Hoe om te gaan met verbrande calorieën

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik bedoel daarmee de vetten in de voeding. Niet je vetpercentage.

https://www.prorun.nl/gezondheid/spiera ... plementen/ :

Wanneer je gaat sporten wordt de benodigde energie uit eiwitten, koolhydraten en vetten gehaald. Deze worden afgebroken en er komt hierbij een fosfaat ATP (Adenosine-Tri-Phosfaat) vrij, de stof die de energie levert. Het is de brandstof voor spieren, en deze wordt opgeslagen in de spiercellen. Er zijn twee manieren om ATP te om te zetten in energie door middel van verbranding; aeroob & anaeroob. Aeroob komt vrij door de verbranding van eiwit, koolhydraten en vetten door middel van zuurstof, en anaeroob verbrand glucose en glycogeen tot melkzuur en ATP, zonder zuurstof.
Het duo aëroob en anaëroob
Anaeroob evert een korte stoot energie op (denk aan een sprint), en werkt niet langer dan 15 seconden. Door de melkzuur welke vrij komt kan je de bekende “zware benen” krijgen. Aeroob (met zuurstof) levert een langere duur aan energie. Dit is waarom je zult merken dat hoe beter je getraind bent, hoe meer zuurstof je zult hebben.
De verbranding uit vetten kost meer zuurstof en levert minder ATP op. Dit kan je tegen gaan door een goede training en de juiste hoeveelheid koolhydraten aan het dieet toe te voegen. Bij een slechte training, en te weinig koolhydraten, verbrand het lichaam te veel vetten en zal uiteindelijk de spieren gaan verbranden. Weet wel dat dit niet zomaar gebeurt, je moet behoorlijk onder je ideale gewicht zitten om je spieren kwijt te raken door middel van sport. Dit is gemakkelijk te voorkomen door de juiste eetpatronen te hebben.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Tomboo schreef: do 7 mei 2020, 09:58 Nu merk ik al een aantal keer op dat nu ik wat langere ritjes maak bijvoorbeeld een mtb ritje van 2,5u gisterenavond strava aangeeft dat ik 1950kcal verbruikt zou hebben.
Volgens mij geeft Strava het gebruik in kiloJoule aan 1 kJ = 0,239kcal. Dat scheelt een factor 4,2 of zo. Dus op een ritje 450 kCal; je moet uitkijken dat je niet iets extra's eet; want dan zit je er zo boven.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Willem Altes schreef: do 7 mei 2020, 22:42
Tomboo schreef: do 7 mei 2020, 09:58 Nu merk ik al een aantal keer op dat nu ik wat langere ritjes maak bijvoorbeeld een mtb ritje van 2,5u gisterenavond strava aangeeft dat ik 1950kcal verbruikt zou hebben.
Volgens mij geeft Strava het gebruik in kiloJoule aan 1 kJ = 0,239kcal. Dat scheelt een factor 4,2 of zo. Dus op een ritje 450 kCal; je moet uitkijken dat je niet iets extra's eet; want dan zit je er zo boven.
Nee hoor, wel kcal. Ik weeg 96 kilo en ga volgens Strava soms ook richting 1000 kcal/uur. Moet ik me wel een beetje boos maken😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Nee Strava geeft de schatting van het energieverbruik weer in Kcal.


Als je met vermogensmeter rijdt wordt de werkelijk geleverde arbeid weergegeven in KJ.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Om 1000 Kcal in een uur te verbranden moet je om en nabij de 270Watt gemiddeld trappen. Dat kan hoor, maar daar moet je wel een klein beetje getraind voor zijn.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Mad Wally schreef: do 7 mei 2020, 22:54
Willem Altes schreef: do 7 mei 2020, 22:42

Volgens mij geeft Strava het gebruik in kiloJoule aan 1 kJ = 0,239kcal. Dat scheelt een factor 4,2 of zo. Dus op een ritje 450 kCal; je moet uitkijken dat je niet iets extra's eet; want dan zit je er zo boven.
Nee hoor, wel kcal. Ik weeg 96 kilo en ga volgens Strava soms ook richting 1000 kcal/uur. Moet ik me wel een beetje boos maken😉
Je kijkt zeker op je telefoon.
Ik heb zondag een stukkie gereden. Volgens de STRAVA-app op mijn telefoon 3269kcal. Volgens www.strava.com: 2.932kJ. Dit is dezelfde rit. Een factor 5 verschil. Als je wil afvallen, zou ik de webapplicatie geloven en niet Kcal van de app gaan bijeten; dan gaat dat afvallen niet lukken.

( Het schijnt dat de kJ je geleverde vermogen is dat gekoppeld is aan je snelheid en dat ze er vanuit gaan dat je slechts 21% van je inspanning tot vermogen leidt. De rest gebruik je om jezelf warm te houden, etc.)
Laatst gewijzigd door Willem Altes op do 7 mei 2020, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Maar 450 Kcal in 2,5u zou wel weer weinig zijn.
Everybody bought a new bike!
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

Willem Altes schreef: do 7 mei 2020, 23:01
Mad Wally schreef: do 7 mei 2020, 22:54

Nee hoor, wel kcal. Ik weeg 96 kilo en ga volgens Strava soms ook richting 1000 kcal/uur. Moet ik me wel een beetje boos maken😉
Je kijkt zeker op je telefoon.
Ik heb zondag een stukkie gereden. Volgens de STRAVA-app op mijn telefoon 3269kcal. Volgens www.strava.com: 2.932kJ. Dit is dezelfde rit. Een factor 5 verschil. Als je wil afvallen, zou ik de webapplicatie geloven en niet Kcal van de app gaan bijeten; dan gaat dat afvallen niet lukken.

( Het schijnt dat de kJ je geleverde vermogen is dat gekoppeld is aan je snelheid en dat ze er vanuit gaan dat je slechts 21% van je inspanning tot vermogen leidt. De rest gebruik je om jezelf warm te houden, etc.)
Zoals je zelf aan aangeeft is het aantal kcal niet gelijk aan het aantal kJ (in deze setting). Dit komt omdat het aantal kJ in dit geval is hoeveel vermogen er (volgens strava) aan vermogen geleverd is op de pedalen en het aantal kcal de hoeveelheid brandstof hiervoor verbruikt is. Wij als mens hebben net als de motor van je auto een rendement. Wat betekend dat we niet al het vermogen uit eten omzetten in vermogen op de pedalen. Echter is dat rendement juist het gene dat bepaald hoeveel we volgens strava verbruiken maar dat is wat mij betreft abracadabra. Waarschijnlijk is dit een of andere formule die iets doet met je hartslag frequent etc etc..

Als je uit gaat van het aantal kJ in de web applicatie dan zou dat betekenen dat je een rendement van 1:1 hebt. Hoe graag ik dit zou willen geloven denk ik niet dat dit het geval gaat zijn. Hoe precies die energie waarde aangegeven staat en berekend (en hoe precies) is daarentegen is een interessanter feit.

(Overigens is een Calorie een hopeloos verouderde eenheid en word door gewoonte enkel nog in de voedsel industrie toegepast. Maar dat is een andere discussie.)


Overigens betekend dat ik wat moet afvallen niet dat ik voorheen niks aan sport deed, ik heb een prima conditie. Ik at alleen voorheen meer dan ik verbrande :oops: Ik heb alleen het gevoel dat mijn kcal bij strava bij het mtben een stuk hoger liggen dan bij het wielrennen wat ik voorheen regelmatig deed. Natuurlijk is hier de inspanning ook anders, maar toch. Daarbij zijn strava waardes van andere niet heel interessant om te vergelijken, aangezien die het zelfde algoritme gebruiken als mijn waardes. :wink:
Laatst gewijzigd door Tomboo op do 7 mei 2020, 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

asphaltdude schreef: do 7 mei 2020, 22:56 Als je met vermogensmeter rijdt wordt de werkelijk geleverde arbeid weergegeven in KJ.
Dat is eigenlijk ook de data die ik zoek om te verifiëren hoe goed de schatting van strava is. iemand hier met een powermeter die hier meer over kan vertellen?
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

De meeste fietsers die willen afvallen willen minder vet (en meestal meer spieren oftewel je vetpercentage wil je omlaag) . Dat kan door een aangepast (gebalanceerd) dieet en/of meer beweging. Je stimuleert je vetverbranding met name door langere duurtrainingen op lage intensiteit ("handjes op het stuur") omdat dan vet de belangrijkste brandstof is. Voor dergelijke trainingen hoef je niet dus speciaal van te voren glucoserijk te eten omdat je glucose voorraad meestal genoeg is. Je spieren ondergaan continu een vernieuwingsprocess maar door training bevorder je de spierafbraak en door eiwitrijker te eten bevorder je extra spiersynthese. Het resultaat is dus een lager vetpercentage (maar niet perse direct minder gewicht want spierweefsel weegt meer dan vetweefsel)

Gegeven je lichaamsgewicht en de zg MET score voor de activiteit die je doet (er is een MET score voor elke sport en per inspannigsniveau) kan je globaal uitrekenen wat je verbruikt aan kcal/uur: MET score x gewicht x aantal uren. Typische MET scores voor MTB variëren van 8 (rustig) tot 16 (wedstrijdtempo). 2 uurtjes "rustig" op de MTB is dus bij 80kg: 8 x 80 x 2 = 1280 kcal

Dus afhankelijk van hoe hard jij die 2.5 uur gefiets hebt is die 1950 kcal niet eens zo heel gek. Maar je hoeft absoluut niet bang te zijn voor gewichtsverlies door spierafbraak. Onze vetreserves zijn dermate groot dat wij er die echt niet af fietsen en al helemaal niet in 1 training.

