Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Fredjuh
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 12:50
Mijn mountainbike: Open one

Thanks allemaal voor de reacties.....ga toch maar rust nemen en op advies van een fysiotherapeut beginnen aan mijn herstel waneer het kan en mag.
Gelukkig lees ik dat de meeste bikkers na ongeveer 6 weken weer op de fiets zitten,dus hoop dan weer snel fit te zijn voor de dutch masters in oktober.
Moet ook nog wel naar een uitdeuken want er zit een flinke deuk in mijn ego hihi.
M.v.g.fredjuh
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

afgelopen maandag voor de de 2 keer mijn sleutel been gebroken.
voor de afwisseling wel de andere kant.
wist al natuurlijk dat dit pijn deed, maar dat je ook zo klote slaap was ik vergeten :winkie:
eerste keer 6 weken in mitella gelopen
nu moet ik begin volgende week onder het mes. bot staat te ver uit elkaar.

sorry voor de typo maar ben dyslectisch en met links typen en muizen is klote

we houden vol en hoop snel weer op de fiets te zitten
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

tiny schreef: wo 9 juni 2021, 20:39 afgelopen maandag voor de de 2 keer mijn sleutel been gebroken.
voor de afwisseling wel de andere kant.
wist al natuurlijk dat dit pijn deed, maar dat je ook zo klote slaap was ik vergeten :winkie:
eerste keer 6 weken in mitella gelopen
nu moet ik begin volgende week onder het mes. bot staat te ver uit elkaar.

sorry voor de typo maar ben dyslectisch en met links typen en muizen is klote

we houden vol en hoop snel weer op de fiets te zitten
waardeloos voor je hoor ........sterkte de komende tijd :kiss:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
*Mies*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 16:41
Mijn mountainbike: Scott scale carbon met allegaartje❤

tiny schreef: wo 9 juni 2021, 20:39 afgelopen maandag voor de de 2 keer mijn sleutel been gebroken.
voor de afwisseling wel de andere kant.
wist al natuurlijk dat dit pijn deed, maar dat je ook zo klote slaap was ik vergeten :winkie:
eerste keer 6 weken in mitella gelopen
nu moet ik begin volgende week onder het mes. bot staat te ver uit elkaar.

sorry voor de typo maar ben dyslectisch en met links typen en muizen is klote

we houden vol en hoop snel weer op de fiets te zitten
Beterschap en succes met de operatie!

Hier ook een sleutelbeenbreuk, zit waarschijnlijk net iets dichter op elkaar dan bij jou want er lijkt lichte botvorming te komen. Helaas wel al 9 weken onderweg. Langzaam komen er allerlei klachten bij en de benen worden dunner. Nou ben ik zelf fysiotherapeut dus probeer ik het maar vanuit de professionele kant te bekijken. Ik kan steeds meer en probeer dat met oefeningen en wandelen te vullen. Toch is het een behoorlijke geduldoefening.
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

*Mies* schreef: wo 23 juni 2021, 12:07
tiny schreef: wo 9 juni 2021, 20:39 afgelopen maandag voor de de 2 keer mijn sleutel been gebroken.
voor de afwisseling wel de andere kant.
wist al natuurlijk dat dit pijn deed, maar dat je ook zo klote slaap was ik vergeten :winkie:
eerste keer 6 weken in mitella gelopen
nu moet ik begin volgende week onder het mes. bot staat te ver uit elkaar.

sorry voor de typo maar ben dyslectisch en met links typen en muizen is klote

we houden vol en hoop snel weer op de fiets te zitten
Beterschap en succes met de operatie!

