik vooral op mbt het opbouwen van conditie maar minder voor afvallen (hoeft ook niet met <65kg schoon aan de haak...).
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Die schatting van Strava lijkt me (erg) onwaarschijnlijk hoog, zou ik zeker niet vanuit gaan.

Gewoon ongeveer 500 kcal onder onderhoud gaan eten, iedere dag wegen, zorgen dat je 0,5kg/week afvalt en als het te hard of te zacht gaat een beetje bijstellen qua inname.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Bor de Wolf schreef: do 7 mei 2020, 12:24 Die schatting van Strava lijkt me (erg) onwaarschijnlijk hoog, zou ik zeker niet vanuit gaan.

Gewoon ongeveer 500 kcal onder onderhoud gaan eten, iedere dag wegen, zorgen dat je 0,5kg/week afvalt en als het te hard of te zacht gaat een beetje bijstellen qua inname.
Nu is 2,5u op de mtb natuurlijk een leuk tochtje, maar moet eerlijk zeggen, die lijkt mij dat ook aan de hoge kant met ong. 780kcal per uur (zelfs voor iemand van 1.90). Vandaar ook de vraag. :D

Maar als ik even een beetje de adviezen hier samen neem kom ik ik tot de conclusie dat ik goed voor (koolhydraten, energie voor tijdens het fietsen) en na mijn trainingen (eiwitten, herstel spieren) moet eten en voor de rest (van mijn verbruikte calorieën) mijn normale dagelijkse inname probeer af te stemmen om ca. 500kcal/-0,5kg onder mijn onderhoud te zitten.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Als ik Livestrong mag geloven, verbrandt je met fietsen tussen de 500 en 1500 kcal per uur, beetje afhankelijk van hoe zwaar je bent en hoe snel je fietst. Dus wat Strava aangeeft lijkt mij niet geheel verkeerd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Vergeet de schattingen van Strava. Voor een rit van 2 á 3 uur mag je vooraf een boterham extra eten om te voorkomen dat je je onderweg appelig gaat voelen.
Als je wat beter getraind bent, heb je die extra boterham waarschijnlijk niet meer nodig. Dan heb je voldoende glycogeen in je spieren om zo'n rit op je laatste maaltijd rond te draaien
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Spierafbraak gebeurt pas nadat de koolhydraten en vetten op zijn.
Als jij gewoon goed eet en een paar keer per week fietst is er echt niks aan de hand.
Zolang je geen hongerkloppen krijgt tijdens het fietsen en niet heel lang moe blijft na sporten gaat het prima.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Ooit van iemand de slogan "eet vlees omdat je het lekker vindt, niet omdat je het nodig hebt" gehoord. Zo ver ik weet eten we voornamelijk vlees vanwege B12, wat ook weer genoeg in andere (dierlijke)producten zit of makkelijk bij te slikken is.

Voor mij werkte dit echt goed, al eet ik bijna geen vlees meer om verschillende redenen. Sinds ik dus zo goed als geen vlees meer eet vlogen de kilo's eraf en blijf ik veel beter op (mijn streef) gewicht. En nee, ik weeg mijn eten niet af, lust geregeld een schaal chips, eet een reep chocola of pak een biertje.

Een app (bijv. "Mijn Eetmeter") kan goed inzicht geven wat je eigen allemaal naar binnen stopt qua koolhydraten en vetten. Maak er vooral geen obsessie van en probeer her en der wat te tweaken zodat je het makkelijk en lang volhoudt!

Disclaimer: ik wil geen vega(n) discussie op gang brengen. :-q
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jamis Diablo schreef: do 7 mei 2020, 19:06 Spierafbraak gebeurt pas nadat de koolhydraten en vetten op zijn.
Als jij gewoon goed eet en een paar keer per week fietst is er echt niks aan de hand.
Zolang je geen hongerkloppen krijgt tijdens het fietsen en niet heel lang moe blijft na sporten gaat het prima.
Je kunt prima spieren afbreken terwijl je nog heel veel vetreserves hebt. De snelheid waarmee je vet kunt aanspreken als brandstof is namelijk gelimiteerd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie