Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben nu 7,5 jaar verder maar merk nog weinig van krimp :-D

@Timo, jij bent nog jong dus dat heelt sowieso sneller ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

kermit schreef: di 2 augustus 2022, 14:15 Ik ben nu 7,5 jaar verder maar merk nog weinig van krimp :-D
Ik denk dat het wel wat langer duurt; ik bemerkte een jaar of vijf terug toen mijn collega z'n sleutelbeen gebroken had ik wilde aanwijzen waar bij mij ooit de breuk zat, dat ik m niet meer kon vinden. Dus kijk over een jaar of 20 nog een keer ;-)
mountainbiken: It's ok to be crap
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oeps, tegen die tijd ben ik waarschijnlijk toe aan mijn tweede elektrische rollator... :-{
Uiteraard volgeveerd met 160mm en 12" Magic Mary's eronder want voor minder doe ik het niet.

Ik weet niet of een bultje op m'n sleutelbeen dan nog opvalt :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ook bij mij zit er nog steeds een dikke bult om niet te zeggen 2 bot helften die niet netjes op elkaar terug gegroeid zijn (10 jaar geleden). Had ook keuze of operatie met plaatje of vanzelf met mitella, we gingen de dag erop naar Rome......... dus mitella.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik heb 9 jaar geleden een plaatje gekregen met 8 schroeven. Desondanks wel een behoorlijke bult/uitsteeksel. Maar lag in 5 stukken dus ja, was een puzzel denk ik :D Plaatje zit er nog in, weinig last van verder.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Geeft alleen een ander begrip van “op je plaat gaan”
:winkie:
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Xfries schreef: di 9 augustus 2022, 14:10 Ik heb 9 jaar geleden een plaatje gekregen met 8 schroeven. Desondanks wel een behoorlijke bult/uitsteeksel. Maar lag in 5 stukken dus ja, was een puzzel denk ik :D Plaatje zit er nog in, weinig last van verder.
Herkenbaar :winkie: Mijn ervaringen incl rontgenfoto staan nog op pagina 44 van dit draadje. (@moderator, kunnen de accounts MarkEL en Mark_EL nog samengevoegd worden?)

Bij mij zit het plaatje en de 8 schroeven er ook nog steeds in. Af en toe ervaar ik een irriterend gevoel. Dit heb ik doorgaans als ik lang in één houding achter m'n bureau zit. Verder vind ik het dragen van een zware rugtas niet meer prettig omdat deze dan op het plaatje drukt. Maar al met al zijn de nadelen voor mij niet zwaarwegend genoeg om hem eruit te laten halen.
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Moet zeggen dat deze breuk echt mee valt!
Nu 2,5 week geleden en kan alweer een week auto rijden. Moet zeggen dat ik dat wel beperkt heb tot paar kleine ritjes.

Op de stadsfiets boodschappen doen gaat ook prima. Al met al een spoedig herstel en geeft goede hoop op biken in Saalbach :-q
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Hier lag de boel in zes stukken een week of 7 geleden inmiddels geopereerd, plaat met 10 schroeven en wat botstukken aan elkaar gebreid met hechtdraad. Is zes stukken en 10 schroeven hier het record :lol: ?
Ik kan inmiddels alweer behoorlijk fietsen op de weg, ik vind sinds een half uur geleden belasting in voorligsteun ook weer okay.
Ik had een transalp staan, die zat er met mijn breuk iig sowieso niet in...
Maar goed in dit tempo ben ik net als de andere ervaringen hier over paar weken wel weer back in business. Alleen even afwachten hoe het mentale deel gaat. Eerste rondjes op de weg was ik nog niet echt op mijn gemak. Kijk wel uit naar een week of 2 regen voor ik weer het bos in ga, heel veel los zand nu even geen zin in (ging onderuit op los over hard in een afdaling op Amerongen).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Timo schreef: wo 10 augustus 2022, 21:30 Moet zeggen dat deze breuk echt mee valt!
Nu 2,5 week geleden en kan alweer een week auto rijden. Moet zeggen dat ik dat wel beperkt heb tot paar kleine ritjes.

Op de stadsfiets boodschappen doen gaat ook prima. Al met al een spoedig herstel en geeft goede hoop op biken in Saalbach :-q
Klinkt goed! :-q
Wel oppassen dat je niet te snel dingen doet die je eigenlijk beter niet kunt doen, da's toch een valkuil als het goed voelt.
Ben ook benieuwd naar hoe je het mentaal ervaart als je straks weer op de fiets zit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Timo schreef: wo 10 augustus 2022, 21:30 Moet zeggen dat deze breuk echt mee valt!
Nu 2,5 week geleden en kan alweer een week auto rijden. Moet zeggen dat ik dat wel beperkt heb tot paar kleine ritjes.

Op de stadsfiets boodschappen doen gaat ook prima. Al met al een spoedig herstel en geeft goede hoop op biken in Saalbach :-q
Pfoe, jouw herstel is wel erg supersnel! Daar mag je erg van geluk spreken en blij mee zijn.
Gemiddeld duurt het toch een week of 5 voordat je kunt autorijden (tenminste bij mij was dat zo vorig jaar).
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik zat na een week of 3 alweer op de wielrenfiets. En auto rijden deed ik na een week (voordeel van een automaat). Maar ik kwam na 4 weken voor controle bij de orthopeed en ik was die dag op de wielrenfiets naar werk gegaan (30km enkele reis) waarop de orthopeed zei nog even niet wielrennen en zeker geen rugzak dragen..... (waar moest ik mijn kleding dan indoen op de fiets :D )
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Herstel lijkt nog steeds goed te gaan.. komend weekend even op de fiets stappen door de buurt om te voelen hoe dat is. Stads fiets is geen probleem maar daar hoef je ook niet veel aan je stuur te trekken ect.

Als we volgende week in Saalbach zijn is het alweer 5 weken aan het herstellen. Ik vermoed dat als er gebiked kan worden het wel bij de blauwe of rode flow trails gaat blijven.

De arts dacht dat het dan wel weer zou moeten kunnen. Als je er maar niet hard op valt zegt ie nog 😒
Gebruikersavatar
Timo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: za 8 januari 2005, 11:45

Helaas net weer terug van Saalbach maar ondanks dat het relatief kort geleden was dat ik het sleutelbeen brak toch behoorlijk kunnen biken!
J
Ruim 350km en 23.000 h/m met als langste dag ruim 70km / 4.500 h/m.
Het was uiteindelijk ook een familie vakantie 😇

Afbeelding

En de missus was ook mee:
Afbeelding
Sjoelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 7 augustus 2021, 21:16

Ik kwam op dit forum terecht na het zoeken naar informatie over het herstel van een sleutelbeen breuk.

Vorige week maandag ben ik tijdens een mtb ritje in Italie/Zwitserland (tijdens vakantie met vrouw en kind) ongelukkig gevallen op mijn schouder, en daarbij heb ik mijn linker sleutelbeen gebroken. Ik had direct door dat mijn sleutelbeen gebroken was. Het kraakte enorm en er was direct een flinke bult te zien in mijn nek door het bot dat was verschoven.

Heel onhandig, was in mijn eentje op 1600hm. Gelukkig was ik nog vlakbij een tentje waar ik wat had gegeten en gedronken, en ben daar op adrenaline nog naartoe gefietst. Daar heb ik mezelf wat opgelapt, hebben ze wat pijnstilling gegeven en heb ik mijn vrouw gebeld om het slechte nieuws te melden. De mannen van Capanna Monte Bar waren zo vriendelijk mij naar het eerstvolgende dorp te brengen in een busje, en daar heeft mijn vrouw me opgepikt en zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Dokter zag gelijk dat het gebroken was en wou foto's maken. Uit de fotos bleek dat het bot aardig verschoven was en dat het niet vanzelf zou helen.

We zijn de volgende dag terug naar nederland gegaan om daar de operatie te kunnen plannen. Uiteindelijk gister geopereerd en er zit nu een plaatje op mijn sleutelbeen. De operatie is goed gegaan maar de pijn en misselijkheid (door narcose) na de operatie viel me vies tegen.

Nu 1 dag na de operatie is de misselijkheid gelukkig volledig weg, en de pijn is met pijnstilling te doen. Hopelijk verloopt het herstel voorspoedig en zit ik binnenkort weer op de fiets voor een rustig rondje over de heuvelrug :D

Het was wel de mooiste trail die ik ooit gereden heb, dus mocht eens in de buurt zijn van het meer van lugano -> https://www.komoot.nl/smarttour/7926987?ref=itd
Laatst gewijzigd door Sjoelen op do 22 september 2022, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube Reaction C:62 Pro 2021 8)
Strava: https://www.strava.com/athletes/66240806
Plaats reactie