De kilo's die je dus kwijtraak is dus voornamelijk vet en das voor de gemiddelde man alleen maar gezond. Je glucosevooraad is wel beperkt (60-90 min bij hoge inspanning) maar dat merk je ook na 2 a 3 uur rustig fietsen. Dus een gelletje of wat glucose in je sport drank kan je daar bij helpen. Kortom: normaal en gebalanceerd eten met wat extra eiwitten na inspanning en voor voor het slapen gaan.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Burco schreef: vr 8 mei 2020, 00:47 Kortom: normaal en gebalanceerd eten met wat extra eiwitten na inspanning en voor voor het slapen gaan.
:-q

Zo gemakkelijk kan het zijn.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Willem Altes schreef: do 7 mei 2020, 23:01
Mad Wally schreef: do 7 mei 2020, 22:54

Nee hoor, wel kcal. Ik weeg 96 kilo en ga volgens Strava soms ook richting 1000 kcal/uur. Moet ik me wel een beetje boos maken😉
Je kijkt zeker op je telefoon.
Ik heb zondag een stukkie gereden. Volgens de STRAVA-app op mijn telefoon 3269kcal. Volgens www.strava.com: 2.932kJ. Dit is dezelfde rit. Een factor 5 verschil. Als je wil afvallen, zou ik de webapplicatie geloven en niet Kcal van de app gaan bijeten; dan gaat dat afvallen niet lukken.

( Het schijnt dat de kJ je geleverde vermogen is dat gekoppeld is aan je snelheid en dat ze er vanuit gaan dat je slechts 21% van je inspanning tot vermogen leidt. De rest gebruik je om jezelf warm te houden, etc.)
Ik trap gedurende z’n rit gemiddeld ca 230 Watt. Ik lever in die twee uur dus 7200x230=1656 kJ = 394 kcal. Inderdaad een rendement van slechts 20%. In een gunstig geval kan het menselijk lichaam een mechanisch rendement halen van 25%, namelijk bij het fietsen over een vlakke weg. Dat bij het mountainbiken je energieomzetting minder gunstig is geloof ik zeker. Veel bewegen, opvangen van schokken, remmen en weer aanzetten. Die 2000 kcal aan verbruikte energie zou ik dus wel degelijk mogen bijeten, maar dat doe ik niet omdat ik ook een paar kilo’s kwijt wil.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Er worden al een hoop goede en informatieve antwoorden gegeven.

Ik doe zelf een aantal jaren aan Bodybuilding ( natural ) en ben daarnaast ook gaan MTB'en voor de conditie.
Fiets 2x per week en spreid de kcal van de rit uit over de week. ( maaaaaar: ik probeer wel het meeste daarvan voor en na de training mee te pakken. zoals gezegd, koolhydraat rijk voor de training. eiwitrijk na de training ).

Geen spierverlies door het fietsen, juist sneller herstel!
ik heb meer spierverlies de afgelopen maand door de verbouwing en corona ( waardoor ik minder train en niet in de buurt ben van zware gewichten ) dan door het mountainbiken van de periode daarvoor!
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jamis Diablo schreef: do 7 mei 2020, 19:06 Spierafbraak gebeurt pas nadat de koolhydraten en vetten op zijn.
Als jij gewoon goed eet en een paar keer per week fietst is er echt niks aan de hand.
Zolang je geen hongerkloppen krijgt tijdens het fietsen en niet heel lang moe blijft na sporten gaat het prima.
+1
Spiermassa verlies je bij gebrek aan training. Interval is een onderschoven onderdeel. Zeker vanaf 40 jaar.

Fietsen op hogere trapfrequentie doet mij meer verbranden. Op groente kom ik niet ver :wink:
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Gewoon een paar gummiebeertjes erbij eten. Glycogenen wordt bijna gelijk door de spieren opgenomen. Niet te veel natuurlijk anders verlies je geen gewicht meer. Veel efficiënter.
Plaats reactie