Geen kg, wel spieren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Burco schreef: zo 31 mei 2020, 21:20
Lars TB schreef: zo 31 mei 2020, 20:07

Zuivel op zich kun je een aardig vraagteken bij zetten!
Klopt. Maar als je geen lactose-intolerantie hebt is kwark een prima bron van eitwit. Maar je kan ook extra eitje wegtikken of een shake maken van whey of soya eiwitpoeder oid. ADH is trouwens ~0.8 gr/kg lichaamsgewicht/dag. Voor de fanatiekere sporters is het iets hoger: ~1.2 - 2.0 gr/kg lichaamsgewicht/dag.
Soja... bevat stoffen die de opname van eiwitten tegen gaan. Zuivel gaat de opname van o.a. kalk tegen.

Gezond eten is niet zo gemakkelijk!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Zijn al een hoop mooie antwoorden gegeven :-q

De basis is eigenlijk heel simpel:
krijg je minder kcal binnen dan je verbrand, dan val je af.
krijg je meer kcal binnen dan je verbrand, dan kom je aan.

Of je dat nu met gezond en veelzijdig voedsel doet, of op snelle koolhydraten en slechte vetten dan boeit dan even niks. zo simpel is aankomen of afvallen.

Persoonlijk ( maar dat ben ik ) zou ik me verreweg van blind staren wat betreft gewicht en BMI. allebei een nutteloos en niks zeggend getal ( tot op zekere hoogte uiteraard ).

Vetpercentage en kg spiermassa in het lichaam zegt veel meer.
Meer dan gemiddeld spiermassa is niet schadelijk en juist mooi meegenomen, je vetpercentage wil je juist tussen de 8-20% houden als man zijnde en je viscerale vetniveau onder de 10 ( liefst nog wat lager ).
Enige probleem is, zulke dingen weet je pas na een meting/test..
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Lars TB schreef: zo 31 mei 2020, 11:17
Klitse schreef: zo 31 mei 2020, 10:03 Hieronder wat voor MIJ heeft gewerkt. Geen garantie maar misschien heb je er wat aan.

Wat mij erg geholpen heeft 15 kg kwijt te raken is naast het sporten bij te houden wat ik at. En dan vooral te letten op de vehouding vet/koolhydraten/eiwitten. Vet levert een dubbele hoeveelheid calorieen op in vegelijk met die andere 2. Door dat ik veel sportte moest ik meet eiwitten eten zonder daarbij veel vet binnen te krijgen, dus bijv kwark als ontbijt en kip bij het avondeten. Ik hield als verdeling 20/40/40% aan op aanraden van mijn trainer. Als je serieus wilt afvallen en je vind het moeilijk, dan kun je overwegen een app op je telefoon te installeren waarin je dit bij kunt houden.
Dat is wel de geheel achterhaalde body-builders visie op voeding... . Niks mis met vet, het voordeel is dat je er minder van eet/hoeft te eten.
ik denk dat hij bedoelde dat hij meer eiwitten moest binnen krijgen zonder EXTRA vet binnen te krijgen.
Juist bodybuilders weten als geen ander hoe belangrijk het is om vet binnen te krijgen. zowel voor je weerstand, algehele gezondheid als de bron van energie. Die visie ( verdelen van je macro nutriënten ) is juist een hele gezonde manier van aankomen en afvallen
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rikkertsmf schreef: zo 31 mei 2020, 22:33
Lars TB schreef: zo 31 mei 2020, 11:17

Dat is wel de geheel achterhaalde body-builders visie op voeding... . Niks mis met vet, het voordeel is dat je er minder van eet/hoeft te eten.
ik denk dat hij bedoelde dat hij meer eiwitten moest binnen krijgen zonder EXTRA vet binnen te krijgen.
Juist bodybuilders weten als geen ander hoe belangrijk het is om vet binnen te krijgen. zowel voor je weerstand, algehele gezondheid als de bron van energie. Die visie ( verdelen van je macro nutriënten ) is juist een hele gezonde manier van aankomen en afvallen
Het is dus een misvatting dat vet als vet opgeslagen wordt. Of als je vet eet, dat dit opgeslagen wordt. Zie je eigen antwoord hierboven over calorieën. Dus daar gaat het al wat krom.