Hier ook een sleutelbeenbreuk, zit waarschijnlijk net iets dichter op elkaar dan bij jou want er lijkt lichte botvorming te komen. Helaas wel al 9 weken onderweg. Langzaam komen er allerlei klachten bij en de benen worden dunner. Nou ben ik zelf fysiotherapeut dus probeer ik het maar vanuit de professionele kant te bekijken. Ik kan steeds meer en probeer dat met oefeningen en wandelen te vullen. Toch is het een behoorlijke geduldoefening.
gisteren geopereerd moet nu ieder geval 2 weken rust houden.
met de goede pijn medicatie is het te doen.
bij mij was er echt geen bot vorming.
ik kon ook na een dag of na de val ook weer voorzichtig pijn loos fietsen. niet op de mtb natuurlijk.
maar wel naar mijn werk.
omdat de twee bot helften elkaar toch niet raakte.
ik zal mezelf nu iets beter aan de regels houden en gewoon rust houden kan het aan elkaar groeien
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Fred (mtb-sport) schreef: za 22 mei 2021, 22:45 Precies, ga vooral in overleg met fysio. Hooguit hier ervaringen delen, want elke lichaam en breuk is anders. Geloof me, ik ben waarschijnlijk hier de expert op het forum………….
Dag Fred, ik las dat in het verleden ook een breuk hebt gehad waarbij er ‘sateprikkers’ doorheen zijn gestoken. Ik heb sinds gisteren een breuk in mijn sleutelbeen waarbij een plaat geen optie is vanwege gebrek aan ruimte voor het plaatsen van de pinnen. Kan je iets vertellen over hoe het herstel was ten opzichte van je andere breuken? Orthopedisch chirurg had het vandaag over 3 maanden geen bovenhandse bewegingen en minimaal half jaar niet op de mtb zitten. Nu vertrouw ik uiteraard op zijn expertise maar ten opzichte van de overige hersteltermijnen die ik langs zie komen vind ik dit wel erg lang klinken. Ben dus benieuwd hoe jij dit hebt ervaren!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Jensss: Elk lichaam (ook leeftijd) en elke breuk is anders, dus wat bij mij telde kan voor jou compleet anders zijn.
De optie van pen ipv plaatje kwam bij mijn toenmalige chirurg vandaag. Ze gaf toen aan: Als ik die methode bij u toepas, dan hoeft u niet opnieuw onder narcose voor verwijderen. Dat kon nu met plaatselijk verdoving om 1 cm snee te maken en met tangetje in 1 ruk er uit te trekken.
Bij plaatje is er echte ingreep nodig, of laten zitten. Mijn 2014 plaatje zit er nog in.

Tja, dan de hersteltijd: Artsen zijn altijd voorzichtig, want die weten als ze 4 weken roepen dat de gemiddelde patient na 3 weken stiekem aan de gang gaat. Ik zat relatief snel op de fiets, althans de huis/tuin/keuken fiets en de Tacx.
MTB heb ik 3 maanden aangehouden en bij 1x was het mijn 2e rit al marathon in België en ging ik over de kop om juichend op te staan, want had niets gebroken..........
Denk dat het vooral ook een kwestie is van hoe graag je aan de bak wilt en risico durft te nemen. Daarin zal je zelf een beslissing moeten maken.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Dank voor je uitgebreide reactie Fred, wordt gewaardeerd! De uiteindelijke chirurg die heeft geopereerd had het nu over 4 weken niet bovenhands, dat klinkt alweer stukken beter dan de eerder genoemde 3 maanden :) . We gaan het meemaken, gelukkig heb ik ook een tacx dus aankomende week eens voorzichtig uitproberen hoe dat gaat.
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Ik heb vorige week maandag een sleutelbeen breuk opgelopen helaas.
Na een bezoekje ziekenhuis zei dat de arts dat de breuk netjes was en beide botdelen elkaar raken.
Beide delen zouden dus in verloop van tijd automatisch aan elkaar moeten groeien. Nu heb ik zo vaak mogelijk de sling om en pak ik mijn rust.
Ik ben nu na een week begonnen met wat strek oefeningen van de elleboog en en pols en laat ik het schoudergewricht wat 'pendelen'.
Vooralsnog heb ik niet mogen klagen over de pijn, deze is na een ruim een week al flink afgenomen.
Volgende week heb ik een belafspraak met het ziekenhuis, ik hoop zo snel mogelijk weer op de fiets te zitten!
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Michel__ schreef: wo 8 september 2021, 11:11 Ik heb vorige week maandag een sleutelbeen breuk opgelopen helaas.
Na een bezoekje ziekenhuis zei dat de arts dat de breuk netjes was en beide botdelen elkaar raken.
Beide delen zouden dus in verloop van tijd automatisch aan elkaar moeten groeien. Nu heb ik zo vaak mogelijk de sling om en pak ik mijn rust.
Ik ben nu na een week begonnen met wat strek oefeningen van de elleboog en en pols en laat ik het schoudergewricht wat 'pendelen'.
Vooralsnog heb ik niet mogen klagen over de pijn, deze is na een ruim een week al flink afgenomen.
Volgende week heb ik een belafspraak met het ziekenhuis, ik hoop zo snel mogelijk weer op de fiets te zitten!
Inmiddels 8 weken verder en volledig pijnvrij na conservatieve behandeling.
Al wel gefietst op mijn herenfiets zonder problemen dus binnenkort weer op de mtb!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Michel__ schreef: ma 1 november 2021, 21:13 Inmiddels 8 weken verder en volledig pijnvrij na conservatieve behandeling.
Al wel gefietst op mijn herenfiets zonder problemen dus binnenkort weer op de mtb!
Nice. :-q
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Helaas heb ik 10 dagen geleden voor de tweede keer deze vervelende blessure opgelopen. De vorige keer (2019) tijdens de trailtour in Beek en nu tijdens het lokale rondje Drunese Duinen. Eerste pad wat ik op reed van de groene route in een bocht klapte het voorwiel weg en ging ik met +/- 25kmh tegen de vlakte. "Gelukkig" herken ik deze breuk inmiddels dus maar weer de fiets omgedraaid en naar huis gefietst.

