Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

21 december mijn sleutelbeen gebroken en 25 november hier aan geopereerd. Mooi op je verjaardag Haha.
Vanwege de Corona denk ik weinig info verder gekregen. Merk wel dat ik wel eigenlijk alles weer kan met die kant van de schouder/arm. redelijk pijnvrij alweer.
Ik vroeg mij alleen af, mede omdat ik hier nog niks over gehoord heb, wanneer zit iedereen zo ongeveer weer op de mtb na die operatie?
Ik heb geen haast maar het niet kunnen sporten knaagt aan mij.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mijn arts gaf me mee "bewegen naar de pijn" en na 6 weken weer groen licht om alles te mogen doen.
Dan is de breuk genezen en vertrouw je niet alleen op de plaat om alles bij elkaar te houden.

Edit, alles wel naar de pijn natuurlijk en rustig opbouwen.
Laatst gewijzigd door MacReal op zo 6 december 2020, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik ben net genezen (zonder operatie) en zat na een week of 4 weer voorzichtig op een stadsfiets en na 6 weken rustige ritjes op de MTB. Daarna kracht opbouwen, mijn osteopaat gaf als advies tot een week of 10 wel wat rustiger aan te doen, geen zware krachttraining bijv. Ik heb wat staan scheppen en harken bij trailonderhoud na een week of 8 en hield dat ook nog niet zolang vol als ik zou willen maar dat was 2 weken later ook weer mogelijk. Ik ging soms licht! over de grens met wat irritatie als gevolg, dan weet je waar de grens is om daar dan de komende week onder te blijven. Daarna weer een stapje verder enzovoorts tot je er vanaf bent.
jerb
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 11:05

Vorige week zaterdag klapper gemaakt met mtb, linker sleutelbeen gebroken, goede breuk volgens arts. Weinig pijn tot het moment van een "verkeerde" beweging waarbij het lijkt dat er iets op slot gaat. De 1e dagen moest ik op mijn zij gaan liggen om het los te krijgen, de laatste 2 dagen gaat het na een minuut of 10 weer wat beter en voelt het dat alles weer in de juiste positie is .

Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik zou vooral nog even gaan voorkomen dat er iets verkeerd gaat zitten en op de bank blijven hangen. Het is nog geen week geleden, en dan zit er nog niks vast.

De eerste dagen bewegen de breukvlakken nog over elkaar, dat is een naar gevoel. Gaat na een weekje ongeveer over als je het voldoende rust geeft.
jerb
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 11:05

Probeer ik zeker maar soms gebeurt het toch, bij opstaan, naar wc, in en uit bed stappen.

Je vraagt je af hoe het dan kan helen als het bot op bot toch verplaatst? Hoe gaat dat in zijn werk ?
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Ik ben geen arts, maar de aangroei is in de eerste tijd nog flexibel en verhard langzaam als ik het goed begrepen heb.
jerb
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 11:05

Ok! Andere vraag ; hoe lang draag je normaliter de sling? 2 weken ?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

jerb schreef: di 9 februari 2021, 16:04 Ok! Andere vraag ; hoe lang draag je normaliter de sling? 2 weken ?
Bedoel je een mitella? Ik heb echt heel lang geleden mijn sleutelbeen gebroken, maar toen zeker 6 weken ermee gelopen. En met m'n hoofd tegen m'n schouder aan zodat het het minst pijn deed. Toen paar weken dus naar de fysio moeten gaan om m'n schouders/nek/hoofd weer in de juiste positie te krijgen.
Geen operatie gehad trouwens.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Is dat niet beter om aan een behandeld arts te vragen, aangezien er afhankelijk van <whatever> de nodige spreiding op zal zitten...

Ik ken gevallen die binnen 6 weken zonder operatie weer met de fiets aan een starthek stonden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

cheeta schreef: di 9 februari 2021, 16:49 Is dat niet beter om aan een behandeld arts te vragen, aangezien er afhankelijk van <whatever> de nodige spreiding op zal zitten...
Precies.

Na mijn breuk op een zondag: advies in ziekenhuis: doe een mitella om. Kom ik op woensdag bij de chirurg die me wilde opereren, met netjes mijn arm in de mitella. Vraagt hij: wat doe je in die mitella, ben je moe in je arm. Hij adviseerde juist alleen in de mitella als ik de arm niet zelf mee omhoog kon houden.
Na 3 dagen mitella kon ik al bijna niet meer mijn elleboog strekken.

Een week na de operatie weer op de fiets. Enige kwetsbare deel was het litteken van de operatie, voor de rest kon er niets meer stuk gaan zei hij.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
FreakingFast
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 15:30

Een sleutelbeen breuk is nooit hetzelfde... op het moment dat ik viel, voelde ik het al en dacht, oké 4-6 weken..... dat is wat iedereen in mijn omgeving had ervaren en vertelde.

Nu 14weken verder en de stille hoop dat ik volgende week weer op de racefiets mag. En over een week of 4 op de MTB. Het geluk dat het in de winter gebeurt dekt de schade.

Het was ook niet echt een breuk maar meer een verbrijzeling.

Op de zondag dat het gebeurde werd er nog gevraagd of ik nuchter was.. nee ik had uiteraard gegeten en gedronken er stond immers een 100km+ op de mtb op de planning. Kom dan morgen maar terug dan kunnen ze tapen. Een week later het gesprek( wat voor gesprek mag doorgaan) “we kunnen opereren , het hoeft niet.” Ik had zelf al de gedachten wat niet hoeft dat hoeft niet dus ging ik blij naar huis, het gaat vanzelf over. De volgende dag kwam de osteopaat op bezoek en was verbaasd. Hij vertelde mij dat ik nooit meer symmetrische op de fiets zou zitten.( mijn schouder hing al naar beneden ). De volgende ochtend gelijk het ziekenhuis gebeld om mijn beslissing te herzien. Tijdens het gesprek de chirurg gevraagd wat hij zou doen als dit bij hem was gebeurt. Stellig antwoordt volgde : opereren. Waarop de week erop de afspraak werd gepland.

De operatie viel mee, maar de eerste 2 weken erna waren niet fijn.. bot en huid pijn ( alles was immers al 2 1/2 week aan het groeien en moest weer op de plek gezet worden). Intussen met de fysio aan de gang gegaan om alles soepel te houden om vervolgens eind januari te horen te krijgen dat ik weer mocht fietsen... weer een dompertje want het was nog niet aan elkaar gegroeid, kom over 6 weken maar weer terug...

Zo zie je maar, niets is wat het lijkt maar fietsen lijkt mij het mooiste👌
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Typisch; het topic met het meeste aantal pagina's in het subforum.

Heb zelf ook een sleutelbeenbreuk gehad door het racefietsen. Met een snelheid van ca. 35 km/u ging ik vanuit de aerobars tegen het asfalt a.g.v. een overstekende kat (houd je huisdier binnen ffs!). Was een gebroken frame, een ambulanceritje en een operatie. Sleutelbeen was gebroken, maar had ook losse fragmenten. Op een heel klein stukje na kwam het bot door het vel.

Ik moet zeggen; na de operatie ging het super snel goed. Ik was na een dag of drie weer aan het werk (kantoorbaan). Na 7 weken voorzichtig een ritje op de mountainbike. Daarna ging het snel bergopwaarts (haha). Onder anderen door fysio.

Ik ben traditioneel een fanatieke zwemmer. Als ik onder hoge belasting zwem heb ik mijn oude coördinatie nog niet terug. Ik vermoed dat ik moet leren leven met deze blijvende beperking. Na ca. 3 maanden had ik in mijn linkerarm 30% minder kracht dan in mijn rechterarm, waar dat nagenoeg gelijk zou moeten zijn. Na een maand fysio en trouw de oefeningen uitvoeren was de kracht in beide armen weer gelijk.

De lessen die ik heb geleerd:
- Start zo snel als mogelijk met fysio (onderschat het niet!) en doe trouw je oefeningen. Zoek een andere fysio als je het gevoel hebt dat je niet of nauwelijks beter wordt.
- Ontzie je aangedane arm/schouder niet te lang/niet te veel, want je gaat je coördinatie daar op aanpassen. Ik ben relatief langdurig mijn aangedane schouder naar voren gaan bewegen. Als resultaat een onderontwikkelde schouder-/rugspier en een overontwikkelde borstspier. Het heeft me heel wat gedoe gekost om dat weer in balans te krijgen.
- Verzorg het litteken van de operatie goed! Door de incisie is je zenuwstelsel ook doorgesneden. Bij mij heeft dit er aantoonbaar toe geleid dat een aantal spieren minder/anders aangestuurd werd. Hier heb ik gericht op moeten trainen met een goede fysio die hier kennis van heeft. Het was zelfs zichtbaar in hoe ik mijn buikspieren kon spannen. Er ontstaat kennelijk iets van kortsluiting dat je ook weer op kunt lossen.

Ik wacht momenteel op een oproep om het plaatje weer te laten verwijderen. Schijnt handig te zijn in geval van herhaling. Als je weer zo valt breekt het bot aan beide zijden van het plaatje. Klinkt niet aantrekkelijk :D
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ik kende dit topic niet. Beetje gelezen.

Ik ga rustiger fietsen en heb net Strava verwijderd van telefoon.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Veldwachter schreef: di 9 maart 2021, 17:02Ik wacht momenteel op een oproep om het plaatje weer te laten verwijderen. Schijnt handig te zijn in geval van herhaling. Als je weer zo valt breekt het bot aan beide zijden van het plaatje. Klinkt niet aantrekkelijk :D
Ik heb het niet aangedurfd om 'm te laten verwijderen, zit er nu al zo'n 8 jaar op (in). Ik hoor er ook zoveel verschillende meningen over, maar wat je daar schrijft klinkt wel aannemelijk. Of dat het hele plaatje met schroeven en al aan één kant van het bot er wordt uitgetrokken. Je brengt me aan het twijfelen...
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie