Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
moretel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 15:10
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp; Woon -Werk fiets : Focus Wasgo
Contacteer:

Bij mijn luxatie, is weer anders dan een breuk natuurlijk, adviseerde de chirurg drie weken de arm nog te ondersteunen, daarna heeft dat geen effect meer en moet je de boel gewoon verder trainen, ondertussen doe je toch het een en ander met je arm.
Ik slik geen pijnstillers, je hebt dan veel meer zicht en gevoel op de vooruitgang, met pijnstillers maskeer je de boel. Al met al ben je er toch snel een maand mee kwijt voordat alles weer wat beter aanvoelt.
Zij die gaan fietsen groeten u
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1533
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Bij mij is de luxatie nu al weer bijna 3 maanden geleden gebeurd, maar ik moet zeggen dat het herstel mij toch tegen valt. Ik kan fietsen, maar na een wat ruigere rit (intervaltraining op hobbelig terrein) heb ik er toch wel weer behoorlijk last van. De eerste paar weken ging het snel vooruit, maar nu lijkt het al een hele tijd stil te staan.
Trainen is voor mensen zonder talent!
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1133
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Het is me uiteindelijk allemaal reuze mee gevallen. Nu, 4 weken later, doe ik alles al weer. Heel soms voel ik het nog even bij een rare beweging, maar dat is niet echt pijnlijk ofzo.

Ik zit al ook alweer op de mountainbike, maar dat zat ik vorige week ook al. Zoals Kjiratsiekoedel al zei, een breuk in het midden geneest het snelst. Dat was dus bij mij ook het geval. Ik hou er wel een mooie bult aan over waar het bot aan elkaar is gegroeid, maar dat moet ik maar voor lief nemen.
Laatst gewijzigd door hanz op wo 9 augustus 2006, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Kolkkie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: za 20 mei 2006, 17:18
Mijn mountainbike: Specialized P2 en Trek 4500 WSD
Contacteer:

Gelukkig is het je meegevallen :).
Ben je inmiddels ook weer wedstrijden ana het rijden of wacht je daar nog even mee?
Mijn persoon heeft last van het 4x/FR/Dirt virus en het is zeer besmettelijk

Never trust a computer you can't throw out a window
Werner Rietveld
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: di 14 februari 2006, 22:19
Mijn mountainbike: GT Avalanche

hanz schreef:Ik hou er wel een mooie bult aan over waar het bot aan elkaar is gegroeid, maar dat moet ik maar voor lief nemen.
Dat zijn mooie dingen voor als je kleinkinderen hebt. "vroeger, toen opa nog jong was..."
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1133
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Kolkkie schreef:Gelukkig is het je meegevallen :).
Ben je inmiddels ook weer wedstrijden ana het rijden of wacht je daar nog even mee?
Het NK heb ik bewust overgeslagen, maar ik ga donderdag een clubwedstrijdje rijden om te kijken hoe het dan gaat.
moretel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 15:10
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp; Woon -Werk fiets : Focus Wasgo
Contacteer:

Sven schreef:Bij mij is de luxatie nu al weer bijna 3 maanden geleden gebeurd, maar ik moet zeggen dat het herstel mij toch tegen valt. Ik kan fietsen, maar na een wat ruigere rit (intervaltraining op hobbelig terrein) heb ik er toch wel weer behoorlijk last van. De eerste paar weken ging het snel vooruit, maar nu lijkt het al een hele tijd stil te staan.
Ik zit nu in de vijfde week en heb afgelopen weekend op een normale fiets gefietst, dat ging redelijk, de MTB lukt nog niet, moet de fiets ook nog laten nakijken i.v.m. schade aan achterderailleur.
verder knarst en kraakt het , zit wel vooruitgang in maar het gaat niet zo snel als ik zou willen, heb nu de blik gezet naar begin september, gelukkig kan je het hele jaar fietsen.
Zij die gaan fietsen groeten u
RoyvdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 29 maart 2006, 21:11

heb bij een motor ongeluk, oa sleutelbeen gebroken. nu 6 mnd verder.. nog steeds regelmatig last ( 2 uur p/d ong) of bij inspanning. pas na 12 weken fiets weer kunnen pakken.
had beter nog een maand kunnen wachten maarja...
gamutter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: di 28 december 2004, 21:43
Mijn mountainbike: S-w Epic carbon/ Stjumper ht / Race Sp Roubaix pro

Twee maand geleden ook sleutelbeen gebroken. Stuur onderuit getrokken tijdens zondagse tt door iemand die zich revancheerde na dat ik hem wellicht licht had gehinderd bij het terug invoegen (zonder contact) na hem te gepasseerd te hebben.
Door de totaal onverwachte klap erg slecht op de schouder terecht gekomen op een harde veldweg met grove kiezels en stabiliseercement.
Voelde direct naar het sleutelbeen dat een centimeter verschoven stond.
Nog andere verwondingen opgelopen: gebarsten rib, spierscheur in de dij die pas 's anderdaags inscheurde, open knie (genaaid).
's Namiddags al geopereerd en sleutelbeen gefixeerd met een plaat en 6 vijzen.
's Anderdaags kon ik mijzelf al wassen en was de beweegbaarheid van de schouder zeer goed. Natuurlijk moest ik hier geen kracht proberen op zetten of de zaak zou terug kunnen verschuiven. Enkel een drietal dagen kine, maar veel bracht dit niet echt bij.
Een week na het ongeval moest de spier gedraineerd worden onder volledige verdoving: ruim een liter bloed, klonters en wondvocht verwijderd.

Na 7 weken terug op de mountainbike gestart, maar dan 95% op asfalt gereden.
De conditie is terug in opbouw. Vorige week (na 8w) terug op de fiets en het veld in. Geen pijn meer aan het sleutelbeen, enkel de spierscheur geeft naderhand wat pijn. Raar genoeg geen pijn gevoeld tijdens het fietsen zelf.
De spieren rond de breuk voelen toch nog raar aan als men er aan voelt, evenals de gescheurde dijspier: gevoel van stijfheid en gevoelloosheid (alsof het slaapt).

Voorlopig rijd ik toch nog voorzichtig vooral in bochten en aangerijmde plekken op asfalt: schrik om al terug op de schouder of dij te vallen. Nog een paar weken onder lichtere belasting conditie opbouwen en dan kunnen we er weer tegen aan, hoop ik.

Als de plaat mij hindert of pijnlijk zou aanvoelen na een tijd, moet die er na een goed jaar terug uit worden gehaald. Grr..

Aanvulling:
Na kleine 3 maand op controle geweest bij de chirurg. Ik rij nu terug ongeveer 5 weken. Toen ik vroeg wat de gevolgen van een nieuwe val zou kunnen zijn was het antwoord toch ernstiger dan wat ik verwachtte. Het risico bij een nieuwe breuk zou zijn dat het been in meerdere stukken breekt. Zulk een breuk zou nog lastiger zijn.
Ik blijft dus voorzichtig.
Afdalingen in de Ardennen zullen dus wel wat rustiger moeten gebeuren.
Laatst gewijzigd door gamutter op wo 17 januari 2007, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
cearabc
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 4 april 2004, 22:17
Mijn mountainbike: Cube LTD CC (custom build)
Contacteer:

Pizzaboy schreef:
jf schreef:Zoek eens contact met Bas, hij heeft ook eens zijn sleutelbeen gebroken.
Zit in de naam volgens mij, Bas van Son heeft ook twee keer zijn sleutelbeen gebroken.
kan wel kloppen..

Breuk(en) Aan Sleutelbeen :wink:
Waarom Mountainbiken? omdat vies worden gewoon zo ontzettend leuk is!
thijsschetters
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: za 4 november 2006, 15:50
Mijn mountainbike: TREK 4500

ik snap er allemaal geen drol van, ik moest 2 weken met brace lopen, en in totaal 6 weken met mitella!!!! waarom jullie zo kort, ok, is best een ernstige breuk bij mij, maar dan nog. Al moet ik zeggen, het is nu 5 weken geleden en loop totaal zonder mitella
Greg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 12 januari 2007, 17:51
Mijn mountainbike: Een knalgele Fransoos.

Toen ik na een ongeval een zware sleutelbeenbreuk had (zwaar als in: toen waren er 2 stukjes) heeft het anderhalve maand geduurd voordat ik weer durfde op te stappen aangezien ik er nauwelijks last meer van had. Slapen op de desbetreffende zijde of het stuur tijdens de rit optillen ging toen nog niet, maar fietsen wel, maar dan wel over asfalt. Na 2 maanden was het nagenoeg herstelt.
Vesania Ingenium Marginat
Anders
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: za 6 januari 2007, 16:41
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp 2007
Contacteer:

Als ik dit topic zo doorlees is het een vaak voorkomende blessure. Is er een manier om een kans op een sleutelbeenbreuk te verminderen? Dus dan bedoel ik een manier om je val te breken of zoiets?
Vaak zal het wel pure pech zijn, maar kun je niet een soort van automatisme aanwennen waardoor je je val breekt?

Ik vraag ook maar wat, geen idee of het mogelijk is... :wink:
Mmm...Cube...
Tismilucas
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1328
Lid geworden op: di 3 april 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Staal star en single en een met obisitas en technische hulpmiddelen
Contacteer:

Om het topic maar weer eens een schopje te geven :cry:
2e pinksterdag was ik dus aan de beurt. Terugkomend van een rondje Schinveld, Landgraaf, Heerlen, Brunssum, Schinveld. In Schinveld terecht gekomen in de goot (natuursteen). Na het laten passeren van twee auto's wilde ik naar links, mijn voorwiel niet. Resultaat een 'smerige' breuk waarbij de breukvlakken aardig van elkaar verschoven liggen. Bij 1ste hulp is een sling aangelegd ipv een 8-lus of mitella. Aanvankelijk te horen gekregen dat het toch wel langer zou gaan duren dan 6 weken, kreeg ik afgelopen vrijdag bij controle te horen dat de sling wel af mocht. Zag er goed uit. Nou ja, als je een deuk in je schouder (bot is niet helemaal terug op de juiste plaats gekomen) en de behoorlijke knobbel 'goed' vindt. Afgelopen maandag dus maar weer aan het werk gegaan, kantoor/vergaderen etc :tong dus zwaar is dat niet. Maar had ik beter niet kunnen doen. Heb nu een uitstralen van een vervelend pijntje vanaf de schouder naar de elleboog. Volgende week maandag dus weer terug naar de arts.
De breuk en de daarbij horende bobbel zitten op een minder gunstige plaats. Min of meer ter hoogte van de aanhechting met de borstspier zodat daar een constante druk op staat en je het gevoel hebt dat er ieder moment een scene komt uit Alien. :o
Om de bult en het eventueel anders uitzien van de bovenkant van mijn schouder maak ik me niet zo druk. Mij gaat het veel meer om een eventueel verlies van capaciteit van de schouder. Mountainbiken komt bij mij niet helemaal op de eerste plaats (is hier natuurlijk vloeken in de kerk :wink: ) maar zou het bijzonder jammer vinden als ik het snowboarden (all-mountain) niet meer met een gerust gevoel zou kunnen doen.
feelgood
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 188
Lid geworden op: wo 9 mei 2007, 09:07
Mijn mountainbike: trek session 88/ trek slash 9

He Tismilucas,
als ik je een tip mag geven. Na je rustperiode de sportfysio opzoeken voor stabiliserende schouderoefeningen.
Plaats reactie