Deze keer valt het reuze mee met de pijn, heb redelijk goed kunnen slapen, ook de eerste nachten. Ben na een dag of 5 ook gestopt met pijnstilling omdat ik amper meer voelde dat er een breuk zit. Mitella ook na 1 week mee gestopt omdat die voor mijn schouder en nek meer stress opleverde dan benefits. Vooral ongemak omdat je niet mag autorijden (hoewel de arts zei dat dat prima kan zolang je niet met je mitella achter t stuur zit) en dat ik de kleine niet op kan pakken.
Het stomme is dat ik de laatste jaren steeds meer bikepark en enduro ben gaan rijden, in DE en AUT en daar ook wel eens val maar dat blijft meestal bij kneuzingen van de ribben. Hier in de regio is vallen meteen breken pffff
Komende weken nog even rustig aan doen want er staat nog een bike vakantie op de planning in Saalbach. (5 weken na ongeluk, zou moeten gaan :oops: )
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Goede genezing toegewenst Timo!

Vijf weken na een sleutelbeenbreuk op (fiets)vakantie komt mij heel bekend voor... :D
Had het zelf namelijk in maart 2015. Gelukkig een pijnvrije breuk, dus ook geen pijnstilling nodig gehad.

De eerste weken 24/7 een ranselverband om gehad om de houding goed te houden, alleen niet onder de douche uiteraard. Daarna een mitella en al rap op een stadsfiets gestapt om tenminste de benen in beweging te kunnen houden. Na een paar ritten overgestapt op de mountainbike van mijn vriendin (een fiets die jij goed kent ;-)) omdat daar het stuur hoger op stond dan op mijn eigen fietsen. Volgende stap was met die fiets het bos in, en de laatste fase was met mijn eigen mountainbike de lokale routes weer op.

Dit hele proces viel binnen die vijf weken :o
Toen op vakantie, eerst twee weken met af en toe wat fietsen over de weg en de derde week was mijn jaarlijkse Alpen-mountainbikeweek. Die ging conditioneel heel aardig, maar bij de leukere technische stukjes blokkeerde ik elke keer. Dat frustreerde zo dat ik halverwege de week "uitgestapt" ben en makkelijkere alternatieven gekozen heb.

Of ik destijds de slimste weg gekozen heb, waarschijnlijk niet. Er zit nog steeds een bult op dat sleutelbeen, dus iets zit er niet helemaal hetzelfde als vroeger :D
Maar ik heb nergens last van, beweeglijkheid en kracht zijn normaal, rugzak dragen is geen probleem.

Met de wetenschap van nu zou ik desondanks meer tijd genomen hebben en mijn mountainbikeweek geannuleerd hebben. Ik zat dan wel fit genoeg op de fiets, maar durfde toch niks.... Wat later dat jaar heb ik een clinic in de Ardennen gedaan om het vertrouwen terug te krijgen en daarna heb ik in oktober zonder problemen/angst de Roc d'Azur gereden :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Het zal wat krap worden inderdaad maar gelukkig is het allemaal uplift 🙄dus voor de conditie zal het niet veel uitmaken. Nu wat wandelen Van de week maar weer eens op de spinfiets stappen om toch nog wat te bewegen.
Ik had de vorige keer ook wel echt last van het mentale stukje maar toen begon ik weer met biken in de herfst en natte bladeren op de grond.

Enige waar ik me nu zorgen over maak is of het bot alweer genoeg geheeld gaat zijn. Dus nog even goed gezond eten, rust voor de arm en de vitaminen nemen.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

kermit schreef: di 2 augustus 2022, 12:12 Er zit nog steeds een bult op dat sleutelbeen, dus iets zit er niet helemaal hetzelfde als vroeger :D
Dat klopt; na een breuk is de plek van de breuk dikker en ook steviger; daar gaat het de volgende keer in ieder geval niet breken. De bult verdwijnt heel langzaam in de loop der jaren, is althans mijn eigen ervaring n.a.v. een sleutelbeen breuk in 1987.
mountainbiken: It's ok to be crap
Plaats reactie