En als je dan kijkt wat ze aan voedingswaarde binnen krijgen, dan zitten ze toch wel erg op het randje van ongezond. Maar ook hier geldt dat ze veel rommel weg laten en dat ze dus waarschijnlijk gezonder bezig zijn dan de gemiddelde Nederlander, dus alles is relatief!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Lars TB schreef: ma 1 juni 2020, 09:13
rikkertsmf schreef: zo 31 mei 2020, 22:33

ik denk dat hij bedoelde dat hij meer eiwitten moest binnen krijgen zonder EXTRA vet binnen te krijgen.
Juist bodybuilders weten als geen ander hoe belangrijk het is om vet binnen te krijgen. zowel voor je weerstand, algehele gezondheid als de bron van energie. Die visie ( verdelen van je macro nutriënten ) is juist een hele gezonde manier van aankomen en afvallen
Het is dus een misvatting dat vet als vet opgeslagen wordt. Of als je vet eet, dat dit opgeslagen wordt. Zie je eigen antwoord hierboven over calorieën. Dus daar gaat het al wat krom.

En als je dan kijkt wat ze aan voedingswaarde binnen krijgen, dan zitten ze toch wel erg op het randje van ongezond. Maar ook hier geldt dat ze veel rommel weg laten en dat ze dus waarschijnlijk gezonder bezig zijn dan de gemiddelde Nederlander, dus alles is relatief!
Ik heb ook nergens gelezen dat iemand quote dat vet als vet word opgeslagen :~

Mijn antwoorden tot nu toe komen goed met elkaar overeen.

Ik denk dat we even een paar dingen moeten onderscheiden, wedstrijdbodybuilders zijn inderdaad ( op het moment van de wedstrijd, NIET gezond bezig ).
Natural bodybuilders in het algemeen zijn juist experts op het gebied van voedsel, macronutriënten en de verdeling daarin voor zowel niet sporters, duursporters als krachtsporters of een combinatie daarvan.
Want een bodybuilder die geen verstand heeft van voedsel zal nooit maar dan ook nooit serieuze progressie kunnen maken in zijn sport.
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Loeteke schreef: za 30 mei 2020, 11:54 beste forummers,

Ik ben nu een een dikke twee maanden weer aan het mountainbiken. Gemiddeld 3 keer per week.
Nu merk ik dat mijn gewicht niet is afgenomen, maar mijn buikomvang wel. Op zich wel logisch, want mijn kuiten en bovenbenen zijn gespierder geworden. Toch wil ik ook gewicht verliezen. Ben 1.77m en weeg nu 86 kg.
Ik let nu op mijn voeding. Eet geen vette hap, drink geen frisdrank meer en drink minimaal 2 liter water per dag.
Heeft er iemand tips, of moet ik gewoon lekker door blijven rijden en komt het gewicht vanzelf wel?

Hoor graag.

Groet,
Heel herkenbaar, eigenlijk precies mijn verhaal. 9 maanden geleden begonnen met mountainbiken en sindsdien hooguit een of twee kilo kwijt. Ik fiets ook 3 keer in de week 30 tot 60 kilometer per keer.
Ben 195 lang en woog 98 kilo, nu 9 maanden later dus 96,5 kilo. Wel ondertussen een broekmaat kleiner en de fietsbroeken die ik eerder had gekocht passen niet meer, veel te strak om mijn bovenbenen.
Ik vind het prima zo. Ik voel me fit, mijn rusthartslag is flink gedaald. Waar ik eerder 3 dagen nodig had om te herstellen van een stevige fietsrit voel ik me nu de volgende dag al weer topfit.
Naar mijn beleving ben ik niet meer gaan eten, ik was toch al nooit een grote eter, maar gewicht raak ik niet kwijt. Ik doe niet aan diëten, maar probeer er wel op te letten dat ik gezond en niet te veel eet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Lars TB schreef: zo 31 mei 2020, 21:33
Burco schreef: zo 31 mei 2020, 21:20

Klopt. Maar als je geen lactose-intolerantie hebt is kwark een prima bron van eitwit. Maar je kan ook extra eitje wegtikken of een shake maken van whey of soya eiwitpoeder oid. ADH is trouwens ~0.8 gr/kg lichaamsgewicht/dag. Voor de fanatiekere sporters is het iets hoger: ~1.2 - 2.0 gr/kg lichaamsgewicht/dag.
Soja... bevat stoffen die de opname van eiwitten tegen gaan. Zuivel gaat de opname van o.a. kalk tegen.

Gezond eten is niet zo gemakkelijk!
Ehhh... ik neem aan dat je calcium bedoelt ipv kalk en zuivel is toch echt een van de voornaamste bronnen van calcium.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Calcium uit zuivel is heel slecht opneembaar.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ad58 schreef: ma 1 juni 2020, 22:18 Calcium uit zuivel is heel slecht opneembaar.
Daar denkt het Voedingscentrum anders over:
Opname van calcium
Calcium in zuivelproducten komt vooral voor in de vorm van calciumfosfaat. Deze vorm neemt de darm goed op. In supplementen worden ook andere vormen gebruikt, zoals calciumcitraatmalaat. Deze vormen neemt de darm nog wat beter op, maar deze verschillen zijn zo klein dat ze niet van praktische betekenis zijn.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyc ... lcium.aspx
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

De laatste die je moet geloven is het voedingscentrum. Is een marionet van de Unilevers.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ad58 schreef: di 2 juni 2020, 09:24 De laatste die je moet geloven is het voedingscentrum. Is een marionet van de Unilevers.
Klopt, de voedsellobby “melk de witte motor” heeft nog steeds heel veel invloed vanwege de enorme commerciële belangen.
Het drinken van melk na de zoogtijd is volstrekt onnatuurlijk en wordt in verband gebracht met de nodige risico’s voor de gezondheid.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Burco schreef: ma 1 juni 2020, 22:16
Lars TB schreef: zo 31 mei 2020, 21:33

Soja... bevat stoffen die de opname van eiwitten tegen gaan. Zuivel gaat de opname van o.a. kalk tegen.

Gezond eten is niet zo gemakkelijk!
Ehhh... ik neem aan dat je calcium bedoelt ipv kalk en zuivel is toch echt een van de voornaamste bronnen van calcium.
Calcium. In de volksmond kalk.

Het zit er wel in, maar het wordt niet efficiënt opgenomen. Dat is toch wel een aardige nuance.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ad58 schreef: di 2 juni 2020, 09:24 De laatste die je moet geloven is het voedingscentrum. Is een marionet van de Unilevers.
Unilever verkoopt geen melk. Voedingscentrum wordt niet gefinancierd door het bedrijfsleven.
Complottheorien zijn altijd spannend, naar kennen zo hun beperkingen.

Je bedoelt waarschijnlijk het Zuivelbureau. Is een heel andere organisatie.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Willem Altes schreef: di 2 juni 2020, 13:08
Ad58 schreef: di 2 juni 2020, 09:24 De laatste die je moet geloven is het voedingscentrum. Is een marionet van de Unilevers.
Unilever verkoopt geen melk. Voedingscentrum wordt niet gefinancierd door het bedrijfsleven.
Complottheorien zijn altijd spannend, naar kennen zo hun beperkingen.

Je bedoelt waarschijnlijk het Zuivelbureau. Is een heel andere organisatie.
Geen komplottheorieën maar werkelijkheid. De Nederlandse overheid is al lang geïndoctrineerd door de zuivellobby. De slogan “melk de witte motor” en het concept “schoolmelk” komen vanuit het feit dat we destijds (en nu nog steeds) een enorme overcapaciteit aan melkvee hebben. Met name het CDA is hier schuldig aan. Altijd maar de boeren steunen ook als er geen afzetmarkt is (melkplas en boterberg). Dan haal je alles uit de kast om een afzetmarkt te creëren.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Willem Altes schreef: di 2 juni 2020, 13:08
Ad58 schreef: di 2 juni 2020, 09:24 De laatste die je moet geloven is het voedingscentrum. Is een marionet van de Unilevers.
Unilever verkoopt geen melk. Voedingscentrum wordt niet gefinancierd door het bedrijfsleven.
Complottheorien zijn altijd spannend, naar kennen zo hun beperkingen.
Je bedoelt waarschijnlijk het Zuivelbureau. Is een heel andere organisatie.
Ik bedoel precies zoals ik het bedoel. En ik schrijf ook ”De Unilevers", waarmee ik doel op de voedingsindustrie. En dat het voedingscentrum allang is overgenomen door de voedingsindustrie, is geen complottheorie maar een feit. De huidige directeur, Gerda Feubekes, is afkomstig van Unilever. En zo worden er meer topposities binnen het Voedingscentrum door ex-werknemers uit de voedingsindustrie bezet.

Verder zegt het Voedingscentrum te worden gesubsidieerd door de overheid, maar toch is er een constructie bedacht om geld te kunnen ontvangen uit het bedrijfsleven. Deze constructie noemt het Voedingscentrum “leerstoelen”. Via de leerstoelen krijgt het Voedingscentrum informatie aangeleverd. Op de huidige site is het Voedingscentrum mistig over de sponsoren van deze leerstoelen, maar een duik in het internetarchief leert ons dat de volgende bedrijven sponsoren (geweest) zijn:

AVEBE Research & Development
Ahold (Albert Heijn)
H.J.Heinz B.V.
LU General Biscuits
Nederlandse Zuivel Organisatie
Productschap Tuinbouw
Productschap Vis
Productschap Zaden, Granen en Peulvruchten
Roche Vitamins
Romi Smilfood BV
Sara Lee/Douwe Egberts Research
Smiths Food Group BV
Stichting ISG
Unilever Bestfoods Nederland
Voorlichtingsbureau Vlees
Wetenschappelijke Stichting NVPG

Maar natuurlijk is dit allemaal een complotheorie. Slaap zacht! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie